Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg oppdaget at min samboer hadde tatt opp lån og kreditter i mitt navn, ble det selvfølgelig samlivsbrudd og anmeldelse. Men saken ble henlagt og jeg ble ansvarlig for gjelden fordi bankene mente at jeg hadde vært uforsiktig og at han derfor hadde fått muligheten til å gjøre dette.

Uansett så har jeg ihvertfall jobbet beinhardt og nedbetalt det meste på tre år, men nå står det igjen ca 18000,- til Klarna og ca 50000,- på et kredittkort. Jeg kan bruke ca 10000,- pr mnd på nedbetaling, men er usikker på hvordan jeg skal fordele pengene.

Bør jeg nedbetale Klarna først og minstebeløpet til kredittkortet, f.eks hhv 8000,- og 2000,- og så gå over til å nedbetale kr 10000,- på kortet når jeg er ferdig med Klarna. Eller bør jeg betale minstebeløpet til Klarna og ca 8500,- på kredittkortet?

Eller er det en annen fordeling som er mer fornuftig? Kom gjerne med tips.

Anonymkode: 90db5...657

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk rentene, betal de med høyest renter først

Endret av mirjia
Skrevet

Hvis det er forskjell på renter og gebyrer, ville jeg betalt mest mulig på det dyreste lånet og minstebeløpet på det billigste.

Skrevet
mirjia skrev (1 minutt siden):

Sekk rentene, betal de med høyest renter først

Den er faktisk omtrent den samme hos begge.

Skrevet

Hadde betalt inn på den laveste gjelden først. 

Anonymkode: 017c2...74c

• Liker 1
Skrevet

^ fordi da blir du ferdig med det rakere og kan bruke større beløp til å betale ned det største etterpå 

Skrevet

Da ville jeg blitt kvitt en kreditor av gangen, altså mest til Klarna og minstebeløp til kredittkort, og så kredittkort til slutt. 

Så flink du har vært og fikset opp i livet ditt, selv om det ikke er ditt rot! Mange ville latt dette ødelegge økonomien for godt. Du bør være stolt av deg selv!

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er faktisk omtrent den samme hos begge.

Da hadde jeg betalt Klarna først, tror jeg, gitt at kredittkortet er i en bank du uansett har et kundeforhold til. All mulig sympati for en kjip situasjon, forøvrig!

Anonymkode: eeea3...1ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

^ fordi da blir du ferdig med det rakere og kan bruke større beløp til å betale ned det største etterpå 

Ja, det er egentlig sånn jeg har tenkt selv også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter at jeg oppdaget at min samboer hadde tatt opp lån og kreditter i mitt navn, ble det selvfølgelig samlivsbrudd og anmeldelse. Men saken ble henlagt og jeg ble ansvarlig for gjelden fordi bankene mente at jeg hadde vært uforsiktig og at han derfor hadde fått muligheten til å gjøre dette.

Au.

Sitat

Uansett så har jeg ihvertfall jobbet beinhardt og nedbetalt det meste på tre år, men nå står det igjen ca 18000,- til Klarna og ca 50000,- på et kredittkort. Jeg kan bruke ca 10000,- pr mnd på nedbetaling, men er usikker på hvordan jeg skal fordele pengene.

Bør jeg nedbetale Klarna først og minstebeløpet til kredittkortet, f.eks hhv 8000,- og 2000,- og så gå over til å nedbetale kr 10000,- på kortet når jeg er ferdig med Klarna. Eller bør jeg betale minstebeløpet til Klarna og ca 8500,- på kredittkortet?

Eller er det en annen fordeling som er mer fornuftig? Kom gjerne med tips.

Hvis renta er den samme så er det vel hipsom-happ?

68.000 er et moderat beløp hvis du har et overskudd på 10.000 pr mnd. Har du noen mulighet for å refinansiere dette med bedre betingelser enn kredittkort? Jeg har ikke erfaring med slikt men et kjapt google søk antyder stor spredning i lånebetingelsene for forbrukslån/lån uten sikkerhet.

Anonymkode: e45cc...e56

Skrevet
MollyJones skrev (5 minutter siden):

Da ville jeg blitt kvitt en kreditor av gangen, altså mest til Klarna og minstebeløp til kredittkort, og så kredittkort til slutt. 

Så flink du har vært og fikset opp i livet ditt, selv om det ikke er ditt rot! Mange ville latt dette ødelegge økonomien for godt. Du bør være stolt av deg selv!

Takk for tipset og for oppmuntrende ord.

Skrevet
MollyJones skrev (8 minutter siden):

Takk for gode ord. Det var et sjokk for meg at han ikke ble stilt ansvarlig for noe av dette, men kunne ikke la dette knekke meg. Så da var det bare å bite tenna sammen og betale. Men nå ser jeg ihvertfall enden på det 😊.

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Som de andre skriver, kvitt deg med den ene kreditoren raskest mulig, slik at du bare har èn å forholde deg til videre.

Så putt pengene inn på Klarna.

For øvrig en helt forferdelig ting å bli rammet av, i tillegg til at du ikke får noen juridisk støtte, så du skal ha kudos for å stå i stormen og løse den raskest mulig. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Au.

Hvis renta er den samme så er det vel hipsom-happ?

68.000 er et moderat beløp hvis du har et overskudd på 10.000 pr mnd. Har du noen mulighet for å refinansiere dette med bedre betingelser enn kredittkort? Jeg har ikke erfaring med slikt men et kjapt google søk antyder stor spredning i lånebetingelsene for forbrukslån/lån uten sikkerhet.

Anonymkode: e45cc...e56

Jeg tror ikke jeg orker bryderiet med å refinansiere. På såpass kort tid vil det ikke utgjøre det helt store beløpet heller. Nå vil jeg bare bli ferdig. Kunne betalt mer i måneden også, men ønsker ikke at denne situasjonen skal gå utover barna.

Så nå tror jeg at jeg betaler ned Klarna først og kredittkortet etter det.

Takk for at du engasjerer deg!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for gode ord. Det var et sjokk for meg at han ikke ble stilt ansvarlig for noe av dette, men kunne ikke la dette knekke meg. Så da var det bare å bite tenna sammen og betale. Men nå ser jeg ihvertfall enden på det 😊.

Det er så sterkt av deg alt dette, dette skal du bare vite! Du har tatt tak og gjort alt rett selv om det ble så jævla urettferdig. Heier på deg!! Dette skjedde med ei i min familie også, grusomt svik og han ble ikke stilt til ansvar der heller. 

Anonymkode: 19bc6...bff

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (3 minutter siden):

Som de andre skriver, kvitt deg med den ene kreditoren raskest mulig, slik at du bare har èn å forholde deg til videre.

Så putt pengene inn på Klarna.

For øvrig en helt forferdelig ting å bli rammet av, i tillegg til at du ikke får noen juridisk støtte, så du skal ha kudos for å stå i stormen og løse den raskest mulig. 

Det var et kjempesjokk! Hadde aldri trodd det skulle skje meg. Det er sånt man bare hører om. 

Jeg kommer, som dere her inne tipser om, å nedbetale Klarna først for å kunne gå "all in" på kredittkortet til slutt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så sterkt av deg alt dette, dette skal du bare vite! Du har tatt tak og gjort alt rett selv om det ble så jævla urettferdig. Heier på deg!! Dette skjedde med ei i min familie også, grusomt svik og han ble ikke stilt til ansvar der heller. 

Anonymkode: 19bc6...bff

Tusen takk for oppmuntrende ord!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg orker bryderiet med å refinansiere. På såpass kort tid vil det ikke utgjøre det helt store beløpet heller. Nå vil jeg bare bli ferdig. Kunne betalt mer i måneden også, men ønsker ikke at denne situasjonen skal gå utover barna.

Absolutt, Klarna først, så kredittkortet. Er bare et ordentlig magadrag igjen nå så er du ferdig, godt jobba. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du refinansierer via horde er det gjort på noen få minutter. Null bryderi og garantert MYE bedre rente enn Klarna (har ikke de SKYHØYE renter)? Bare et tips :)

Anonymkode: a2a58...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...