AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har en ganske ung fastlege som er 30 år. Hun er veldig hyggelig og lett å snakke med, noe som er viktig for meg. Men etter å ha vært der noen ganger de siste par årene, merker jeg at hun er veldig «basic» i forhold til fagkunnskap. Hun kan det overfladiske om diverse tilstander, følger retningslinjer detaljert, forklarer om tilstander, medisiner, bivirkninger osv som om hun har pugget innholdet ut av en bok (som hun selvsagt sikkert har gjort), og tenker ikke utenfor boksen. Jeg har mer peiling enn henne på egne sykdommer og medisiner jeg har erfaring med. Dette bekymrer meg litt. Har dere hatt samme erfaring med en ung fastlege, som deretter har blitt mer og mer selvtenkende og har utvidet horisonten litt og spesialkunnskapen over årene? Jeg trodde kanskje at unge leger var sultne på kunnskap og tenkte mer utenfor boksen enn eldre leger? Og kanskje var mer oppdatert på nyere tenkning i legevitenskapen? Jeg skal selvsagt ikke slå alle under en kam her, er bare nysgjerrig på deres erfaringer. Anonymkode: e5374...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Har en lege på 50 år og han må også lese seg opp på alle mine medisiner og symptom. Kan ikke forvente at en lege skal kunne alle medisiner og sykdommer til sine kanskje over 1000 pasienter. Det viktigste for meg er at han lytter og tar meg på alvor og at vi kommer frem til løsninger som begge er fornøyd med. Anonymkode: 87abd...8b2 9 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 Ikke viktig. Tar den jeg får. Har en kvinnelig fastlege på rundt 40 som jeg har vært hos noen ganger, mest ifb prevensjon. Men tok celleprøve i fjor, og da var hun på ferie. Inn kom det en ung mann som så ut som han var 25. Jeg spredte bena og ventet på at det var over. Fagkompetanse er ikke avhengig av alder. Disse legene har gått på skole i nesten et tiår. De kan det viktigste. Vi kan ikke komme der og pirke på dem sånn du gjør. Bransjen er underbemannet. Anonymkode: 05785...6ed 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Om fastlegen ikke har noe kjempepeiling er ikke det viktigste. Det viktigste er å ha en fastlege som kjenner sin egen begrensning og er kjapp med overføre deg til spesialister. Anonymkode: 97ab0...fcb 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Veldig fornøyd med min nye og unge fastlege. Han svarer på det jeg spør om, og jeg synes det er fint at han slår opp. Hvis jeg skulle klage på noe, må det være at han undersøker alt før nøye (som gjør at han bruker for mye tid, blir forsinkelser), og har for lav terskel for å sende videre til nye undersøkelser og spesialister. Anonymkode: 07a3c...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Har ett barn som ble født prematur, ikke kjempe prematur men akkurat så gammel at vi ikke har fått oppfølging på sykehuset utover ved fødsel og nyfødtintensiven noen uker. Men vi har hatt div prematur relatert utfordringer, og det er ikke å anbefale og ha nyutdannet fastlege da. Helt ærlig så skortet det på kunnskap. Google kan jeg også dra opp.. men det er ikke andre ledige fastleger i området.. Anonymkode: 6fe99...936
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Veldig misfornøyd med min nyutdannede fastlege, mest fordi hun er mest opptatt med å få flest mulig barn på kortest mulig tid og er der bare litt innimellom. Dog googler hun mindre nå enn i starten. Men vikarene er jo ferskinger de også. Anonymkode: 338e5...0a2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ett barn som ble født prematur, ikke kjempe prematur men akkurat så gammel at vi ikke har fått oppfølging på sykehuset utover ved fødsel og nyfødtintensiven noen uker. Men vi har hatt div prematur relatert utfordringer, og det er ikke å anbefale og ha nyutdannet fastlege da. Helt ærlig så skortet det på kunnskap. Google kan jeg også dra opp.. men det er ikke andre ledige fastleger i området.. Anonymkode: 6fe99...936 Men en kan ikke forvente at en fastlege har stålkontroll på enhver tilstand fra A-Å, og det er helt fair. Jeg mener som noen andre her skrev at så lenge fastlegen kjenner sin begrensning og har lav terskel for å henvise videre, kan man ikke forvente så mye mer. Fastlegen er ikke ekspert på verken prematurtilstander, stoffskifte, skjelett, kreft eller noe annet med mindre de har videreutdanning i det aktuelle temaet. Det er en grunn til at vi har spesialhelsetjenesten. Anonymkode: d6544...cc1 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har erfart at en nyutdannet lege lyttet mer til meg, og var var mer oppdatert på temaet kvinner og epilepsi enn fastlegen. Anonymkode: 0f105...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Fastlegen min er litt som i HI, og jeg kan også kjenne det litt igjen fra min egen lærerkarriere – i begynnelsen vil man gjerne gjøre alt «rett» og etter boken, slår opp helt basic ting fordi man tviler på seg selv, men så kunne man det egentlig fra før, men så blir man varm i trøyen, har møtt på noen «caser» man lærte mye av, og blir tryggere på egne avgjørelser og kan ta mer og mer på strak arm. Helt normalt. Anonymkode: d5fc6...85a 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 Jeg hadde en ung, typ 30 årene, som var vikar for min vanlige fastlege da fastlegen var i foreldrepermisjon. Jeg hadde en spesiell tilstand, som viste seg å være sjelden, men han unge vikaren fant ut av det, og endte med å spesialisere seg innen for den tilstanden. Min vanlige fastlege, i 50 årene, leser fra "google" når jeg er der med yngste barnet mitt med melkeproteinallergi. Der har jeg mer kontroll enn henne, da eldste også hadde denne allergien, men da ble vi fulgt opp av barnelege. Så jeg har veiledet fastlegen på hva jeg trenger når. De er jo dasteleger, de skal kunne litt om alt. Så klart kan de ikke alt, så da er det fint med "google" og pasientens egne erfaringer. Anonymkode: d8fff...cf6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde en ung, typ 30 årene, som var vikar for min vanlige fastlege da fastlegen var i foreldrepermisjon. Jeg hadde en spesiell tilstand, som viste seg å være sjelden, men han unge vikaren fant ut av det, og endte med å spesialisere seg innen for den tilstanden. Min vanlige fastlege, i 50 årene, leser fra "google" når jeg er der med yngste barnet mitt med melkeproteinallergi. Der har jeg mer kontroll enn henne, da eldste også hadde denne allergien, men da ble vi fulgt opp av barnelege. Så jeg har veiledet fastlegen på hva jeg trenger når. De er jo dasteleger, de skal kunne litt om alt. Så klart kan de ikke alt, så da er det fint med "google" og pasientens egne erfaringer. Anonymkode: d8fff...cf6 Sikkert ikke alle sykdommer som er anerkjent i medisinske verden, sikkert greit med google hvis det ikke finnes noe medisinsk litteratur på det Anonymkode: 51096...2b8
emilie123 Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 Har selv en fastlege på 30. Det viktigste for meg er at hun lytter og deretter gjør så godt hun kan og eventuelt sender meg videre. Hun er dessuten flink til å spørre en eldre kollega om råd, noe jeg ser på som en styrke. Hun tok feil en gang, noe som gjorde at det tok lengre tid før vi fant ut av hva som var galt. Og da ba hun om unnskyldning for at hun tok feil (jeg hadde mistanke til hva det var) Det så jeg også på som en styrke. Hun er klar over at hun trenger å lære mer og det i seg selv gjør nok henne til en bedre lege. Så ja, en ung lege kan være vel så god som en eldre, særlig hvis den eldre legen er sliten og lei 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har god erfaring med fastleger fra midten av 30 årene og oppover. De er mer oppdatert og har lettere for å henvise videre. Har ikke opplevd det du skriver, har opplevd dem dom selvstendige og kunnskapsrike. Han jeg har nå er 52 og den beste fastlegen jeg har hatt. Det gir en trygghet med å gå til en spesialist i allmennmedisin som