Gjest mja Skrevet 29. januar 2006 #1 Skrevet 29. januar 2006 SØnnen min på 4,5 år er kommet inn i en periode hvor han bare snakker babyspråk. I begynnelsen gjorde ikke dette så mye, men nå begynner det å gå de fleste her hjemme på nervene. Han har to storesøsken som holder på å bli gal av det, og det fører til mange sure "tryner". Har sagt at han må slutte med dette og snakke skikkelig, men det hjelper lite. Noen som har noen gode råd?
la Flaca Skrevet 29. januar 2006 #2 Skrevet 29. januar 2006 Det kunne vært verre. Så jeg tror jeg ville gått for å overse det. Eller ikke gi respons hvis han ber om noe på babysprak for eksempel. Si at "det kan jeg gjøre/ hjelpe deg med hvis du spør skikkelig" for eksempel. Men da må du selvfølgelig følge det opp også. Større søsken bør greie å lukke ørene. Det er sikkert bare en periode han snart er ferdig med.
Gjest gjest Skrevet 29. januar 2006 #3 Skrevet 29. januar 2006 Min erfaring er at det er best og bare si rolig at nå skjønner jeg ikke hva du sier, da må du prate ordentlig. Hvis alle konsekvent gjør det og ikke gir respons på babyspråket, blir det raskt borte av seg selv!
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #4 Skrevet 29. januar 2006 Min erfaring er at det er best og bare si rolig at nå skjønner jeg ikke hva du sier, da må du prate ordentlig. Hvis alle konsekvent gjør det og ikke gir respons på babyspråket, blir det raskt borte av seg selv! ← Enig! Men vil bare tilføye at også negativ respons bør unngå- storesøsken bør prøve å unngå å la seg trekke opp (ja, det kan være vanskelig!). Rett og slett at dere overser det totalt, og later som om dere ikke hører "babyspråket", men bare det han sier på en normal måte. Lykke til
Twigi Skrevet 29. januar 2006 #5 Skrevet 29. januar 2006 Helt enig. Nå får han sikkert masse (negativ, men dog) oppmerksomhet på dette, og da fortsetter han. Hvis alle overhører babyspråket, og ihvertfall ikke gir ham det han ber om når han ikke snakker ordentlig - da går det over av seg selv. (Hvis alle som sier "tusen takk" får sjokolade, mens de som sier "dude dak" ikke får noen ting, da hjelper det ofte på uttalen ) Jeg brukte den metoden for å få minstemann til å slutte med smokk. Jeg skjønte alt han sa med smokken i munnen, men lot som jeg ikke hørte. Da gikk det greit over. Blir faktisk litt irritert på alle mødre som sier "ta ut smokken når du snakker" - men som likefullt viser at de skjønner hva som sies, og gir ungene det de ber om når de har smokken i munnen. Ingen grunn for ungen til å slutte med det da!
Laina Skrevet 30. januar 2006 #6 Skrevet 30. januar 2006 Sønnen min snakker babyspråk. Jeg er ganske sikker på at grunnen til at han har begynt med det, er at han og storesøster leker så mye mamma og baby. Når han er i leken, blir han sint om jeg kaller ham ved navnet hans, og sier at han ikke heter det, han heter baby. Det begynner å komme seg nå. Jeg har sagt klart i fra om at jeg ikke er med på leken. Og når han snakker babyspråk sier jeg at han må snakke ordentlig, for ellers skjønner jeg ikke hva han sier. Det samme gjelder når han sutrer. Om han ber om noe med sutrestemme, får han ikke. Snakker han ordentlig, får han det han ber om. Her i huset har det vist seg å være effektivt. Det samme gjelder smokk. Han bruker bare smokk når han skal sove. Men noen ganger roper han på meg når han har lagt seg. Han mumler med smokken i munnen, og selv om jeg egentlig forstår hva han sier, er jeg konsekvent med at han skal ta smokken ut når han snakker, ellers "forstår" jeg ikke hva han sier. Svært effektivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå