Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil studere psykologi profesjon, og muligens ta spesialisering i barne og ungdomspsykologi. Noen som kan fortelle litt om studiet? (Innhold, hvor krevende det er, miljø på ditt studiested osv.) Og er det lett å få jobb etterpå? Hvilke muligheter har man utenom å jobbe som «typisk» psykolog i f.eks. BUP og DPS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studiet: ikke veldig krevende, men gøy. Man må selvfølgelig lese og delta faglig da det er lagt opp til det i seminarer, men kommer man in på studiet skal det være greit å komme seg gjennom. 

Jeg studerte i Oslo. Det var greit og jeg tror studenter er fornøyde, men jeg tror NTNU og UIB leverer litt sterkere på studentmiljø generelt. 

Det er ikke veldig vanskelig å få jobb etterpå, men som nyutdannet kan det være litt vanskelig å få jobb helt sentralt. Man må regne et par år med vikariater, men på de fleste sykehus får man dekket spesialisering selv om man er vikar. 

Kommunen og ulike psykisk helseteam der er vel det største arbeidsstedet utenom spesialisthelsetjenesten. I tillegg er det en del som jobber i ppt, barnevern, rehabiliteringsinstutisjoner, private bedriftshelsetjenester, familievernkontor og ikke minst som privat psykolog som man kan gå rett ut i etter å ha studert i Norge. 

Skal du bli spesialist i barne og ungdomspsylologi må du ha minst 2 år i BUP og totalt minst 3 år med barn, I tillegg må man ha ett år med voksne. Totalt må man jobbe minst 5 år, ha veiledning og følge utdanningsprogram for å bli det. Så veien til spesialisttittelen går gjennom minst to arbeidssteder. 

Ellers vil jeg si det er en fin jobb, men den krever høy grad av selvstendighet og god struktur, i tillegg til å være interessert i og nysgjerrig på andre mennesker. Greit betalt med tanke på at man jobber dagtid og slipper turnus. Og mye enklere å bli spesialist enn det er for for eksempel leger. Samtidig er det viktig å huske at man som klinisk sosionom eller klinisk pedagog kan ha mange av de samme oppgavene og at det er en fin vei å gå hvis man ikke kommer inn på studiet, men vil jobbe med mennesker. 

Anonymkode: bd937...10e

Skrevet

Studiet er enkelt på den måten at du ikke trenger å få gode karakterer for å få jobb. Det viktigste er å bestå emnene og tåle flytting:) 

Miljøet er så som så. Relativt kaldt, men ikke like spisser albuer som på jussen 

Skrevet

Studiet oppleves ikke som spesielt krevende. Den vanskeligste jobben er å faktisk få gode nok karakterer til å komme inn på studiet. Det er en del pensum, men er absolutt overkommelig. Av innhold begynner man gjerne med basalfagene før man senere i studieløpet fokuserer mer på den kliniske biten.

Ser noen over her si at miljøet er kaldt. Jeg opplever det slettes ikke slikt, men derimot som både varmt og inkluderende. Når det kommer til miljø vil dette variere stort fra studiested til studiested. Noen studiesteder har en mer aktiv linjeforening enn andre, og man vil på den måten oppleve et bedre samhold på studiet. Det har mye å si om du trives i byen du bor i også. Jeg opplever generelt sett at studenter er mer fornøyd med Trondheim og kanskje Bergen, enn Oslo og Tromsø. 

Anonymkode: dad40...2fc

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er det mye pensum på engelsk på studiet?

Anonymkode: 875a4...4cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mye pensum på engelsk på studiet?

Anonymkode: 875a4...4cf

Ja, det vil jeg påstå. Det er mye pensum på engelsk i nærmest alle høyere utdanningsløp.

Jeg har studert kunst, nordisk, filologi og historie. Alltid en del eller mye pensum på engelsk. 

Vil tro psykologi har en god del.

Anonymkode: 62a16...594

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det vil jeg påstå. Det er mye pensum på engelsk i nærmest alle høyere utdanningsløp.

Jeg har studert kunst, nordisk, filologi og historie. Alltid en del eller mye pensum på engelsk. 

Vil tro psykologi har en god del.

Jeg kikket kjapt på litteraturlisten til en del ulike emner på psykologi profesjonsstudiet ved UiB, og ja - mer pensum på engelsk enn norsk er mitt inntrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...