AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Det skjedde så fort, barnet må ha vært 10-12 år. Jeg observerte at han la en energidrikke i bukselommen. En butikk ansatt så dette, gikk bort og smekket barnet over fingrene med egen hånd. Det må nok ha gjort vondt fordi han begynte å gråte. Jeg ble ganske så målløs. Jeg bare lurer på om kan jeg som kunde rapportere dette? Eller var det fortjent da han prøvde å stjele? Anonymkode: 40103...fea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Vold er jo ikke lov. Kan tenkes at barnet aldri vil stjele igjen da.. men samtidig, det vet man jo ikke. Du kan selvsagt melde ifra. Anonymkode: b6a62...fec 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Kanskje ikke optimalt løst å gjøre det på denne måten, men det kan jo hende ungen dropper stjeling fremover… Anonymkode: 262fc...b47 22 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Det er ikke lovlig, men dessverre så er det nok også kanskje det som kan redde dette barnet fra å få et rulleblad. Det trenger ikke ha vært så vondt heller, barnet kan ha begynt å gråte pga. frykten for hva som skjer når det ble oppdaget. Anonymkode: dfe04...e2c 23 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 Fin løsning, absolutt fortjent. Små tyver bør tas skikkelig. En liten smekk er passende, sannsynligvis var det ikke veldig vondt men mest flaut og skummelt. Han tør nok ikke å gjøre det igjen. Anonymkode: 9b15a...942 29 1
Tran09 Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 Aldri greit å slå. Det heter kroppskrenkelse i straffeloven og blir grov kroppskrenkelse når det er gjort mot barn. Ungen var 10-12 år, hjernen er ikke utviklet enda selv om man vet at det ikke er lov å stjele. Anmeld det. Virkelig. Den ansatte slo ett barn, for å forsøke å stjele en energidrikk til 15-20 kr, som ikke engang var den ansatte sitt. Hva gjør den ansatte med egne unger bak lukkede dører da tror du? Hva tenker eier av butikken om at hans ansatte bruker vold for å "forsvare" varer til pante-pris? Ungen bør få en telefon til foreldrene. Om de ikke følger opp så må butikken anmelde foreldrene for tyveriet på vegne av barnet. Man slår ikke barn. Er ikke noe å diskutere. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 Tran09 skrev (3 minutter siden): Aldri greit å slå. Det heter kroppskrenkelse i straffeloven og blir grov kroppskrenkelse når det er gjort mot barn. Ungen var 10-12 år, hjernen er ikke utviklet enda selv om man vet at det ikke er lov å stjele. Anmeld det. Virkelig. Den ansatte slo ett barn, for å forsøke å stjele en energidrikk til 15-20 kr, som ikke engang var den ansatte sitt. Hva gjør den ansatte med egne unger bak lukkede dører da tror du? Hva tenker eier av butikken om at hans ansatte bruker vold for å "forsvare" varer til pante-pris? Ungen bør få en telefon til foreldrene. Om de ikke følger opp så må butikken anmelde foreldrene for tyveriet på vegne av barnet. Man slår ikke barn. Er ikke noe å diskutere. Herregud, her har vi forklaringen på voldelige og umulige unger. Han som stjal har garantert foreldre som deg. Anonymkode: 9b15a...942 33 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 Tran09 skrev (2 minutter siden): Aldri greit å slå. Det heter kroppskrenkelse i straffeloven og blir grov kroppskrenkelse når det er gjort mot barn. Ungen var 10-12 år, hjernen er ikke utviklet enda selv om man vet at det ikke er lov å stjele. Anmeld det. Virkelig. Den ansatte slo ett barn, for å forsøke å stjele en energidrikk til 15-20 kr, som ikke engang var den ansatte sitt. Hva gjør den ansatte med egne unger bak lukkede dører da tror du? Hva tenker eier av butikken om at hans ansatte bruker vold for å "forsvare" varer til pante-pris? Ungen bør få en telefon til foreldrene. Om de ikke følger opp så må butikken anmelde foreldrene for tyveriet på vegne av barnet. Man slår ikke barn. Er ikke noe å diskutere. Som ikke engang var den ansatte sitt? Er du virkelig så blokkert? Det høres ut som om du er en av dem som bare trekker på skuldrene når du får telefon om at barnet ditt har stjålet noe, fordi verdien ikke er høy nok. Gutten fikk forhåpentligvis en lærepenge her. Anonymkode: d1cb5...063 16 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 11 minutter siden, Tran09 said: Aldri greit å slå. Det heter kroppskrenkelse i straffeloven og blir grov kroppskrenkelse når det er gjort mot barn. Ungen var 10-12 år, hjernen er ikke utviklet enda selv om man vet at det ikke er lov å stjele. Anmeld det. Virkelig. Den ansatte slo ett barn, for å forsøke å stjele en energidrikk til 15-20 kr, som ikke engang var den ansatte sitt. Hva gjør den ansatte med egne unger bak lukkede dører da tror du? Hva tenker eier av butikken om at hans ansatte bruker vold for å "forsvare" varer til pante-pris? Ungen bør få en telefon til foreldrene. Om de ikke følger opp så må butikken anmelde foreldrene for tyveriet på vegne av barnet. Man slår ikke barn. Er ikke noe å diskutere. Wow, bare wow... Ja sikkert lurt å snu fokuset vekk fra tyveri til den ansatte. Da lærer nok ungdommen leksa si Energidrikke koster adskillig mer forresten. Anonymkode: 02a09...e7b 14
