AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #21 Skrevet 13. januar 2024 BPA er dessverre ofte er dårlig arbeidsform fordi det er svært vanskelig å vite hva man får som arbeidsleder. Jeg har veldig god erfaring med å jobbe som BPA i en jobb, men også det totalt motsatte i en annen. Den andre jobben var total slaveri. Det var ingen pauser, arbeidsoppgavene stemte overhodet ikke overens med beskrivelsen, man ble brukt så ingen andre i huset var nødt til å løfte en finger osv. Var opprinnelig lyst ut som BPA for et barn Anonymkode: 7fffb...6d1 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #22 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): BPA er stort sett slavearbeid der arbeidsleder kan lite eller ingenting om å være leder, arbeidsmiljøloven eller noe. Du vil helt klart bli utnyttet! Anonymkode: c4dbb...9be Det er veldig trist at du kommer med slike fordommer i en tråd, basert på akkurat dine opplevelser. BPA kan være en knallfin og givende jobb, så lenge man har kjemi med familien. Jeg kjenner to som har trives utrolig godt. Ikke minst er det enormt viktig for barnet det gjelder, som kan få mulighet til å leke og utvikle seg på samme premisser som andre barn. Angående husarbeid, så kommer det an på vedtaket. Jeg tror ikke husarbeid er vanlig så lenge det ikke er helt basic ting som jevnaldrende kan gjøre, men noen har også avlastning i vedtaket, eller at de får litt tid til å være med barnet, noe de vanligvis kanskje ikke rekker pga familiesituasjonen. Anonymkode: 56264...baf 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #23 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo det vi andre foreldre gjør etter jobb? Vi får da tid med våre barn, innimellom alt annet som skal gjøre? Barn med BPA har jo assistanse slik at foreldrene kan være med barnet som de ville vært med et barn uten hjelpebehov. At foreldrene ønsker å bytte om på oppgavene kan jeg forstå, men det er ikke slik ordningen er ment. Anonymkode: 7ee8f...06b Dere trenger vel ikke ringe apoteket, bestille medisiner,ordne medisiner, mate via knapp på magen / eller via nesesonde/tpn, stell av barn i rullestol. Og ikke glem at hjelpemiddel vokser barn i fra, så da må du bestille nye og også levere de på service. Så foreldre som har barn med store bpa vedtak,har mye å tenke på og mange praktiske oppgaver. Anonymkode: fee50...791 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #24 Skrevet 13. januar 2024 Jeg synes det er ufattelig vittig at det er mennesker her inne som ikke har syke barn som har så bastante meninger om dette. jeg har måttet slutte i min jobb pga barnas sykdom. Jeg utfører en tjeneste som jeg kunne satt bort til kommunen. Dette gjør jeg fordi det er best for mitt barn. Jeg har null avlastning fra kommunen, ikke engang hjemmesykepleie. Barnet har behov som gjør at oppvaskmaskinen går tre ganger om dagen, sengetøy må skiftes på minst fem ganger i uken, klær må skiftes og vaskes hyppigere enn andre barn. Søpla må tømmes flere ganger om dagen pga medisinsk materiell og avfall, og jeg kan ikke alltid gå ut med søpla. Gulv må oftere vaskes på grunn av blodsøl, oppvask etc. jeg har ikke dårlig samvittighet for at vår bpa vasker gulv etter barnet har blødd eller kastet opp, skifter på sengen, lager middag, går med søpla osv, fordi det er avlastende for meg. Det er også akkurat det som står i vedtaket som blir fornyet hvert år. Anonymkode: e1b95...848 5 11 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #25 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere trenger vel ikke ringe apoteket, bestille medisiner,ordne medisiner, mate via knapp på magen / eller via nesesonde/tpn, stell av barn i rullestol. Og ikke glem at hjelpemiddel vokser barn i fra, så da må du bestille nye og også levere de på service. Så foreldre som har barn med store bpa vedtak,har mye å tenke på og mange praktiske oppgaver. Anonymkode: fee50...791 Men er det ikke derfor barnet har BPA da?! Det er jo der avlastningen skal ligge... Anonymkode: 7ee8f...06b 10
