Gå til innhold

Er kvinner mer grådige en menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på sin privat økonomi. Har selv aldri møtt en raus dame og da heller ikke med å dele på ting. 

Som eksempel vet jeg om flere menn som har kjøpt bil til kjæreste og f eks latt samboer fått kjøpe seg billig inn i egen bolig. Skjer det med kvinner?

En i nabolaget har bodd i samboer sin bolig i mange mange år og ønsker å kjøpe seg inn nå. Hun er ferdig med lånet og krever ny takst. Boligens verdi er sikkert 3 doblet siden hun kjøpte den. Er vel mest bare damer som gjør slikt eller? 

Anonymkode: e2afe...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betalte 2/3 for at mannen min skulle få seg egen bil. Han har alltid tjent mindre enn meg, og det er ok. Jeg betaler derfor mest angående alt fra å bo til ferier. 

Dette er ikke veldig uvanlig nå. Omtrent 50/50 i min omgangskrets hvem som tjener mest, og de fleste har felles økonomi. (Vi har delvis felles økonomi. Sitter igjen med samme sum til eget forbruk og sparing hver hver måned. Jeg har imidlertid alltid spart mye av de pengene, mens han det meste av vårt forhold har brukt dem opp. Derfor det med at jeg betalte mest for hans bil.)

Anonymkode: a46d3...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg varierer veldig fra person til person. I min krets er det som regel damene som har lagt mest på bordet mtp bolig, som investerer i møbler, ferier, bil og reparasjoner, husholdningsartikler, klær og utstyr til barna osv. Mennene bruker ofte penger på seg selv og sine lidenskaper når de har noe til overs. Min krets består hovedsakelig av kulturfolk, og en del fjerne livsglade menn. Det er altså ikke noe blårussmiljø. Damene har ofte mer orden på livet, bedre impulskontroll og flinkere til å sette egne behov til side. Dermed blir det sånn 

Anonymkode: ea145...652

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil... 

edith : som i mindre "gavmilde", iaf... 

Endret av AnonymBruker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av innventar møbler, hvitvarer, elektronikk,og vedlikehold av  i boligen  er kjøpt av HAN., 

Kjøp av  bil, og all reprasjon-og vedlikeholdsutgifter betalt av HAN. 

Dei aller fleste  fellesutgifter forsikringer, kommunale avgifter, strøm, internett  m.m betalt av HAN 

HUN  kjøper det meste av mat til 2,og det meste av uføretrygden på kr. 17.000   bruker hun  på klær,sko,vin, og strikketøy. 

Dersom kjerringa  hadde blitt alene hadde HUN garantert  fått store utfordringer med å betjene økonomien sin.  Hun har aldri greidd å sette av en krone til sparing, og er totalt blåøyd når det handler om økonomi. 

Anonymkode: 8cf6e...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er kvinner mer grådige en menn?

Anonymkode: e2afe...38e

Nei det tror jeg ikke, men jeg tror samtidig kvinner generelt er litt mindre spandable/rause enn menn, rett og slett fordi menn er mer vant til at det å spandere og betale for andre forventes av dem og økonomisk raushet kan være en form for ubevisst signalisering av forsørgerevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 timer siden):

Nei det tror jeg ikke, men jeg tror samtidig kvinner generelt er litt mindre spandable/rause enn menn, rett og slett fordi menn er mer vant til at det å spandere og betale for andre forventes av dem og økonomisk raushet kan være en form for ubevisst signalisering av forsørgerevne. 

Jeg mistenker heller at kvinner spanderer mindre på andre da de vet at de må forsørge seg selv og trenger kronene sine selv. Helt klart mange kvinner som er avhengige av en partners økonomi, men de fleste av oss ønsker å bruke egentjente penger på å sørge for at vi ikke blir økonomisk avhengige av andre. Da kan man ikke spandere i tide og utide. Menn tjener fortsatt mer enn kvinner, kvinner ønsker å være økonomisk uavhengige og må derfor forvalte pengene sine fornuftig.

Jeg opplever derimot kvinner som svært rause og gavmilde til 'fellesskapet'. Bruker egen tid og energi for å organisere julefeiringer, konfirmasjoner, bursdager osv. Kvinner er raus med tida de bruker på husarbeid som kommer alle i husholdningen til gode, de er rause med tida de bruker på å lytte til sine nærmeste når de trenger det. 

Jeg må si jeg foretrekker en partner som er raus med tida han bruker på meg, mer enn dyre gaver. 

Anonymkode: 0edf3...a63

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er raus kvinne, har gått på mange smeller fordi jeg er hensynsløs med økonomi og betaler ting til andre. 

Anonymkode: 9efa8...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...