Gå til innhold

Enkel, men itt fancy middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egg og bacon 

• Liker 2
Skrevet
. Anonym. skrev (9 minutter siden):

Egg og bacon 

Er kanskje det jeg har best kontroll på ja 😄

Anonymkode: 0ce05...041

Skrevet

Hvis du er såpass uvant med å lage mat støtter jeg forslaget om en form for gryte. Selv er jeg veldig glad i indisk mat, men det betinger at du har tilgang på internasjonale butikker for å få tak i diverse krydder. Chili con carne er et godt forslag. Du kan velge om du vil bruke kjøttdeig/karbonadedeig (lettest) eller kjøtt, f. eks høyrygg. Mange gode oppskrifter på nett. Du kan lage den dagen før eller tidlig på dagen og s bare varme opp. Jeg liker å servere rømme, revet ost, nachos og enkel salat til og gjerne guacamole (men det er ikke nødvendig). Du kan også servere med ris eller brød/loff og smør. 

Jeg anbefaler for øvrig oppskriftene til Gladkokken, de er lette å følge, har ikke så mange ingredienser og smaker godt. 

Anonymkode: 43527...2ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Risotto er enkelt men godt. Finnes utallige varianter :)

Anonymkode: 628a1...fa6

Godt forslag. Mange har svart med mye godt, men glemte det vesentlige i HI, nemlig enkelt. Kjøp denne, «superbra» risotto med steinsopp, gjerne en ekstra pose tørket steinsopp som du bruker ca 2 spiseskjeer av, ellers følger du den superenkle oppskriften på pakken. Husk hvitvin, parmesan og meieri- eller helst Rørossmør. Hvitløksbrød fra frysedisk ferdigstekes i stekeovnen etter instruksjon på pakken. 

https://superbra.no/produkter/risotto/

• Liker 2
Skrevet

Chili con carne fra Trines matblogg. Ikke så mange ingredienser å holde rede på, ikke så mange parallelle operasjoner, kan settes i stekeovnen i jerngryte og smaker kjempegodt! Ikke vær redd for å øke litt på chilien, den kan bli litt tam med det som står oppgitt i oppskriften. 
Lykke til med daten! ☺️

• Liker 2
Skrevet

Ts jeg tenker det viktigste du gjør er å først høre med din date om det er noe han absolutt ikke liker av ingredienser. Ser det blir foreslått chili con carne her, det nytter ikke om du lager en aldri så fancy chili con carne - og så viser det seg at daten din hater bønner over alt på jord. Så blir det klein stemning og du må haste til butikken for å kjøpe Grandiosa.

Så, spør han om det er noe mat han ikke kan fordra/ikle tåler 

Anonymkode: 081fa...60f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts jeg tenker det viktigste du gjør er å først høre med din date om det er noe han absolutt ikke liker av ingredienser. Ser det blir foreslått chili con carne her, det nytter ikke om du lager en aldri så fancy chili con carne - og så viser det seg at daten din hater bønner over alt på jord. Så blir det klein stemning og du må haste til butikken for å kjøpe Grandiosa.

Så, spør han om det er noe mat han ikke kan fordra/ikle tåler 

Anonymkode: 081fa...60f

Jeg har spurt, han spiser alt 😄 

• Liker 1
Skrevet

Gryter er jo alltid godt,og kan lages på forhånd. Gjør det enkelt,med kjøtt eller kylling,et par forskjellige grønnsaker og kraft/buljong og litt fløte. Mazenna for å tykne. Også smaker du til med krydder. Server med ris,pasta eller potet,og gjerne loff eller annet brød. 

De fleste menn er vel glad i kjøttsaus? Lag en god saus av kjøttdeig,løk,hvitløk,hermetiske tomater og krydder. Denne kan du foruten å bruke i pizza,lasagne og til spagetti,også bruke til fylte grønnsaker, som paprika, squash eller bifftomat,som fyll i pizzabaguetter/fylt loff,i bakte poteter,i pai,grateng osv. 

Hva med karbonadesmørbrød? En klassiker,som smaker veldig godt. Du lager enkelt hjemmelagde karbonader, men kan selvfølgelig kjøpe ferdige. Loff,salat,stekt løk, tomat og agurk er enkelt og godt på. Mange bruker et stekt egg oppå,og noen bruker ertestuing. Bare husk å lage nok!

Anonymkode: fc8d5...928

Skrevet

Helstekt laks/ørret fra frysedisken. Servert med poteter, rømme og salat. Fisken gjør seg selv i ovnen.

Anonymkode: caa55...312

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for alle svar ❤️ jeg har aldri klart å lage pasta carbonara eller lasagne, så der ligger altså ferdighetene mine 😄 Men skal se litt på diverse retter her og finne ut om det er noe jeg kanskje kan klare 😊❤️

Ikke undervurder deg selv. Mulig du ikke har mye erfaring uten oppskrift, men jeg er helt overbevist om at du klarer veldig mye mer enn du tror om du finner en god oppskrift, leser den nøye, og følger den slavisk, da kan de aller fleste lage relativt avanserte retter, men det forutsetter at du følger den nøye, og at oppskriften er detaljert nok.

Det lærer en mye av, også kan man kanskje prøve seg litt mer frem med egen vri når du har lært retten og teknikkene godt 

Endret av Artmo3
Skrevet
missbluebird skrev (9 timer siden):

Rosenkål delt i biter (del i to), søtpotet i biter, blomkål i biter, brokkoli i biter, rødbeter i biter, så tar alt i en bolle, så heller du over litt oliven olje, deretter salt, pepper og bland det sammen slik at alt blir utover alle grønnsakene. Deretter bak det i ovnen på 180-200 grader. Utrolig enkelt og ufattelig godt :) Og om man virkelig vil, ta noen små kjøttstykker som lett stekes i panne noen få minutter per side. Og legg med noe felt salat eller liknende for å "heve" preget. Server med noe godt å drikke.

Trenger ikke å være komplisert for å smake godt :)

Tipper oddsene for at noen liker det er dårlige.
Et generelt råd er å ikke prøve å lage noe du ikke har forutsetninger til eller aldri har lagd før, så kjør safe og innenfor dine egenskaper som kokk. Skulle jeg foreslått noe så hadde det f.eks blitt kylling med ferske urter rullet i bacon med en basic saus og veg og mettningstilbehør du foretrekker. Renskjer kyllingen, hakk urter, bland med litt salt og pepper, rull kyllingene i bacon, typisk 4 skiver bacon for ett kyllingbryst, stek i panne så baconet er brunet på all fire sider, stek ferdig i oven til 70c.

Skrevet
missbluebird skrev (9 timer siden):

Rosenkål delt i biter (del i to), søtpotet i biter, blomkål i biter, brokkoli i biter, rødbeter i biter, så tar alt i en bolle, så heller du over litt oliven olje, deretter salt, pepper og bland det sammen slik at alt blir utover alle grønnsakene. Deretter bak det i ovnen på 180-200 grader. Utrolig enkelt og ufattelig godt :) Og om man virkelig vil, ta noen små kjøttstykker som lett stekes i panne noen få minutter per side. Og legg med noe felt salat eller liknende for å "heve" preget. Server med noe godt å drikke.

Trenger ikke å være komplisert for å smake godt :)

Den retten der hadde ikke jeg blitt særlig imponert over, særlig hvis det kun ble servert grønnsaker...

Anonymkode: 7d379...4d6

• Liker 5
Skrevet

Biff med en god saus.

Tips til enkel saus: Rett etter at du har stekt biffen i meierismør i panna (og lar biffen hvile noen minutter), skru ned plata og ta 1/2 til 1 boks creme fraiche i panna sammen med litt krydder og la creme fraichen smelte. Da får du med deg gode smaker fra biffen og du får en god saus. Obs: du bør ikke bruke rømme. Rømme tåler dårlig varme. Du kan også gjerne ta i litt ost i denne sausen.

Anonymkode: d318b...e5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Én mann jeg liker godt. Men han er forberedt på at jeg ikke kan lage mat, jeg har egentlig bare lovt at han ikke blir matforgiftet 😄

Bare 1 stk. mann? Makan. Og du har allerede annonsert at du ikke har peiling på å lage mat? Spar kreftene. Du kommer langt med en Toro suppe, en Kvikklunsj til dessert og to øl..

• Liker 1
Skrevet
. Anonym. skrev (10 timer siden):

Egg og bacon 

Fancy...

Skrevet

Mitt forslag er en rett med kyllinglår i ovn, der du tilbereder alt i ett.

Feks denne med poteter, løk og chorizo: https://www.nigella.com/recipes/spanish-chicken-with-chorizo-and-potatoes Trenger ikke mer tilbehør, evt en grønn salat. Halvér oppskriften til to pers.

Eller denne, som er en personlig favoritt: https://ottolenghi.co.uk/recipes/roasted-chicken-legs-with-dates-olives-and-capers Da trenger du feks ris eller couscous til. 

Enda mer bankers er det med en langtidskokt gryte med høyrygg eller lammeskanker, helst tilberedt i flere timer ved lav temperatur i ovnen, som man kun trenger å lage ris eller potetmos til. Da trenger du imidlertid en gryte som tåler å stå i ovnen (noe du kanskje ikke har om du ikke lager særlig mye mat), og det kan være vanskeligere å få tak i råvarer. Dette er typisk mat som ville passet bedre til et større middagsselskap tenker jeg.

Anonymkode: c82cb...2c2

• Liker 1
Skrevet

Dersom du ikke kan lage mat, hvorfor invitere til hjemmelaget mat? Gå ut på restaurant eller kjøp takeaway men ikke prøv imponere med noe du ikke kan. På meg virker det uærlig.

På papiret ser alle oppskriftene enkel og ut, men særlig retter med få ingredienser kan være tricky. En carbonara er lett å ødelegge. Ihjelsvidd bacon/pancetta, eggeplommemassen blir lett til eggerøre, pasta som er for myk.

Anonymkode: 63651...453

Skrevet

Kikkertecurry med ris og ristet brød 

Anonymkode: c709a...899

• Liker 1
Skrevet

Stemmer for boeuf bourguignon, det kan du lage på forhånd dagen før og varme opp når besøket kommer. Skrelle poteter kan du også gjøre dagen før, bare legg dem i kaldt vann og kok dem opp, og lag potetstappe til gryta. Såååå godt!

Anonymkode: 2ace0...23b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for tapas om jeg var deg! Fordeler med tapas: det ser fancy ut, koselig og sosial form for middag, du viser omtanke ved at du har brukt tid på maten selv om det er lett å lage.

Lag en salat, lefseruller med spekeskinke eller røkelaks, kjøp inn foccacia (eller lag selv) og aioli. Dette kan gjøres klart i forveien.

Lag dadler eller aprikoser med bacon rundt og stek i ovnen på 180 grader ca i 15 min eller til baconet ser ferdigstekt ut. Verdens enkleste og diggeste tapasrett. 

Så trenger du noe som er litt mettende (og som passer for kjøttglade menn;) og da ville jeg gått for kyllingvinger, kyllinglår eller kjøttboller som du varmer opp. Gjerne lag potetbåter til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...