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #26 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da må husarbeidet vente når foreldrene er med barnet slik som det er i andre hjem? Anonymkode: 49341...684 Problemet og forskjellen er at når kvelden kommer og andre foreldre kan ta husarbeidet, så må disse familiene sette opp turnuser for BPA, skrive rutiner og stillingsbeskrivelser, lyse ut vikariater, søke om hjelpemidler, skrive søknader og klager osv. Undersøkelser viser at foreldre med funksjonshemmede barn bruker 10-19 timer i uka på administrasjon knyttet til barnet. Hvis andre foreldre har det travelt, kan du tenke deg hvor mye travlere disse familiene har det. Det er trist å lese denne tråden og alle fordommene mot foreldre til barn med funksjonsnedsettelser og kunnskapsmangelen. Det er ikke som de ønsker seg BPA i hus, men barnet og de trenger det. Anonymkode: 56264...baf 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #27 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er det ikke derfor barnet har BPA da?! Det er jo der avlastningen skal ligge... Anonymkode: 7ee8f...06b Eh nei, det er selvsagt ikke bpa som skal bestille det Anonymkode: 0c5fe...cd8 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #28 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes det er ufattelig vittig at det er mennesker her inne som ikke har syke barn som har så bastante meninger om dette. jeg har måttet slutte i min jobb pga barnas sykdom. Jeg utfører en tjeneste som jeg kunne satt bort til kommunen. Dette gjør jeg fordi det er best for mitt barn. Jeg har null avlastning fra kommunen, ikke engang hjemmesykepleie. Barnet har behov som gjør at oppvaskmaskinen går tre ganger om dagen, sengetøy må skiftes på minst fem ganger i uken, klær må skiftes og vaskes hyppigere enn andre barn. Søpla må tømmes flere ganger om dagen pga medisinsk materiell og avfall, og jeg kan ikke alltid gå ut med søpla. Gulv må oftere vaskes på grunn av blodsøl, oppvask etc. jeg har ikke dårlig samvittighet for at vår bpa vasker gulv etter barnet har blødd eller kastet opp, skifter på sengen, lager middag, går med søpla osv, fordi det er avlastende for meg. Det er også akkurat det som står i vedtaket som blir fornyet hvert år. Anonymkode: e1b95...848 Mye uvitende mennesker i tråden her Anonymkode: 0c5fe...cd8 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #29 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er ufattelig vittig at det er mennesker her inne som ikke har syke barn som har så bastante meninger om dette. jeg har måttet slutte i min jobb pga barnas sykdom. Jeg utfører en tjeneste som jeg kunne satt bort til kommunen. Dette gjør jeg fordi det er best for mitt barn. Jeg har null avlastning fra kommunen, ikke engang hjemmesykepleie. Barnet har behov som gjør at oppvaskmaskinen går tre ganger om dagen, sengetøy må skiftes på minst fem ganger i uken, klær må skiftes og vaskes hyppigere enn andre barn. Søpla må tømmes flere ganger om dagen pga medisinsk materiell og avfall, og jeg kan ikke alltid gå ut med søpla. Gulv må oftere vaskes på grunn av blodsøl, oppvask etc. jeg har ikke dårlig samvittighet for at vår bpa vasker gulv etter barnet har blødd eller kastet opp, skifter på sengen, lager middag, går med søpla osv, fordi det er avlastende for meg. Det er også akkurat det som står i vedtaket som blir fornyet hvert år. Anonymkode: e1b95...848 Alle de oppgavene du ramser opp her er jo oppgaver knyttet til barnet ditt? Kanskje med unntak av middagslaging, men det avhenger jo av alder på barnet. Om barnet har kastet opp på gulv og i seng så er det jo riktig at BPA skal hjelpe til med dette. Samme med søppelet. Anonymkode: 7ee8f...06b 4 1
pusen56 Skrevet 13. januar 2024 #30 Skrevet 13. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes det er ufattelig vittig at det er mennesker her inne som ikke har syke barn som har så bastante meninger om dette. jeg har måttet slutte i min jobb pga barnas sykdom. Jeg utfører en tjeneste som jeg kunne satt bort til kommunen. Dette gjør jeg fordi det er best for mitt barn. Jeg har null avlastning fra kommunen, ikke engang hjemmesykepleie. Barnet har behov som gjør at oppvaskmaskinen går tre ganger om dagen, sengetøy må skiftes på minst fem ganger i uken, klær må skiftes og vaskes hyppigere enn andre barn. Søpla må tømmes flere ganger om dagen pga medisinsk materiell og avfall, og jeg kan ikke alltid gå ut med søpla. Gulv må oftere vaskes på grunn av blodsøl, oppvask etc. jeg har ikke dårlig samvittighet for at vår bpa vasker gulv etter barnet har blødd eller kastet opp, skifter på sengen, lager middag, går med søpla osv, fordi det er avlastende for meg. Det er også akkurat det som står i vedtaket som blir fornyet hvert år. Anonymkode: e1b95...848 Men da ER det jo relatert til barnets behov 😊 Endret 13. januar 2024 av pusen56 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #31 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh nei, det er selvsagt ikke bpa som skal bestille det Anonymkode: 0c5fe...cd8 Ok, men alt det andre kan assistenten gjøre.... Anonymkode: 7ee8f...06b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #32 Skrevet 13. januar 2024 Jeg har jobbet som bpa for en mor med 2 barn, hun var gift med en mann som var mye bortreist i jobben. Hun hadde nedsatt syn, men var ellers helt oppegående. Eldste barnet hennes var 7 år å minste 2 år. Hun lå å sov hele dagene, var ikke oppe før 11/12 tiden hver eneste dag! Jeg tok meg av barna, var ute på tur med minste å i tillegg gjorde husarbeid, selv om moren var kapabel til å gjøre MYE, hun lagde mat og ordnet hjemme på ettermiddagene. Jeg fikk nok og sluttet, hun overlot barna til meg, mens hun ikke gjorde noen ting. Hun begynte aldri dagene før klokken 12 me mindre hun hadde en avtale. Følte meg som en aupair for en lat og tiltaksløs riking.. Man er en bruker sine armer og ben, men i dette tilfellet var det ikke det.. Aldri mer! Anonymkode: 126cf...3c1 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #33 Skrevet 13. januar 2024 Dere som har så bastante meninger, har dere sett ett bpa vedtak?? vet dere at det i det, ganske tydelig fremgår hva assistenten skal gjøre. vet dere at Bpa skal erstatte hjemmehjelp, hjemmesykepleie, avlastning og annet hjelp som gis fra kommunen så langt det kan gjøres. Er dere klar over at det å få Bpa er så sykt vanskelig, at det kun er i veldig tilfeller man får det. Og stil deg som har vært bpa og synes det er pyton. Kan du ærlig si du passet til denne jobben med den shitty attituden. Jeg har hatt bpa til min datter. en grusom bpa. Som helst ville sitte på kafé og leke raus med ett barn med behov, fordi det var så kjedelig å bare være ute for følge datteren og meg til sykehus hele tiden. Vi kunne vel hvertfall stoppe på veien, og tatt en kaffe sammen. ikke alle passer i denne jobben. Men første bud, er ydmykhet Anonymkode: f1ead...192 4 1 5
Irja Skrevet 13. januar 2024 #34 Skrevet 13. januar 2024 Er du ansatt som BPA til et barn med 24/7 hjelpebehov, er ikke dette barnet i stand til å gjøre husarbeid. Du skal derfor ikke gjøre det. 2
Rosa Dartle Skrevet 13. januar 2024 #35 Skrevet 13. januar 2024 (endret) Irja skrev (6 minutter siden): Er du ansatt som BPA til et barn med 24/7 hjelpebehov, er ikke dette barnet i stand til å gjøre husarbeid. Du skal derfor ikke gjøre det. Det stemmer ikke, man kan ha det i vedtaket sitt, og at de samlede tjenestene organiseres som BPA i stedet for å ha mange ulike tjenester. Noen har støttekontakt, noen har avlastning, noen har personlig assistanse og noen har praktisk bistand (hjemmehjelp) i vedtaket sitt, og at tjenestene samorganiseres som BPA. Ved praktisk bistand i vedtaket inngår også husarbeid. https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/personlig-assistanse-praktisk-bistand-og-opplering/ Endret 13. januar 2024 av Rosa Dartle 5 7
Irja Skrevet 13. januar 2024 #36 Skrevet 13. januar 2024 BPA er uansett noe som ikke fungerer. Du er noens slave. Den nye Au pair ordningen. Alle blir utnyttet. Og du skal helst ikke sees eller høres. Bare utføre en haug med oppgaver - kjempefort. Har jobbet i mange år som BPA. Aldri, aldri mer. 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #37 Skrevet 13. januar 2024 Venninnen min har 24/7 BPA til sin multihandikappet sønn, og selvom jeg forstår at det er mye administrative oppgaver knyttet til det å ha ett så hjelpetrengende barn, så gjør BPAen at det er mindre andre oppgaver som jeg feks gjør med mine funksjonsfriske barn. Ettersom BPAen alltid tar seg av alt stell, mating, leking osv så har hun på mange måter en «friere» hverdag enn meg. Når det er sagt så tenker jeg at de fleste med behov for så mye hjelp ikke utnytter systemet, og at vi som ikke sitter i samme situasjon vanskelig kan sette oss inn i den totale belastningen det er å ha ett så hjelpetrengende barn. Men det er høy turnover på endel BPAer og det er jo trolig ikke bare fordi det er elendige folk som har den jobben… Anonymkode: 5f7bd...f13 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #38 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som har så bastante meninger, har dere sett ett bpa vedtak?? vet dere at det i det, ganske tydelig fremgår hva assistenten skal gjøre. vet dere at Bpa skal erstatte hjemmehjelp, hjemmesykepleie, avlastning og annet hjelp som gis fra kommunen så langt det kan gjøres. Er dere klar over at det å få Bpa er så sykt vanskelig, at det kun er i veldig tilfeller man får det. Og stil deg som har vært bpa og synes det er pyton. Kan du ærlig si du passet til denne jobben med den shitty attituden. Jeg har hatt bpa til min datter. en grusom bpa. Som helst ville sitte på kafé og leke raus med ett barn med behov, fordi det var så kjedelig å bare være ute for følge datteren og meg til sykehus hele tiden. Vi kunne vel hvertfall stoppe på veien, og tatt en kaffe sammen. ikke alle passer i denne jobben. Men første bud, er ydmykhet Anonymkode: f1ead...192 Vi skal erstatte de kommunale tjenestene, ja, men et barn hadde vel ikke fått hjemmehjelp av kommunen? Om foreldrene trenger det, så må de jo søke om det for deres egen del. Jeg har jobbet som BPA og trivdes godt i jobben, selv om det innebar en del husarbeid. Men det er et problem at det er uklart for familier hva assistansen skal innebære. Jeg har hatt god kjemi med familiene som jeg har vært hos, men det var samtidig tydelig at de så meg som familiens tjener, og ikke bare assistenten til den som hadde vedtak. Jeg var en som de alle kunne fordele alle kjedelige oppgaver til. Jeg synes at BPA er flott på papiret, men i praksis så har man en vei å gå.. Anonymkode: 7ee8f...06b 14 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #39 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dere trenger vel ikke ringe apoteket, bestille medisiner,ordne medisiner, mate via knapp på magen / eller via nesesonde/tpn, stell av barn i rullestol. Og ikke glem at hjelpemiddel vokser barn i fra, så da må du bestille nye og også levere de på service. Så foreldre som har barn med store bpa vedtak,har mye å tenke på og mange praktiske oppgaver. Anonymkode: fee50...791 Alt det det rekker man å gjøre, når man slipper på bruke 30- 40 min på lekser, noe disse foreldrene slipper. Anonymkode: 522ce...c66 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #40 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt det det rekker man å gjøre, når man slipper på bruke 30- 40 min på lekser, noe disse foreldrene slipper. Anonymkode: 522ce...c66 Eller drive taxivirksomhet til diverse aktiviteter Anonymkode: 49341...684 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå