AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Jeg mistenkte at min bror har brukt min kortinfo til PS kontoen sin, for jeg ser det er PS network som trekker pengene. Jeg sperret kortet og har fått nytt. Det kunne vært gjennom paypal men ser ikke det i aktivitetene der. Hva pokker skal jeg gjøre nå? Må jeg kontakte banken eller? Anonymkode: 6ce13...b59
aksase Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Hvis du har sperret kortet, og det fortsatt trekkes penger, ville jeg kontaktet banken. Da bør banken dekke det som forsvinner fra kontoen etter kortsperring. 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Selv om du har sperret kortet, har du ikke sperret beløp som trekkes rett fra konto. Oversikten over transaksjoner viser hvordan pengene er trukket. Banken Jan svare hvis du er usikker. Anonymkode: 8bc3d...394 7
Schmuhu Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 1) Endre BankId passord 2) Sjekk autotrekk og avtalegiro, eventuell slett det som ikke skal være der 3) Kontakt banken og forklar situasjonen Lykke til! Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 Ok, det viser seg at det er broren min. Men han har bare stjålet 800 kr fra meg. Men likevel, jeg har to små barn og hver kr teller. Han har også stjålet flere tusen av mor og litt småsum fra annen søster. Mor føler hun ikke kan anmelde for hun er mor, men oppfordret meg og søster å gjøre det. Han er 16 år. Men anmelde for 800kr? Men likevel så er det respektløs og om han ikke får konsekvenser vil han bare fortsette. Tanker? ts Anonymkode: 6ce13...b59
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Ville passet bedre på tingene mine. Ingen andre har tilgang til min bankkonto, bank-id eller kort. Dersom du på en eller annen måte har gitt han tilgang, f.eks ikke passet godt nok på koder og kort, er du ansvarlig. Ville da ikke brydd meg om å anmelde. Anonymkode: 8bc3d...394
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Hvordan har han fått tilgang til kontoen din? Dersom du anmelder han vil de stille spørsmål ved hvordan har fått tilgang. Det holder ikke med kun et kort som regel i dag... Anonymkode: 76b82...254 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Dere må snakke med han. Kjenner en som stjal mye mer og i en eldre alder enn 16, det har gått bra med han. Men det krever at han betaler tilbake, og blir snakket med om grenser, og at andre trenger pengene sine osv. Anonymkode: 0e0ef...55a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ok, det viser seg at det er broren min. Men han har bare stjålet 800 kr fra meg. Men likevel, jeg har to små barn og hver kr teller. Han har også stjålet flere tusen av mor og litt småsum fra annen søster. Mor føler hun ikke kan anmelde for hun er mor, men oppfordret meg og søster å gjøre det. Han er 16 år. Men anmelde for 800kr? Men likevel så er det respektløs og om han ikke får konsekvenser vil han bare fortsette. Tanker? ts Anonymkode: 6ce13...b59 Ja, anmeld ham! Han må lære det nå, på den harde måten at dette ikke er ok. Hva om han får fortsette på denne måten? Da kan han jo bli storsvindler før han er 20 i verste fall. Anonymkode: 0a163...c59 4
Hedda-78 Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Det store spørsmålet her er jo hvirdan han har klart å få dette til. Det skal være umulig å belaste en konto man ikke eier, hvis kontoeier har holdt inloggingsinfo hemmelig slik man skal. Har du gitt ham bankID passordet ditt?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 Du anmelder ikke broren din. Er kortet sperret er det ikke slik at «du kan kontakte banken». Du kontakter banken, punktum. De er pliktige å betale deg tilbake (de får refusjon fra visa, dette er standard prosedyre). Anonymkode: 69158...cfb
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ok, det viser seg at det er broren min. Men han har bare stjålet 800 kr fra meg. Men likevel, jeg har to små barn og hver kr teller. Han har også stjålet flere tusen av mor og litt småsum fra annen søster. Mor føler hun ikke kan anmelde for hun er mor, men oppfordret meg og søster å gjøre det. Han er 16 år. Men anmelde for 800kr? Men likevel så er det respektløs og om han ikke får konsekvenser vil han bare fortsette. Tanker? ts Anonymkode: 6ce13...b59 Det er dere som velger hvilke konsekvenser dere skal gi han. Dere trenger ikke anmelde, men hvis dere ikke gjør noe så vil han aldri lære. Det finnes hundrevis av andre ting dere kan gjøre for å "straffe" han. Anonymkode: ec0da...de6
newman01 Skrevet 15. januar 2024 #14 Skrevet 15. januar 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Du anmelder ikke broren din. Er kortet sperret er det ikke slik at «du kan kontakte banken». Du kontakter banken, punktum. De er pliktige å betale deg tilbake (de får refusjon fra visa, dette er standard prosedyre). Anonymkode: 69158...cfb En bank vil også søke regress, for det er svindel. Banker er stort sett ikke glad i å tape penger. Ved kortsvindel med kjent gjerningsperson vil de ofte kreve anmeldelse. Men hvordan klarte broren til TS å få godkjent betalingsløsningen? Når man legger inn nytt kort i en betalingstjeneste skal den autoriseres gjennom BankID. Om du har den også på avveie bør du revurdere sikkerheten i huset...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå