AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Del Skrevet 14. januar 2024 Har du vært på utveksling i utlandet på vgs, og ville du anbefalt det til ditt barn? Har et barn som som har begynt å snakke om det. Det vil i såfall bli om 3 år, så vi har god tid før vi må bestemme noe. Jeg synes det virker skummelt å sende barnet/ungdommen, men tror også det kan bli en veldig fin opplevelse. Anonymkode: 554cc...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zireael Skrevet 14. januar 2024 #2 Del Skrevet 14. januar 2024 Jeg var på utveksling på VG2, som en del av en gruppe på 10-15 stk som ble sendt på hver sin skole i samme fylke i England. 🙂 Jeg husker det som en fin opplevelse, vi bodde alle hos vertsfamilier og hadde jevnlige samlinger med alle oss fra Norge, samt at de som bodde nærmest hverandre møttes på fritiden. Det er vel nærmere 20 år siden nå, men jeg kan ikke huske at det var skummelt eller negativt for noen av oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Del Skrevet 14. januar 2024 Jeg har ikke, men venninna mi var i England et semester. Hun likte det veldig godt, og har fremdeles kontakt med både familien hun bodde hos og flere hun ble kjent med. Der var det slik at datteren i huset gikk i klasse med henne, og var litt «fadder» da. Så her var det veldig ordna forhold, og det tror jeg stort sett det er på vgs-nivå? Man reiser ikke helt på egenhånd. Anonymkode: a890e...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Del Skrevet 14. januar 2024 Jeg var et år på utveksling da jeg gikk videregående for snart 30 år siden. Et fantastisk år som jeg fremdeles tenker tilbake på med glede. Så fremt ungdommen er moden nok til å takle utfordringen, ville jeg absolutt anbefale det. Du vokser noe enormt på et slikt år, og kommer tilbake med minner og nye perspektiver. Det eneste jeg ville ha styrt er at ungdommen virkelig burde vurdert å dra til et land hvor de snakker noe annet enn engelsk. Alle er gode i engelsk i Norge i dag, og de å bli flytende i et andre fremmedspråk anser jeg som mer nyttig enn å bli enda bedre i Engelsk. Anonymkode: 6cc24...4c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Del Skrevet 14. januar 2024 Barnet til ei venninne av meg tok Vg2 på utveksling. Et land i Europa riktignok, så ikke ekstremt langt unna, men fortsatt et stykke unna. Barnet, eller rettere sagt ungdommen, hadde et fantastisk år og kommer til å velge studier i dette landet etter Vgs.... Man må bare stole på at det går bra! Man vokser på alt, også negative erfaringer! Anonymkode: c6879...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Del Skrevet 14. januar 2024 Har hørt mye positivt av elever som har vært i europeiske land. I USA har det vært langt flere problemer. Der har vi hatt elever som har måttet reise til Norge igjen i løpet av skoleåret og en elev som kom hjem svært nedbrutt og syk etter store påkjenninger med vertsfamilien. Anonymkode: 9dc4c...1ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Del Skrevet 14. januar 2024 Jeg var på utveksling i USA for noen år tilbake. Jeg ville aldri latt mitt barn gjøre det nå (heldigvis ikke en problemstilling på mange år), men hadde kanskje kunne vurdert et land i Europa. Lærte veldig mye av det. Anonymkode: 59e96...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladikaffe Skrevet 14. januar 2024 #8 Del Skrevet 14. januar 2024 Datteren min hadde en utvekslingsstudent fra Italia i vg2. De ble en venninne gjeng på 4 og de reiste ned å besøkte hun i Italia i sommer og datteren min og hun ene venninnen skal besøke juni slutten av måned, overraske hun på bursdag! Jeg opplevde det som hun trivdes bra hos fosterfamilien sin, på skolen, og hun lærte seg mye norsk på ett år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Del Skrevet 14. januar 2024 Jeg var ett år i et europeisk land. Det var en utrolig opplevelse som gav meg masse livserfaring. Jeg var en naiv og pliktoppfyllende jente fra bygda, med konservative og overbeskyttende foreldre, og havnet i en byleilighet midt i sentrum i en europeisk storby, med 68-er vertsforeldre og alle livets gleder og farer rett utenfor døra. Jeg vokste mye det året. Anonymkode: c6884...a3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Del Skrevet 14. januar 2024 Både mannen og jeg var på utveksling i USA. Vi har selv harr utvekslingsstudenter fra Brasil og Litauen. Eldstedatteren dro til Australia. Nesteldste tok vg2 og 3 i Japan. Ingen negative erfaringer Anonymkode: 0a6bf...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Del Skrevet 14. januar 2024 Hva slags liner på VGS kan egentlig gi muligheten for utveksling til andre land ? Anonymkode: 138d5...cb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Del Skrevet 14. januar 2024 Eg tok 2 året på VHS i USA, fortsatte rett på 3 året i Norge igjen. Det er noko av det beste eg har gjort, og eg vil absolutt anbefale det!! Eg bodde hos ein amerikansk familie, og var ein del av dagleglivet hos dei. Fantastisk flott, og så lærerikt. Da tenker eg minst av alt på skule-lærdom, meir på alt det andre. Du lærer om deg sjølv, å klare deg sjølv, andre kulturar (og på den måten også meir om din egen), nye vennskap, god på engelsk, osv. For meg var det ein "life-changer"! Anonymkode: a56e2...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Del Skrevet 14. januar 2024 Ikke utveksling strengt tatt, siden man tar både 2. og 3. året, men jeg kan veldig veldig varmt anbefale å søke United World Colleges (internasjonal videregående, fins skoler i 18 land, man søker gjennom norsk nasjonalkomite). Fantastisk opplevelse og førsteklasses utdannelse. Sjekk ut uwc.no. Anonymkode: a41ae...1d6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 14. januar 2024 #14 Del Skrevet 14. januar 2024 Ja og ja. Eldste her på 13 har sagt ha har lyst på det i løpet av VGS. Jeg var det selv og det var helt fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 14. januar 2024 #15 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg var på utveksling i USA for noen år tilbake. Jeg ville aldri latt mitt barn gjøre det nå (heldigvis ikke en problemstilling på mange år), men hadde kanskje kunne vurdert et land i Europa. Lærte veldig mye av det. Anonymkode: 59e96...b94 Hvorfor ville du ikke latt barnet ditt gjøre det når det blir gammelt nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Del Skrevet 15. januar 2024 Både jeg og broren min var på utveksling ett år i Latin-Amerika med AFS, og det var fantastisk! Man blir godt passet på så selv om det selvfølgelig er en stor overgang og mange foreldre synes det er skummelt. Dette var i 1999 og da var det ikke mulig å få godkjent året slik mange får nå, men jeg synes det var helt greit å fortsette med to år på VGS da jeg kom hjem. Var mer moden og fikk veldig gode karakterer da. To anbefalinger fra meg: 1. Bruk en ideell (non-profit) organisasjon, slik som AFS, YFU, eller Rotary, Lions etc. Det er så mange flotte ildsjeler der ute som gjør masse frivillig (i tillegg til betalte ansatte på nasjonale kontorer og slikt, da) og vertsfamiliene får ikke betalt for å ha en elev hjemme hos seg. De gjør det fordi de synes det er spennende og kanskje deres familiemedlemmer også har vært ute. I tillegg synes jeg det er fint at utvesklingene går mellom alle landene, altså at både fattige og rike land mottar og sender studenter. Hos AFS var det litt dyrere for folk fra rike land, slik at de som kom fra fattigere land kunne ha litt lavere priser. Det synes jeg var veldig fint! Hos kommersielle aktører som STS, EF, Fram osv. så er dette i stedet big business og ikke kun kulturutveksling, men noe som alle ledd tjener penger på. 2. Om du kan, oppfordre ungdommen din til å reise til et land hvor de ikke snakker engelsk! De fleste norske ungdommer kan ganske mye engelsk allerede, og det å lære seg spansk/fransk/italiensk/tysk/japansk osv. er helt fantastisk. Man reiser ut som 16- eller 17-åring så man plukker raskt opp et nytt språk. Anonymkode: 853c1...111 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Del Skrevet 15. januar 2024 Jeg var et år i Thailand med AFS på 80-tallet. Anbefaler virkelig utveksling og da helst i et annet land enn USA for å få opplevd en mer ukjent kultur. Anonymkode: a7f2c...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 15. januar 2024 #18 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har du vært på utveksling i utlandet på vgs, og ville du anbefalt det til ditt barn? Har et barn som som har begynt å snakke om det. Det vil i såfall bli om 3 år, så vi har god tid før vi må bestemme noe. Jeg synes det virker skummelt å sende barnet/ungdommen, men tror også det kan bli en veldig fin opplevelse. Anonymkode: 554cc...d0e Eldste datter gjorde dette for tre år siden. Hun var i California. Hun stortrivdes og har fortsatt kontakt med nære venner hun fikk der. Utveksling er veldig lærerikt, både faglig og personlig, så anbefales. Bare pass på at den fagkombinasjonen man får på utvekslingsskolen passer inn i den pågående utdanningen her hjemme slik at det ikke blir mangler som må rettes opp senere som privatist eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #19 Del Skrevet 15. januar 2024 fru Alving skrev (12 timer siden): Hvorfor ville du ikke latt barnet ditt gjøre det når det blir gammelt nok? Pga. av den negative utviklingen i USA mtp. innskrenkning av personlig frihet, økt våpenvold, kriminalitet, masseskytinger (selv om vi allerede når jeg var på utveksling hadde mass shooting-øvelser på skolen), og generell politisk uro i landet. Jeg liker deler av USA utrolig godt, og har tilbrakt mye tid der også etter utveksling, men hadde ikke ønsket at mine jenter skulle bo der over tid før de ev. ble helt voksne slik det er nå. Anonymkode: 59e96...b94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå