AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Nå er det menn som kjønnsdiskrimineres når de søker jobb Menn diskrimineres både når de søker på typiske kvinneyrker og på jobber i mer kjønnsnøytrale yrker. I en ny internasjonal samlestudie har forskere sett på utviklingen i 26 land. Forskerne finner det samme som kjønnsforskere har oppdaget i Norge. https://www.forskning.no/arbeidsliv/na-er-det-menn-som-kjonnsdiskrimineres-nar-de-soker-jobb/2294971 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OQjewq/det-er-en-lav-andel-kvinnelige-professorer-i-norge-er-diskriminering-forklaringen Disse funnene er det mange som sliter med å akseptere fordi de så lenge har trodd og blitt fortalt at det er kvinner som blir diskriminert. Anonymkode: 9d779...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 «Og den offentlige samtalen handler ofte om hvordan kvinner sliter mer enn menn med å få toppstillinger og høye lønninger. Mens disse studiene er begrenset til første kontaktpunkt i en jobbsøkeprosess. Larsen understreker at diskriminering i arbeidslivet er et spørsmål med mange sider. – Studier viser ikke nødvendigvis at arbeidsmarkedet generelt favoriserer kvinner, påpeker han.» Anonymkode: 8ddf9...cd8 1
Bombasi Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Diskriminering er og har alltid vært et problem i arbeidslivet. Særlig når vi lever i en tid med kvoter. Med andre ord kan den beste kvalifiserte bli forbigått fordi vedkommende hadde "feil" kjønn. Menn er særlig utsatt generelt sett, men kvinner kan bli offer for det samme innenfor kvinnedominerte yrker. Folk med fedme, sykdom, funksjonshemming og/eller invandrerbakgrunn blir diskriminert over hele linja, og hele tiden. Vi tror gjerne at Norge er en profesjonell foregangsnasjon, men fakta er at diskrimineringen stikker dypt i norsk arbeidsliv. Om det er privat eller offentlig har ingenting å si. "Kvalifikasjonsprinsippet" fungerer ikke i praksis, da egnethet stiller sterkere enn kvalifikasjonene, så fremst minstekvalifikasjonene er innfridd. Sånn går dagene i norsk arbeidsliv.
Knirke Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Jeg er mest imponert over at "kjønnsforsker" er en faktisk jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Bombasi skrev (50 minutter siden): Særlig når vi lever i en tid med kvoter. Med andre ord kan den beste kvalifiserte bli forbigått fordi vedkommende hadde "feil" kjønn. Kvoter er jo definisjonen av diskriminering. Jeg håper at vi om 10 år kan se tilbake på identitetspolitikken som et tåpelig feilskjær, og at vi da er på vei til et samfunn som betrakter oss som individer heller enn representanter for en eller annen identitet. Anonymkode: 2076c...05f
Majer Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Jeg synes kvoter faktisk er greit, men da må de gjelde for den aktuelle stillingen og ikke det generelle på jobb. La oss ta to eksempler: Dersom det er mangel på mannlige sykepleiere på jobb ansetter man ikke mannlige leger for at det skal gå opp i opp I statens vegvesen derimot... Hver gang de lyser ut en eller flere designstillinger der går de uten unntak til kvinnelige søkere. Jeg tror de argumenterer med at det allerede er så mange menn på arbeidsplassen. Det er diskriminerende. Man kan ikke bote på manglende kvinnelige utviklere med kvinnelige designere. Det er sterk diskriminering mot mannlige designere. Det man istedet skulle gjort var å lokke flere kvinnelige utviklerne til arbeidsplassen. Det siste eksempelet gjør meg ordentlig sint. Jeg har telt 14 designere på rad som er kvinner. Det kan ikke rettferdiggjøres.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Knirke skrev (18 minutter siden): Jeg er mest imponert over at "kjønnsforsker" er en faktisk jobb. Lurer veldig på hvor mange kjønn en kjønnsforsker mener det finnes Anonymkode: 02236...ea0
Knirke Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Lurer veldig på hvor mange kjønn en kjønnsforsker mener det finnes Anonymkode: 02236...ea0 Jeg ser for meg overskriften "Forsker fant nytt kjønn -vil bli oppkalt etter ham (Redaksjonen beklager: vil bli oppkalt etter HEN)" 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 Hovedproblemet i dag er jo at HR er blitt feminisert, kun kvinner som jobber der. Dessverre endel unge som er rett fra skolebenken, aldri vært i arbeidslivet selv. Disse skal vurdere en mann i et mannsdominert yrke, helt feil. Anonymkode: 9f60e...4af 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 Jobber i staten og innen mitt felt er det praksis, og har vært i 20 år , at hvis en kvinne og mann stiller likt så foretrekkes kvinnen. En annen morsom detalj er at å få barn skal aldri telle negativt. Og det kan brukes som et trumfkort. I dette tilfellet hadde 2 fra samme kull søkt samme jobb 4 år etter endte studier. Han hadde tjenestegjort i utlandet, tatt tilleggsutdanning og ofret hjemme tid som igjen førte til samlivsbrudd. Hun hadde fått 2 barn, jobbet lokalt og hatt til sammen 2 års permisjon (Før fedrekvoten). Det skal ikke telle negativt at man har fått barn. Så i dette tilfellet ble det et trumfkort. Det spilte ingen rolle hva mannen hadde gjort siste 4 år. Hadde han vært på mars og funnet en kur mot kreft ville hun UANSETT fått jobben. Om hun ikke hadde fått jobben ville hun kunne bruke kjønnskortet og dratt arbeidsgiver for retten og skapt mye negativ publisitet. Innen min bransje er det nesten blitt slik at konkurrerer man med ei dame , ikke forvent å få jobben. Anonymkode: 0cb85...83b 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hovedproblemet i dag er jo at HR er blitt feminisert, kun kvinner som jobber der. Dessverre endel unge som er rett fra skolebenken, aldri vært i arbeidslivet selv. Disse skal vurdere en mann i et mannsdominert yrke, helt feil. Anonymkode: 9f60e...4af 🤦♂️ Anonymkode: 8bad0...4fe
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #12 Skrevet 15. januar 2024 Bombasi skrev (23 timer siden): Med andre ord kan den beste kvalifiserte bli forbigått fordi vedkommende hadde "feil" kjønn. Og dette er et nytidsproblem? Eller har det egentlig alltid vært sånn? Anonymkode: df61a...be1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #13 Skrevet 15. januar 2024 Egentlig er dette en ganske spennende forskning. Ikke fordi det nå er så synd på stakkarslige menn fordi de nå er sååå diskrimiminert, men fordi det åpner for diskusjonen om kvinner nå blir foretrukket fordi kvinner plutselig ikke er diskriminert lenger. Har patriarkiet gått så langt at når kvinner endelig blir ansett som mennesker som er likestilte med menn, så blir mange menn sett på som for konkurranselysne, for egosistiske, for aggresive? (alle egenskaper som patriarkiet og kaptitalismen har fortalt oss er veien til suksess). I så fall så handler det jo lite om feminisme, for stort sett så er jo feministene enige om at likestilling går begge veier, og det handler ikke om å fjerne samfunnets goder, men sørge for at alle kan nyte like godt av alle godene, og dermed så står menn igjen å blir straffet av patriarkiet, som de selv har benektet eksisterer i alle år. Anonymkode: df61a...be1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hovedproblemet i dag er jo at HR er blitt feminisert, kun kvinner som jobber der. Dessverre endel unge som er rett fra skolebenken, aldri vært i arbeidslivet selv. Disse skal vurdere en mann i et mannsdominert yrke, helt feil. Anonymkode: 9f60e...4af Hovedproblemet er at mange menn søker jobber de ikke er kvalifisert til. Så hyler de om diskriminering etterpå. https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/kvinnene-er-overkvalifiserte-men-feige-2570547 https://agendamagasin.no/kommentarer/selvtilliten-til-en-middelmadig-hvit-mann/ https://dagensperspektiv.no/arbeidsliv/2017/derfor-soker-kvinner-bare-pa-jobber-de-er-100-prosent-kvalifiserte-for Anonymkode: 31676...f35 1
Atragon Skrevet 15. januar 2024 #15 Skrevet 15. januar 2024 Bombasi skrev (23 timer siden): Diskriminering er og har alltid vært et problem i arbeidslivet. Særlig når vi lever i en tid med kvoter. Med andre ord kan den beste kvalifiserte bli forbigått fordi vedkommende hadde "feil" kjønn. Menn er særlig utsatt generelt sett, men kvinner kan bli offer for det samme innenfor kvinnedominerte yrker. Folk med fedme, sykdom, funksjonshemming og/eller invandrerbakgrunn blir diskriminert over hele linja, og hele tiden. Vi tror gjerne at Norge er en profesjonell foregangsnasjon, men fakta er at diskrimineringen stikker dypt i norsk arbeidsliv. Om det er privat eller offentlig har ingenting å si. "Kvalifikasjonsprinsippet" fungerer ikke i praksis, da egnethet stiller sterkere enn kvalifikasjonene, så fremst minstekvalifikasjonene er innfridd. Sånn går dagene i norsk arbeidsliv. Har faktisk blitt bevist i en studie at Norge er et av de MEST rasistiske landene i Europa https://www.forskning.no/etnisitet-hogskolen-i-innlandet-partner/er-nordmenn-de-mest-rasistiske-i-europa/2040994
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #16 Skrevet 15. januar 2024 På min arbeidsplass "diskriminerte" de mannlige søkere da det ble fire ledige stillinger og ansatte fire unge kvinner for å få bedre kjønnsbalanse. Den ene kom dagen etter kontrakten var underskrevet og forlangte tilrettelegging pga sykdom og den andre ble langtidssykemeldt med senebetennelse etter to måneder i arbeid. Anonymkode: c458a...bbf
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #17 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På min arbeidsplass "diskriminerte" de mannlige søkere da det ble fire ledige stillinger og ansatte fire unge kvinner for å få bedre kjønnsbalanse. Den ene kom dagen etter kontrakten var underskrevet og forlangte tilrettelegging pga sykdom og den andre ble langtidssykemeldt med senebetennelse etter to måneder i arbeid. Anonymkode: c458a...bbf Wow. thats it. Det beviser ALT. Kvinner bør ikke være på arbeidsplassen. Du bør gå RETT til media, og så deretter RETT til valg for å endre grunnloven. Du har tross alt harde bevis på en kvinne som hadde behov for tilrettelegging, og en kvinne som ble syk. Alle vet at menn krever ingenting og blir aldri syke. Dette er helt klart pga kjønnene til personene. Jeg ringer politet as we speak for å få fortgang i prossessen her. /s Anonymkode: df61a...be1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #18 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Wow. thats it. Det beviser ALT. Kvinner bør ikke være på arbeidsplassen. Du bør gå RETT til media, og så deretter RETT til valg for å endre grunnloven. Du har tross alt harde bevis på en kvinne som hadde behov for tilrettelegging, og en kvinne som ble syk. Alle vet at menn krever ingenting og blir aldri syke. Dette er helt klart pga kjønnene til personene. Jeg ringer politet as we speak for å få fortgang i prossessen her. /s Anonymkode: df61a...be1 Poenget er at i enkelte stillinger er menn bedre egnet enn kvinner med mindre de er crossfittrent. En ansettelse er en millioninvestering og da er det surt å bomme så kraftig. Anonymkode: c458a...bbf
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #19 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget er at i enkelte stillinger er menn bedre egnet enn kvinner med mindre de er crossfittrent. En ansettelse er en millioninvestering og da er det surt å bomme så kraftig. Anonymkode: c458a...bbf Dette gjelder svært få stillinger. I tillegg må det være kvinner i for eksempel politiet. Tenk deg et voldtektsoffer som må hjelpes til av en politi. Mange vil da foretrekker en kvinne, og ikke ønsker å åpne seg for en mann. Anonymkode: 31676...f35
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #20 Skrevet 15. januar 2024 Jeg er Vernepleier, og her får alltid menn jobb før kvinner. Bare på studiet, så fikk alle menn tilbud om jobb ved siden av studiet, de første månedene de gikk der. Og 19 år gamle gutter, som aldri hadde jobbet en dag. Ene kvinnen var hjelpepleier med 10 års erfaring, hun fikk ikke tilbud om jobb. Jeg og hadde erfaring, men brukte 1 år på å få en 19% relevant stilling. Har og venninner som jobber i barnehage, og på stor avdeling, så foretrekker de menn. Og det er vel sånn i arbeidslivet, at noen steder vil de helst ha menn, andre steder vil de helst ha kvinner. Kan vel og si at sjenerte mennesker blir diskriminert. Ene barnet mitt, er veldig pen, glad, sprudlende og positiv. Søkte første jobb som 16 åring, og har fått alt av jobber, hvor hun har kommet på intervju. Og en jobb man egentlig må ha høyere utdannelse for å få. Men bestevenninnen hennes, som er sjenert og stille, men også en pen jente. Hun søkte på alt av jobber i 3 år, før hun fikk jobb. Og kom på mange intervjuer. Anonymkode: dbfab...a8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå