AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Min sønn har en venninne på 3,5 år. Han er 4. Han er hos meg i helgene. I går bet venninnen han under lek. Hun blir forbannet på grunn av småting som de krangler om, og hevner seg gjennom biting. Nå lurer jeg på om vi voksne bør delta i leken i større grad, slik at vi kan beholde litt av styringen inntil problemet går over. Kanskje være mer involvert, slik at vi ser når konflikter utvikler seg og kan være i forkant. Tidligere har de fått leke fritt. Jeg ønsker å beskytte min sønn fra angrep. Jeg ønsker ikke at han skal lære å forsvare seg med vold. Foreløpig har jeg bedt han rope, om det skjer igjen. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 49e02...ea2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Du trenger ikke å være med i leken. Men jeg ville vært tilstede. Altså observert leken. Da kan du korrigere dem ved behov. Ser du at det bygger opp til krangel og hvor ditt barn eller det andre ser ut til å være på vei til å slå/bite o.l, så kan du si «Anna, jeg forstår du blir sint når Ole tok bamsen du lekte med. Hvis du vil ha den tilbake kan du spørre han om å få bamsen, ikke bite». Eller at du går inn i leken der og sier til ditt barn «Anna lekte med den bamsen. Da kan du ikke ta den fra henne. Se her, du kan jo finne en annen bamse?». Hvis det er noe slikt som er konflikten da. For begge to er i en alder hvor de skal lære å regulere seg. Det er jo stort sett en uoverensstemmelse når noen krangler, blir sint, biter….selv om enkelte grep som biting ikke er akseptabelt, så tyr en del i den alderen til det fordi de enda ikke har lært seg helt å regulere seg på andre måter. Det er viktig at du viser forståelse for begge og at den som biter ikke står igjen og ikke føler seg forstått. Anonymkode: db984...9cd 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Min første tanke er at hun kanskje er litt for stor til å bite. Hvordan er språket hennes ? Jeg tenker at du fint kan snakke med jenta å si feks "sønnens navn" får vondt når du biter. Det er helt ok å snakke til andres barn. Man kan også forklare den at istede for å bite, kan man bruke ord. Hvis det er noe de ikke liker, kan man si nei eller stopp. Men jeg ville jo vært mer tilstede for å avverge at slike ting skjer. Kan de feks leke i stua, så kan du heller følge litt med på en mer naturlig måte. Du kan selvsagt leke med dem, veldig fint det 😊❤️ Anonymkode: 931c8...636 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå