AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Del Skrevet 13. januar 2024 Da jeg gikk på barneskolen slet jeg med konsentrasjonsvansker. Måtte ut i timen for å ha egentlige pga jeg ikke klarte å lytte. Nå i voksen alder har jeg merket på uro i kroppen, ekstremt mye tanker og vanvittig tankekjør på småting. Jeg er egentlig en rolig person og min søster ville aldri trodd at jeg har diagnosen ADHD/ADD. Jeg fikk ei pille av mi venninne som har sterk adhd og det slo ut i behagelig ro. Ikke motsatt. Bør jeg dra til legen? Jeg har grått hver kveld omtrent fordi jeg har vært så sliten av tanker. Jeg klarer heller ikke å fullføre ting jeg har begynt med på jobben. K34 Anonymkode: 83d7c...e51 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 13. januar 2024 #2 Del Skrevet 13. januar 2024 Du bør utredes 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Del Skrevet 13. januar 2024 Tja, du har i alle fall dårlig dømmekraft som tar sterke reseptbelagte piller som ikke er utskrevet til deg selv. Det stemmer vel overens med ADHD? Anonymkode: d2695...099 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Del Skrevet 13. januar 2024 Fant80 skrev (4 minutter siden): Du bør utredes Bør jeg? Uff blir helt rørt her. Har i flere år ikke forstått mitt tankekjør. Mi søster sier: er det noen som IKKE har adhd så er det deg. Jeg er så rolig, jobber i med eldre og er hjelpepleier, tar meg god tid. Men oppi hodet mitt er det helt kaos. Helt utrolig kaos! Jeg føler bare ikke noen vil tro meg, ikke legene heller. Anonymkode: 83d7c...e51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, du har i alle fall dårlig dømmekraft som tar sterke reseptbelagte piller som ikke er utskrevet til deg selv. Det stemmer vel overens med ADHD? Anonymkode: d2695...099 Ja helt sikkert. Jeg vet det er helt idiotisk av meg. Men jeg fikk jo svar ikveld på dette. Vle ikke hyper, jeg ble helt rolig. Anonymkode: 83d7c...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Del Skrevet 13. januar 2024 Ikke ha store håp om hjelp. En rolig dame i fast jobb... Samme som meg , dps lo av meg. 😭 mente jeg kastet bort tiden dems Anonymkode: 395bc...9f3 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Del Skrevet 13. januar 2024 Jeg og flere på studiet jeg gikk på tok Ritalin før en heftig eksamensperiode (idiotisk, men så fikk jeg jo A på masteroppgaven så angrer ikke). Det snevret fokuset enormt, tankestøy ble borte og vi klarte å jobbe og fokusere lenge. Ingen har ADHD-diagnose så vidt jeg vet, men det er sånn medisinen fungerer. Anonymkode: dda29...3c3 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #8 Del Skrevet 13. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bør jeg? Uff blir helt rørt her. Har i flere år ikke forstått mitt tankekjør. Mi søster sier: er det noen som IKKE har adhd så er det deg. Jeg er så rolig, jobber i med eldre og er hjelpepleier, tar meg god tid. Men oppi hodet mitt er det helt kaos. Helt utrolig kaos! Jeg føler bare ikke noen vil tro meg, ikke legene heller. Anonymkode: 83d7c...e51 Det er det folk sier om meg også. Og er det noen som har ADHD, så er det meg. Fikk selv sjokk da det ble oppdaget (45 år), jeg hadde aldri mistenkt det fordi jeg er rolig og mangler hyperaktiviteten. Men det er ADHD uoppmerksom type, og det synes mest på innsiden. Jeg maskerer også veldig, for å skjule det indre kaoset. Anonymkode: 28e8b...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Del Skrevet 13. januar 2024 Alle har kaos i hodet til tider. Tror dere virkelig at alle går rundt og er super-skjerpet med strømlinjeformet fokus helle tiden? Ingen har det. Alle er ukonsentrerte og distré til tider. Men om dere vil ha en ADHD-diagnose så er dere ikke alene, det er trenden i dag, så kjør på om dere tror det vil hjelpe dere. Anonymkode: dda29...3c3 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke ha store håp om hjelp. En rolig dame i fast jobb... Samme som meg , dps lo av meg. 😭 mente jeg kastet bort tiden dems Anonymkode: 395bc...9f3 Men hva skal jeg gjøre for at de tror på meg da, eller tror på deg? Må vi hoppe på veggene å slå oss helt vrang eller? Har forstått det er vanskelig å diagnosere ADHD idag. Ta Anonymkode: 83d7c...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle har kaos i hodet til tider. Tror dere virkelig at alle går rundt og er super-skjerpet med strømlinjeformet fokus helle tiden? Ingen har det. Alle er ukonsentrerte og distré til tider. Men om dere vil ha en ADHD-diagnose så er dere ikke alene, det er trenden i dag, så kjør på om dere tror det vil hjelpe dere. Anonymkode: dda29...3c3 Akkurat det du sier nå, så er det så mange som ikke har adhd fordi folk bare diagnoiserer seg selv. Hvorfor fulgte jeg ikke med i timen som barn? Dette kaoset kom spes etter bruddet, men hadde også det da jeg var med han. Når jeg da attpå fikk en medisin av venninnen og jeg ble rolig. Sier ikke det alt da? Eller tar jeg feil? Anonymkode: 83d7c...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Del Skrevet 13. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Alle har kaos i hodet til tider. Tror dere virkelig at alle går rundt og er super-skjerpet med strømlinjeformet fokus helle tiden? Ingen har det. Alle er ukonsentrerte og distré til tider. Men om dere vil ha en ADHD-diagnose så er dere ikke alene, det er trenden i dag, så kjør på om dere tror det vil hjelpe dere. Anonymkode: dda29...3c3 Herregud så lei og oppgitt jeg er av dere som må inn i disse trådene og spy ut kunnskapsløst tull bestandig. Tankekjør hos nevrotypisk kontra en med ADHD, det er ikke til å sammenligne. En med ADHD har ikke "kaos til tider", eller er "ukonsentrert til tider". Få deg kunnskap før du uttaler deg. Anonymkode: 28e8b...74f 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #13 Del Skrevet 13. januar 2024 Du vil ikke få utredning på DPS med mindre vanskene går sterkt utover funksjonsnivået ditt på flere områder i livet. Anonymkode: e9a1a...b94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #14 Del Skrevet 13. januar 2024 Ta privat utredning. Det gjorde jeg. For meg funket medisin veldig bra da jeg hadde en veldig kaotisk periode på jobben. Men ble helt utslitt når medisinen gikk ut, så jeg sluttet på dem. Har klart meg uten i 2 år nå. Jeg forsøker å spise lavkarbo kosthold og får i meg sunne fettsyrer. Mediterer, trener, går turer osv Ingen som tror meg heller at jeg kan ha ADD. Men har til tider store konsentrasjonsvansker, bytter ofte jobb, er veldig pratsom av meg, har mye indre uro. Dagdrømmer veldig mye, har mye tankekjør. Sliter med å sovne. Men jeg er også en kreativ person som også liker å strikke, male, tegne og kan bli for oppslukt i ting.. men så går jeg fort lei Anonymkode: e9f94...758 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #15 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle har kaos i hodet til tider. Tror dere virkelig at alle går rundt og er super-skjerpet med strømlinjeformet fokus helle tiden? Ingen har det. Alle er ukonsentrerte og distré til tider. Men om dere vil ha en ADHD-diagnose så er dere ikke alene, det er trenden i dag, så kjør på om dere tror det vil hjelpe dere. Anonymkode: dda29...3c3 Til tider? Du har muligens blitt oppvokst i et heller lukket miljø, ikke vanlig å mangle så grunnleggende kunnskap som det du gir uttrykk for her. Ingen som "vil ha" ADHD diagnose, man velger å utrede seg hvis man har betydelig funksjonssvikt - noe mange med ADHD faktisk har. ADHD har ingenting med litt uro og mye periodiske tanker å gjøre. Det er inngripende og konstant tankekjør, du vil aldri forstå hva det dreier seg om med mindre du har ADHD selv. 🎵OOOOH BLACK BETTY BÆMELÆM, BÆMÆLÆM, BÆMÆLÆMÆ BÆ BÆÆÆÆ LILLE LAM HAR DU NOE ULL, ULLSOKKER, JEG TRENGER ULLSOKKER, ULLLA ULLA, HAR DU TULLA, BÆMÆLÆM OOOH BLACK BETTY, BETTY DAVIS EEEEYES 🎵Samtidig med dette skal du holde samtale gående, lese, jobbe, hva enn som krever din konsentrasjon. Hele tiden. Det er ikke hverdagstanker det er snakk om her. Så kommer tvangstankene i tillegg, det som er mer inngripende og voldsomt, som er stor bidragsyter til angst. Sanseprosessering som en frisk nevrotypisk ikke trenger å tenke på. Du kan jo lese denne filen og ta innover deg informasjonen. Anonymkode: 65f8b...6d6 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hva skal jeg gjøre for at de tror på meg da, eller tror på deg? Må vi hoppe på veggene å slå oss helt vrang eller? Har forstått det er vanskelig å diagnosere ADHD idag. Ta Anonymkode: 83d7c...e51 Du må sannsynligvis gå privat. Da får du utredning. Anonymkode: a0f8d...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #17 Del Skrevet 13. januar 2024 Om man går privat må det vere psykolog eller skal det vere psykiater? Trenger man henvisning? Anonymkode: 134dc...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #18 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om man går privat må det vere psykolog eller skal det vere psykiater? Trenger man henvisning? Anonymkode: 134dc...a3c Privat betyr at du ikke trenger henvisning og betaler alt selv. Du går til en spesialist på adhd. Anonymkode: a0f8d...cdc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Del Skrevet 13. januar 2024 Bor du i Oslo-området kan du f.eks kontakte disse: http://psykia.no/priser.html Anonymkode: a0f8d...cdc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Del Skrevet 13. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Privat betyr at du ikke trenger henvisning og betaler alt selv. Du går til en spesialist på adhd. Anonymkode: a0f8d...cdc Koster det meir enn f.eks 20.000? Takk for tips. Anonymkode: 134dc...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå