Gå til innhold

BPA for barn - vaskehjelp i hjemmet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man leser enkelte sine holdninger i tråden og hvor opptatt de er av å omtale ordningen negativt, skulle man nesten tro at de er misunnelige på familier med BPA. Håper virkelig det ikke er tilfellet og at det bare handler om uvitenhet.

Anonymkode: e0dae...59d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan mene hva du vil, men det er vedtaket og kontrakten som bestemmer dette. Og nei, beising og oppussing er ikke en del av det. Men lett husarbeid er ofte det

Enig! Aldri hørt om assistenter som beiser og maler hus eller pusser opp. Det ville jeg meldt fra om. Det er vanlig arbeid man selv kunne ha gjort som inngår i assistentens oppgaver. Hos oss har vi ca 30 min per døgn pluss 2 t per uke som avlastning og praktisk bistand. Så assistentene gjør husarbeid og forefallende oppgaver ca en halvtime om dagen. I arbeidsinstruksen inngår da:

-Vasking av hjelpemidler
-Vasking av badet som barnet og assistentene bruker (resten av familien har sitt eget bad)
-Re opp sengen til barnet
-Rydde inn tøyet til barnet og holde orden på rommet til barnet (jeg vasker og legger sammen tøy)

Vi har hatt BPA i ca to år nå, og de har tatt ut av oppvaskmaskinen to ganger, gått tur med hundene tre ganger, laget middag ca 5 ganger (ikke til oss, men f.eks. fiskepinner eller pannekaker til barnet), og laget matpakke til barnet ca 3 ganger (ikke til de andre i familien).

Leksehjelp inngår ikke i BPA-vedtak, men siden barnet trenger hjelp til å bla i bøker og skrivehjelp gjør de likevel dette, gjerne mens jeg følger med mens jeg lager mat. Jeg tør ikke å sette assistentene til f.eks. støvsuging, for jeg er litt redd for det ut ifra tråder som jeg leser her. Men samtidig skulle jeg noen ganger ønske at assistentene f.eks. kunne støvsuget eller laget mat mens jeg var med barnet. Det er en grunn til at vi har BPA, og det er at jeg ikke kan støvsuge eller lage mat mens jeg er med barnet siden hen trenger 1:1 hele tiden.

Ofte føler jeg at BPA går utover tiden jeg har med barnet. Og jeg klarer ikke å være meg selv i hjemmet fordi vi alltid har assistenter her. Bare å gå på do i fred liksom. En ting er å ha unger som roper når jeg er på do, men nå har jeg noen ganger assistenter som roper på meg mens jeg er på do også 😅

Vi har fantastiske assistenter som jeg setter veldig pris på. Vi har nok vært heldige, og de trives godt hos oss. Før vi fikk assistenter holdt jeg gjerne på med hus og administrasjon til 01 om natten (klager, søknader osv.), og stod opp 06. I de timene var jeg oppe mange ganger med barnet. Jeg klarte det fint da barnet var lite, men det tærer på etter hvert og for at jeg skal stå i jobb trenger jeg virkelig avlastning på dagen. Fortsatt har vi for få timer til at vi får det til å gå rundt, og stress har gjort at både pappaen og jeg har fått diagnoser rundt det (hjerteproblemer).

Vi ønsket virkelig BPA fordi vi ikke ville sende barnet i en bolig med fremmede. Nå kan barnet være hos besteforeldre ved hjelp av BPA for eksempel, slik andre barn kan være hos besteforeldre. Men noen ganger kjenner jeg også at avlastning hadde vært godt, for det er virkelig ikke noen drøm at vi alltid har assistenter i hus, og det går utover samliv og stressnivå. Samtidig er dette livet vårt nå og det gir barnet vårt muligheten til å være hjemme sammen med familien sin ❤️

Anonymkode: 56264...baf

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til stykket så vil uansett folk finne ut selv hvor givende det måtte være i de enkelte ordninger. Hvis BPA stort sett fungerte utmerket og vilkårene var så fantastiske som enkelte hevder, så ville jo yrket blitt nedrent av søkere og ansatte som tviholdt på jobbene. 

Som alltid må du være obs på om arbeidsmengde gjenspeiles i lønn, og sammenlign belastningen med andre yrker og hva folk må yte for lønnen der. Aldri legg mye følelser i en jobb hvor du lever på nåde på grunn av den beryktede "kjemien", som ryker hos dårlige arbeidsledere hvis du ikke gir labb til absolutt alle påfunn. Aldri utfør arbeidsoppgaver som kan og skal bli utført av yrkesgrupper med fagbrev som tjener langt mer i timen. 

En BPA skal aldri være maler, snekker, bilmekaniker, eller vaktmester av noe slag. Det spiller ingen rolle om bruker en gang i tiden kunne noe av dette selv. De får leie inn håndtverkere som alle andre og betale deretter😀 Rett skal være rett.

Anonymkode: 4608c...43c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest issoras
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Mener du med det at det er feil at det er mye gjennomtrekk og vanskelig å besette stillinger?

De fleste som mistrives i en jobb sier jo bare opp uten å melde fra til statsforvalteren eller andre.

Det er jo faktabasert at det er mye gjennomtrekk og at man ofte sliter med å få ansatt nok folk?

Anonymkode: e8706...526

Men dette er jo ikke unikt for BPA, det er problemer med rekruttering i mange yrker i Norge, blant annet på grunn av at vi blir færre og færre som faktisk kan jobbe (bl.a pga alder). 

BPA er jo også et yrke som typisk tiltrekker seg unge mennesker som skal jobbe en liten stund før de finner sin vei i livet. Det er mye gjennomtrekk i butikk også uten at noen anklager det for å være slavearbeid... 

Den største utfordringen med BPA, mener jeg, er at den ansatte har lite miljø og sosialt å lene seg på, og at det ikke er en jobb særlig egnet å ha i mange, mange år.

Det er klart det er en krevende jobb, men hvorfor er det så negativt? Når ble vi nordmenn så opptatt av at jobber skal være enkle

BPA-ordningen sliter, men det betyr ikke at det er en dårlig jobb. Men det er en ressurskrevende jobb, der man allokerer mye ressurser til få brukere, og med dagens arbeidsmarked og eldrebølgen over oss er det dessverre helt urealistisk å greie å oppfylle alle vedtak om BPA rundt omkring. Vi er ikke nok folk. 

Gjest Piperen
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det fungerer utmerket i de fleste tilfellene. Slutt å ødelegge for alle andre. De fleste av oss er redelige og gode folk. Om man opplever ugreie hendelser, kan man ta det opp med arbeidsleder, BPA firmaet, kommunen eller statsforvalter. 

Det gjorde jeg, og svaret jeg fikk var : det er mor som bestemmer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Veldig mange som jobber som BPA er studenter. Hvertfall BPA for barn som tråden handler om.

Hva er egentlig akseptabel timelønn da? 

Anonymkode: 1faf1...837

Jeg jobber i helse og har rundt 280 kr timen. Så under 200 kr timen er ekstremt dårlig betalt.

Anonymkode: fb346...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i helse og har rundt 280 kr timen. Så under 200 kr timen er ekstremt dårlig betalt.

Har du da utdanning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

+ tillegg etter 17 og helgetillegg?

Forstår ikke hvorfor alle skriver at BPA har under 200 kr timen? Startlønn (tariff) er 218 så kommer kveld og helgetillegg oppå det.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

+ tillegg etter 17 og helgetillegg?

Forstår ikke hvorfor alle skriver at BPA har under 200 kr timen? Startlønn (tariff) er 218 så kommer kveld og helgetillegg oppå det.

Det kommer nok an på firmaet, du. Har fått med meg her at Uloba betaler greit Men det gjelder ikke alle. Ta gjerne en rundsjekk hos de forskjellige hvis du ikke tror det.

Der jeg jobber starter folk på 186 kroner timen for ufaglærte. De justerer den eventuelt opp etter hvor mye timer du har jobbet i tidligere arbeidsplasser. De ba om å få se skriv på antall timer jobbet. Har du ikke det så blir det rett under 190. Så øker det etterhvert litt. Jeg har 196 kroner timen. Med andre ord er det ikke rare timelønnen uten tillegg. En annen fikk justert opp til 200 på grunn av ansiennitet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer nok an på firmaet, du. Har fått med meg her at Uloba betaler greit Men det gjelder ikke alle. Ta gjerne en rundsjekk hos de forskjellige hvis du ikke tror det.

Der jeg jobber starter folk på 186 kroner timen for ufaglærte. De justerer den eventuelt opp etter hvor mye timer du har jobbet i tidligere arbeidsplasser. De ba om å få se skriv på antall timer jobbet. Har du ikke det så blir det rett under 190. Så øker det etterhvert litt. Jeg har 196 kroner timen. Med andre ord er det ikke rare timelønnen uten tillegg. En annen fikk justert opp til 200 på grunn av ansiennitet. 

Det må være en leverandør som ikke følger tariff. Synes det er veldig spesielt at kommunen godtar leverandører uten tariff.

Eventuelt om det er lenge siden du var ansatt? Det er helt vanlig med tariff nå, de fleste som ble med i BPA-overenskomsten for et par år siden følger tariff.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må være en leverandør som ikke følger tariff. Synes det er veldig spesielt at kommunen godtar leverandører uten tariff.

Eventuelt om det er lenge siden du var ansatt? Det er helt vanlig med tariff nå, de fleste som ble med i BPA-overenskomsten for et par år siden følger tariff.

Jeg har ikke vært ansatt i mer enn et par år.

Tydeligvis er det godt nok for de større kommunene i Norge hvor de leverer sine tjenester. Men klart det er surt når lønnen er så dårlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har ikke vært ansatt i mer enn et par år.

Tydeligvis er det godt nok for de større kommunene i Norge hvor de leverer sine tjenester. Men klart det er surt når lønnen er så dårlig.

Kan jeg spørre hvilken leverandør? Alle de store og seriøse har tariff etter hva jeg vet: https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/virke/bpa/

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det innafor. Du er jo der for å hjelpe barnet og bistå med det omfattende pleie/hjelpebehovet barnet har. 

Husarbeid frigjør foreldrene så de får mer overskudd og kapasitet til barnet. Dermed direkte knyttet til barnets beste. Det er og vanlig at det er mye ekstra husarbeid pga. barnets behov. Det kan f.eks være nødvendig med sengeskift hver dag, eller hyppig skift av klær pga. uhell og matsøl. Kanskje må rullestolen vaskes, sofaputene etter uhell ol.

Hva tenkte du selv en BPA skulle gjøre mens barnet har hviletid? Sitte å scrolle på mobilen?

Anonymkode: a8c41...419

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...