Gå til innhold

Jeg skal ha baby. Tips til gjenbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg venter baby og har lyst til å fikse det jeg kan brukt. 
Jeg har foreksempel fått tips om å rive opp gammelt sengetøy til gulpekluter. Bruke Finn, Facebook og lignende. Har andre noen fine tips?  

Anonymkode: 9b1ae...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpe møbler brukt er jo kjekt. Hvis du vil kan du jo pusse dem opp, men mye som selges er helt fint nok som det er.

Kjenner dere noen som dere kan arve klær av?

Anonymkode: af0f6...29b

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei! 
Jeg venter baby og har lyst til å fikse det jeg kan brukt. 
Jeg har foreksempel fått tips om å rive opp gammelt sengetøy til gulpekluter. Bruke Finn, Facebook og lignende. Har andre noen fine tips?  

Kjøp brukt vogn som varer lenge :) Jeg har brukt den samme i 3 år nå til nr 1, og skal bruke den samme til nr 2. 

kanskje ikke gjenbruk men kjøp 1 bilstol som varer fra nyfødt til barnet er rundt 6 år. Axkid One + 

Ellers bruker jeg Tise og Facebook mye.

gjenbruksbutikker. Kjøpt møbler brukt , men prioriter ny madrass til sengen.

tøybleier? Hvis du gidder 😅 

Anonymkode: 1b8b5...722

Skrevet

Mye gis bort også på Finn. Stellebord, sprinkelseng, leker osv.

Ellers er klespakker genialt, får mye for pengene, spesielt når de vokser så fort første månedene. Så kan man fylle på med det man trenger ved å kjøpe på tilbud og salg.

Det eneste jeg ville kjøpt nytt er madrass og bilstol.

Anonymkode: 0a14b...78f

• Liker 2
Skrevet

Ingenting annet enn engangsbleier trenger å være nytt. Stellebord, klær, drikkeflasker, brystpumpe, seng, lekegrind, babycall, barnevogn, bilsete og alt mulig kan kjøpes brukt.

Skrevet

Vær klar over at barn er ulike. Å kjøpe brukt krever gjerne litt planlegging, men da kan man bomme på størrelser(årstid) og behov. 
vi har hatt veldig god erfaring med å kjøpe vognposer brukt. Har kjøpt flere vinterposer(flere barn) fra voksi til en brøkdel av prisen som ser nærmest ubrukte ut. 

Anonymkode: e8319...2ad

• Liker 1
Skrevet

Engang bleier og div forbruksvarer, flasker, bilstol, madrass og tutter er det eneste jeg kommer på som virkelig virkelig virkelig bør være nytt. 

Alt annet kan kjøpes brukt :)

Har dere loppeliten der du bor? Genialt konsept, har handlet alt mulig der. For de som ikke vet er loppeliten en gjenbruksbutikk hvor man leier en hylle og selger sine egne ting i en fysisk butikk. 

Anonymkode: 9520d...c52

Skrevet

Hei

Så flott at du tenker gjenbruk. Både seng og vogn kan kjøpes brukt, men kjøp ny madrass til senga og vask madrassen som er i vogna. Det samme med dyner (puter), vask før bruk.

Du trenger heller ikke så mange plagg i de miste størrelsene, barnet vokser fortere enn du tror og man får gjerne mye når babyen kommer.
Klipp gjerne opp gamle sengeklær og bruk som gulpekluter, har du symaskin så kaster du over kantene så de ikke rakner og babyen får tråd i munnen/halsen.

Jeg valgte å kjøpe hvit flanell i metervis som jeg klippet opp i ca 50x50 cm, kastet over og brukte som gulpekluter. De holdt til tre barn. Har og gitt det samme i gave på babyshower, mottakere ble veldig glad.

Kjøper du brukt bilstol vær sikker på at den ikke har vært i kollisjon, at den ikke er veldig gammel og at den har blitt behandlet pent. Bilstoler brukes mye som "vognkurv" på kjøpesenter og tas mye ut/inn av bilen og kan fort få en trykk eller fem som ikke vises, men som kan gi tretthet i materialet. Bilstoler er en av de tingene vi valgte å kjøpe ny. Første var fra 0-1 år (ca), så videre oppover. Vi valgte stol der setet kunne dreies på basen sånn at vi tok ut/satte inn og sikret barnet mens det var vendt mot oss, før vi snudde stolen. Litt mindre "plunder" enn å måtte strekke seg over barnet for å finne seler, spesielt når man selv ikke er litt under middels høy. Vi bor også sånn til at vi er avhengig av bilen og barnet må festes daglig i bilstolen.

Anonymkode: c0e79...c16

Skrevet

Takk  for fine tips! 

Settes pris på! Tenkte å kjøpe bilsete, smokker, flaskesmokker (om det trengs) og madrass nytt. 
Ellers prøver jeg å finne brukt. 

Skrevet

Bilsete kan du også kjøpe brukt uten problem. Trygg trafikk anbefaler et sete som ikke er eldre enn ti år, men du får masse et og to år gamle seter billig. Dobbeltsjekk setets produksjonsår med "klokka" bak.  Sjansen for at et bilsete har vært i kollisjon og at noen faktisk videreselger det etterpå anser jeg som så liten at det ikke er noe poeng å tenke på engang. Madrass og smokker derimot er jeg helt enig i at du bør kjøpe nytt 

Anonymkode: e71e6...5fd

Skrevet

Hei! 

Fikk barn i august og har kjøpt nesten alt brukt. 

Vi kjøpte base+bilstol 1 og 2, madrass, vaskekluter og smokker/flasker nytt. Bleier kjøper vi også.

Har kjøpt gulpekluter, cozyfix, stellebord, stellematter, klespakker i bomull og ull, smekker, sokker, tripptrapp, sengetøy og dyner, vippestol, babygym, bæresele, bæresjal, diverse ammeutstyr, babynest, lekepakke, ja det aller meste brukt. 

Syns det er helt genialt og vi har spart mye penger. Kommer til å kjøpe så mye som mulig brukt de kommende årene også. Her har vi brukt finn, tise og loppeliten mest. Har ikke arvet noe som helst. Noe utstyr og klær har vi fått nytt av venner, besteforeldre og øvrig familie, men også der har vi sagt at vi gjerne ønsker oss brukt. 

Skrevet

Dette kjøpte vi nytt som vi følte vi MÅTTE kjøpe nytt:

Bilstol, tåteflasker/ smokk til brukte tåteflasker, smokk, termometer... kommer ikke på noe mer. Vi har kjøpt reisevogn ny, men vi fant en på tilbud som kosta like mye som brukt. Vi kjøpte også ny baby call. Kunne sikkert kjøpt brukt, men ville ikke risikere å få en gammel slitt en med dårlig kontakt eller noe. 

Brett til tripptrapp-stol kjøpte vi ny, rett og slett fordi det var umulig å få tak i en brukt. De går superfort unna på finn. 

Rompekluter har vi kjøpt nytt. Kunne sikkert kjøpt noe brukt der og, men det koster 40 kr for en 10-pak på jysk. Så jeg gadd ikke lete på finn etter det. 

Gulpekluter hadde ikke vi brukt gammel sengetøy til. Vårt barn elsker å sutte på ALT, og revet gammel sengetøy er jo full av løse tråder. Slike kluter får du uansett kjøpt brukt også. Du kan sikkert bruke det til rompeklut da. Eller som vaskeklut etter maten. 

Ellers har vi arvet/ kjøpt brukt det meste. Har også kjøpt ting på tilbud og litt klær til full pris som jeg synes har vært søte. Men ikke mye. Vi har ikke dårlig råd, så kan bruke litt... Har kjøpt noen leker, men har fått mye i gave og arvet det også. 

Anonymkode: e065c...d3e

Skrevet

Ja, madrass kjøpte vi også nytt.

Anonymkode: e065c...d3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...