Gå til innhold

Prøvde en adhd medisin med full effekt. Har jeg adhd da?

Anbefalte innlegg

Hvordan Ritalin får deg til å føle deg er ikke en målestokk for om du oppfyller en diagnose eller ikke. Mange med ADHD må gjennom flere typer adhd-medisiner for å finne den riktige for de. Eller om medisin er riktig i det heletatt.

Jeg også opplevde Ritalin som en slags 'Quietcomfort' for tankene. I tillegg har jeg brukt forskjellige amfetaminer i festsammenheng. Der jeg har sett de andre bli ruset og festglad, mens jeg selv har blitt trøtt og gått hjem. Dobler jeg dosen derimot....

Jeg har også vært til utredning for ca.10år siden, i voksen alder. Men som andre her skriver så var nok ikke livet mitt skakkjørt nok til at de ville gå videre med diagnostiseringen. Ironisk nok så fikk jeg tilbud om antidepressiva, jeg prøvde de, og det var bare søppel. Jeg prøvde å argumentere for at jeg ikke oppsøkte hjelp for depresjon, men det virket å være lettere for de å fokusere på det.

Generelt var møtene med psykiater veldig skuffende, men jeg ble i det minste motivert til å ta tak i ting selv. Husker jeg brukte kanskje 2 år på å motivere meg selv til å ta kontakt med lege, møtte psykiater over ett års tid. Jeg er en typisk (utvendig) stoisk stor mann, og jeg gikk hjem fra siste timen med tårer i øynene.

Jeg "endte" med å nedskalere livet, ved å si opp lederjobben, bytte til en annen arbeidsplass for å jobbe "på gulvet", selge leiligheten midt i byen for å flytte til roligere omgivelser. Og begynne å jobbe med å forstå og å tilgi meg selv.

Har like mye uro innvendig, men er mere i balanse i livet som gjør at det går helt ok.

Ellers har jeg hørt veldig mye bra om Espen Anker, han er psykiater i Oslo og er sannsynligvis den med mest erfaring rundt Voksen-ADHD

• Liker 3
  • Hjerte 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en grunn til at de som skal gå på sånn medisin må ta sjekk av bl.a hjertet først. Og du reagerer pga enkeltdose. Når man starter på medisin må man gradvis trappe opp. Ikke rart hjertet ditt durer i vei. Kroppen er jo ikke vant til medisinen.

Anonymkode: 963d6...10f

Jeg har aldri tatt skjekk av hjertet. Brukt adhd medisiner i mange år

Anonymkode: 5f345...646

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har noe som heter adhd og add. Add har de sluttet å bruke,  men forskjellen er at adhd ofte er uroligheter også på utsiden, mens add er kun på innsiden i gitte kriterier.

Fikk nylig selv adhd diagnose,  i alder 46 år. Fikk først avslag på utredning,  men klaget på avslaget og fikk utredning,  det var forøvrig over ett år ventetid da. Så de har stor pågang.  

Nå er det medisinmangel. Så det kommer til å ta en tid før jeg får pøve ut medisiner. Ikke vil jeg begynne før tilfangen er normal, pga av og på med medisiner kan jo bli bare krøll

Anonymkode: ad142...b89

Tyder det på at jeg har add? 

Anonymkode: 83d7c...e51

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den diagnosen eksisterer ikke. Du må ha utredning for å vite om du har adhd.

Anonymkode: a0f8d...cdc

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bør jeg? Uff blir helt rørt her. Har i flere år ikke forstått mitt tankekjør. Mi søster sier: er det noen som IKKE har adhd så er det deg. Jeg er så rolig, jobber i med eldre og er hjelpepleier, tar meg god tid. Men oppi hodet mitt er det helt kaos. Helt utrolig kaos! 

Jeg føler bare ikke noen vil tro meg, ikke legene heller. 

Du må utredes ja :) jeg har adhd og samme symptomer.

Men du kan begynne å organisere hverdagen mer. Alle oppgaver skrives ned. Om du har Microsoft mail så kan du logge dagen din med oppgaver der. 

Anonymkode: 613b2...968

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den diagnosen eksisterer ikke. Du må ha utredning for å vite om du har adhd.

Hun mener adhd uten hyperaltivitet og ja det har hun antageligvis

• Liker 1

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

ADD er basically ADHD uten hyperaktivitet. ADD finnes ikke som egen diagnose lenger, alt går innunder ADHD nå.  ADHD unnvikende type, er vel det ADD er byttet ut med. Jeg har uten hyperaktivitet, dette er også èn viktig grunn til at jeg ikke ble fanget opp som barn/ungdom. 

Anonymkode: 28e8b...74f

• Hjerte 1

Motsvar til vedkommende som skrev "dårlig dømmekraft" 

Under utredning blir du spurt om du har tidligere har prøvd medikamenter for adhd. Det er svært mange som har prøvd! Det er ikke verken uvanlig eller dårlig dømmekraft. Det er forskjell på én gang, missbruk og de som bruker det ulovlig. 

Og så svaret mitt til Ts. Ta en utredning, det skader ikke. Har du muligheten til å ta det privat så be om henvisning privat. Dps i de fleste distrikt er overbelastet som igjen enten gir lange ventelister eller avslag. Ca 7-10 000,- privat. 

Selv tok jeg utredningen i voksen alder etter min sønn fikk adhd diagnosen. Jeg har klart meg fint mtp utdannelse og jobb, men agar alltid slitt med vanvittig mye indre uro, masse energi ect. Jeg har adhd. I dag bruker jeg ikke medisiner, men jeg mer grunnleggende info og forståelse for meg selv og min diagnose. 

Anonymkode: e0c84...8f4

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner det, men diagnosen ADD finnes ikke lenger, alt går under ADHD. Server umulig for noen på et forum å konkludere med at noen sannsynligvis har en diagnose basert på noen få innlegg. TS kan ha adhd og det kan hevde hun ikke har det.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri tatt skjekk av hjertet. Brukt adhd medisiner i mange år

Anonymkode: 5f345...646

da har du hatt en sløv lege.

Anonymkode: 837dd...4ed

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men dere : ts her.. Jeg merker høy puls og hjertebank etter bare denne lille kvartbiten jeg fikk. Hun som har adhd får lav hvilepuls, dette indikerer vel da på at jeg ikke har ADHD? Kroppen skal jo ikke herje mer? .huff, redd for å dø av hjertesvikt nå. 

Men hvilke medisin var det du fikk, og hvilken dose? Det er flere ulike medisiner som brukes til ADHD, og alle kommer i ulike styrker...

Men ja, høyt blodtrykk er en vanlig bivirkning på flere medisiner mot adhd, derfor skal medisinutprøving gjøres kontrollert.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har noe som heter adhd og add. Add har de sluttet å bruke,  men forskjellen er at adhd ofte er uroligheter også på utsiden, mens add er kun på innsiden i gitte kriterier.

Fikk nylig selv adhd diagnose,  i alder 46 år. Fikk først avslag på utredning,  men klaget på avslaget og fikk utredning,  det var forøvrig over ett år ventetid da. Så de har stor pågang.  

Nå er det medisinmangel. Så det kommer til å ta en tid før jeg får pøve ut medisiner. Ikke vil jeg begynne før tilfangen er normal, pga av og på med medisiner kan jo bli bare krøll

Anonymkode: ad142...b89

Det er ikke mangel på alle typer medisiner, og alle doser. Og situasjonen har bedret seg betraktelig pga byttemulighetene. Jeg hadde trøbbel med å få tak i aduvanz i en styrke i november, men har ikke vært noen problemer i desember og januar.

Anonymkode: 307e2...b43

Du må utredes ja :) jeg har adhd og samme symptomer.

Men du kan begynne å organisere hverdagen mer. Alle oppgaver skrives ned. Om du har Microsoft mail så kan du logge dagen din med oppgaver der. 

Takk for tips. Idag har jeg kun vært alene, har fått ryddet huset og ikke hatt så mye tanker. Men det kommer iløpet av uka og jo mer jeg må gjøre iløpet av en dag, så her må jeg bare stålfeste meg. 

Tror også det... jeg kan fint sitte stille i sofaen, men har så uro inni meg, Googler gjerne hver småting, analyserer alt og er av og på i humør. Mye lei meg og ikke sint. Jo mer baller jeg har i lufta desto mer rot, og rotet kan andre legge merke til. Jeg eier ikke selvkontroll og får plutselig ideer og nye lyster. Dagen etterpå vil jeg ikke den tingen jeg tenkte på dagen før. Altså huet er fullt! 

Annonse

Motsvar til vedkommende som skrev "dårlig dømmekraft" 

Under utredning blir du spurt om du har tidligere har prøvd medikamenter for adhd. Det er svært mange som har prøvd! Det er ikke verken uvanlig eller dårlig dømmekraft. Det er forskjell på én gang, missbruk og de som bruker det ulovlig. 

Og så svaret mitt til Ts. Ta en utredning, det skader ikke. Har du muligheten til å ta det privat så be om henvisning privat. Dps i de fleste distrikt er overbelastet som igjen enten gir lange ventelister eller avslag. Ca 7-10 000,- privat. 

Selv tok jeg utredningen i voksen alder etter min sønn fikk adhd diagnosen. Jeg har klart meg fint mtp utdannelse og jobb, men agar alltid slitt med vanvittig mye indre uro, masse energi ect. Jeg har adhd. I dag bruker jeg ikke medisiner, men jeg mer grunnleggende info og forståelse for meg selv og min diagnose. 

Anonymkode: e0c84...8f4

Takk for svar. Men så dyrt? Det har jeg ikke råd til🥺 Har selfølgelig også klart å rote det til litt økonomisk, fordi jeg ikke har energi når det baller på seg. Jeg mister kontrollen og evnen til å utføre handlinger. Føler meg helt syk innvendig. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Men så dyrt? Det har jeg ikke råd til🥺 Har selfølgelig også klart å rote det til litt økonomisk, fordi jeg ikke har energi når det baller på seg. Jeg mister kontrollen og evnen til å utføre handlinger. Føler meg helt syk innvendig. 

Koster nærmere 15-20 000. Du kan prøve å bli henvist til dps, men vær forberedt på avslag. Så kan du spare opp penger eller ta opp lån om du må gå privat.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tar gjerne en diskusjon om symptomer her uten at du skal hisse deg opp så mye som du gjør. Vi har en overdiagnostisering av denne og andre nevroutviklingsforstyrrelser i dag. Jeg har hatt utallige samtaler med foreldre som lurer på om barnet deres har adhd fordi det er urolig, og voksne som mistenker det samme pga konsentrasjonsvansker. Nettopp pga de rapporter om tidvis tankekjør og ukonsentrasjon som noe abnormalt som krever diagnose og behandling. 

Det er her vi må klare å skille reell diagnose fra normalitetsfenomener. Ønsker bare å utvide et stadig innsnevret normalitetsbegrep igjen slik at alle som har vanskelig for å konsentrere seg ikke automatisk tror det er noe galt med dem. Det er krevende å konsentrere seg for alle i et øyeblikkssamfunn. Reelle avvik er mer enn det TS beskriver. Er det ikke bra for folk å høre at du faktisk er helt normal? 

Hva er gevinsten med å gi alle med konsentrasjonsvansker denne diagnosen?

Anonymkode: dda29...3c3

Man får ikke bare diagnosen. Nå er det vanskelig, dps har stort trykk. Utredning av adhd er en lang prosess. Det er for øvrig like normalt å latterliggjøre folk som sliter, og anklage dem for å ha "lyst på diagnoser" så du trenger ikke tro at du er så alene, kritisk og har god samfunnsforståelse. Spørsmålet om ts har adhd er opp til dps eller spesialisthelsetjenesten. Men ta du det nå med ro, hun kommer ikke til å få det, ettersom det å være i jobb nesten er grunn nok til å bli avvist av dps. Så du får det nok som du vil.

Anonymkode: 268c2...3ff

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hva skal jeg gjøre for at de tror på meg da, eller tror på deg? Må vi hoppe på veggene å slå oss helt vrang eller? Har forstått det er vanskelig å diagnosere ADHD idag. Ta

Nei, det er ikke vanskelig.

Anonymkode: a0107...11b

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må være flink til å formidle alle utfordringene dine til fastlegen. Skriv notater om hvordan ting er/har vært så du ikke glemmer alt du skal si, også fra barndom. Symptomer skal ha vært til stede fra tidlig alder, ikke nyoppstått.

21 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva skal jeg gjøre for at de tror på meg da, eller tror på deg? Må vi hoppe på veggene å slå oss helt vrang eller? Har forstått det er vanskelig å diagnosere ADHD idag. Ta

Nei, selvsagt hopper vi ikke på vegger for å bli trodd. Man begynner med å kontakte fastlege og formidler alle utfordringer. Siden adhd og glemskhet går hånd i hånd, skriv som sagt opp alt. Legen vil da vurdere henvisning til DPS, som igjen vurderer videre utredning. Får du avslag her, så klager du. 

Nei, det er ikke så vanskelig å disagnosere ADHD, særlig ikke hvis det ikke foreligger traumer i tillegg. For traumer kan gi adhd-lignende symptomer. Det er intervju, tester, observasjoner du skal igjennom. De har sin måte å lese kroppspråk, formidling, hvordan du svarer på tester, osv. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men dere : ts her.. Jeg merker høy puls og hjertebank etter bare denne lille kvartbiten jeg fikk. Hun som har adhd får lav hvilepuls, dette indikerer vel da på at jeg ikke har ADHD? Kroppen skal jo ikke herje mer? .huff, redd for å dø av hjertesvikt nå. 

Høres mer ut som du lider av irrasjonell angst

Anonymkode: a526a...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...