Majer Skrevet 14. januar 2024 #1 Del Skrevet 14. januar 2024 Med det mener jeg at antall studiepoeng er likt, men at man studerer emner man har nytte eller interesse av, og som er lagt opp sånn at de kan kombineres med full jobb. Bryr arbeidsgivere seg om man har en bachelor på 180 stp eller 180 poeng frie emner? Jeg har allerede et par grader så jeg trenger vel ikke å bevise mer sånn sett. Problemet: Det er eks umulig å studere samfunnsvitenskapelige bachelorgrader på uio nå siden alle krever obligatorisk oppmøte. Det er derimot en del enkeltemner uten krav til oppmøte. Jeg har aldri lært noe av å delta i timer og har jobb på dagtid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 14. januar 2024 #2 Del Skrevet 14. januar 2024 Majer skrev (1 time siden): Med det mener jeg at antall studiepoeng er likt, men at man studerer emner man har nytte eller interesse av, og som er lagt opp sånn at de kan kombineres med full jobb. Bryr arbeidsgivere seg om man har en bachelor på 180 stp eller 180 poeng frie emner? Jeg har allerede et par grader så jeg trenger vel ikke å bevise mer sånn sett. Problemet: Det er eks umulig å studere samfunnsvitenskapelige bachelorgrader på uio nå siden alle krever obligatorisk oppmøte. Det er derimot en del enkeltemner uten krav til oppmøte. Jeg har aldri lært noe av å delta i timer og har jobb på dagtid Eehh. Umulig å studere hvis det krever oppmøte? Mener du studere ved siden av jobb da eller? - Kommer sikkert an på sektor og yrke men en hel drøss med små studier kan ikke sammenlignes med å fullføre en hel grad av noe (master) selv om man kan hamstre seg opp samme mengde studiepoeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Del Skrevet 14. januar 2024 Den store forskjellen er jo at en bachelorgrad har emner som bygger på hverandre. Noen grunnemner og noen mer avanserte emner. Ofte er ikke disse avanserte emnene tilgjengelige for enkeltemnestudenter. I tillegg har de aller fleste bachelorgrader et større selvstendig arbeid på slutten også. Anonymkode: c3583...2fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Del Skrevet 14. januar 2024 Jeg tenker at en haug av enkeltemner for seg i utgangspunktet ikke har all verdens verdi. jeg ville ikke satset på det som en strategi for utdanningen min. Men du skriver jo at du allerede har et par grader. Så jeg tenker at du da antageligvis allerede har en god utdanning i bunn, og det er jo i sånne tilfeller at verdien av enkeltemner faktisk kan komme til sin rett. Om du har to bachloerer i bunnen f.eks og så 180 studiepoeng i relevante emner for en jobb vil jeg tro du er en aktuell kandidat for en arbeidsgiver. Har du bare 180 poeng som ikke kan settes sammen til en fri bachelor en gang så stiller du nok lenger bak i køen. Ikke sikkert jeg har fristen her, men dette var mine umiddelbare tanker i alle fall. Anonymkode: f5141...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 14. januar 2024 #5 Del Skrevet 14. januar 2024 Med en rekke usammenhengende enkeltemner, er du nok mindre interessant for en arbeidsgiver. Da kan du litt om mange ting, men du er allikevel ikke utdannet til noe som helst. Jeg anbefaler at du tar hele grader, og fullfører en utdanning slik at du faktisk har papirer på at du kan det som forventes innen et fagområde, enten det er helse, ingeniør, økonomi eller hva det er du ser for deg å jobbe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 14. januar 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 14. januar 2024 (endret) aksase skrev (1 time siden): Med en rekke usammenhengende enkeltemner, er du nok mindre interessant for en arbeidsgiver. Da kan du litt om mange ting, men du er allikevel ikke utdannet til noe som helst. Jeg anbefaler at du tar hele grader, og fullfører en utdanning slik at du faktisk har papirer på at du kan det som forventes innen et fagområde, enten det er helse, ingeniør, økonomi eller hva det er du ser for deg å jobbe med. Jeg har allerede hele grader så har skrevet lange selvstendige oppgaver, men tenker å bygge opp videre kunnskap. Jeg har ingen problemer med å studere ved siden av full jobb så lenge jeg slipper oppmøte 😅 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at en haug av enkeltemner for seg i utgangspunktet ikke har all verdens verdi. jeg ville ikke satset på det som en strategi for utdanningen min. Men du skriver jo at du allerede har et par grader. Så jeg tenker at du da antageligvis allerede har en god utdanning i bunn, og det er jo i sånne tilfeller at verdien av enkeltemner faktisk kan komme til sin rett. Om du har to bachloerer i bunnen f.eks og så 180 studiepoeng i relevante emner for en jobb vil jeg tro du er en aktuell kandidat for en arbeidsgiver. Har du bare 180 poeng som ikke kan settes sammen til en fri bachelor en gang så stiller du nok lenger bak i køen. Ikke sikkert jeg har fristen her, men dette var mine umiddelbare tanker i alle fall. Anonymkode: f5141...678 Da tenker vi likt! Jeg har jo på en måte "bevist" at jeg kan skrive oppgaver på bachelor- og masternivå så ser mer verdi i å eks lære meg relevant lovgiving osv enn å skrive flere oppgaver Full Ugle skrev (2 timer siden): Eehh. Umulig å studere hvis det krever oppmøte? Mener du studere ved siden av jobb da eller? - Kommer sikkert an på sektor og yrke men en hel drøss med små studier kan ikke sammenlignes med å fullføre en hel grad av noe (master) selv om man kan hamstre seg opp samme mengde studiepoeng. Full jobb ja. Tenker ikke å ta mer studier for å bytte sektor helt, men for å gi meg mer kunnskap AnonymBruker skrev (1 time siden): Den store forskjellen er jo at en bachelorgrad har emner som bygger på hverandre. Noen grunnemner og noen mer avanserte emner. Ofte er ikke disse avanserte emnene tilgjengelige for enkeltemnestudenter. I tillegg har de aller fleste bachelorgrader et større selvstendig arbeid på slutten også. Anonymkode: c3583...2fb Jeg tenkte ikke på det med 1000 emner kontra 2000 og 3000. Det kak absolutt være viktig ja Endret 14. januar 2024 av Majer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Del Skrevet 14. januar 2024 Og alle som svarer overser glatt at TS allerede har endel grader. Jeg har vurdert å ta enkeltemner selv, fordi det er mye interessant der ute. Jeg også allerede grader å vise til. Anonymkode: 1d714...046 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Del Skrevet 14. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Og alle som svarer overser glatt at TS allerede har endel grader. Jeg har vurdert å ta enkeltemner selv, fordi det er mye interessant der ute. Jeg også allerede grader å vise til. Anonymkode: 1d714...046 Ikke alle. Jeg påpekte vel akkurat det at siden hun har to grader fra før er det akkurat i sånne tilfeller at verdien av enkeltemner kan være stor. Anonymkode: f5141...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Del Skrevet 15. januar 2024 Du kan i ettertid søke om fritt sammensatt bachelorgrad. Feks tilbyr UiO det, se nettsiden deres for mer info. personlig mener jeg at alle tiltak for faglig utvikling er flott og bør telle positivt. Anonymkode: 00ef0...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Del Skrevet 16. januar 2024 Årsstudium, gjerne tatt over to år er kanskje et alternativ. Da får man litt mer som er tematisk sammensatt. Emnene kan vanligvis inn i grader senere, hvis du ønsker det, men ikke omvendt. Anonymkode: 2896c...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå