Gå til innhold

BPA for barn - vaskehjelp i hjemmet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det når et barn har nattevakt hjemme da? Kan nattevakten pålegges å gjøre husarbeid?

Anonymkode: 3a9cf...d74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 21.47):

Dette var et barn med bpa 24/7. Så BPA vil jo være der hele døgnet for å bistå med pleien, slik at foreldrene kan gjøre «vanlige» foreldreting som å rydde og vaske? 

Anonymkode: 49341...684

Det er nok litt opprydding etter barnet også som er ekstra.

Anonymkode: fb8ab...6ae

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bpa til å ta barnet ut av hjemmet. Jeg leverer, og får barnet levert tilbake. Da har jeg et par timer til å vaske gulv, gå ærend, storhandle, dusje, og annet husarbeid. Er jeg heldig rekker jeg litt tid på sofaen. Har forstått det slik at jeg kan ha bpa hjemme, men for å være sammen med barnet, mens jeg rekker å gjøre det samme (husarbeid) Men vet ikke hva som er rett og galt, vet bare hva jeg søkte om hjelp til

Anonymkode: 29478...643

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har BPA til barnet mitt. I kontrakten står det at lett husarbeid er en del av arbeidet og det er også tematisert i intervju. Fordi man har et barn som har meget spesielle behov, så har man ikke alltid kapasitet (tid, energi) til å gjøre alt andre foreldre uten barn med slike behov er så heldig å ha mulighet til. Jeg vil så mye heller brukt tid på husarbeid mens jeg «passet» barnet mitt (slik man kan med normale barn) eller hatt overskudd til det på kvelden, fremfor å håndtere epilepsi anfall, medisiner osv. Det er også slik at på grunn av barnets diagnoser, så blir det både mye ekstra klesvask og søl/gris som krever opprydding og vasking. I tillegg bør deg være renere og ryddigere hos oss enn andre steder, også av hensyn til barnets helse. Så helt naturlig at BPA tar en del, men da lett husarbeid. Og som mamma er det også fint å få være litt sammen med barnet mitt, og ikke bare BPAen som skal få kvalitetstid med barnet. Heldigvis har vi veldig fine folk ansatt, og vi har god kommunikasjon. Her får de ansatte rikelig med pauser og jeg gjør det jeg kan for at de skal trives. Samtlige forteller om gode erfaringer med å jobbe hos oss, og de har også anbefalt venner å søke da det var ledig stilling hos oss. For meg er det svært viktig at de ansatte trives og har det bra og det er uaktuelt å drive rovdrift

Anonymkode: e0dae...59d

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 21.50):

Det er jo normalt at barn er med å hjelper til hjemme! Som BPA er du barnets armer og bein, ergo er det helt greit at du gjør lettere husarbeid som barnet kunne ha gjort dersom det hadde vært friskt.

Anonymkode: 774d5...99b

Da forventes kanskje samme kvalitet på husarbeidet som om en 5-åring hadde utført det…?

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 22.08):

Så fordelingen bør da heller være at når foreldrene kommer fra jobb skal de lage middag, vaske hus, ordne med utstyr, skifte på seng ol mens BPAEN  som har stelt og lekt og matet barnet hele dagen skal fortsette med det? 

Når skal barnet da få tid med foreldrene sine? 

Anonymkode: 5410f...62d

Hvordan er det i familier uten BPA?

Anonymkode: e8706...526

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (På 13.1.2024 den 23.57):

Det er svært vanskelig å rekruttere bpa i dag, så selv om vedtaket er 24/7 vil foreldrene i praksis ta MYE selv.

Og du tror ikke grunnen til at det er vanskelig å rekruttere ansatte til BOS stillinger er fordi det er slavearbeid for luselønn? At man bruker BPA’en som foreldrenes personlig slave til husarbeid og annet de ikke gidder selv gjør gjerne at folk ikke får så lyst å søke den jobben.

Anonymkode: e8706...526

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man skal jo gjøre det de trenger hjelp til. Men syns jo det er litt spesielt om man skal drive med rundvask eller ta all klesvasken, rydde litt eller hjelpe til med småting må da være innafor. 

Anonymkode: d70db...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I kontrakten din skal det spesifiseres hvilke oppgaver du skal utføre. Husker jeg fikk en lang liste over mulige oppgaver hvor det var krysset ut hva jeg kunne forvente å bli bedt om å gjøre.

Min mann har samme jobb, men for barn. Han må rydde, vaske, male, gjøre private ærend for mor og har en jobb som ligner mer på au pair enn bpa.

Anonymkode: 583f3...040

• Nyttig 1
Skrevet

Har lært at bpa skal være armer og bein til brukeren, hjelpe til med alt en bruker gjør til hverdag.

Ser klart ut at her misbrukes bpa når barnet hviler kan vel bpa ta seg en pause også? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må legge til om det bare er handling, vasking og klesvask de trenger burde det heller vert en hjemmehjelp oppgave. 

Anonymkode: 68a03...322

I et vedtak om BPA inngår både personlig assistanse, støttekontakt, omsorgsstønad, avlastning og praktisk bistand (som er det du kaller hjemmehjelp). Har man BPA har man altså gjerne praktisk bistand også. Vi har noen timer med praktisk bistand/hjemmehjelp i vårt vedtak.

Anonymkode: 56264...baf

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (47 minutter siden):

Har lært at bpa skal være armer og bein til brukeren, hjelpe til med alt en bruker gjør til hverdag.

Ser klart ut at her misbrukes bpa når barnet hviler kan vel bpa ta seg en pause også? 

BPA har pauser som i andre yrker, altså en halvtime per dag om man jobber 8 timer, og det er betalt pause. Man må følge arbeidsmiljøloven. Man har ikke rett på pauser utover det. Jeg har heller ikke mer pause i min jobb.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En BPA skal være barnets armer og ben. Den skal og gjøre aldersadvekate oppgaver. En 3åring skal ikke behøve å vaske badet, men bpa kan fint vaske cpap maskinen. 

Samtidig tror jeg ordningen blir utnyttet. Jeg var bpa i en periode. Vi skulle gjøre enkelte husarbeid, men all "dautid" skulle bli brukt til husarbeid. Feks så støvsugde jeg hver dag.. Det er få voksne som støvsuger hver dag og vasker hver dag 

Anonymkode: 5bd26...68b

Vi støvsuger hver dag, men legger ikke dette til BPA. De vasker derimot barnets bad/badet assistentene bruker, men ikke foreldrebadet. Det er fem assistenter og barnet som bruker det badet, så det inngår i oppgavene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den berettigheten enkelte av dere sitter på er med på at det er stadig gjennomtrekk i ordninger. Men dere er så selvsentrerte at dere ikke ser det selv. Så holdninger er nok en del brukere og pårørende selv som må ta en kikk i speilet og reflektere over. Å ha litt grunnleggende takknemlighet kan være en god start.

Anonymkode: 4608c...43c

Prøv å jobbe som sykepleier på et sykehjem. Jeg kan som tidligere sykepleier si at det er enormt mye mer krevende enn å jobbe i mitt barns ordning og de ordningene jeg kjenner. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøv å jobbe som sykepleier på et sykehjem. Jeg kan som tidligere sykepleier si at det er enormt mye mer krevende enn å jobbe i mitt barns ordning og de ordningene jeg kjenner. 

Jeg jobbet på sykehjem for snart 12 år siden. Så jeg kjenner til det. Å fremheve andre jobber som mer krevende som et argument for å stilne kritikk og ønsker om anstendige arbeidsvilkår synes jeg er helt bortreist.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

BPA har pauser som i andre yrker, altså en halvtime per dag om man jobber 8 timer, og det er betalt pause. Man må følge arbeidsmiljøloven. Man har ikke rett på pauser utover det. Jeg har heller ikke mer pause i min jobb.

Jobbet på bolig med barn og voksne, så de på tv satt vi med dem og så på tv. Vi ryddet ikke mens de satt å så film. Men når de sov gjorde vi oppgaver som å vaske kjøkkenskap eller rydde litt rundt .

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I et vedtak om BPA inngår både personlig assistanse, støttekontakt, omsorgsstønad, avlastning og praktisk bistand (som er det du kaller hjemmehjelp). Har man BPA har man altså gjerne praktisk bistand også. Vi har noen timer med praktisk bistand/hjemmehjelp i vårt vedtak.

Dette! Slik er det i mitt barna vedtak over

Anonymkode: e0dae...59d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bpa for et barn der stod det i vedtaket hente i barnehage, evnt handle med barnet, sette på vaskemaskin, skifte sengetøy på barne sitt rom. Hjelpe til med ting i huset ved behov . 

Alle vedtak slik er opp og ned. For bpa er i stede for hjemmesykepleu, hjemmehjelp osv

Anonymkode: 065c6...d93

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg ingen personlig erfaring med BPA, så jeg skal kanskje være forsiktig med å uttale meg. Men jeg syns ikke det er rart om lett husarbeid inngår i avtalen i familier hvor barnet har omfattende hjelpebehov. Jeg ser enkelte i tråden her uttaler seg ut fra å ha et friskt barn, hvor man kan støvsuge og samtidig passe barn. For noen foreldre vil jeg tro den eneste måten å få tid med barnet sitt på er å vie barnet sin fulle oppmerksomhet, ikke gjøre husarbeid og samtidig være sammen med barna som vi andre kan. Og da blir det jo ikke mye tid for foreldre og barn, dersom foreldrene etter jobb skal gjøre alt husarbeid. Jeg vil også tro det i noen slike familier også er mer husarbeid enn i andre familier pga krav til hygiene, grising med mat eller annet.

Dette er for meg noe annet enn å utnytte ordningen, som noen kanskje også gjør. Jeg syns det er veldig synd hvis noen mistenkeliggjør andre foreldre fordi enkelte driver rovdrift på BPAen.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Vera Vinge skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg ingen personlig erfaring med BPA, så jeg skal kanskje være forsiktig med å uttale meg. Men jeg syns ikke det er rart om lett husarbeid inngår i avtalen i familier hvor barnet har omfattende hjelpebehov. Jeg ser enkelte i tråden her uttaler seg ut fra å ha et friskt barn, hvor man kan støvsuge og samtidig passe barn. For noen foreldre vil jeg tro den eneste måten å få tid med barnet sitt på er å vie barnet sin fulle oppmerksomhet, ikke gjøre husarbeid og samtidig være sammen med barna som vi andre kan. Og da blir det jo ikke mye tid for foreldre og barn, dersom foreldrene etter jobb skal gjøre alt husarbeid. Jeg vil også tro det i noen slike familier også er mer husarbeid enn i andre familier pga krav til hygiene, grising med mat eller annet.

Dette er for meg noe annet enn å utnytte ordningen, som noen kanskje også gjør. Jeg syns det er veldig synd hvis noen mistenkeliggjør andre foreldre fordi enkelte driver rovdrift på BPAen.

Jeg tenker at vi som jobber i BPA har et ansvar selv også. Vi har lov til å si nei, dersom det ikke inngår direkte i våre arbeidsoppgaver. Jeg sier nei til å klippe plen, måke snø, beise hus eller ta nedvask. Dra over gulvet med mopp, støvsuge osv har jeg ingen problem med. Om jeg går tur med hunden, tar meg av barnet eller gjør lett husarbeid er det samme for meg, og jeg tenker at det er opp til vedtakseier å bestemme. Der i mot forventer jeg en plan og liker ikke å bli kommandert rundt til gjør "ditt og datt" Som jeg sier lenger opp, kommunikasjon og respekt er viktig og det må gå begge veier. 

Anonymkode: 7e151...712

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg jobbet på sykehjem for snart 12 år siden. Så jeg kjenner til det. Å fremheve andre jobber som mer krevende som et argument for å stilne kritikk og ønsker om anstendige arbeidsvilkår synes jeg er helt bortreist.

Som jeg skrev over må arbeidsmiljøloven følges og man har rett på pause. Men det er ikke slik at man skal forvente mange pauser utover det. Det er faktisk ikke vanlig. Jeg kjenner ikke til at folk ikke har anstendige arbeidsvilkår. I vår ordning er det venner av tidligere ansatte som har søkt, og det er fordi de har fått anbefalt jobben. Hvis man ikke opplever anstendige arbeidsvilkår må du melde avvik. For det skal selvsagt ikke skje.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...