Gå til innhold

Spiser folk fortsatt poteter regelmessig? Flatbrød?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poteter 2-3 ganger i uka. Kjøpte flatbrød til lapskaus for et drøyt år siden, smakte ganske snodig da vi tok fram pakka igjen nylig.

Anonymkode: 7afcc...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser poteter 2-3 ganger i uka, flatbrød spiser vi bare på besøk. Varierer mellom kokte, stekte, fløtegratinerte og potetmos. 

Poteter er veldig enkelt å dyrke I Norge, og er egentlig noe vi burde spise mye mer av. 

Anonymkode: fe8ca...b34

Skrevet

Flatbrød spiser jeg ikke. Vokst opp med flatbrød en sjelden gang til lapskaus, men det er vel det.

Potet derimot spises normalt daglig, og gjerne flere ganger daglig. Det er billig, mettende og godt 😋 Det går mye i kokt eller bakt potet i mikroen da det er enkelt, men rosmarinbakte potetbåter i ovnen er en annen favoritt. Jeg spiser normalt ikke klassisk «potet med saus», mer potet i andre former enn det. 

Jeg er mye mer glad i potet enn både ris og pasta. 

Skrevet

Vi har poteter 4-5 ganger i uka, men de er ikke alltid kokte. Potetbåter, «pommes frites», bakt potet, hasselbackpoteter  i airfryeren, potetmos, poteter i lapskaus og gryteretter osv. Poteter er forholdsvis billig og kan varieres i det uendelige. Kalde, kokte poteter og kaviar på brødskiva er kjempegodt.

Flatbrød spiser vi flere ganger i måneden. Kokt, salt torsk med poteter, gulrøtter, smelta smør og flatbrød… mmmmmm… (må få tak i noe torsk en dag). Lapskaus eller ertesuppe uten flatbrød? Da mangler det noe vesentlig.

Anonymkode: 450f0...ce6

Skrevet

Vi spiser mye potet, noen ganger i uka. 

Flatbrød, aldri. Jeg glemmer alltid å kjøpe det. Men hadde vi hatt, hadde vi spist det til suppe, lapskaus, fiskegrateng. I dag skal vi ha sodd, det er flatbrødmat. 

Skrevet

Poteter spises mange dager i uken, sunn og god mat! Flatbrød spises mindre enn en gang i året, kan ha det til suppe en meget sjelden gang.

Anonymkode: b95cf...1c2

Skrevet

Spiser potet ca annenhver uke. Kokt potet lager jeg aldri.

Kan ikke huske om jeg noensinne har kjøpt en pakke flatbrød.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nypoteter gjennom sommeren er jo de beste potetene. 

Anonymkode: 7572a...949

Vi bor i Finnmark, så nypotetene kommer ikke på sommeren 😆 Men ja, når nypotetene kommer begynner potetsesongen hos oss! Før det frister det liksom ikke så voldsomt med de siste skrukne potetene når man har fersk salat,  tomat agurk ++

Skrevet

Poteter kanskje en gang i måneden eller sjeldnere. Kona elsker flatbrød og det er ikke å få tak i der vi bor, så hver gang jeg er hjemme i Norge må jeg handle "Mors Flatbrød" 😁 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har poteter 4-5 ganger i uka, men de er ikke alltid kokte. Potetbåter, «pommes frites», bakt potet, hasselbackpoteter  i airfryeren, potetmos, poteter i lapskaus og gryteretter osv. Poteter er forholdsvis billig og kan varieres i det uendelige. Kalde, kokte poteter og kaviar på brødskiva er kjempegodt.

Flatbrød spiser vi flere ganger i måneden. Kokt, salt torsk med poteter, gulrøtter, smelta smør og flatbrød… mmmmmm… (må få tak i noe torsk en dag). Lapskaus eller ertesuppe uten flatbrød? Da mangler det noe vesentlig.

Anonymkode: 450f0...ce6

Du får prøve min barndoms favoritt; flatbrød med smør, kokte kalde poteter og pepper. Festkveldsmat! 

Anonymkode: 7572a...949

• Liker 1
Gjest Goldenretriever
Skrevet

Potet 3-4 ganger i uka. Typisk fordelt på lapskaus/grønnsakssuppe, kokt til fiskegrateng, ovnsbakt sammen andre rotgrønnsaker og i omelett.

Flatbrød spiser jeg vel i snitt annenhver uke, som tilbehør til lapskaus. Og i rakfisklag én gang i året.

Skrevet

På tur ut? Hva erstatter sossegenerasjonen den med?

Anonymkode: 147ca...ddc

Skrevet

Jeg spiser aldri flatbrød lenger, men spiste det mye som barn.

Potet spiser jeg kanskje 2-3 ganger i uken. Jeg lager båtpoteter i airfryer og har ved siden av stekt fisk eller kylling, jeg koker poteter til mer tradisjonelle retter som fiskegrateng, kjøttkaker, frikasséer og lignende, og jeg lager gjerne pytt i panne med de potetene jeg kokte til et eller annet dagen før. Koker gjerne et par ekstra for dette formålet.

Noen ganger lager jeg også potetmos, men det er helst hvis jeg lager en eller annen gryte som det passer til.

Potet har mindre kaloerier og fler næringsstoffer enn ris og pasta, i tillegg metter de godt, så alt i alt er det er godt valg (hvis man ikke spiser lavkarbo ;) )

• Liker 1
Skrevet

kokt potet most med ekte smeltet smør. Det har jeg til alt av fisk. 

Skrevet

Poteter spiser jeg 4-5 ganger i uka. Flatbrød nesten aldri, men det er ikke fordi jeg ikke liker det. Jeg er vokst opp med at flatbrød ble spist til lapskaus eller til forskjellige varianter av kokt fisk, men siden jeg ofte spiser i kantina på jobb så tar jeg det de har og flatbrød er noe de kun setter fram til lapskaus. 

Hender jeg får et anfall av "flatbrød med spekepølse og rømme" her hjemme da, men da er det mer som snacks enn som mat. 

Skrevet

Spiser poteter kanskje en gang i uken. Flatbrød kanskje et par ganger i året. 

Skrevet

Potet spiser jeg ofte, i allefall flere ganger i uka. Flatbrød har jeg ikke spist siden søndagsmiddagene hos bestemor på 90tallet.

Skrevet (endret)

Jeg er glad i poteter i alle varianter. Flatbrød også, men savner gode, gamle Korni flatbrød. Den nye, tykke varianten er ikke så god. 
Jeg kan bake egne flatbrød, men gjør det nesten aldri. Lyst til å prøve en oppskrift jeg fant på flatbrød i krumkakejern.

IMG_4948.jpeg

Endret av Øyne
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

På tur ut? Hva erstatter sossegenerasjonen den med?

Ris, pasta, nudler.

Her har vi potetmiddag max en gang i uken. Men vi er selvforsynte.

Flatbrød har vi kun til lapskaus, som vi skal i dag :)

Anonymkode: 9e8d5...7c1

Skrevet

Poteter (i alle slags varianter) spises ofte, 3-5 ganger i uka. Flatbrød spiser vi sjelden, det er vel omtrent bare til lys lapskaus som vi har maks en håndfull ganger i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...