Gå til innhold

BPA for barn - vaskehjelp i hjemmet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan lese tilsynsrapporter på statsforvalteren og du ser fort at det er få saker i forhold til antall ordninger

Anonymkode: e0dae...59d

Det trenger jeg ikke. Det er mye som ikke blir meldt ifra om der akkurat som ellers i helsesektoren. Så det argumentet holder ikke vann.

Anonymkode: 4608c...43c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trenger jeg ikke. Det er mye som ikke blir meldt ifra om der akkurat som ellers i helsesektoren. Så det argumentet holder ikke vann.

Hvis folk ikke melder, så blir det jo ingen endring heller (i de veldig få tilfellene hvor folk unytter ordningen) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og jeg kjenner mange som jobber som BPA og som er storfornøyd med jobben.Vi har også flere assistenter selv som har fortsatt som tilkalling etter at de er ferdig utdannet og fått jobb som det de er utdannet til. 
 Så å generalisere og si at en BPA jobb er en nitrist jobb hvor alle blir utnyttet er veldig trist og ødeleggende for veldig mange. Er mange ordninger som fungerer utmerket hvor både assistent og bruker er strålende fornøyd

Anonymkode: 1faf1...837

Dette!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle som ikke vil slite seg ut for en dårlig kompensert lønn har altså dårlige holdninger. Ingen i samfunnet ønsker å bli utsatt for rovdrift. Det er dere som vil presse BPA i overkant som har elendige holdninger og sliter med en enorm berettighet. Ta deg/dere en bolle.

Eh du for lese det jeg siterte igjen

Anonymkode: 0c5fe...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Alle som ikke vil slite seg ut for en dårlig kompensert lønn har altså dårlige holdninger. Ingen i samfunnet ønsker å bli utsatt for rovdrift. Det er dere som vil presse BPA i overkant som har elendige holdninger og sliter med en enorm berettighet. Ta deg/dere en bolle.

Ta deg en bolle selv du !

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (1 time siden):

Så lett er det dessverre ikke. Jeg har 15 år erfaring som BPA. Har sett og hørt mye.. i tillegg til venner og bekjente som jobber som BPA. Nitriste greier. Glad jeg kom meg bort. 

Å jeg har ikke samme erfaring, heller ikle de jeg kjenner

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan det fungerer hos andre har ikke du greie på. Du kan riktignok uttale deg om hvordan du oppfatter det er hos deg og dine + bekjente. Men bransjen sliter med rekruttering og gjennomtrekk, og det sier langt mer enn din personlig anekdote. Det lyser igjennom  at du driver med desperat brannslukking. 

Det der er jo ikke noe mer faktabasert enn mine «anekdoter». Driver forøvrig ingen brannslukking, verken desperat eller vanlig. Hos oss fungerer ordningen utmerket. Viktig at sånne som deg ikke skal få ødelegge en så god ordning

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der er jo ikke noe mer faktabasert enn mine «anekdoter». Driver forøvrig ingen brannslukking, verken desperat eller vanlig. Hos oss fungerer ordningen utmerket. Viktig at sånne som deg ikke skal få ødelegge en så god ordning

Samme hvor mye sånne som deg prøver å skjønnmale yrket så fortsetter gjennomtrekken.

Ha en fortsatt fin kveld🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Samme hvor mye sånne som deg prøver å skjønnmale yrket så fortsetter gjennomtrekken.

Ha en fortsatt fin kveld🙂

Hva er det du regner som «gjennomtrekk»? For hos oss er det også mye utskifting av assistenter, men det er ikke valid argument for at de ikke trives. De tar seg et friår etter videregående eller militæret og jobber da hos oss i ett år før de går videre til studier. Noen har likt jobben så godt at de har valgt vernepleie, og de har jobbet noen tilkallingsvakter i ferier. 

Anonymkode: 56264...baf

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjekk ut hva som står i arbeidsinstrukser generelt om BPA. For har aldri hørt at en skal gjøre husarbeid når barnet sover eller hviler. Da skal du passe på barnet, da du aldri vet når det er ferdig og hvile og skal ha energi til å ta deg av barnet når det våkner 

Anonymkode: 5c947...0dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg siterer deg, men spør alle.

Hva er egentlig lønnen når man jobber som BPA? Jeg forestiller meg at den er veldig lav, og lurer på hvem som tar/ må ta disse jobbene?

Jeg lurer også på hva lønnen er til de som jobber i butikk?

AV ren nysgjerrighet, jobber med noe annet selv.

Anonymkode: 3ffa6...3ce

Den ene assistenten hos oss jobbet i butikk, og han gikk fra 170 kr t/ i butikken til 218 kr/t som BPA. I tillegg har han kveldstillegg på 60 kr til hver kveld, det hadde han ikke i butikken. 

Anonymkode: 56264...baf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal jo være brukerens armer og ben. Jeg mener at det da ikke skal utføres husarbeid utover det husarbeidet som medføres i forbindelse med det å være armer og ben. Selvfølgelig må det ryddes av bordet etter at frokost er servert, gjerne sette i oppvaskemaskinen, skifte på sengen om det er vått, kaste ut søppelet om det er fult i løpet av dagen med barnet/søppelet lukter pga bleier, barnet har tegnet på veggen og det må vaskes, det må støvsuges smuler etter lunsjen. 

Anonymkode: f80db...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese tilsynsrapporter på statsforvalteren og du ser fort at det er få saker i forhold til antall ordninger

Mener du med det at det er feil at det er mye gjennomtrekk og vanskelig å besette stillinger?

De fleste som mistrives i en jobb sier jo bare opp uten å melde fra til statsforvalteren eller andre.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo faktabasert at det er mye gjennomtrekk og at man ofte sliter med å få ansatt nok folk?

Anonymkode: e8706...526

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg siterer deg, men spør alle.

Hva er egentlig lønnen når man jobber som BPA? Jeg forestiller meg at den er veldig lav, og lurer på hvem som tar/ må ta disse jobbene?

Jeg lurer også på hva lønnen er til de som jobber i butikk?

AV ren nysgjerrighet, jobber med noe annet selv.

Anonymkode: 3ffa6...3ce

Jeg syns ikke det er så dårlig betalt. Jeg har 240 kr i timen i grunnlønn + tillegg for kveld, natt, helg, noe som gjør at jeg i snitt ligger på 310 kr timen. Jeg jobber med dette som en bijobb ved siden av jobben min som lærer. 

Anonymkode: 7e151...712

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukerstyrt personlig assistent. Sier litt om oppgavene? En personlig assistent som styres av brukeren! Grunnen til at barnet trenger en assistent, er at foreldrene trenger en assistent. Syns ikke det er urimelig at en assistent bidrar med oppgaver som trengs i huset, men så kan man jo lage egne avtaler om at visse ting gjør man ikke. Helt unaturlig å høytrykkspyle, male, ta storvaska syns jeg! Men klesvask, brette, lage mat, preppe medisin, rydde rom, ordne utstyr, rydde litt her og der, handle osv. tenker jeg er innafor. Jeg ville sett på det som noe som fikk foreldrenes hverdag til å bli bedre, dermed barnets liv også. Men enkelte ting bør kanskje ikke en BPA settes til, pga. egen helse. Ikke alle tåler hardt fysisk arbeid like godt, så her tenker jeg de som trenger assistanse må komme til enighet med den ansatte. Selv hadde jeg likt en «pause» med handletur på butikken for å forenkle hverdagen deres, fremfor å sitte å vente ved siden av barnets seng mens den ser på tv…. Da går arbeidsdagen fortere også!

Anonymkode: 49e6d...758

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mener du med det at det er feil at det er mye gjennomtrekk og vanskelig å besette stillinger?

De fleste som mistrives i en jobb sier jo bare opp uten å melde fra til statsforvalteren eller andre.

Det er jo faktabasert at det er mye gjennomtrekk og at man ofte sliter med å få ansatt nok folk?

Vi hadde mange søkere og null problemer med å få ansatt folk. Det som er erfaringene, er at de som slutter, gjør det av naturlige årsaker (f eks flytter tilbake til hjemplassen etter studier). Løvemammaene er en ganske stor organisasjon, så det det er ikke bare personlige erfaringer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Brukerstyrt personlig assistent. Sier litt om oppgavene? En personlig assistent som styres av brukeren! Grunnen til at barnet trenger en assistent, er at foreldrene trenger en assistent. Syns ikke det er urimelig at en assistent bidrar med oppgaver som trengs i huset, men så kan man jo lage egne avtaler om at visse ting gjør man ikke. Helt unaturlig å høytrykkspyle, male, ta storvaska syns jeg! Men klesvask, brette, lage mat, preppe medisin, rydde rom, ordne utstyr, rydde litt her og der, handle osv. tenker jeg er innafor. Jeg ville sett på det som noe som fikk foreldrenes hverdag til å bli bedre, dermed barnets liv også. Men enkelte ting bør kanskje ikke en BPA settes til, pga. egen helse. Ikke alle tåler hardt fysisk arbeid like godt, så her tenker jeg de som trenger assistanse må komme til enighet med den ansatte. Selv hadde jeg likt en «pause» med handletur på butikken for å forenkle hverdagen deres, fremfor å sitte å vente ved siden av barnets seng mens den ser på tv…. Da går arbeidsdagen fortere også!

Anonymkode: 49e6d...758

Og det er nøyaktig slik du beskriver det er ☺️ Her klarerte vi også ved ansettelse om det var spesielle helsemessige ting vi skulle ta hensyn til hos de ansatte 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er også forskjell på å mistrives i en jobb versus at ordning driftes uforsvarlig 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjekk ut hva som står i arbeidsinstrukser generelt om BPA. For har aldri hørt at en skal gjøre husarbeid når barnet sover eller hviler. Da skal du passe på barnet, da du aldri vet når det er ferdig og hvile og skal ha energi til å ta deg av barnet når det våkner 

Anonymkode: 5c947...0dd

Feil! Et BPA vedtak inkluderer ofte både avlastning, støttekontakt og praktisk bistand. Hvile gjør du når du ikke er på jobb (eller i den avtalte pausen)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man skal jo være brukerens armer og ben. Jeg mener at det da ikke skal utføres husarbeid utover det husarbeidet som medføres i forbindelse med det å være armer og ben. Selvfølgelig må det ryddes av bordet etter at frokost er servert, gjerne sette i oppvaskemaskinen, skifte på sengen om det er vått, kaste ut søppelet om det er fult i løpet av dagen med barnet/søppelet lukter pga bleier, barnet har tegnet på veggen og det må vaskes, det må støvsuges smuler etter lunsjen. 

Anonymkode: f80db...62d

Du kan mene hva du vil, men det er vedtaket og kontrakten som bestemmer dette. Og nei, beising og oppussing er ikke en del av det. Men lett husarbeid er ofte det

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...