Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var overskriften i en avis nå. Jeg har ikke pluss-abonnement, så får ikke lest hele saken. Men kan dette være et godt tidspunkt å kjøpe fond på? Når de er på bunnen? Har ingen fond fra før, men har tenkt lenge på å begynne å spare i fond.

Anonymkode: 0ecdd...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette var overskriften i en avis nå. Jeg har ikke pluss-abonnement, så får ikke lest hele saken. Men kan dette være et godt tidspunkt å kjøpe fond på? Når de er på bunnen? Har ingen fond fra før, men har tenkt lenge på å begynne å spare i fond.

De er ikke på bunnen, og å kjøpe rentefond når renta skal ned ville jeg ikke brukt penger på.

Hvorfor sparer du ikke i et globalt indeksfond?

Anonymkode: 7e973...e8f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er ikke på bunnen, og å kjøpe rentefond når renta skal ned ville jeg ikke brukt penger på.

Hvorfor sparer du ikke i et globalt indeksfond?

Jeg vurderer globalt indeksfond også, har vurdert det lenge, men ikke fått ut fingeren. Tenker du det er et bra tidspunkt å starte i disse dager?

Skrevet

Et rentefond gir ikke så veldig mye mer enn en høyrentekonto. Her kan du sette penger du trenger om noen få år. 

Et globalt indeksfond kan du starte å spare i når som helst, for tidshorisonten bør være lang. Minst 10 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer globalt indeksfond også, har vurdert det lenge, men ikke fått ut fingeren. Tenker du det er et bra tidspunkt å starte i disse dager?

Man trenger ikke time globale indeksfond, det er bare å starte.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man trenger ikke time globale indeksfond, det er bare å starte.

Tja, det spørs jo litt da. Skal man sette inn et stort beløp, så har jo timing mye å si. Men ved månedlig sparing av mindre beløp så har det ikke så mye å si. 

Anonymkode: ef389...001

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, det spørs jo litt da. Skal man sette inn et stort beløp, så har jo timing mye å si. Men ved månedlig sparing av mindre beløp så har det ikke så mye å si. 

Anonymkode: ef389...001

Poenget er vel at man alltid bør spare månedlig i fond. Tidspunktet for når man starter er ikke så viktig.

Har man lyst til å forsøke å time markedet kan man kjøpe enkeltaksjer isteden.

• Liker 1
Skrevet

Timing hva gjelder indeksfond er ikke såå viktig, de pengene skal brukes om 15-20 år så det skal renne mye vann innen den tid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Overskriften er misvisende.

Eier du rentefond kan det se ut som at verdien går ganske kraftig ned rett over nyttår.

Dette skjer hvert år, og skyldes at avkastningen "betales ut" i form av nye andeler i fondene. En andel av pengene blir derfor "borte" fra saldoen en periode, mens denne prosessen pågår.

Overskriften du viser til er bare clickbait. Renten på rentefond er fremdeles høy og forventes å være høy også i overskuelig fremtid (forventet ca 5,5% årlig rente neste 90 dager på min bufferkonto som er i rentefond.)

Endret av AnonymBruker874626
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan vet du at de er på bunnen da?

Skrevet
LadeJarl skrev (2 timer siden):

Ingen vet om de er på bunnen.

Skrevet
LadeJarl skrev (4 timer siden):

Jeg vet jo at ingen vet når de evt er på bunnen, så det var misvisende skrevet av meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet jo at ingen vet når de evt er på bunnen, så det var misvisende skrevet av meg.

Nei markedet er urolig først og fremst over inflasjonen i USA som trenda litt opp igjen sist..men også over to kriger og uroen i sørkinahavet...pluss bobletendenser i kinesisk økonomi...

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Men kan dette være et godt tidspunkt å kjøpe fond på?

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er dette med tidspunktet så viktig for deg? Spekulerer du med kort horisont? 

Schmuhu

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Den renten du får i rentefond er den betalingen DU får for å låne bort pengene dine.. DU ønsker å kjøpe andeler i rentefond når de er på HØYESTE nivå, ikke etter at de har stupt nedover. 

Motsatt med fond, du ønsker å kjøpe når de er lavest. 

Slutt å prøve å time investeringen. Du kommer ALDRI til å treffe et perfekt tidspunkt. Uansett har det ikke så voldsomt mye å si så lenge du ikke selger i panikk så fort du ser litt røde tall. 

Par grafer for å vise at det stort sett går greit. Og siste bildet er primært for å vise at det er viktigere å være i markedet enn å time det. Hadde man satt inn 1500kr i måneden fra 1990 og frem til idag hadde man hatt nesten 10 mill på aksjekontoen 

image.png.12e8fdfa15a19a08dd5c05dede236558.png

image.png.59837ed76800392e87e307b5ff17c01d.png

image.thumb.png.c20e826e3e317ced1c468f1e62483ed8.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...