Gå til innhold

BPA for barn - vaskehjelp i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal erstatte de kommunale tjenestene, ja, men et barn hadde vel ikke fått hjemmehjelp av kommunen? Om foreldrene trenger det, så må de jo søke om det for deres egen del. 

Jeg har jobbet som BPA og trivdes godt i jobben, selv om det innebar en del husarbeid. Men det er et problem at det er uklart for familier hva assistansen skal innebære. Jeg har hatt god kjemi med familiene som jeg har vært hos, men det var samtidig tydelig at de så meg som familiens tjener, og ikke bare assistenten til den som hadde vedtak. Jeg var en som de alle kunne fordele alle kjedelige oppgaver til. 

Jeg synes at BPA er flott på papiret, men i praksis så har man en vei å gå..

Anonymkode: 7ee8f...06b

Jo, ett barn kan ha krav på det. Som ett ledd i avlastning til foreldrene. Husk at sykdom rammer ikke bare barnet. Og vanligvis er den hjelpen man motta fra kommune /stat, langt mindre enn hav man egentlig trenger.

Hjemmehjelp/ avlastning, kan kan inngå som en del av en individuell plan, der hjelpebehov er av ett stort, og kompleks omfang.

At man har en vei å gå, en uten tvil rett.

Det har man, fordi dette er såpass nytt, at alle skal finne opp kruttet og kursen selv. Så ja, det må komme flere retningslinjer og klarhet.

Personlig synes jeg det bør komme noen krav til helsefaglig bakgrunn/ utdannelse også. For det trenger vi. Folk i sånne situasjoner, fortjener å møte mennesker som ikke bare synser om tilstander og sykdom. Men som innehar noe kunnskap.

Også må jeg legge til at jeg synes det er leit å lese at de så på deg som sin tjener. For meg er vår, en livredder. Hun er det som gjør at min lille skatt ( og jeg) klarer å lage litt liv i livet. 

Hun er den trygge basen vår, og det å ha henne betyr at jeg kan hvile bare litt imellom slagene.

Nå har vi både hjemmesykepleie, og privat vaskehjelp i tilegg. Og super klare rammer rundt alles oppgaver. Kanksje derfor hun har vært her i 5 år .

Anonymkode: f1ead...192

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

«BPA er en mer brukerstyrt organisering av tjenestene praktisk bistand og opplæring. Dette omfatter hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen, for eksempel innkjøp av varer, matlaging, vask av klær og bolig, legge seg, stå opp, dusje og vaske seg osv. Videre kan tjenestene bestå i assistanse til å leve et aktivt liv i fellesskap med andre.»

https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/opplaeringshandbok-brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf/_/attachment/inline/dda589ba-d02e-4674-a225-44e3a0e465d7:ea3957e2082512805488d2121f7c0d009671d23f/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf

Med andre ord kan husarbeid inngå i BPA sine arbeidsoppgaver. Ved å gjøre husarbeid, kan også det føre til at barnet får mer kvalitetstid sammen med sine foreldre. Men det er klart at arbeidsoppgavene til BPAen skal være innenfor vedtakets rammer. Så da kan være at husarbeid (eller deler av husarbeid) ikke dekkes igjennom BPA-ordningen. 

Anonymkode: dccad...db4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det ikke er innafor! En BPA skal være «brukerens armer og bein». Altså bør den kunne gjøre akkurat like mye husarbeid som man ville forventet av et friskt barn. Hvis barnet er i småskoleadler begrenser det seg til å ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla osv. 

Mitt inntrykk er at mange kraftig missbruker denne tjenesten, og ser på BPA’en som foreldrenes personlige assistent, ikke barnets. 

Anonymkode: 967b0...048

Så hvis du er BPA for et lite barn, så kan du ikke skifte bleie eller kle på barnet, fordi barnet ikke gjør slikt selv?...

Jeg tenker at husarbeid som er relatert til barnet hører til. Vaske klær, rydde, støvsuge lekeområde, lage mat, leke, vaske opp etter måltider. Du dekker omsorg som slitne foreldre behøver avlastning på.

Anonymkode: e7a38...a3f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste har dårlig erfaring. BPA er en slavekontrakt. Vil ALDRI anbefale noen å jobbe som BPA 

Anonymkode: c4dbb...9be

Nek dei fleste har ikke det

Anonymkode: 0c5fe...cd8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi skal erstatte de kommunale tjenestene, ja, men et barn hadde vel ikke fått hjemmehjelp av kommunen? Om foreldrene trenger det, så må de jo søke om det for deres egen del. 

Jeg har jobbet som BPA og trivdes godt i jobben, selv om det innebar en del husarbeid. Men det er et problem at det er uklart for familier hva assistansen skal innebære. Jeg har hatt god kjemi med familiene som jeg har vært hos, men det var samtidig tydelig at de så meg som familiens tjener, og ikke bare assistenten til den som hadde vedtak. Jeg var en som de alle kunne fordele alle kjedelige oppgaver til. 

Jeg synes at BPA er flott på papiret, men i praksis så har man en vei å gå..

Nei, barnet får ikke hjemmehjelp, men familien får det fordi foreldrene utfører et omsorgsarbeid som foreldrene ellers ville betalt for. 

Anonymkode: e1b95...848

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her sier de som jobber selv at det egentlig er dems oppgave å vaske etasjen til barnet, klærne til barnet, brette klærne til barnet +++ , da de ville gjort dette om barnet bodde i barnebolig. Flere av dem har også tilbudt seg å hjelpe til med oppvaskmaskin ++ også.

Her har vi nesten motsatt problem, fordi jeg sliter med å la dem slippe til i slike oppgaver, da det føles feil for meg, men de ønsker å gjøre mer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fluttershy skrev (2 timer siden):

Her sier de som jobber selv at det egentlig er dems oppgave å vaske etasjen til barnet, klærne til barnet, brette klærne til barnet +++ , da de ville gjort dette om barnet bodde i barnebolig. Flere av dem har også tilbudt seg å hjelpe til med oppvaskmaskin ++ også.

Her har vi nesten motsatt problem, fordi jeg sliter med å la dem slippe til i slike oppgaver, da det føles feil for meg, men de ønsker å gjøre mer. 

Jeg også ville satt pris på forefallent arbeid. Det blir en pause fra den krevende jobben som disse barna faktisk er (siden også foreldrene trenger pause fra det)

Anonymkode: 522ce...c66

• Liker 4
  • 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 22.35):

Det er jo det vi andre foreldre gjør etter jobb? Vi får da tid med våre barn, innimellom alt annet som skal gjøre? Barn med BPA har jo assistanse slik at foreldrene kan være med barnet som de ville vært med et barn uten hjelpebehov. 

At foreldrene ønsker å bytte om på oppgavene kan jeg forstå, men det er ikke slik ordningen er ment. 

Hvor finner jeg info om dette? Er i søknadsprosess, og kommunen har hele veien snakket om at jeg som føler jeg aldri får kvalitetstid med barnet mitt nettopp kan bestemme at BPA tar "mine" oppgaver med husarbeid for å frigjøre tid jeg som mor kan få med mitt barn. 

Tid som jeg ikke får ellers fordi jeg aldri kan gjøre husarbeid mens jeg passer barnet, slik man kan med friske barn. Jeg har to friske og et sykt, så det er lett å se forskjellen. 

Anonymkode: 89f98...167

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 23.33):

Eller drive taxivirksomhet til diverse aktiviteter 

Anonymkode: 49341...684

Mange av disse foreldrene skulle nok ønske at de kunne gjøre lekser med barnet sitt, kjøre til aktiviteter. Isteden har de en stor belastning og et ønske om å skape et godt liv for sitt syke barn. Her er det mange mennesker som ikke forstår at å få bpa så er man alvorlig syk og hjelpetrengende! Alle foreldre ønsker å gjøre normale oppgaver til foreldrerollen og friske barn! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (På 13.1.2024 den 23.21):

BPA er uansett noe som ikke fungerer. Du er noens slave. Den nye Au pair ordningen. Alle blir utnyttet. Og du skal helst ikke sees eller høres. Bare utføre en haug med oppgaver - kjempefort. Har jobbet i mange år som BPA. Aldri, aldri mer.

Det virker heller ikke som om du passer til jobben som bpa med de holdningene der.

Anonymkode: fee50...791

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal BPA’en få betalt for å bare sitte på på nettfora dersom barnet tar seg en lur, da?

Anonymkode: fa736...a9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal BPA’en få betalt for å bare sitte på på nettfora dersom barnet tar seg en lur, da?

Anonymkode: fa736...a9a

Nei bpa skal ikke ha pause

Barnet er selvfølgelig bare krevende for foreldrene

Anonymkode: 4f264...c2d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 1/13/2024 at 9:42 PM, AnonymBruker said:

Du skal jo bistå foreldrene med omsorgsoppgaver... Du er ikke en barnevakt eller lekekamerat. 

Med pleietrengende barn så får ikke foreldrene like mye tid og mulighet til husarbeid 

Synes det er en rimelig forespørsel. Bpa for voksne gjør også husarbeid. 

Anonymkode: 131a3...dcb

Men det er vel om den voksne ikke klarer husarbeid selv? 

Anonymkode: 3ed90...597

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 21.38):

Først må jeg bare si at jeg syns BPA er en super ordning. Jeg laga denne tråden fordi jeg oppriktig lurer. 

Jeg kom over en stillingsannonse på Finn som BPA for et barn der det står at dersom barnet har behov for egentid eller slappe av så er det fint at den ansatte gjør husarbeid. 
Jeg bare syns det skurrer litt fordi du skal jo vær barnets assistent, og barn gjør jo vanligvis ikke husarbeid? 😅 Hadde skjønt det om du var BPA for en voksen person.  Noen tanker? 

Anonymkode: 49341...684

Tenker jo at man kan gjøre litt husarbeid, men tenker at om alt man gjør er å vere hushjelp så er det feil. Men rydde/ vaske rommet til barnet, vaske litt klær å brette sammen, ta ut av oppvasken, lage middag er helt innafor. 

Anonymkode: 68a03...322

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker jo at man kan gjøre litt husarbeid, men tenker at om alt man gjør er å vere hushjelp så er det feil. Men rydde/ vaske rommet til barnet, vaske litt klær å brette sammen, ta ut av oppvasken, lage middag er helt innafor. 

Må legge til om det bare er handling, vasking og klesvask de trenger burde det heller vert en hjemmehjelp oppgave. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er meningen at BPA skal delta i lett husarbeid, men de er ingen vaskehjelp. Som BPA har man også mulighet til å si nei til oppgaver. Det viktigste er kommunikasjon, at man snakker sammen om bruker og ansatt om hvor rammene skal være. Som ansatt har man krav på et godt psykososialt arbeidsmiljø og selv om man er der for brukeren for å lette brukerens oppgaver, er det viktig med tydelige grenser/rammer. 

Jeg trives godt som BPA, men var selv nødt til å gå inn å sette noen motkrav eller grenser på hva jeg syns er greit og ikke greit. 

Anonymkode: 7e151...712

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er meningen at BPA skal delta i lett husarbeid,

Blander du kanskje med au pair? 

En BPA kan utføre alle de oppgaver som privatpersoner normalt utfører selv.

Anonymkode: 85c3b...77a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En BPA skal være barnets armer og ben. Den skal og gjøre aldersadvekate oppgaver. En 3åring skal ikke behøve å vaske badet, men bpa kan fint vaske cpap maskinen. 

Samtidig tror jeg ordningen blir utnyttet. Jeg var bpa i en periode. Vi skulle gjøre enkelte husarbeid, men all "dautid" skulle bli brukt til husarbeid. Feks så støvsugde jeg hver dag.. Det er få voksne som støvsuger hver dag og vasker hver dag 

Anonymkode: 5bd26...68b

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En BPA skal ikke ha pause. Og skal selvsagt vris som en våt klut til vedkommende er tørr for luselønn. Ser at det er en del pårørende og brukere i tråden her ja😆

Se an arbeidsoppgaver og mengde, og sammenlign med andre yrker. Må du jobbe mer for mindre så tar du ikke den jobben. Så enkelt er det. Hvis du kan tjene mer på å jobbe som f.eks renholder så går du heller inn for det. De mest krevende BPA stillingene er ikke verdt slitet. Mye mer ryddig å jobbe i en bolig eller som støttekontakt. 

Anonymkode: 4608c...43c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker heller ikke som om du passer til jobben som bpa med de holdningene der.

Anonymkode: fee50...791

Den berettigheten enkelte av dere sitter på er med på at det er stadig gjennomtrekk i ordninger. Men dere er så selvsentrerte at dere ikke ser det selv. Så holdninger er nok en del brukere og pårørende selv som må ta en kikk i speilet og reflektere over. Å ha litt grunnleggende takknemlighet kan være en god start.

Anonymkode: 4608c...43c

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...