saltvann Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Hei. Jeg og samboeren har barn sammen og vært sammen i 16 år. Jeg er syk, men jobber fullt. Han gjør mye i huset og jeg gjør mye ut ifra min sykdom, men det meste faller på han. Han er en flink far til barna. Han har tidligere spilt bort enorme summer, som har ført til at vi har økt boliglånet for å nedbetale gjelden hans. For mange år siden var han utro. Han nektet totalt, helt til jeg kunne vise frem bevis. Men nektet for at det skjedde noe mer enn et kyss. Jeg har prøvd å gå ifra han noen ganger, men han vil at vi skal fortsette forholdet. Han ønsker sex helst hver dag. På grunn av min sykdom så orker jeg sex svært sjeldnere enn han. Noen perioder kan vi ha noen ganger i uken, mens i andre perioder kan det gå 2 (og kanskje 3) uker mellom. Det har ført til opp gjennom årene at det har blitt mye pliktsex. Som igjen har ført til at jeg har fått enda mindre lyst på han. Spesielt etter at han fortalte at det nesten var som å voldta meg. Men hvorfor gjør han det da? Ofte kunne lysten komme når vi kom i gang, men mange ganger så ønsket jeg at han skulle bli fort ferdig. Jeg har fortalt han at for at jeg skal ha mer lyst på sex, så trenger jeg mer nærhet (som ikke skal føre til sex). han kan i perioder gi mer nærhet, men når det ikke fører til sex så slutter han med det. eller at man har mer sex i en periode, men han slutter med nærheten. Jeg føler ikke at han respekterer meg. Får stadig høre om hvor dårlig mor jeg er. Om barna ikke oppfører seg så kan han si at det er fordi jeg er psykisk syk og ødelegger barna mine. Får høre at familien hans ikke liker meg og han forstår hvorfor x og y ikke liker meg. Han kan si til barna at han er sjefen og at han bestemmer i dette huset. Han har bedt meg gå og drepe meg selv i skogen. I sommer slo han meg svakt med en gjenstand, men jeg fikk vondt. Litt senere skjedde det igjen. Det skjedde fordi jeg sa at jeg ikke ønsker at vi fortsetter forholdet. For noen måneder siden, i en krangel, så beskyldte han meg for utroskap. Han vet godt at jeg absolutt ikke er det. Jeg leste et sted at man ofte kan beskylde partner om utroskap dersom man er det selv. Jeg har fått en følelse av utroskap. Jeg har prøvd å snoke, men finner ikke noe bevis. Egentlig tror jeg ikke at han er det, men samtidig er det en følelse jeg har. Merker jeg ikke klarer å stole på han, med tanke på utroskap for noen år siden. Det har gått fint tidligere, men nå så klarer jeg ikke å stole på han. Han har tidligere sagt flere ganger at han kan jo skaffe seg en ff. for det måtte jo være bra for meg å slippe at han maser. Han har ikke råd til å kjøpe seg bolig, så han har jo også litt miste og får høye utgifter dersom vi ikke skal bo sammen lengre. Tross alt dette, så har vi det fint når vi har det fint. Jeg vet at han egentlig er en fantastisk fyr. Men når han alltid har fått det som han vil og nedtrykt meg i mange år, så har maktbalansen vær skeiv, Vil jeg klare å få han til å respektere meg? Da jeg gjorde det slutt, så sa han at ja, han kan bli med til familievernkontoret hvis det er det som skal til for at forholdet skal fortsette. Selv om han ville fortsette forholdet, så snakket han nedlatende til meg og snakket kun fint til meg dersom han ville ha sex. Da bestilte jeg time hos familievernkontoret. Det hjalp for forholdet å bestille timen. Da det nærmet seg så ville han ikke, Det var like før bursdagen hans, så han ville ikke ødelegge den.. Jeg fikk endret timen til en måned senere, men da kom det en annen unnskyldning. I en krangel senere nevnte jeg at han vil jo ikke en gang bli med til familievernkontoret. Da svarte han at det er vanskelig i forhold til jobben (noe det ikke er). Så da viste han at han ikke ønsker å få hjelp til å få dette forholde til å fungere. Er han narsissist? Er det psykisk vold? Er det jeg som er hårsår? Han er utrolig dyktig til å prate for seg. Han er godt likt. Han er en fantastisk person, bare ikke mot meg. Jeg trenger å høre andre sine synspunkt. Jeg har mine feil og mangler. Det er mye jeg kan bli bedre på, blant annet nærhet til han. 1
ennivk Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Om han er narsissist eller ikke får du aldri vite, så ikke bruk energien din på å gruble på det. Ja, det han driver med er psykisk vold. Ikke gaslight deg selv til å tro at han er et godt menneske fordi han er snill og god i perioder. Hvorfor skal du bli bedre på nærhet til et menneske som ikke gjør deg trygg, som ikke er din største fan og som ikke elsker deg? 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Så du ønsker å avslutte forholdet, men han hindrer deg? Anonymkode: 5cb69...07d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 saltvann skrev (11 minutter siden): Hei. Jeg og samboeren har barn sammen og vært sammen i 16 år. Jeg er syk, men jobber fullt. Han gjør mye i huset og jeg gjør mye ut ifra min sykdom, men det meste faller på han. Han er en flink far til barna. Han har tidligere spilt bort enorme summer, som har ført til at vi har økt boliglånet for å nedbetale gjelden hans. For mange år siden var han utro. Han nektet totalt, helt til jeg kunne vise frem bevis. Men nektet for at det skjedde noe mer enn et kyss. Jeg har prøvd å gå ifra han noen ganger, men han vil at vi skal fortsette forholdet. Han ønsker sex helst hver dag. På grunn av min sykdom så orker jeg sex svært sjeldnere enn han. Noen perioder kan vi ha noen ganger i uken, mens i andre perioder kan det gå 2 (og kanskje 3) uker mellom. Det har ført til opp gjennom årene at det har blitt mye pliktsex. Som igjen har ført til at jeg har fått enda mindre lyst på han. Spesielt etter at han fortalte at det nesten var som å voldta meg. Men hvorfor gjør han det da? Ofte kunne lysten komme når vi kom i gang, men mange ganger så ønsket jeg at han skulle bli fort ferdig. Jeg har fortalt han at for at jeg skal ha mer lyst på sex, så trenger jeg mer nærhet (som ikke skal føre til sex). han kan i perioder gi mer nærhet, men når det ikke fører til sex så slutter han med det. eller at man har mer sex i en periode, men han slutter med nærheten. Jeg føler ikke at han respekterer meg. Får stadig høre om hvor dårlig mor jeg er. Om barna ikke oppfører seg så kan han si at det er fordi jeg er psykisk syk og ødelegger barna mine. Får høre at familien hans ikke liker meg og han forstår hvorfor x og y ikke liker meg. Han kan si til barna at han er sjefen og at han bestemmer i dette huset. Han har bedt meg gå og drepe meg selv i skogen. I sommer slo han meg svakt med en gjenstand, men jeg fikk vondt. Litt senere skjedde det igjen. Det skjedde fordi jeg sa at jeg ikke ønsker at vi fortsetter forholdet. For noen måneder siden, i en krangel, så beskyldte han meg for utroskap. Han vet godt at jeg absolutt ikke er det. Jeg leste et sted at man ofte kan beskylde partner om utroskap dersom man er det selv. Jeg har fått en følelse av utroskap. Jeg har prøvd å snoke, men finner ikke noe bevis. Egentlig tror jeg ikke at han er det, men samtidig er det en følelse jeg har. Merker jeg ikke klarer å stole på han, med tanke på utroskap for noen år siden. Det har gått fint tidligere, men nå så klarer jeg ikke å stole på han. Han har tidligere sagt flere ganger at han kan jo skaffe seg en ff. for det måtte jo være bra for meg å slippe at han maser. Han har ikke råd til å kjøpe seg bolig, så han har jo også litt miste og får høye utgifter dersom vi ikke skal bo sammen lengre. Tross alt dette, så har vi det fint når vi har det fint. Jeg vet at han egentlig er en fantastisk fyr. Men når han alltid har fått det som han vil og nedtrykt meg i mange år, så har maktbalansen vær skeiv, Vil jeg klare å få han til å respektere meg? Da jeg gjorde det slutt, så sa han at ja, han kan bli med til familievernkontoret hvis det er det som skal til for at forholdet skal fortsette. Selv om han ville fortsette forholdet, så snakket han nedlatende til meg og snakket kun fint til meg dersom han ville ha sex. Da bestilte jeg time hos familievernkontoret. Det hjalp for forholdet å bestille timen. Da det nærmet seg så ville han ikke, Det var like før bursdagen hans, så han ville ikke ødelegge den.. Jeg fikk endret timen til en måned senere, men da kom det en annen unnskyldning. I en krangel senere nevnte jeg at han vil jo ikke en gang bli med til familievernkontoret. Da svarte han at det er vanskelig i forhold til jobben (noe det ikke er). Så da viste han at han ikke ønsker å få hjelp til å få dette forholde til å fungere. Er han narsissist? Er det psykisk vold? Er det jeg som er hårsår? Han er utrolig dyktig til å prate for seg. Han er godt likt. Han er en fantastisk person, bare ikke mot meg. Jeg trenger å høre andre sine synspunkt. Jeg har mine feil og mangler. Det er mye jeg kan bli bedre på, blant annet nærhet til han. Du må bare komme deg bort. Han vil aldri slutte. Ville fått meg noen allierte og begynt å lete etter leilighet. Pakket ting utenat han merker det. Og når du har fått ting i orden flytter du når han ikke er hjemme. Anonymkode: 41d12...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må bare komme deg bort. Han vil aldri slutte. Ville fått meg noen allierte og begynt å lete etter leilighet. Pakket ting utenat han merker det. Og når du har fått ting i orden flytter du når han ikke er hjemme. Anonymkode: 41d12...7cd Du ser jo på alle mordene som har skjedd i det siste. DU skal føle deg trygg i ditt eget hjem. Og det er barnemishandling å bli. For unger er ikke dumme. Håper virkelig det beste for deg. Anonymkode: 41d12...7cd
Odine Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du ser jo på alle mordene som har skjedd i det siste. DU skal føle deg trygg i ditt eget hjem. Og det er barnemishandling å bli. For unger er ikke dumme. Håper virkelig det beste for deg. Anonymkode: 41d12...7cd Ikke bare i det siste. Det har alltid vært mord i nære relasjoner. Like mange hvert eneste år. Det er bare siste måneden at media gir det spesiell oppmerksomhet. Men er enig med deg at hun må være på vakt. Du bør ta det opp med fastlegen din, eller helsesøster til barna dine, dersom du stoler på desse to. Evt foreldre eller annen slektning. Det er ekstremt viktig at noen andre vet om dette, og dersom personen du velger IKKE er lydhør- prøv noen andre. IKKE sitt alene med dette. Du sladrer ikke på mannen din, du forteller sannheten. Dette var ikke bra lesing.
balto999 Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Levd i et sånt forhold i 18 år. Han vil aldri forandre seg. Kan bli bedre en periode med terapi, men vil alltid falle tilbake i samme mønster.
Ubulu Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Løp, bare løp. Helst så fort som mulig, alt annet kan du fikse senere. Få hjelp av venner og familie
Cest Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Skjønner ikke hvordan du kan si at han egentlig er fantastisk etter disse beskrivelsene. Få avsluttet dette forholdet asap og gjør det du trenger for å bli trygg. Til tross for konflikt går det an å gjøre det slutt på en ok måte. 1
saltvann Skrevet 16. januar 2024 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2024 balto999 skrev (På 14.1.2024 den 17.06): Levd i et sånt forhold i 18 år. Han vil aldri forandre seg. Kan bli bedre en periode med terapi, men vil alltid falle tilbake i samme mønster. Gjorde du det slutt? Hva var det som fikk deg til å gå/bli? Takker for alle svar. Setter pris på alle svarene. Han klarte etter en lang samtale å si at han ikke alltid har vært så grei med meg, men at jeg har ikke vært så grei med han heller. Før det var det mer at han gjør mye og at han er sliten. At jeg ikke hjelper til, at jeg ikke det ene og det andre. Så snakker man om de mindre problemene man har og etter samtalen så tenker jeg at vi har jo det fint sammen. Men så har man jo hatt denne runddansen en del ganger nå, så vet jo at ting endrer seg ikke så lett.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #11 Skrevet 16. januar 2024 Selv Hitler var kjempegrei og snill når han ikke var slem. INGEN oppfører seg slemt hele tiden. At de er snill av og til kan både være ekte og et skuespill. Det du må se på er de slemme tingene han gjør. Ingen gode mennesker ville gjort de slemme tingene du beskriver. Du beskriver en slem mann som driver med psykisk og fysisk vold. Han er også manipulerende slik at han skal få deg til å tro at du overdriver eller tar feil, eller få deg og andre til å tro at han er en snill person. At det er DU som er slem pga dine psykiske problemer, og ikke ser det selv. Du har trolig fått disse problemene pga mishandlingen hans, og du må komme deg ut av forholdet fortere enn svint pga at du blir ødelagt. Pga av tidligere vold ved brudd, så kan et brudd nå bli farlig. Du må sikre deg verdisaker og verdipapirer og ta vekk tilgang til bankkontoer, andre kontoer, etc. Og alliere deg med venner og familie når du flytter og forteller at det er slutt. Anonymkode: 27679...87b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Han har tidligere spilt bort enorme summer, som har ført til at vi har økt boliglånet for å nedbetale gjelden hans. DU er med på et lån som går til å dekke HANS spillegjeld!? Er du stokk dum!? On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Jeg har prøvd å gå ifra han noen ganger, men han vil at vi skal fortsette forholdet. Du trenger ikke hans tillatelse. Bare gå. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: (...) han fortalte at det nesten var som å voldta meg. Men hvorfor gjør han det da? Fordi han er komplett likeglad med deg og dine følelser. Han vil ha sex. Hold kjeft og spre benene. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: (...) men han slutter med nærheten. Han få jo sex likevel. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Jeg føler ikke at han respekterer meg. No shit, Sherlock. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Får stadig høre om hvor dårlig mor jeg er. Om barna ikke oppfører seg så kan han si at det er fordi jeg er psykisk syk og ødelegger barna mine. Får høre at familien hans ikke liker meg og han forstår hvorfor x og y ikke liker meg. Han kan si til barna at han er sjefen og at han bestemmer i dette huset. Han har bedt meg gå og drepe meg selv i skogen. Psykisk vold. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: I sommer slo han meg svakt med en gjenstand, men jeg fikk vondt. Litt senere skjedde det igjen. Det skjedde fordi jeg sa at jeg ikke ønsker at vi fortsetter forholdet. Vold. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: For noen måneder siden, i en krangel, så beskyldte han meg for utroskap. Han vet godt at jeg absolutt ikke er det. Jeg leste et sted at man ofte kan beskylde partner om utroskap dersom man er det selv. Jeg har fått en følelse av utroskap. Jeg har prøvd å snoke, men finner ikke noe bevis. Egentlig tror jeg ikke at han er det, men samtidig er det en følelse jeg har. Merker jeg ikke klarer å stole på han, med tanke på utroskap for noen år siden. Det har gått fint tidligere, men nå så klarer jeg ikke å stole på han. Han har tidligere sagt flere ganger at han kan jo skaffe seg en ff. for det måtte jo være bra for meg å slippe at han maser. Synes du skal konsentrere deg om å få avsluttet forholdet, ikke på å snoke. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Han har ikke råd til å kjøpe seg bolig, så han har jo også litt miste og får høye utgifter dersom vi ikke skal bo sammen lengre. Det er grunnen til han ønsker du skal bli i forholdet. Han har en tømmestasjon, og han sparer penger. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Tross alt dette, så har vi det fint når vi har det fint. Mener du han skal utøve fysisk, psykisk og seksuell vold mot deg 24/7 som en duracellkanin for å være en slem mann? Teller det ikke, hvis han tar en halv times pause? On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Jeg vet at han egentlig er en fantastisk fyr. Ikke mot deg. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Men når han alltid har fått det som han vil og nedtrykt meg i mange år, så har maktbalansen vær skeiv, Selvklart. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Vil jeg klare å få han til å respektere meg? LOL. Aldri. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Da jeg gjorde det slutt, så sa han at ja, han kan bli med til familievernkontoret hvis det er det som skal til for at forholdet skal fortsette. Du gjorde det ikke slutt. Du truet med det. Så lovet han å bli med på FVK, og dermed var den trussel avverget. Du ventet ikke en gang til dere faktisk hadde vært på FVK. (Noe som aldri skjedde). On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Da bestilte jeg time hos familievernkontoret. Det hjalp for forholdet å bestille timen. Da det nærmet seg så ville han ikke, Det var like før bursdagen hans, så han ville ikke ødelegge den.. Jeg fikk endret timen til en måned senere, men da kom det en annen unnskyldning. I en krangel senere nevnte jeg at han vil jo ikke en gang bli med til familievernkontoret. Da svarte han at det er vanskelig i forhold til jobben (noe det ikke er). Så da viste han at han ikke ønsker å få hjelp til å få dette forholde til å fungere. Ja? Han er likeglad. Han trenger jo ikke bry seg, det har du jo vist ham i 16 år. Du blir jo uansett hva. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Er han narsissist? Er det psykisk vold? Er det jeg som er hårsår? Ja (tror jeg), ja, nei. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Han er utrolig dyktig til å prate for seg. Ja, det er han. Det betyr: Han skjønner hva han skal si, for å få andre til å gjøre akkurat som han vil. Nesten som å si 'Hokus Pokus!' og så skjer det man vil. Som da han lovet å bli med på FVK - hokus pokus! - så ville du ikke gå fra ham likevel. Det er manipulasjon. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Han er godt likt. Han er en fantastisk person, bare ikke mot meg. Kun det siste er relevant for deg. On 1/14/2024 at 9:55 AM, saltvann said: Jeg trenger å høre andre sine synspunkt. Jeg har mine feil og mangler. Det er mye jeg kan bli bedre på, blant annet nærhet til han. Avslutt forholdet. Gå. Ikke hør på ham. Gå i terapi. Anonymkode: 55ebf...8e2 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 Man blir syk av å bli behandlet sånn! Du må begynne å sette til side penger. Åpne en konto han ikke vet om, evt et kredittkort hvis du klarer å skjule det. Brudd er dyrt, og økonomisk frihet er viktig! Sørg for at du har kontroll på alle nødvendige papirer. Og så må du snakke med noen. Venner, lege eller psykolog. Finn noen du stoler på og øv deg på å si ting høyt. Poenget er at noen som støtter deg kjenner din side av historien. Jeg foreslår også at du lager deg en oversikt over hvor mye husarbeid hver av dere faktisk gjør. Bare for å sjekke om det han påstår faktisk er sant. Anonymkode: 5361d...fbd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 Du må snakke med noen, ts! Det at han slo deg da du ville gå fra ham i sommer er et svært alvorlig faretegn! Dere har barn, og det betyr at du ikke har råd til å bagatellisere dette! Derfor MÅ du snakke med noen, og du må ha en plan når du gjør det slutt, og du må ha noen som enten er der med deg eller som kan sjekke at du har det bra. Og han bør vite at andre passer på deg. Du lever i et psykisk og fysisk voldelig forhold. Den mannen er ikke snill, han er bare "snill" når han selv kan vinne noe på det - som f.eks. at du går med på å bli medlåntaker på hans spillegjeld, eller når han ikke vil i terapi. Du bør selv gå i terapi, ts, for du er tydelig preget av å ha levd med denne psykiske volden i mange år. Snakk med din lege og familie/venner du stoler på. Kontakt gjerne nærmeste Krisesenter: https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Anonymkode: 91856...753 2
balto999 Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 saltvann skrev (På 16.1.2024 den 12.26): Gjorde du det slutt? Hva var det som fikk deg til å gå/bli? Takker for alle svar. Setter pris på alle svarene. Han klarte etter en lang samtale å si at han ikke alltid har vært så grei med meg, men at jeg har ikke vært så grei med han heller. Før det var det mer at han gjør mye og at han er sliten. At jeg ikke hjelper til, at jeg ikke det ene og det andre. Så snakker man om de mindre problemene man har og etter samtalen så tenker jeg at vi har jo det fint sammen. Men så har man jo hatt denne runddansen en del ganger nå, så vet jo at ting endrer seg ikke så lett. Samme brukte min og si til meg. Men det er kun før å gi deg dårlig samvittighet. Vi gjør alle feil i et forhold, men det din og min gjør er ikke normalt. Jeg ble dumpet av han da jeg sleit med å finne ut hvordan jeg skulle klare meg alene da han hadde alt og jeg ingenting. Jeg er sammen med en ny nå som er verdens beste og har fått et nytt liv. Det fortjener du og.
saltvann Skrevet 25. januar 2024 Forfatter #16 Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.05): Du må snakke med noen, ts! Det at han slo deg da du ville gå fra ham i sommer er et svært alvorlig faretegn! Dere har barn, og det betyr at du ikke har råd til å bagatellisere dette! Derfor MÅ du snakke med noen, og du må ha en plan når du gjør det slutt, og du må ha noen som enten er der med deg eller som kan sjekke at du har det bra. Og han bør vite at andre passer på deg. Du lever i et psykisk og fysisk voldelig forhold. Den mannen er ikke snill, han er bare "snill" når han selv kan vinne noe på det - som f.eks. at du går med på å bli medlåntaker på hans spillegjeld, eller når han ikke vil i terapi. Du bør selv gå i terapi, ts, for du er tydelig preget av å ha levd med denne psykiske volden i mange år. Snakk med din lege og familie/venner du stoler på. Kontakt gjerne nærmeste Krisesenter: https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Anonymkode: 91856...753 Takk for svar. Føler det er vanskelig å finne noen å prate med. Så tenker jeg at jeg overreagerer, for man har jo fine stunder sammen og. Tenker at man da får det bra sammen når man har det fint sammen. Men samtidig har jeg blitt så bevisst på hva han har gjort, at jeg ikke klarer å bare glemme det. Hjelper å lese her at det ikke er normalt. Da tenker jeg at timen vi venter på hos familievernkontoret er bortkastet, for er det egentlig noe håp?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 1 hour ago, saltvann said: Hjelper å lese her at det ikke er normalt. Da tenker jeg at timen vi venter på hos familievernkontoret er bortkastet, for er det egentlig noe håp? Håp for hva? Er det din samboer som maser om å avlyse timen? Anonymkode: 55ebf...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå