AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Min mor var skilt fra min far for 30 år siden, der han døde for 15 år siden. Hun giftet seg på nytt for 29 år siden og hun døde for 1 år siden. Hun og stefar hadde begge barn selv, men ingen sammen. De hadde kontraktskrevet at sist gjenlevende skulle kunne bo i felles leilighet. Nå skal stefar selge leiligheten de hadde sammen og flytte inn til ett av sine barn. Vil han da ha alle penger fra boligsalget eller vil jeg og min søster få vår mors del (50%) av salget? Anonymkode: 6a7f4...187
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Dere vil få 37,5% hvis mors eiendel var 50%. Dette fordi ektefellen arver 25% av hennes eiendeler, og resterende går til livsarvinger. Med mindre hun skrev noe testamente som sier noe annet, såklart… Anonymkode: db348...812 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Men hvis hun eide 50% og stefar får 25%, så er det vel bare 25% igjen fordelt på min søster og meg, så forstår ikke helt tallet 37;5%. Men det jeg lurte egentlig var om han kan få hele salgsummen og ha den til han dør, før fordeling av arv, eller må han betale ut min søster og meg når han har fått salgsummen? Ts Anonymkode: 6a7f4...187
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Hvis de eide en leilighet sammen, så er jo halvparten av leiligheten hans. Den halvparten som er igjen (din mors halvpart) har han krav på å arve 1/4 av. Resten går til dere. Anonymkode: e68f5...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 Har dere ikke skrevet under på skifte? Dere kan vel kreve skifte når som helst når dere er særkullsbarn - den retten går over den kontrakten de hadde seg imellom. Hennes 50% av deres felles verdier blir til en ny 100% der han får 25% og dere 75%, altså 37,5% hver. Ikke 37,5% av deres felles formue, men av hennes del av formuen. Anonymkode: b992e...9e6 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvis hun eide 50% og stefar får 25%, så er det vel bare 25% igjen fordelt på min søster og meg, så forstår ikke helt tallet 37;5%. Men det jeg lurte egentlig var om han kan få hele salgsummen og ha den til han dør, før fordeling av arv, eller må han betale ut min søster og meg når han har fått salgsummen? Ts Anonymkode: 6a7f4...187 Hun eide 50%. Han arver 25% av dette, dvs 12.5% av hele verdien. Dere arver 75% av hennes del, som er 37.5 % av hele verdien. Dere kan gi ham rett til å sitte i uskiftet bo. Da vil hele boet skiftes når han dør. Anonymkode: 6c7ea...d21 2
nordlending Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): De hadde kontraktskrevet at sist gjenlevende skulle kunne bo i felles leilighet. Hva skjedde med skiftet? Særkullsbarn må samtykke dersom steforelder skal sitte i uskifte (arveloven § 15). 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere vil få 37,5% hvis mors eiendel var 50%. Dette fordi ektefellen arver 25% av hennes eiendeler, og resterende går til livsarvinger. Med mindre hun skrev noe testamente som sier noe annet, såklart… Anonymkode: db348...812 37,5% kommer av at han arver 25% av hennes del - ikke 25% av totalen. Altså får han 25% av hennes 50%, som blir 12,5% av totalen. + sine egne 50%. Dere får resterende av hennes andel (50-12,5=37,5) som blir 37,5% av totalsummen på eiendommen. (Minus evt. gjeld om hun hadde det) Med mindre dere gir ham tillatelse til å fortsette å sitte i uskiftet bo, må han betale ut arven deres når han selger huset. (Og egentlig måtte han ha godkjenning av dere for å sitte i uskiftet bo når din mor døde også. Gav dere det? Kontrakten med imellom teller ikke hvis ikke særkullsbarn har gitt samtykke til å utsette skiftet) Anonymkode: db348...812 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis hun eide 50% og stefar får 25%, så er det vel bare 25% igjen fordelt på min søster og meg, så forstår ikke helt tallet 37;5%. Men det jeg lurte egentlig var om han kan få hele salgsummen og ha den til han dør, før fordeling av arv, eller må han betale ut min søster og meg når han har fått salgsummen? Ts Anonymkode: 6a7f4...187 Han må betale ut deres del av salgssummen/arven med en gang ja. Egentlig, så skulle boet etter din mor vært oppgjort da hun døde - om ikke dere arvinger har skrevet under på at stefar fikk sitte i uskiftet bo. Kontrakten dem i mellom teller null og niks. Livsarvingenes (avdødes barn) rettigheter kommer først. Her ville jeg nok spandert noen kroner på advokat, og forsikret meg om at arveoppgjøret nå går rett for seg. Så dere ikke ender opp med å bli lurt eller rundsnakket. Sjekk f.eks om noen av dere har forsikringer som kan dekke noen advokattimer, gjennom fagforening el.l. Uansett verdt å bruke litt penger på det, opp mot verdien på morsarven. Anonymkode: f1cab...5ad 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han må betale ut deres del av salgssummen/arven med en gang ja. Egentlig, så skulle boet etter din mor vært oppgjort da hun døde - om ikke dere arvinger har skrevet under på at stefar fikk sitte i uskiftet bo. Kontrakten dem i mellom teller null og niks. Livsarvingenes (avdødes barn) rettigheter kommer først. Her ville jeg nok spandert noen kroner på advokat, og forsikret meg om at arveoppgjøret nå går rett for seg. Så dere ikke ender opp med å bli lurt eller rundsnakket. Sjekk f.eks om noen av dere har forsikringer som kan dekke noen advokattimer, gjennom fagforening el.l. Uansett verdt å bruke litt penger på det, opp mot verdien på morsarven. Anonymkode: f1cab...5ad Fordelen med å la han sitte i uskiftet bo, er at de da arvet halve verdien av boet når stefar dør. Gjennomføres skiftet nå, arver de bare 37.5%, siden stefar også arver. Hvorvidt det lønner seg, avhenger av alder, behov for midlene nå, hvorvidt man stoler på at stefar ivaretar boet mm. Anonymkode: 6c7ea...d21 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordelen med å la han sitte i uskiftet bo, er at de da arvet halve verdien av boet når stefar dør. Gjennomføres skiftet nå, arver de bare 37.5%, siden stefar også arver. Hvorvidt det lønner seg, avhenger av alder, behov for midlene nå, hvorvidt man stoler på at stefar ivaretar boet mm. Anonymkode: 6c7ea...d21 Det er en forferdelig stor risiko å ta - da stefar kan bruke opp alle pengene om han vil, om de lar ham fortsette å sitte i uskiftet bo. Men nettopp derfor bør nok TS ta seg råd til noen timer med advokat, så de ikke blir snakket rundt og lurt av stefar her. Har liksom litt uggen følelse…… Anonymkode: f1cab...5ad 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min mor var skilt fra min far for 30 år siden, der han døde for 15 år siden. Hun giftet seg på nytt for 29 år siden og hun døde for 1 år siden. Hun og stefar hadde begge barn selv, men ingen sammen. De hadde kontraktskrevet at sist gjenlevende skulle kunne bo i felles leilighet. Nå skal stefar selge leiligheten de hadde sammen og flytte inn til ett av sine barn. Vil han da ha alle penger fra boligsalget eller vil jeg og min søster få vår mors del (50%) av salget? Anonymkode: 6a7f4...187 Har du ikke fått noe fra tingretten? Faren min døde for en mnd siden og jeg har fått brev om arv. Anonymkode: 0d2d0...918 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 Skjønner ikke hva slags kontrakt de hadde seg imellom. Hva står det, og hvem har signert? De to kan jo ikke bestemme at lengstlevende skulle sitte i uskifte. Uskifte er jo en sak mellom lengstlevende og den avdødes arvinger. Anonymkode: 10f84...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skjønner ikke hva slags kontrakt de hadde seg imellom. Hva står det, og hvem har signert? De to kan jo ikke bestemme at lengstlevende skulle sitte i uskifte. Uskifte er jo en sak mellom lengstlevende og den avdødes arvinger. Anonymkode: 10f84...9b8 Dette lurer jeg også på! Anonymkode: 1f209...876
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå