Gå til innhold

Barnefar trekker for skatt fra barnas sparekonto, er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årsoppgavene er kommet, og barna har drøyt 100 000 hver på konto, og har fått rente på rundt 3-4000 kr. Barnefar har tatt ut rundt 800 kr fra hver av barnas kontoer og satt inn på sin egen konto. Han sier det er fordi 22 % av renteinntektene skal betales skatt av, og at han betaler dette slik det står oppført på ligningen. Og derfor mener han dette er noe han kan belaste barnas konto på denne måten.

Er dette vanlig å gjøre? Og er det greit?

Anonymkode: cc803...a5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

😅 Nei, dette er jo særdeles merkelig.

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet

Det høres ekstremt merkelig og gjerrig ut. 

Anonymkode: 230e8...773

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skriver "barnefar" og da regner jeg med at dere ikke lenger er sammen. Står disse kontoene i barnas eller fars navn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Årsoppgavene er kommet, og barna har drøyt 100 000 hver på konto, og har fått rente på rundt 3-4000 kr. Barnefar har tatt ut rundt 800 kr fra hver av barnas kontoer og satt inn på sin egen konto. Han sier det er fordi 22 % av renteinntektene skal betales skatt av, og at han betaler dette slik det står oppført på ligningen. Og derfor mener han dette er noe han kan belaste barnas konto på denne måten.

Poengermed spare konto til barba er at man ønsker barna skal ha penger i fremtiden.  Så vis min mann hadde tatt 800kr fordi han måtte betale skatt på de, så hadde jeg lurt på om han har slått seg i huet

Anonymkode: aada6...2c9

• Liker 19
Skrevet

Herregud. Enten synes du det er greit, eller så synes du det ikke er greit. Klarer du ikke som voksen person med to barn og gjøre opp din egen mening?

• Liker 4
Skrevet
Just now, endo said:

Herregud. Enten synes du det er greit, eller så synes du det ikke er greit. Klarer du ikke som voksen person med to barn og gjøre opp din egen mening?

Jeg tenker det er så spesielt at man vil sjekke om man er helt urimelig som syns det. 

Anonymkode: 230e8...773

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke vanlig, nei. Men om det er greit eller ikke er det jo dere to som må bli enige om. Argumentet hans er jo riktig.

Anonymkode: 3210b...a47

• Liker 3
Skrevet

Det er nok mange som gjør lignende. Selv har jeg for stort lån til at det har noe å si.

Anonymkode: 15f1d...831

Skrevet

Herregud for en veldig spesiell ting å gjøre... Snakk om å være gjerrig og firkanta. 

Anonymkode: 59374...692

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er vel litt på kanten gjerrig ja, men dette er jo kostnader som du som deres mor burde delt med barnefar, og ikke bare han spør du nå meg.

Han tar jo ikke akkurat feil dette er jo penger som ville måtte betales uansett hvilke eier barnas penger står i uansett.

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
Skrevet

Hva er poenget med å ha så mye penger stående på en vanlig sparekonto? Hvis du får 3-4000 kroner i renter så sier det jo seg selv at dette er tapsprosjekt med dagens prisvekst.

Anonymkode: cf61b...e80

• Liker 1
Skrevet

For formue under 1,7 millioner så betaler man ikke formueskatt. Dersom barna ikke har inntekt over fribeløpet, så betaler de heller ikke skatt av renteinntekt. Få pengene overført til en konto i barnets navn, så slipper du at far tar av barnets penger for å betale en skatt som de faktisk ikke trenger å betale. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Veggdyret skrev (4 minutter siden):

For formue under 1,7 millioner så betaler man ikke formueskatt. Dersom barna ikke har inntekt over fribeløpet, så betaler de heller ikke skatt av renteinntekt. Få pengene overført til en konto i barnets navn, så slipper du at far tar av barnets penger for å betale en skatt som de faktisk ikke trenger å betale. 

Slutt å uttale deg så bastant når du åpenbart ikke har peiling på hva du snakker om. Barn under 16 lignes sammen med foreldrene - de får dermed ikke eget bunnfradrag i formuesskatten, eller egne personfradrag mv. i inntektsskatten.

Anonymkode: 87a86...c5e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Veggdyret skrev (8 minutter siden):

Før det året barnet fyller 17 år skattes foreldre for barnas kapitalinntekter og formue.

Endret av Frodo
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å uttale deg så bastant når du åpenbart ikke har peiling på hva du snakker om. Barn under 16 lignes sammen med foreldrene - de får dermed ikke eget bunnfradrag i formuesskatten, eller egne personfradrag mv. i inntektsskatten.

Anonymkode: 87a86...c5e

Takk, jeg holdt på å skrive akkurat det samme.

Anonymkode: f873e...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan ikke se for meg at det er vanlig å gjøre det nei!

Jeg hadde framover spart til barna på kontoer i mitt eget navn slik at han ikke hadde hatt mulighet til å ta ut penger på den måten.

Anonymkode: cc767...341

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva er poenget med å ha så mye penger stående på en vanlig sparekonto? Hvis du får 3-4000 kroner i renter så sier det jo seg selv at dette er tapsprosjekt med dagens prisvekst.

Anonymkode: cf61b...e80

Du mener det burde vært satt i aksjer, med risiko for børskrakk, som man jo ikke har hatt på snart 16 år og som det ikke er helt usannsynlig at vil komme igjen ila. de neste årene?

Eller tenkte du andre former for investering?

• Liker 3
Skrevet
Veggdyret skrev (16 minutter siden):

Men så kommer overformynderiet og tar pengene og de er utenfor din kontroll.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...