Gå til innhold

BPA for barn - vaskehjelp i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg bare si at jeg syns BPA er en super ordning. Jeg laga denne tråden fordi jeg oppriktig lurer. 

Jeg kom over en stillingsannonse på Finn som BPA for et barn der det står at dersom barnet har behov for egentid eller slappe av så er det fint at den ansatte gjør husarbeid. 
Jeg bare syns det skurrer litt fordi du skal jo vær barnets assistent, og barn gjør jo vanligvis ikke husarbeid? 😅 Hadde skjønt det om du var BPA for en voksen person.  Noen tanker? 

Anonymkode: 49341...684

• Liker 21
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal jo bistå foreldrene med omsorgsoppgaver... Du er ikke en barnevakt eller lekekamerat. 

Med pleietrengende barn så får ikke foreldrene like mye tid og mulighet til husarbeid 

Synes det er en rimelig forespørsel. Bpa for voksne gjør også husarbeid. 

Anonymkode: 131a3...dcb

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Det kommer nok likevel barnet til gode, da foreldrene kan lade batteriene litt og være mer tilgjengelige for barnet i den tiden det ikke har bpa. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Helt innafor!

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Biloba skrev (2 minutter siden):

Det kommer nok likevel barnet til gode, da foreldrene kan lade batteriene litt og være mer tilgjengelige for barnet i den tiden det ikke har bpa. 

Dette var et barn med bpa 24/7. Så BPA vil jo være der hele døgnet for å bistå med pleien, slik at foreldrene kan gjøre «vanlige» foreldreting som å rydde og vaske? 

• Liker 24
Skrevet

Det er jo normalt at barn er med å hjelper til hjemme! Som BPA er du barnets armer og bein, ergo er det helt greit at du gjør lettere husarbeid som barnet kunne ha gjort dersom det hadde vært friskt.

Anonymkode: 774d5...99b

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette var et barn med bpa 24/7. Så BPA vil jo være der hele døgnet for å bistå med pleien, slik at foreldrene kan gjøre «vanlige» foreldreting som å rydde og vaske? 

Tror det er like greit du ikke søker. 

Hvis et barn er så pleietrengende at det får 24/7, så er nok foreldrene utslitt. Det er uvanlig mye. 

Jeg har en venninne med to veldig syke barn. Har ikke bpa døgnet rundt. Kunne trengt. 

Tanken på at hun skulle bruke sin eneste fritid på husarbeid er nokså trist. Vi vanlige foreldre kan ikke forestille oss hverdagen til de med bpa-hjelp. 

Anonymkode: 131a3...dcb

• Liker 22
  • Hjerte 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er innafor! En BPA skal være «brukerens armer og bein». Altså bør den kunne gjøre akkurat like mye husarbeid som man ville forventet av et friskt barn. Hvis barnet er i småskoleadler begrenser det seg til å ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla osv. 

Mitt inntrykk er at mange kraftig missbruker denne tjenesten, og ser på BPA’en som foreldrenes personlige assistent, ikke barnets. 

Anonymkode: 967b0...048

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Ts, jeg tror ikke du vet hva BPA er. Her skal du få mitt eksempel. Vår familien vedtak på BPA tilhører barnet, fordi det er barnet som er sykt og har hjelpebehov. Fordi mitt barn bor hjemme og det er JEG som utfører hjelpeoppgavene til barnet lønnes jeg av kommunen. Dette fordi barnet ikke bor på institusjon, har avlastning på institusjon, har hjemmehjelp/sykepler eller lignende. 

hvorfor er det slik? Fordi det er billigere for kommunen. For ordens skyld vil jeg presisere at jeg får 130 kroner timen som jeg må skatte av for et timeantall kommunen har bestemt. Altså langt mindre enn jeg får betalt i min egentlige jobb, og hjelpebehovet er selvfølgelig hele døgnet. 

vi har bpa, og vår bpa brukes som avlastning i hjemmet og ikke alltid direkte med barnet fordi JEG trenger avlastning og fordi min tid ikke strekker til for alt husarbeid. Jeg kan ikke forklare mitt barns hjelpebehov og hvorfor ingen andre kan gjøre det med det tilbudet kommunen gir. Så når jeg sender vår bpa i butikken, tar ut av oppvaskmaskinen, henger opp klær, eller hva som helst som ikke er direkte knyttet til mitt barn, så gjør jeg det med god samvittighet.

Anonymkode: e1b95...848

• Liker 13
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo normalt at barn er med å hjelper til hjemme! Som BPA er du barnets armer og bein, ergo er det helt greit at du gjør lettere husarbeid som barnet kunne ha gjort dersom det hadde vært friskt.

Anonymkode: 774d5...99b

Min tilnærming til at barn skal hjelpe til hjemme er for å lære de grunnleggende verdier blant annet om hygiene og økonomi, ikke å behandle barnet mitt som en personlig vaskehjelp. Så jeg hadde nok ikke jeg bedt BPA’en gjøre husarbeid, da det er barnet jeg skulle lært opp 👍🏻

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min tilnærming til at barn skal hjelpe til hjemme er for å lære de grunnleggende verdier blant annet om hygiene og økonomi, ikke å behandle barnet mitt som en personlig vaskehjelp. Så jeg hadde nok ikke jeg bedt BPA’en gjøre husarbeid, da det er barnet jeg skulle lært opp 👍🏻

Men samma det, ønsket bare å høre meningene da jeg OPPRIKTIG lurte som jeg skrev. Jeg skal heller ikke søke da jeg allerede har en jobb. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke er innafor! En BPA skal være «brukerens armer og bein». Altså bør den kunne gjøre akkurat like mye husarbeid som man ville forventet av et friskt barn. Hvis barnet er i småskoleadler begrenser det seg til å ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla osv. 

Mitt inntrykk er at mange kraftig missbruker denne tjenesten, og ser på BPA’en som foreldrenes personlige assistent, ikke barnets. 

Anonymkode: 967b0...048

Så fordelingen bør da heller være at når foreldrene kommer fra jobb skal de lage middag, vaske hus, ordne med utstyr, skifte på seng ol mens BPAEN  som har stelt og lekt og matet barnet hele dagen skal fortsette med det? 

Når skal barnet da få tid med foreldrene sine? 

Anonymkode: 5410f...62d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts, jeg tror ikke du vet hva BPA er. Her skal du få mitt eksempel. Vår familien vedtak på BPA tilhører barnet, fordi det er barnet som er sykt og har hjelpebehov. Fordi mitt barn bor hjemme og det er JEG som utfører hjelpeoppgavene til barnet lønnes jeg av kommunen. Dette fordi barnet ikke bor på institusjon, har avlastning på institusjon, har hjemmehjelp/sykepler eller lignende. 

hvorfor er det slik? Fordi det er billigere for kommunen. For ordens skyld vil jeg presisere at jeg får 130 kroner timen som jeg må skatte av for et timeantall kommunen har bestemt. Altså langt mindre enn jeg får betalt i min egentlige jobb, og hjelpebehovet er selvfølgelig hele døgnet. 

vi har bpa, og vår bpa brukes som avlastning i hjemmet og ikke alltid direkte med barnet fordi JEG trenger avlastning og fordi min tid ikke strekker til for alt husarbeid. Jeg kan ikke forklare mitt barns hjelpebehov og hvorfor ingen andre kan gjøre det med det tilbudet kommunen gir. Så når jeg sender vår bpa i butikken, tar ut av oppvaskmaskinen, henger opp klær, eller hva som helst som ikke er direkte knyttet til mitt barn, så gjør jeg det med god samvittighet.

Dere utnytter. BPA er til barnet. Den er ikke ansatt som din hjemmehjelp. Håper vedkommende BPA klager 

Jeg klagde da jeg var BPA og siden foreldrene brukte meg som hushjelp mistet de masse BPA-timer etter min klage. De hadde tydeligvis ikke behov for hjelp til barnet, men trengte hushjelp og det var ikke min oppgave 

Anonymkode: c4dbb...9be

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet

Nei! En BPA til et barn skal ikke være vaskehjelp! Har selv BPA til vårt barn og blir faktisk sjokkert over å lese det her…

Anonymkode: 32881...410

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så fordelingen bør da heller være at når foreldrene kommer fra jobb skal de lage middag, vaske hus, ordne med utstyr, skifte på seng ol mens BPAEN  som har stelt og lekt og matet barnet hele dagen skal fortsette med det? 

Da må husarbeidet vente når foreldrene er med barnet slik som det er i andre hjem? 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt vanlig og selvsagt skal det være spnn

Anonymkode: 0c5fe...cd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo sånn det foregår i andre familier?

Anonymkode: 4cb0a...c63

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo det vi andre foreldre gjør etter jobb? Vi får da tid med våre barn, innimellom alt annet som skal gjøre? Barn med BPA har jo assistanse slik at foreldrene kan være med barnet som de ville vært med et barn uten hjelpebehov. 

At foreldrene ønsker å bytte om på oppgavene kan jeg forstå, men det er ikke slik ordningen er ment. 

Anonymkode: 7ee8f...06b

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dere utnytter. BPA er til barnet. Den er ikke ansatt som din hjemmehjelp. Håper vedkommende BPA klager 

Jeg klagde da jeg var BPA og siden foreldrene brukte meg som hushjelp mistet de masse BPA-timer etter min klage. De hadde tydeligvis ikke behov for hjelp til barnet, men trengte hushjelp og det var ikke min oppgave 

Anonymkode: c4dbb...9be

Da tar du feil, det står eksplisitt i mitt vedtak at det er familien som trener avlastning fordi barnet er sykt. Jeg er lønnet av kommunen for å ivareta mitt barn fordi kommunen IKKE gjør det. Hva jeg kan bruke vår BPA til er jeg i dialog med kommunen om hver gang vedtaket fornyes, og det står i vedtaket. Nødvendigheten av vår BPA er det dessuten spesialisthelsetjenesten som behandler barnet som kommuniserer til kommunen.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...