Gå til innhold

TV2s Et hundeliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dokumentaren nå, og får helt vondt inni meg. Samtidig tenker jeg at blandingsavl uten noen helsetester eller plan heller ikke er veien å gå. 

Nå har jeg puddel, med mye brukshunder i linjene, så jeg anser ham som sunn og frisk. Samtidig synes jeg jo at utstillingsmiljøet på puddel ikke akkurat fremmer fokus på helse og bruk. 

Anonymkode: 8be49...aba

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at all avl må foregå i kontrollerte former med et godt register og krav om flere typer godkjente helsetester. Men her har nkk og raseklubbene feilet. Mops og engelsk bulldog bør rett og slett få lov å dø ut!

Utstillingsmiljøet vil aldri fremme sunn avl. Kun bruks -og jakthund miljøet vil klare å få frem friske hunder. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Troyamin skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at all avl må foregå i kontrollerte former med et godt register og krav om flere typer godkjente helsetester. Men her har nkk og raseklubbene feilet. Mops og engelsk bulldog bør rett og slett få lov å dø ut!

Utstillingsmiljøet vil aldri fremme sunn avl. Kun bruks -og jakthund miljøet vil klare å få frem friske hunder. 

Dette kunne ha godt helt fint dette, hvis som du sier, rasene hadde blitt fulgt opp. Synes det er synd at disse rasene blir misligholdt av avl og mote for rett utseende. Dette gjelder fransk bulldog også..

Finnes andre eksempler på flate tryner, men som ikke er prioritert å ha kropp som en fotball og valker rund baut. Griffon, mindre størrelse, proposjonalt lengre ben. Dermed ingen problemer med pust selv i løp over flere kilometer..

• Liker 2
Skrevet

På tide at dette tas opp! Menneskene har over lang tid designet helt kokko-hunderaser - Nå er det på tide å rydde opp.

Anonymkode: 9b26a...f7e

Skrevet

Har ikke sett denne dokumentaren enda, men generellt er det jo bra at det blir satt lys på avl og helse (med rett vinkling riktignok). Det er ikke bare flatsnute-hunder som lider, hva med schæfer og hofter? Labrador og ledd/hudproblem? Rottweiler og temperament? Her er flere raser der avlen burde vært under lupen.

Anonymkode: 6f149...ded

• Liker 2
Skrevet

Ekstremavl et et kjempeproblem. Men samtidig må vi ikke glemme det andre kjempeproblemer veldig mange raser har: Massiv innavl. Det er så langt tilbake i tid at det ikke vises på stamtavler, eller innavlsprosent basert på x antall generasjoner. Men genetiske tester viser sannheten. Den eneste måten å komme seg ut av det på, er kryssavl. Kontrollert kryssavl selvsagt, ikke ren valpeproduksjon. 
Personlig tenker jeg at vi burde gå bort fra dagens rasebegrep, med altfor mange raser som er genetisk atskilte populasjoner og hvor forskjellene mellom dem er små. Hvorfor trenger vi ørt og børti ulike små selskapshundraser? Dropp alle som er helt uhensiktsmessige, som altfor lang pels (pekingneser med flere), kort snute (pekingneser, mops med mange flere), korte bein (dachs, med mange flere), altfor små (chihuahua med flere), og sats heller på å avle frem en selskapshund med god helse og godt gemytt i størrelsen 5-10kg. Den kan finnes i flere hårlag og farger, men alle kan krysses med hverandre. 
Jakthunder - hvorfor har vi haugevis med ulike fuglehundraser? Masse settere, for eksempel? Det holder med støtende og apporterende fuglehund for fugl (type rype), kanskje en for storfugl, en for vannfugl. Elghund: Trenger bare én. Samme med hare. Dere skjønner tegninga. Fokus på funksjon, gemytt og helse, ikke utseende og i praksis små forskjeller mellom rasene i funksjon. Vi må ha fokus på det som er viktig: Helse, gemytt og bruksegenskaper. Ikke følelser. For det er nettopp følelser som styrer raseavl i dag. 
Men tror jeg kennelklubben noen gang kommer til å gjøre deg? Nope. 

Anonymkode: 2019d...6d0

Skrevet

Bare for å illustrere: En rekke hunderaser er så innavlet  at hvis man parrer to tilfeldige hunder av rasen, vil det tilsvare en fullsøskenparring - eller verre. Dette foregår i generasjon etter generasjon etter generasjon. Faktisk blir det som regel verre for hver eneste generasjon, siden man mister gener når ikke alle hunder i en generasjon blir avlet på. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ekstremavl et et kjempeproblem. Men samtidig må vi ikke glemme det andre kjempeproblemer veldig mange raser har: Massiv innavl. Det er så langt tilbake i tid at det ikke vises på stamtavler, eller innavlsprosent basert på x antall generasjoner. Men genetiske tester viser sannheten. Den eneste måten å komme seg ut av det på, er kryssavl. Kontrollert kryssavl selvsagt, ikke ren valpeproduksjon. 
Personlig tenker jeg at vi burde gå bort fra dagens rasebegrep, med altfor mange raser som er genetisk atskilte populasjoner og hvor forskjellene mellom dem er små. Hvorfor trenger vi ørt og børti ulike små selskapshundraser? Dropp alle som er helt uhensiktsmessige, som altfor lang pels (pekingneser med flere), kort snute (pekingneser, mops med mange flere), korte bein (dachs, med mange flere), altfor små (chihuahua med flere), og sats heller på å avle frem en selskapshund med god helse og godt gemytt i størrelsen 5-10kg. Den kan finnes i flere hårlag og farger, men alle kan krysses med hverandre. 
Jakthunder - hvorfor har vi haugevis med ulike fuglehundraser? Masse settere, for eksempel? Det holder med støtende og apporterende fuglehund for fugl (type rype), kanskje en for storfugl, en for vannfugl. Elghund: Trenger bare én. Samme med hare. Dere skjønner tegninga. Fokus på funksjon, gemytt og helse, ikke utseende og i praksis små forskjeller mellom rasene i funksjon. Vi må ha fokus på det som er viktig: Helse, gemytt og bruksegenskaper. Ikke følelser. For det er nettopp følelser som styrer raseavl i dag. 
Men tror jeg kennelklubben noen gang kommer til å gjøre deg? Nope. 

Enig. Jämthund og norsk elghund grå for eksempel kunne vært samme rase. Så kunne de med store områder bare sett etter en med store foreldre og motsatt. Slik hadde man jo fått doblet genpoolen. Ikke at det er noen krise med akkurat disse to for øyeblikket da, men det er jo mange harehunder som er ganske like og er lave i antall.

Dessverre er folk helt fanatiske når det kommer til dette med 'renhet' i rasene. Cavalier-klubben kunne spart seg tre runder i retten dersom de hadde satt i gang kryssavl, dyrebeskyttelsen sa seg villig til å trekke søksmålet dersom de gjorde det. Men først nå, etter at høyesterett har konkludert med at hundene deres er så syke at de ikke er lov å avle på, vil de krysse inn andre raser.

Jeg er enig med ts, det er ikke noen god løsning å bare parre hva som helst uten å registrere. Men NKK gjør sannelig alt de kan for å bryte ned tilliten til deres raseklubber, når de fortsatt forsvarer raser som ikke er funksjonelle og hardnakket påstår de er friske og sunne. Skulle ønske det fantes en annen organisasjon med fokus på registrering og helse og gemytt som hovedprioritet. Jeg hadde meldt meg inn øyeblikkelig. 

Anonymkode: 68618...112

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare for å illustrere: En rekke hunderaser er så innavlet  at hvis man parrer to tilfeldige hunder av rasen, vil det tilsvare en fullsøskenparring - eller verre. Dette foregår i generasjon etter generasjon etter generasjon. Faktisk blir det som regel verre for hver eneste generasjon, siden man mister gener når ikke alle hunder i en generasjon blir avlet på. 

Dette er jo kjernen i problemet. Når man har lukket stambok og ingen nye gener kommer til blir det jo som en trakt. Utvalget gener kan bare bli mindre, aldri større. 

Skrevet
Gliffy skrev (11 timer siden):

Dette er jo kjernen i problemet. Når man har lukket stambok og ingen nye gener kommer til blir det jo som en trakt. Utvalget gener kan bare bli mindre, aldri større. 

Tja, dette er ikke helt sant. Det er jo noe som heter naturlig mutasjon også. Hver generasjon tilfører nye gener i form av naturlig mutasjon. Problemet er bare når disse er færre enn de som forsvinner pga. innavl. 

Skrevet
1 hour ago, Durinur said:

Tja, dette er ikke helt sant. Det er jo noe som heter naturlig mutasjon også. Hver generasjon tilfører nye gener i form av naturlig mutasjon. Problemet er bare når disse er færre enn de som forsvinner pga. innavl. 

Aha, der lærte jeg noe nytt. Er vel en litt forenkla versjon jeg har lært meg da.

Men dette får vel antageligvis ikke så gode vilkår, når de velger ut individer som er veldig like hverandre til å avle pga utstillingsresultater, og i tillegg tar ut av avl ganske mange som ikke består helsekravene. Da må det jo bli lite igjen til slutt.

Skrevet
Durinur skrev (6 timer siden):

Dette er en av grunnene til at jeg syntes dokumentaren var litt tynn. Jeg ville gjerne hørt mer fra en ekspert, ikke Dyrebeskyttelsen, om hvorfor dette er et problem. Og eventuelt også hva som kan være en løsning. Hvor mye skal til for å endre dette, hvis det er et så stort problem som Dyrebeskyttelsen sier. 

Dokumentaren fokuserte litt på noen få raser. Og de fleste er vel enige i at hvis en hund må opereres for å få puste, så må man gjøre noe. Så er man kanskje uenige om hva man bør gjøre. Men samtidig snakker de som om problemet er generelt på alle hunder, men da mister de meg. Delvis fordi jeg ikke ser deres kilder på det, det vil si eksperter på genetikk, og delvis fordi man kanskje ikke kjenner seg igjen i det bildet når man ser raser rundt seg som iallfall fremstår sunne og friske. 

Anonymkode: 8be49...aba

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...