Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På helsestasjonen så sier de at vi skal snakke med babyen om hva vi gjør gjennom dagen. Sånn type nå skal vi på badet og skifte bleie. Se der kom armen fram og der er buksa og så videre. Jeg glemmer ofte å gjøre det! Jeg snakker jo litt med babyen min gjennom dagen, men er liksom ikke så mye respons å hente fra en 2 mnd gammel baby. Har så vidt begynt å smile og herme litt. 
Det faller meg ikke naturlig å gå rundt hele dagen alene  å beskrive hva jeg skal gjøre til en baby som ikke svarer. 
Hvorfor må jeg gjøre det egentlig? Og er det så farlig om jeg ikke gjør det? 

Anonymkode: 58279...f2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok automatisk, men greit å være obs på det. At du snakker til han. Babyer blir mer og mer interessert i sosial kontakt. 

Bleieskift er en av de beste stedene for å pludre egentlig. 

Kanskje er det en treningssak også. Du snakker på en måte for babyen. Du sier det du tror han ville sagt.

Anonymkode: 0e65b...2ee

• Liker 4
Skrevet

Min sønn "pratet" fra han ble født. Og da pratet jeg med ham. Pludring herfra til dit. Han "svarte" og da er det lettere. 

Skrevet

Hensikten er å hjelpe babyen med språkutvikling og kommunikasjonsferdigheter. På sikt også autonomi, og å skape identitet. 

Det bidrar også til tillit, versus mistillit. Hvis du bruker lyder og gester som forbereder barnet på hva som skal skje føler det seg tryggere. 

Anonymkode: 06ce3...097

• Liker 6
Skrevet

Det går helt fint. Det kommer mer naturlig etterhvert når babyen begynner å interagere. Det er nok ingen skade skjedd nå, men etterhvert er det viktig for språkutviklingen. 

Anonymkode: bf5d0...d31

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hensikten er å hjelpe babyen med språkutvikling og kommunikasjonsferdigheter. På sikt også autonomi, og å skape identitet. 

Det bidrar også til tillit, versus mistillit. Hvis du bruker lyder og gester som forbereder barnet på hva som skal skje føler det seg tryggere. 

Anonymkode: 06ce3...097

Takk! Nå er babyen på meg omtrent 24/7 (gråter hvis ikke) så bør definitivt føle seg trygg og ha tillit til meg. 

Skrevet

Det er en fin vane å legge til seg å snakke med babyen sin. Men du kan også nynne eller synge en sang feks om du synes det er rart å snakke «alene». Babyen er jo også vant til å høre stemmen din fra den lå inni magen din så det er trygt å høre den. For meg er det mest naturlig å gjøre det når jeg er alene, ikke såå naturlig foran andre. Av en eller annen grunn.. Men jeg prøver å ikke bry meg om hvem som hører da og snakke som vanlig med henne. 

Anonymkode: e6915...f78

Skrevet

Hvis du ikke syns det faller veldig naturlig, les en bok eller ha på tv i bakgrunnen og Fortell hva som skjer :) Prøv 5-10 minutter. 

Skrevet (endret)

Tror det er lurt om du er obs på det og prøver å huske på det. De plukker opp og forstår så utrolig mye mer enn vi tror!

Jeg har bablet i ett sett med min siden han ble født. Nå er han 16 mnd og selv om han ikke snakker så mye enda må jeg si jeg er forbløffet over hvor komplekse ting han skjønner. F.eks til middag i dag hadde vi kjøttpølser og grønnsaker. Da han pekte og ville ha påfyll av pølse sa jeg «kan du spise 1 brokkoli først, så skal du få mer pølse» da plukket han opp en brokkoli og spiste den!