kjenner systemene, og forklarer godt. Anonymkode: 938f3...48d 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en ganske ung fastlege som er 30 år. Hun er veldig hyggelig og lett å snakke med, noe som er viktig for meg. Men etter å ha vært der noen ganger de siste par årene, merker jeg at hun er veldig «basic» i forhold til fagkunnskap. Hun kan det overfladiske om diverse tilstander, følger retningslinjer detaljert, forklarer om tilstander, medisiner, bivirkninger osv som om hun har pugget innholdet ut av en bok (som hun selvsagt sikkert har gjort), og tenker ikke utenfor boksen. Jeg har mer peiling enn henne på egne sykdommer og medisiner jeg har erfaring med. Dette bekymrer meg litt. Har dere hatt samme erfaring med en ung fastlege, som deretter har blitt mer og mer selvtenkende og har utvidet horisonten litt og spesialkunnskapen over årene? Jeg trodde kanskje at unge leger var sultne på kunnskap og tenkte mer utenfor boksen enn eldre leger? Og kanskje var mer oppdatert på nyere tenkning i legevitenskapen? Jeg skal selvsagt ikke slå alle under en kam her, er bare nysgjerrig på deres erfaringer. Anonymkode: e5374...4a5 Min fastelge er snart 60, gjør akkurat det samme. Jeg savner noen å sparre med vedr min kroniske sykdom, det får jeg ikke der. Men hen flink til å henvise videre, men har ingen egene meninger eller erfaringer å dele med meg, tar kun utg pkt i konkrete tilbakemeldinger fra spesialister som heller ikke «kan» min sykdom spesielt godt. Så jeg føler jeg faller mellom alle stoler og må mase. Anonymkode: 48e70...767
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 Hva mener du med at du vil hun skal tenke mer utenfor boksen? Synes det er bra hun kan det grunnleggende, er vel det de skal kunne. Skal de utdype seg må de vel spesialisere seg. Men du kan jo bytte eller sette deg på venteliste hvis du ikke er fornøyd? Jeg er mer fornøyd med min fastlege i 30 årene enn de jeg har hatt som er 50 +. Anonymkode: 6473c...12f 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 Leger vet ikke alt. Min lege må av og til slå opp i register når det er noe jeg spør om og han er i 50 årene og hvert lege i 20 år. Som han sier ikke alltid vi finner ut av ting. Har og vært hos lege i 30 årene som tydeligvis er fersk og usikker. Klart det skole og faktisk jobbe er to forskjellige ting. Anonymkode: 9739b...e13
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 En ung kan være veldig grundig i forhold til en gammel og erfaren som kommer med "ååå neiii...det er nok ingenting!" Min er bare 32år, typisk nerd. Men han har peiling, reddet livet mitt 2 ganger. Legevakten avviste meg. Anonymkode: 57294...153
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig misfornøyd med min nyutdannede fastlege, mest fordi hun er mest opptatt med å få flest mulig barn på kortest mulig tid og er der bare litt innimellom. Dog googler hun mindre nå enn i starten. Men vikarene er jo ferskinger de også. Anonymkode: 338e5...0a2 Har samme problem, så prøver å bytte til ei ny ei, men nå har hun fått barn igjen hun også! 😅😅 Savner min gamle litt eldre kvinnelige fastlege. Skjønner de vil ha barn da, roer seg kanskje gjennom årene, men det kan jo bli noen barn før den tid, så da blir det en uendelig snor med vikarer for øyeblikket. Men de er snille, å det hadde vært verre å ikke ha noe lege. Selv om jeg savner kvinnelig, mindre flaut å gå til. Anonymkode: 2cb7f...0be 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 Bare så det er klart, om du er hos en fastlege som ikke jevnlig sjekker NEL ved konsultasjoner er det nok et større varseltegn enn de som gjør det. Retningslinjene for bla. Antibiotikabehandling ved ulike tilstander endrer seg regelmessig, basert på ny kunnskap samt resistensdata, og det kan til og med være ulike anbefalinger i ulike deler av landet. Dette er noe det ikke er mulig for et menneske å ha memorert til enhver tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå