Gå til innhold

Hva betyr "Forlot oss" i dødsannanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk må ikke være så redde for å bruke ordet død, spesielt når det er yngre barn i bildet. I en familie døde faren og barnet var 6 år. Det ble sagt til barnet at faren hadde gått bort. Kort tid etter begravelsen skulle moren hans i butikken, mens han skulle være hjemme med en tante. Ungen fikk fullstendig panikk! Det eneste han forbandt med å gå bort. var at faren aldri mer kom hjem. Så å bruke, gikk bort eller sovnet stille inn er absolutt ikke noe som bør brukes. Folk dør!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 21.10):

"Lagt på røret" eller "tatt kvelden" gjør seg kanske ikke helt nei. 

Anonymkode: b1bdd...391

Kreperte eller vandret heden

Anonymkode: cc124...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skrev "forlot oss" da sønnen vår tok sitt eget liv. Vi skrev bevisst ikke "valgte å forlate oss" da det ikke var et valg han var i stand til å ta. Han ville jo ikke dø, men han klarte ikke å leve.

Anonymkode: b1047...ca9

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 0.03):

Har også sett «ble brått revet fra oss» eller «døde brått fra oss» bli brukt ved selvmord.

«Forlot oss» ville jeg ikke tolket som selvmord, men et dødsfall rett og slett. Det kan være både naturlig død, død etter sykdom, død etter ulykke, og død etter selvmord.

Anonymkode: 2b561...3b3

de formuleringene med "brått" tolker jeg som ulykke eller plutselig hjertestans, type infarkt

Anonymkode: ce019...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (På 15.5.2024 den 19.10):

Folk må ikke være så redde for å bruke ordet død, spesielt når det er yngre barn i bildet. I en familie døde faren og barnet var 6 år. Det ble sagt til barnet at faren hadde gått bort. Kort tid etter begravelsen skulle moren hans i butikken, mens han skulle være hjemme med en tante. Ungen fikk fullstendig panikk! Det eneste han forbandt med å gå bort. var at faren aldri mer kom hjem. Så å bruke, gikk bort eller sovnet stille inn er absolutt ikke noe som bør brukes. Folk dør!

helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan lønne seg å ikke tolke altfor mye. 
Jeg var i fullstendig skolk da jeg måtte utarbeide min sønns dødsannonse, set var ingenting overveid ved ordene som ble brukt. Alt kan tolkes, det beste er å ikke lage egne historier. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 15.05):

Vi skrev "forlot oss" da sønnen vår tok sitt eget liv. Vi skrev bevisst ikke "valgte å forlate oss" da det ikke var et valg han var i stand til å ta. Han ville jo ikke dø, men han klarte ikke å leve.

Anonymkode: b1047...ca9

veldig enig.

De som skriver "valgte å forlate" gir jo inntrykk av at de ikke forstår selvmord og psykisk sykdom. Jeg sier ikke at det er sånn altså, det kan jo være at de bare har gjort et uheldig valg av formulering i sjokket, og at de ønsker å være åpne om at det var selvmord. Og det er bra med den åpenheten. Men jeg kjenner at det skurrer veldig når jeg leser den formuleringen om selvmord som valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller parkert tøflene/crocsene/happyflopsene.

Anonymkode: 97b0f...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 21.14):

At de har takket av.

Anonymkode: f7693...edb

AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 17.14):

La seg i penalet, parkerte tøflene.. nei, det ser ikke like bra ut. 

Anonymkode: 84b4c...1e6

AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 17.17):

Skiftet adresse...

Anonymkode: a2663...cad

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 21.49):

Spoiler alert: Det betyr at personen er død.

Anonymkode: 80e64...1e1

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 15.00):

Kreperte eller vandret heden

Anonymkode: cc124...7b6

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller parkert tøflene/crocsene/happyflopsene.

Anonymkode: 97b0f...a2f

Hva er det egentlig som er galt med alle dere som synes det er gøy å tulle med dette på underforumet som heter "Vi som sørger"?

har dere personlighetsforstyrrelser alle sammen, eller er dere bare generelt tonedøve og sosialt klønete?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har store problemer med å bruke ordet død om min avdøde samboer som gikk bort i fjor høst.

For meg er det litt mildere å si at han "gikk bort".

Anonymkode: a160b...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 21.03):

Jeg skulle sende en melding til en venninne av en venninne. Men når jeg googlet henne, fant jeg dødsannonsen hennes! Hun ble 39 år. Under navnet hennes i dødsannansen står det "forlot oss". Hva i all verden betyr det? Jeg har tenkt på dette i hele kveld. Betyr "forlot oss" at hun tok selvmord? 39-åringer dør jo ikke uten videre. Jeg har ikke visst at hun var syk, så vidt jeg vet var hun frisk og sto mye på ski på hytta. 

Anonymkode: fe760...8b7

Står det bare « forlot oss» ? Ikke noe tidspunkt? 

Anonymkode: 998d1...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...