Kan ha vært tilfeldig, men er så mange sånne episoder. Kan du hente ditten eller datten, skal du være med mamma hit eller dit, kan du lukke kjøleskapet osv. Utrolig fascinerende, føles nesten som han forstår det meste jeg sier, og det tror jeg handler litt om at jeg har satt ord på alt rundt oss hele tiden :) 

Endret av Anononyma
  • Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Anononyma said:

Tror det er lurt om du er obs på det og prøver å huske på det. De plukker opp og forstår så utrolig mye mer enn vi tror!

Jeg har bablet i ett sett med min siden han ble født. Nå er han 16 mnd og selv om han ikke snakker så mye enda må jeg si jeg er forbløffet over hvor komplekse ting han skjønner. F.eks til middag i dag hadde vi kjøttpølser og grønnsaker. Da han pekte og ville ha påfyll av pølse sa jeg «kan du spise 1 brokkoli først, så skal du få mer pølse» da plukket han opp en brokkoli og spiste den!

Kan ha vært tilfeldig, men er så mange sånne episoder. Kan du hente ditten eller datten, skal du være med mamma hit eller dit, kan du lukke kjøleskapet osv. Utrolig fascinerende, føles nesten som han forstår det meste jeg sier, og det tror jeg handler litt om at jeg har satt ord på alt rundt oss hele tiden :) 

Jeg tror han forstår, ikke bare tilfeldig! Har en på samme alder, og han har fra han fylte 1 år stadig overrasket meg. Over å hente ting, bringe ting, hente skoene når vi skal ut av døra, gå til stolen sin når det er middag, sette seg ned på gulvet når han ser frukt («du må sitte stille og spise»). De er mye smartere enn vi tror :D 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg syntes også det var vanskelig og unaturlig og glemte det iblant. 

En ting jeg gjorde istedet var at jeg sang mye for babyen, spesielt ved bleieskift og liknende. Eller sa rim og regler. Startet og veldig tidlig å lese bøker for henne. 

Og så tok jeg iblant med babyen rundt i huset og viste henne ting og sa hva de het og snakket litt om ting rundt omkring. Istedet for å småprate hele dagen så la jeg inn en sånn bevisst snakk-med-baby-aktivitet 😄

Anonymkode: beafa...46f

Skrevet

Aldri gjort det. Syntes det virket rart, følte meg litt dum 😅 men men skadet ikke barnet etterpå. 

Anonymkode: 6c754...e48

Skrevet

Det er fint for din del også å øve på det, og bli vant til å fortelle om hva dere gjør og hva dere ser. Når ungen blir eldre og har vilje og evne til å motsette seg ting, blir alt mye enklere om du har for vane å forklare hva som skjer og hva som skal skje.

Men det er klart at for en to måneder gammel baby har det ikke så mye å si ennå. Det som derimot er viktig er å skape kontakt med babyen når den er klar for det, og å snakke med/til den er en veldig fin måte å gjøre det på.

Anonymkode: 43f38...ba1

Skrevet

Jeg husker det føltes rart å snakke med babyen da jeg fikk første barnet, men den følelsen gikk over ganske fort.

Skrevet

Så forskjellige man er.. Husker jeg følte meg smårar som gikk og pratet til babyen hele tiden, og spurte faktisk helsesøster omvendt - er dette normalt, eller trenger jeg å treffe mer voksne folk. Hun sa heldigvis at ikke bare er det normalt, men også bra for barnets språkutvikling. Jeg kan aldri huske noen anbefalte dette uoppfordret, med noen av barna?  men så er dette noen år siden nå. 

Anonymkode: de011...eee

• Hjerte 1
Skrevet

Øyekontakt og å være nær, er viktig. Så små babyer har ikke helt utviklet syn enda og de liker å ha øyekontakt og se ansikter, smil og mimikk 🥰 Det betyr ikke at man må gjøre det konstant så klart. 

Anonymkode: 4ca12...ee1

Skrevet

Dere som synes det er rart, snakker dere aldri til dyr heller? Jeg kan finne på å trøste ei tørst potteplante liksom 😅 «neimen, er du så tørst du da? Se her skal du få litt drikke, stakkars som har stått her i sola og blitt tørr» 

Anonymkode: 6ced4...cd9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dere som synes det er rart, snakker dere aldri til dyr heller? Jeg kan finne på å trøste ei tørst potteplante liksom 😅 «neimen, er du så tørst du da? Se her skal du få litt drikke, stakkars som har stått her i sola og blitt tørr» 

Jeg,TS er ganske introvert og snakker ikke mye hele tiden. Tenker mye hele tiden i stedet. 

Ellers takk for svar. Jeg gjør mitt beste. Har både øyekontakt og får smil flere ganger daglig. 

Og flere ganger daglig blir det sånn «åja nå driver vi å steller ja, hadde glemt å snakke jeg!  her er buksa di….» 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg går ikke rundt og snakker ut i lufta til dyrene nei :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 15.15):

På helsestasjonen så sier de at vi skal snakke med babyen om hva vi gjør gjennom dagen. Sånn type nå skal vi på badet og skifte bleie. Se der kom armen fram og der er buksa og så videre. Jeg glemmer ofte å gjøre det! Jeg snakker jo litt med babyen min gjennom dagen, men er liksom ikke så mye respons å hente fra en 2 mnd gammel baby. Har så vidt begynt å smile og herme litt. 
Det faller meg ikke naturlig å gå rundt hele dagen alene  å beskrive hva jeg skal gjøre til en baby som ikke svarer. 
Hvorfor må jeg gjøre det egentlig? Og er det så farlig om jeg ikke gjør det? 

Neppe farlig å la være, men kjempefordeler om du klarer det.
Babyene er så mye smartere enn vi tror, og jo flere ord de får høre, jo bedre blir jo språket.
Og ikke minst, der mennesker som deg og meg, og får både trygghet  og velvære av å være sosialt involvert med de øvrige i familien. Tro meg, synes mange undervurderer babyene. "De er jo bare babyer". Nei, de er mennesker som er korte og har en underutviklet hjerne. Men de har følelser og meninger og forståelse på et nivå man ikke skal kjimse av. Så fordelene med å snakke med babyene selv om de ikke kan svare er enorme. Verdt å jobbe med selv om det føles rart i starten. Og å lese for, og å synge for. Jo mer du gjør det jo bedre er det :)  Me man kan ende opp med en skravlekopp i andre enden da, det skal sies, haha. Har ei her med munndiare. Men det er jo også så morsomt! Da får man virkelig innsikt ti hva barna tenker og føler, fra så tidlig det går. Det er magisk. Vi har alltid snakket masse med babyene og barna våre. Og lest og sunget i timer etter timer etter timer... resulterte jo i at eldste leste før hun ble 5 år, og nr to, leser nå som hun er 5,5 år. Begge med et vokabular som alltid har fått veldig mye skryt fra barnehage og skole. Meget god evne til å uttrykke seg. Garantert fordi vi alltid har snakket med dem. Ser jo fordelene eldste har av det på skolen nå, å kunne lese godt tidlig er jo supert for å kunne lære seg mer og mer raskt. 

https://duermamma.no/hvorfor-det-er-viktig-a-snakke-med-babyen-din/
https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-sprak/hvordan-bor-du-egentlig-snakke-med-babyer/1266542

Det er viktig fordi det faktisk forandrer hjernen til babyen din på en slik måte at den er bedre rustet i fremtiden. Bedre språklig, bedre på å forstå, bedre på å gjøre seg forstått, bedre sosialt... det er bare fordeler og ingen skadelige effekter av å snakke mye med babyen. Sies vel også at der enda bedre å snakke babyspråk enn vanlig språk, så å øve seg på å tulle og tøyse det til (som det føles som) er også helt riktig. Bare å dulle i vei! Fordi det er kjempebra for barnet ditt!

Anonymkode: ab66b...682

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...