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det skjedde så fort, barnet må ha vært 10-12 år. Jeg observerte at han la en energidrikke i bukselommen. En butikk ansatt så dette, gikk bort og smekket barnet over fingrene med egen hånd. Det må nok ha gjort vondt fordi han begynte å gråte. Jeg ble ganske så målløs. Jeg bare lurer på om kan jeg som kunde rapportere dette? Eller var det fortjent da han prøvde å stjele? Anonymkode: 40103...fea Meld det til politiet, til sjefen der eller foreldrene til det barnet? Anonymkode: 258ff...c6a 2
Tran09 Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud, her har vi forklaringen på voldelige og umulige unger. Han som stjal har garantert foreldre som deg. Anonymkode: 9b15a...942 Nope. Spar deg for slike beskyldninger. Vold er bare greit i nødverge. Har han foreldre som meg hadde han kanskje stjelt en gang (som de fleste barn gjør, også de som blir anonyme brukere på kg) men tro du meg, hadde jeg fått en telefon fra butikken/vekter/politi/andre om det hadde jeg tatt tak. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som ikke engang var den ansatte sitt? Er du virkelig så blokkert? Det høres ut som om du er en av dem som bare trekker på skuldrene når du får telefon om at barnet ditt har stjålet noe, fordi verdien ikke er høy nok. Gutten fikk forhåpentligvis en lærepenge her. Anonymkode: d1cb5...063 1. Var energidrikken den ansatte sin? Eller butikken sin? 2. Les det andre svaret jeg siterte. 3. Håper også han aldri stjeler igjen, men det er aldri greit å slå. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 Dette var ikke greit. Meld ifra til leder/sjef i butikken. Anonymkode: 3da4f...742 2
Tran09 Skrevet 13. januar 2024 #13 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Wow, bare wow... Ja sikkert lurt å snu fokuset vekk fra tyveri til den ansatte. Da lærer nok ungdommen leksa si Energidrikke koster adskillig mer forresten. Anonymkode: 02a09...e7b Ts spør om hun skal rapportere adferden til den butikkansatte. Det svarte jeg på. Er alikevel ikke greit å stjele, men det er en annen diskusjon. Hvor mye mer? 30 kr? Ett mindre tyveri er alt med en verdi under 3000 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #14 Skrevet 13. januar 2024 Dårlig trolling. Logg av selv om du kjeder deg en lørdagskveld. Les en bok heller. Anonymkode: 91818...2d4 3
Rosa Dartle Skrevet 13. januar 2024 #15 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, her har vi forklaringen på voldelige og umulige unger. Han som stjal har garantert foreldre som deg. Anonymkode: 9b15a...942 Altså, jeg synes ikke det er greit å stjele. Men det er heller ikke greit å slå. Det er ikke en passende straff, vold er jo aldri løsningen. Jeg stjal en gang da jeg var på den alderen. Jeg måtte fortelle til besteforeldrene mine hva jeg hadde gjort, og gå walk of shame gjennom hele nærbutikken for å si unnskyld til butikksjefen. Det var en passende straff, det var ikke nødvendig å slå. Jeg stjal aldri igjen noensinne. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Skrevet 13. januar 2024 Tror du barnet gråt av en liten smekk, for å forhindre han la det i lomma og løp, eller fordi han ble sjokkert fordi han ble tatt? Anonymkode: 75d23...2d4 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det skjedde så fort, barnet må ha vært 10-12 år. Jeg observerte at han la en energidrikke i bukselommen. En butikk ansatt så dette, gikk bort og smekket barnet over fingrene med egen hånd. Det må nok ha gjort vondt fordi han begynte å gråte. Jeg ble ganske så målløs. Jeg bare lurer på om kan jeg som kunde rapportere dette? Eller var det fortjent da han prøvde å stjele? Anonymkode: 40103...fea Hvordan fikk den ansatte til å smekke barnet over fingrene? Dro han til seg hånden med en hånd, og slo med den andre? Jeg regner med at barnet ikke holdt fram hånda frivillig. Hva skjedde med energidrikken? Lite sannsynlig situasjonsbeskrivelse. Anonymkode: 86f8f...562 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 Er selvsagt ikke greit. Men tviler på smekk på hånden gjorde så vondt at ungen begynte å grine. Var nok med skammen over å bli fersket. Hadde rapportert det dog.
Ulrikke Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 Vel, jeg er jo selvfølgelig imot vold mot både barn og ungdommer, men hadde det vært min "snart tenåring" som prøvde seg på stjeling, så hadde jeg egentlig vært glad hvis et såpass "mildt" virkemiddel hadde fungert pga overraskelsesmomentet og skammen. Litt delt her altså. Sikkert noen som mener det er krenkende å ikke hyle opp om at det er forbudt å "slå", men det er da jammen ikke lov til å stjele heller.... Og i en sånn sammenheng, med et så stort barn, så er det faktisk forskjell på et klaps på hånda og rundjuling (og nei, jeg klapser ikke klåfingrede ettåringer på hendene av den grunn). Men jeg mener jo også at naboer/ukjente voksne gjerne må snakke til mine barn om de gjør noe de ikke skal.... 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Eller var det fortjent da han prøvde å stjele? Forsøk på tyveri er ikke straffbart så om man vil oppbevare varene i innerlomma på jakken fram til de er betalt så er det ingen som kan gjøre noe med dette. Tyveri er det først om man passerer siste betalingspunkt uten å betale så her har den ansatte bæsjet på leggen selv om det er forståelig og fristende å si seg enig i at det er korrekt løst. Anonymkode: 234f4...b96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå