Gå til innhold

Kjøpe hytte eller kjøpe bolig til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har betalt ned huset (takst 8 mill). Vi tjener 1.9 mill samlet i året. Barna går i 9. klasse og i 1. klasse på vgs. De lommer mest sannsynlig til å flytte til Oslo for å studere. Vi har i lang tid ønsket oss en familiehytte, og tenker at dette også blir et gode for barna, men så kjenner vi litt på om vi heller burde kjøpe en leilighet i Oslo som vi lar barna disponere?

Hva ville dere gjort og hvorfor?

Anonymkode: 22cf6...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kjøpt hytte :) Hvis man sliter litt økonomisk kan det være lurt å kjøpe ekstra bolig, men helt ærlig har mine venner med "foreldreleilighet"  syntes det var litt kjipt. De var alltid veldig stressa om det var fest eller noe, og gikk glipp av mye av det som er morsomt med å bo på diverse rare kollektiv som student, kunne flytte nærmere studiested/jobb og sånt. Tipper dere uansett har råd til å hjelpe dem med å dekke husleie, og egenkapital til bolig når den tid kommer. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde gått for hytte + hjelpe dem inn på boligmarkedet når den til kommer (kausjonist og/eller bidrag til ek)

Anonymkode: 2e544...5f7

• Liker 1
Skrevet

Seilbåt

Anonymkode: d39db...5d8

Skrevet
solsolsol skrev (1 time siden):

Ville kjøpt hytte :) Hvis man sliter litt økonomisk kan det være lurt å kjøpe ekstra bolig,<men helt ærlig har mine venner med "foreldreleilighet"  syntes det var litt kjipt. De var alltid veldig stressa om det var fest eller noe, og gikk glipp av mye av det som er morsomt med å bo på diverse rare kollektiv som student, kunne flytte nærmere studiested/jobb og sånt. Tipper dere uansett har råd til å hjelpe dem med å dekke husleie, og egenkapital til bolig når den tid kommer. 

Hvordan kan det være kjipt å slippe betale 8.000 i måneden for et rom i kollektiv? Og hvor er forskjellen med å ha fest i foreldrenes leilighet versus fest i leid leilighet? Man må stå for eventuelle skader uansett.

Anonymkode: 5da71...e13

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp hytte.

Barn som får gratis bolig og alt servert på fat kommer aldri til å lære verdien av penger, og de kommer alltid til å få høre "...du har det så lett du som har rike foreldre"

La barna bo i kollektiv og spise nudler slik som alle andre studenter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan kan det være kjipt å slippe betale 8.000 i måneden for et rom i kollektiv? Og hvor er forskjellen med å ha fest i foreldrenes leilighet versus fest i leid leilighet? Man må stå for eventuelle skader uansett.

Anonymkode: 5da71...e13

Regner med de så for seg at foreldrene i så fall hadde betalt leia 😉

Hvis du eier leiligheten er jo du mer ansvarlig enn den som leier hos deg. Det kan jo føles ganske stressende. I alle fall om foreldrene kjøper leilighet i en by før ungene i det hele tatt har valgt hvor de vil studere.

Skrevet

Jeg tror dere bør kjøpe hytte som alle de andre over her også sier. 

Hadde det vært meg hadde jeg kjøpt leilighet, men det er fordi jeg ikke er så interessert i hytteliv. 
Hadde jeg hatt mulighet til å hjelpe barna mine til å få mindre stressende studentliv pga jobb utenom studier så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: 7e64a...282

• Liker 1
Skrevet

Hytte. Dere trenger vel ikke kjøpe hytte til 10 mill heller? Får mye fint for 5-6 mill.

Også har dere jo noen år på å betale ned på lånet frem til barna begynner på studie, da har dere kanskje mulighet for å kjøpe en leilighet med 2 soverom f.eks så kan dere leie ut det ene rommet? 

Anonymkode: e464f...612

Skrevet

Jeg tenker at dere skal tenke litt på hva som gavner familien i dag, og det er nok hytte.

Det er flott å kunne ha en leilighet som barna kan disponere, men det legger og litt føringer. De får jo ekstra motivasjon til å bo akkurat der, og de får ikke de opplevelsene som andre studenter får med å bo i kollektiv, i studentleilighet, ha litt merkelige planløsninger og bli kjent med andre de deler bolig med som er helt forskjellig fra dem. Alt dette er en del av studentlivet og utvikler en også, det er å bli voksen.

Jeg synes det er veldig flott at dere vil hjelpe barna deres, og de er veldig heldige men noen ganger kan vi kanskje i all velvillighet hjelpe barna for mye. Det er og problematisk at ressurssterke foreldre tenker som dere og presser opp boligprisene i de store byene.

Sånn rent investeringsmessig så er det nok en like god investering å kjøpe bolig i Oslo, noe som fort vil lønne seg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har betalt ned huset (takst 8 mill). Vi tjener 1.9 mill samlet i året. Barna går i 9. klasse og i 1. klasse på vgs. De lommer mest sannsynlig til å flytte til Oslo for å studere. Vi har i lang tid ønsket oss en familiehytte, og tenker at dette også blir et gode for barna, men så kjenner vi litt på om vi heller burde kjøpe en leilighet i Oslo som vi lar barna disponere?

Hva ville dere gjort og hvorfor?

Så flinke dere har vært :)

Jeg har hovedsakelig to betraktninger:

1. Det er ikke sikkert at barna deres kommer til å flytte til Oslo. Poenggrensene varierer fra år til år, og det er ikke sikkert at de kommer inn på akkurat det studiet de ønsker seg - i Oslo. Da særlig med tanke på at minste går i 9. klasse. Mye kan forandre seg. 

2. Har dere råd til det, vil uansett leilighetskjøp i Oslo lønne seg. Oslo er det eneste stedet i landet der prisene har holdt seg stabile på tross av rentehevinger (da tenker jeg på to-roms som er i 4-5-6 millioner klassen).

Jeg ville kjøpt leilighet i Oslo, leid den ut frem til barna eventuelt flytter til Oslo. Når det kommer til kommentarer om at alle studenter bør oppleve kollektivt og nudler for å lære verdien av penger, ville jeg løst det enkelt med å si i fra om at studenten betaler "leie" til meg som går på BSU-kontoen/sparekontoen til podden.

Studenten kan også oppleve å bo i kollektiv ved å leie ut et rom eller to i leiligheten dere disponerer (spørs da hvilken størrelse dere vil gå for).

• Liker 3
Skrevet
esmer skrev (59 minutter siden):

Så flinke dere har vært :)

Jeg har hovedsakelig to betraktninger:

1. Det er ikke sikkert at barna deres kommer til å flytte til Oslo. Poenggrensene varierer fra år til år, og det er ikke sikkert at de kommer inn på akkurat det studiet de ønsker seg - i Oslo. Da særlig med tanke på at minste går i 9. klasse. Mye kan forandre seg. 

2. Har dere råd til det, vil uansett leilighetskjøp i Oslo lønne seg. Oslo er det eneste stedet i landet der prisene har holdt seg stabile på tross av rentehevinger (da tenker jeg på to-roms som er i 4-5-6 millioner klassen).

Jeg ville kjøpt leilighet i Oslo, leid den ut frem til barna eventuelt flytter til Oslo. Når det kommer til kommentarer om at alle studenter bør oppleve kollektivt og nudler for å lære verdien av penger, ville jeg løst det enkelt med å si i fra om at studenten betaler "leie" til meg som går på BSU-kontoen/sparekontoen til podden.

Studenten kan også oppleve å bo i kollektiv ved å leie ut et rom eller to i leiligheten dere disponerer (spørs da hvilken størrelse dere vil gå for).

Ja det er jo helt riktig. Det er dog forskjell på å bo i kollektiv som mor og far eier, eller å bo i et hvor man er likeverdige. 

Jeg tror og at studiested kan endre seg mye, også underveis i studiene, kanskje tar en første året i Oslo og reiser så til utlandet. 

Økonomisk så lønner det seg nok å kjøpe en leilighet i Oslo for dem som har den sjansen.

Skrevet

Hvis dere betaler formuesskatt vil det lønne seg med hytte siden den verdsettes til 30% av markedsverdi, mens sekundærbolig verdsettes til 100%. Samtidig, hvis dere tenker å overføre leiligheten til barna på et tidspunkt, er det lurt å gjøre det før arveavgiften gjeninnføres. Men dere har kanskje uansett tenkt å eie selv såpass lenge at det ikke er relevant å ta hensyn til.

Anonymkode: 8bf75...1ad

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Godt å høre at vi ikke betraktes som egoister fordi vi vurderer å sette vårt behov først. Vi ønsker oss virkelig en hytte, så tror vi går for det!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...