Gå til innhold

HJELP! Hovedstoppekran - hvilken er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er den nederste, under vannmåleren.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, aksase said:

Det er den nederste, under vannmåleren.

Er det noe mer jeg må gjøre etter å ha slått av den? 😬

Anonymkode: 8ac3b...1d1

Skrevet

Hva er den øverste til? 👀

• Liker 1
Skrevet

Nederste har ett rødt hjul jeg huset er fra 1978 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Slått av? Håper du mener stengt. 

Det spørs helt hvorfor du gjør det, men om det er for at det ikke skal fyse bør du tømme rørene og

Anonymkode: 48b31...63a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Da skal vannet være stengt i hele huset. Du kan eventuelt kontrollere at det er stengt ved å åpne ei kran et sted, f.eks. på kjøkkenet. Det vil komme litt vann med en gang, men skal snart slutte å renne om hovedkrana er stengt.

• Nyttig 1
Skrevet

Lurt å slå av den nederste iallefall.  For den stenger begge rør, den øverste stenger bare ett rør

Anonymkode: bee8e...a81

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er den øverste til? 👀

Det vet jeg ikke. Ser ut som det er koblet en slange på den øverste, så du kan jo følge slangen og se hvor den ender opp.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ser også at du har en blå sak med hvit ledning på, helt øverst i bildet. Det er trolig en elektrisk stengeventil som automatisk skal stenge vannet om du får vannlekkasje et sted hvor det ikke er sluk i gulvet, f.eks. på kjøkkenet.

Det er også mulig at denne er koblet til alarm, slik at vannet i huset stenges automatisk når du forlater huset og aktiverer innbruddsalarmen. 

Det kan også hende at denne elektriske stengeventilen er koblet til en bryter ved utgangsdøra, slik at du kan stenge vannet ved å trykke på denne bryteren når du forlater huset.

Hvilken av disse som gjelder hos deg, vet jeg ikke, men det finner du nok ut av.

Endret av aksase
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger man å stenge den hvis man skal være borte i 1 uke? 

Anonymkode: afb58...86d

Skrevet (endret)

Steng den under vannmåler. Åpne kran i høyeste punkt Åpne hagekranen over vannmåler og tapp ut vann. Har du varmtvannsbereder bør du tappe den og viss du tar strømmen og det er fare for frost i rommet den står.

Endret av Servicetekniker
Skrevet
7 minutter siden, Servicetekniker said:

Steng den under vannmåler. Åpne kran i høyeste punkt Åpne hagekranen over vannmåler og tapp ut vann. Har du varmtvannsbereder bør du tappe den og viss du tar strømmen og det er fare for frost i rommet den står.

Det er ikke noe fare for frost i rommet der varmtvannsberederen står. 

Skrevet

Ok, da er alt fikset! 😊

Skrevet
Maskinfører skrev (På 14.1.2024 den 14.53):

Hæææææ

Anonymkode: 343b6...517

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (På 14.1.2024 den 14.53):

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hæææææ

"Den [hovedstoppekranen] jeg har har et rødt hjul nederst. Huset er fra 1978". Mistenker en real arbeidskar med dertil tilhørende fingre som bruker mobiltastatur, et tastatur som er utviklet for kvinner og soyafylte nerder fra kryptokommunistiske Silicon Valley.

• Hjerte 1
Skrevet
HemmeligSpion skrev (2 timer siden):

"Den [hovedstoppekranen] jeg har har et rødt hjul nederst. Huset er fra 1978". Mistenker en real arbeidskar med dertil tilhørende fingre som bruker mobiltastatur, et tastatur som er utviklet for kvinner og soyafylte nerder fra kryptokommunistiske Silicon Valley.

Yepp når man ikke er hjemme bruker en mobil akkurat som nå 😀👍

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hæææææ

Hus fra gamle dager har ett hjul du vrir på bildet er ikke hos meg men likt står i nærheten av varmtvannsberederen min heter OSO og er 45 år gammel 😀

5a7e60d2-44a4-48db-837f-b26a5a85e174.jpeg

Endret av Maskinfører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...