AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Jeg skal ta den testen neste uke, og er bare generelt nysgjerrig😅 Jeg hadde noen krampeanfall for noen mnd siden, og da fikk jeg flere brudd i ryggen, kompresjonsbrudd, og derfor ble jeg henvist til denne testen. Min mor fikk påvist beinskjørhet når hun var rundt 60 år, da hadde hun på nytt pådratt seg brudd etter et lite fall. Hun var helt i grensen for å få diagnosen, og må ikke bruke medisiner for det. Jeg er rett over 40 år, og ble satt på medisiner ifbm bruddene. Så jeg er nysgjerrig på om andre "unge" har fått påvist diagnosen?😊 Anonymkode: c3c7b...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Ei venninne fikk påvist beinskjørhet etter å ha vært veganer i ett år i ungdomsstiden. Hun hoppet ned ca 1 m ned på sand. Hun knuste begge beina. Mange brudd. Det skal ikke skje med en 18-åring hvis hun hadde spist næringsrik mat... Det ene året ødela mye. Hun har i ettertid spist masse kjøtt og har fått opp beintettheten! Jeg vet ikke hvilke verdier hun hadde eller har, men hun har ikke hatt beinbrudd siden! Anonymkode: 6a61a...f8d 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ei venninne fikk påvist beinskjørhet etter å ha vært veganer i ett år i ungdomsstiden. Hun hoppet ned ca 1 m ned på sand. Hun knuste begge beina. Mange brudd. Det skal ikke skje med en 18-åring hvis hun hadde spist næringsrik mat... Det ene året ødela mye. Hun har i ettertid spist masse kjøtt og har fått opp beintettheten! Jeg vet ikke hvilke verdier hun hadde eller har, men hun har ikke hatt beinbrudd siden! Anonymkode: 6a61a...f8d Yea right 🤦🏼♀️ Anonymkode: 12907...e40 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal ta den testen neste uke, og er bare generelt nysgjerrig😅 Jeg hadde noen krampeanfall for noen mnd siden, og da fikk jeg flere brudd i ryggen, kompresjonsbrudd, og derfor ble jeg henvist til denne testen. Min mor fikk påvist beinskjørhet når hun var rundt 60 år, da hadde hun på nytt pådratt seg brudd etter et lite fall. Hun var helt i grensen for å få diagnosen, og må ikke bruke medisiner for det. Jeg er rett over 40 år, og ble satt på medisiner ifbm bruddene. Så jeg er nysgjerrig på om andre "unge" har fått påvist diagnosen?😊 Anonymkode: c3c7b...bbf Jeg er 40 og har ostoporose som følge av over 25 år med anoreksi. Anonymkode: 12907...e40 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Yea right 🤦🏼♀️ Anonymkode: 12907...e40 Jeg vet at den høres usannsynlig ut. Men den stemmer dessverre. Det er helt sykt at det går an for en 18-åring å knuse begge beina fra ca en meters høyde... Da er beintettheten ikke akkurat så høy som den skal være... Tilleggsopplysning: det bassenget var sånn mykt basseng (latex?) og det stod på sand. Anonymkode: 6a61a...f8d 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Jeg fikk påvist lett benskjørhet etter å ha slitt med spiseforstyrrelser i ungdommen. De kalte det så fint for "utenfor referanseområde for din aldersgruppe" 🫢 var 19 år. Har aldri brukket noe eller merker noe særlig til det. Men jeg trener bevisst mye rygg og annen styrketrening for å belaste sjellettet mindre. Anonymkode: c2d32...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk påvist lett benskjørhet etter å ha slitt med spiseforstyrrelser i ungdommen. De kalte det så fint for "utenfor referanseområde for din aldersgruppe" 🫢 var 19 år. Har aldri brukket noe eller merker noe særlig til det. Men jeg trener bevisst mye rygg og annen styrketrening for å belaste sjellettet mindre. Anonymkode: c2d32...e2b Trener mye for å belaste skjelettet mindre? Trener vi ikke for å belaste skjelettet mer? Det er vel først når skjelettet belastes at kroppen går til det skritt å forsterke skjelettet? Hvis vi ikke belaster skjelettet med hopp og sprett og tunge løft, blir vel ikke skjelettet styrket? Anonymkode: 6ad87...462
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet at den høres usannsynlig ut. Men den stemmer dessverre. Det er helt sykt at det går an for en 18-åring å knuse begge beina fra ca en meters høyde... Da er beintettheten ikke akkurat så høy som den skal være... Tilleggsopplysning: det bassenget var sånn mykt basseng (latex?) og det stod på sand. Anonymkode: 6a61a...f8d Jeg tviler ikke på at hun kan ha brekt beina, men påstanden din om at hun var veganer ett år og så utviklet ostoporose tror det er ikke et dugg på. Anonymkode: 12907...e40
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Jeg fikk det påvist da jeg var 43. Fikk det pga. Graves (høyt stoffskifte). Anonymkode: 6107f...171 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tviler ikke på at hun kan ha brekt beina, men påstanden din om at hun var veganer ett år og så utviklet ostoporose tror det er ikke et dugg på. Anonymkode: 12907...e40 Nei vel. Men hun var det. Det var bare for å motbevise noen som sa at hun aldri hadde klart å være det. Ett år uten tilstrekkelig næring mens kroppen er i utvikling er veldig skadelig! Noe de som har slitt med anoreksi også kan fortelle deg. Anonymkode: 6a61a...f8d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 Fikk det påvist for ca 10 år siden da jeg var 18 år pga anoreksi. Anonymkode: 0e90f...3b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 I fjor. Var da 46 år. Sjekket grunnet arvelighet. Anonymkode: 575b6...3c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå