Gå til innhold

Orker ikke å jobbe mer, mannen mener jeg er veldig dum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker ikke å jobbe mer, har fått nok. Jeg nekter å ta i mot slag og spark daglig, bli spytta, spent bein på og bli kalt «j***la hore». Utsagn som «jeg håper du dør», du bør bli hengt osv er også dagligdags. I tillegg til dette er det dokumentasjonsplikt, retting og tilrettelegging, men det er den hyggelige delen av jobben min. Du gjettet riktig, jeg jobber som lærer på en barneskole. Og før noen antar noe annet, dette er en helt vanlig barneskole i ett ressurssterkt område med boligpriser mellom 8-12 millioner kroner. 85-90% av elevene er etnisk norske. Så du kan virkelig ikke skylde på innvandringspolitikk og kulturforskjeller her. Jeg har mange venner som er lærere, og alle beskriver en jobbhverdag lik min. 

Jeg har tenkt på dette lenge, men hadde som nyttårsforsett at jeg skulle ta en avgjørelse i år. Jeg vil rett og slett si opp jobben og begynne å jobbe deltid i en bokhandel eller en helt vanlig klesbutikk. Så vil jeg tenke litt på hva jeg vil gjøre med livet mitt. I motsetning til mange andre, har jeg den muligheten. Akkurat nå bor vi i en stor enebolig, som antagelig er verdt 6,5- 7 millioner. Jeg har ikke noe gjeld på boligen min. Verdivurderingen sa 7,5 millioner, men selv hvis den blir solgt for 7 millioner, så har jeg råd til å kjøpe to leiligheter. Bo i den ene og leie ut den andre. Leieinntektene vil fungere som ekstra lønn og jeg vil greie meg utmerket ved å jobbe litt deltid på siden. Jeg har også rundt 950 000kr på bok, som jeg kan ta av. 

Mannen mener hele planen min er høl i hue og at det er egoistisk av meg å tenke sånn. Tenk på hvor kjipt det blir for vår sønn å vokse opp med mindre inntekt og ikke bo i enebolig. Barnet vårt er 7 år, og vi har bare ett barn. 

Hva tenker dere? Det mest logiske er å bytte jobb, men jeg VET at det er like ille på alle skoler. Jeg er ikke kvalifisert til andre jobber enn lærer. Og jeg har råd til å jobbe mindre og leve på den måten jeg beskriver ovenfor. Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 034da...75a

• Liker 1
  • Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom alle barn på din jobb sparker og slår deg så kan det kanskje være noe med din tilnærming som bør endres? Du kan jo be PPT om veiledning, eller få kollegaveiledning. Bytte jobb er vel og et alternativ? Ev. ta videreutdanning eller begynne i et helt nytt yrke.

Anonymkode: 4f3d6...555

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvis du blir stående i det marerittet av en jobb du har nå så vil du mest sannsynlig tape arbeidsevne på sikt. En dag møter du veggen og det tar tid å komme seg etter det møtet… 

Jeg hadde sett meg om etter en annen jobb om jeg var deg. Helsa bør komme først og dere sitter ikke akkurat dårlig i det økonomisk så det burde ikke være en bekymring. 
Dere kan jo også kjøpe rimeligere enebolig? 

Anonymkode: fd8d2...63c

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen din må jo gå med på dette hvis dere fortsatt skal bo sammen. 

Jeg tenker at dette problemet forsvinner jo ikke, det er hverdagen til tusenvis av barn og voksne, også barnet deres. 

Dette er veldig mye viktigere enn spørsmålet om leilighet eller enebolig.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Eier du boligen alene, siden du omtaler den som «min» bolig?

Anonymkode: b8242...f70

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg trodde du jobbet som fengselsbetjent eller noe jeg. Det gjorde jeg, da jeg fikk nok av ukvemsord og vold sa jeg opp. Det kommer til et punkt hvor det stopper seg. Brukte oppsigelsestiden til å søke ny jobb, ordnet seg aldeles utmerket 👍🏼

Anonymkode: 12fb7...546

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, du har min fulle sympati. Selv er jeg barnehagelærer, og holder ikke ut så lenge jeg heller. Du er heldig som sitter så godt i det økonomisk. Synes planen din virker god jeg. Du har jo bare et liv, og det å ikke trives på jobb kan ta mye livsglede. Du må få mannen på din side. 

Anonymkode: 8ff55...7a4

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg orker ikke å jobbe mer, har fått nok. Jeg nekter å ta i mot slag og spark daglig, bli spytta, spent bein på og bli kalt «j***la hore». Utsagn som «jeg håper du dør», du bør bli hengt osv er også dagligdags. I tillegg til dette er det dokumentasjonsplikt, retting og tilrettelegging, men det er den hyggelige delen av jobben min. Du gjettet riktig, jeg jobber som lærer på en barneskole. Og før noen antar noe annet, dette er en helt vanlig barneskole i ett ressurssterkt område med boligpriser mellom 8-12 millioner kroner. 85-90% av elevene er etnisk norske. Så du kan virkelig ikke skylde på innvandringspolitikk og kulturforskjeller her. Jeg har mange venner som er lærere, og alle beskriver en jobbhverdag lik min. 

Jeg har tenkt på dette lenge, men hadde som nyttårsforsett at jeg skulle ta en avgjørelse i år. Jeg vil rett og slett si opp jobben og begynne å jobbe deltid i en bokhandel eller en helt vanlig klesbutikk. Så vil jeg tenke litt på hva jeg vil gjøre med livet mitt. I motsetning til mange andre, har jeg den muligheten. Akkurat nå bor vi i en stor enebolig, som antagelig er verdt 6,5- 7 millioner. Jeg har ikke noe gjeld på boligen min. Verdivurderingen sa 7,5 millioner, men selv hvis den blir solgt for 7 millioner, så har jeg råd til å kjøpe to leiligheter. Bo i den ene og leie ut den andre. Leieinntektene vil fungere som ekstra lønn og jeg vil greie meg utmerket ved å jobbe litt deltid på siden. Jeg har også rundt 950 000kr på bok, som jeg kan ta av. 

Mannen mener hele planen min er høl i hue og at det er egoistisk av meg å tenke sånn. Tenk på hvor kjipt det blir for vår sønn å vokse opp med mindre inntekt og ikke bo i enebolig. Barnet vårt er 7 år, og vi har bare ett barn. 

Hva tenker dere? Det mest logiske er å bytte jobb, men jeg VET at det er like ille på alle skoler. Jeg er ikke kvalifisert til andre jobber enn lærer. Og jeg har råd til å jobbe mindre og leve på den måten jeg beskriver ovenfor. Hva hadde du gjort? 

Trolleri trollera trollelalahahaha.

Anonymkode: e6fcc...a53

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Så bytt jobb da. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke kjipt å vokse opp i leilighet, hva surrer du med? Barn har ingen fordeler av enebolig vs. leilighet. Bare tull.

Anonymkode: c3df5...5fe

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo ikke enten-eller. Jeg vil anbefale deg å gå til en karriereveileder. Du er pedagog, og kan gjøre utrolig mye forskjellig type opplæring eller kommunikasjonsarbeid uten å trenge forholde deg til ufordragelige barn og like ufordragelige foreldre.

Å bare slutte uten annen plan enn å selge bolig og flytte til leilighet høres korttenkt ut.

Anonymkode: af87f...18c

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høres ut som en kjempebra plan, synes jeg. Der behøver jo ikke være for alltid. Høres veldig deilig ut å leve slik du tenker! Hilsen en annen (sliten) lærer

Anonymkode: 46f78...c58

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vet om lærere som jobber i barnehage og syns det er bedre. 

Anonymkode: 5a4bb...4c0

Skrevet

Og hva gjør du i tilfelle skilsmisse? 

Anonymkode: 9b67f...669

• Liker 1
Skrevet

Du tenker veldig snevert når du sier du at du ikke er kvalifisert til andre jobber enn lærer. En hel masse steder trenger de folk med ulik kompetanse og er ikke så opptatt av utdanningsbakgrunn men verdsetter det at du her utdanning. Her må du tenke bredere.

Syns ogaå det var vel dramatisk og forsåvidt egoistisk overfor din mann å foreslå å selge huset for å jobbe 50% i ufaglært jobb. 

Anonymkode: 43668...b2f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Tull! Hvilke område bor du i som alle boliger går for 8-12 mill.. ? Hvis du mener alle elevene sparker, slår og kaller deg hore må det jo være noe galt med måten du møter elevene på. Hvis det er helt vanlige elever og vellykkede og ressurssterke foreldre. 
Mitt barn hadde en lærer som ingen likte. Hun klikket og kjeftet på elevene og var helt grusom. Denne læreren mistet jobben. Ikke alle som passer som lærer. 

Anonymkode: a4cdc...998

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Komme seg ut av jobb og leve av alternative inntektskilder er det beste noen noensinne kan gjøre.

Bare bruke all tid på seg selv og komme seg ut av det helvetes hamsterhjulet og rotteracet.

Anonymkode: 4852f...327

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå skriver vel ikke TS at alle elevene sparker og slår henne, da.

TS: Selvfølgelig kan du finne deg en annen jobb, som ikke nødvendigvis er innen butikk. Jeg kjenner flere tidligere lærere som jobber på NAV, innen IT, hos statsforvalteren, i fylkeskommunen, i kommuneadministrasjonen, som journalist, etc.

Anonymkode: 5134b...924

• Liker 14
Skrevet

At du «ikke er kvalifisert» til andre jobber en sperre som sitter i hodet ditt. Utdanning er først og fremst noe du behøver for å komme inn i arbeidslivet. Jeg har ikke jobbet med «faget mitt» på over 10 år. Hvis du virkelig vil inn i en helt annen bransje, så er det bare du som stopper deg.

Anonymkode: 5f5f5...7c6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Som lærer selv vil jeg si at du har økonomisk handlerom til å gjøre noe annet, og du bør gjøre det. Det er ikke verdt å stå i hvis det blir så ille som det der.

Jeg håper dog at du er flink til å skrive avvik og er i kontakt med verneombud, og at de sørger for å gjøre tiltak.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...