Gå til innhold

Enkel, men itt fancy middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har invitert noen på middag, og jeg kan virkelig ikke å lage mat 😄 Noen som har tips til oppskrifter dere bruker for noe enkelt, men godt? 😊❤️

Anonymkode: 0ce05...041

Skrevet

Skulle stå "litt" i tittelen. 

Skrevet

Lasagne er vel omtrent det tryggeste som finnes?

Jeg liker ordentlig gode supper. De kan du lage dagen i forveien og bruke god tid på så du slipper å stresse med noe rett før daten kommer. 

Anonymkode: 47883...649

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Tjaa… Kommer helt an på hvor enkelt du må ha det😅 Men jeg syns hjemmelagd lasagne er veldig godt. Du kan jo bare kjøpe ferdige pastaplater, om du ikke vil lage pastaplater selv. 

Anonymkode: e1332...048

• Liker 3
Skrevet

Kveite bakt i ovnen, søtpotetstappe og asparges. Legg ved litt soyasaus. Done.

Anonymkode: 4dcce...446

• Liker 2
Skrevet (endret)

Rosenkål delt i biter (del i to), søtpotet i biter, blomkål i biter, brokkoli i biter, rødbeter i biter, så tar alt i en bolle, så heller du over litt oliven olje, deretter salt, pepper og bland det sammen slik at alt blir utover alle grønnsakene. Deretter bak det i ovnen på 180-200 grader. Utrolig enkelt og ufattelig godt :) Og om man virkelig vil, ta noen små kjøttstykker som lett stekes i panne noen få minutter per side. Og legg med noe felt salat eller liknende for å "heve" preget. Server med noe godt å drikke.

Trenger ikke å være komplisert for å smake godt :)

Endret av missbluebird
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har lagd en spicy suppe med nudler ved flere anledninger og den blir alltid godt mottatt :)

1 liten gul løk
8 stk aromasopp
2 fedd hvitløk
2 ss olje
2 ss red curry paste(kan sløyfes eller reduseres om man ikke er så glad i Spicy mat)  
2,5 dl kokosmelk
4 dl vann  
1 terning grønnsaksbuljong  
2 stk gulrot
1/2  squash
1 stk paprika
2 stk vårløk
200 g nudler  
2 ss soyasaus
1 stk lime

1.Skjær løken i tynne strimler og finhakk hvitløken. Del aromasoppen i grove biter.

2.Skjær gulrot, squash og paprika i tynne strimler og vårløken i ringer. Legg disse grønnsakene til side.

3.Ha olje i en medium varm stekepanne og ha i løk, sopp og hvitløk. Stek i ca. 3 minutter mens du rører

4.Ha red curry paste, vann,kokosmelk og smuldret buljongterning i stekepanna og la koke i 5 minutter.

5.Ha gulrøtter, squash, paprika og vårløk i suppa. La suppa trekke på lav varme i et par minutter.

6. Mens suppen trekker, koker du nudlene etter anvisningen på pakken. Hell av vannet. Smak til suppen med soyasaus og limesaft.

7.Anrett nudlene i dype tallerkener og topp med suppe og grønnsaker.

Anonymkode: 2d9c4...b1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dagen er en mann topper jeg han setter pris på et ordentlig måltid. Suppe kan føles lite mettende for noen. 

Hjemmelaget chilli con carne, hjemmelaget guacamole, tortillachips, rømme, revet ost, mais. Evt hakket chilli, ciliantro, hvitløksbaguett. 

En god burger. Gjerne brioch-brød eller hjemmelaget. Kjøp gode hamburgere eller lag selv (hvitløk, løk, chilli, samt, pepper). Ha ulikt grønt, ost til å smelte, bacon og et par dressinger. Så kan dere lage deres egen. Fries eller båtpoteter på siden. 

Langtidskokt pasta bolognese. Gjerne høyrygg. Rødvin er godt oppi. Revet parmesanost. 

Fylt kyllingfilet. Feks pesto, mozarella, tomatskiver. Eller kremost/krydderost, paprika surret i spekeskinke. 

Anonymkode: 31a24...67d

• Liker 2
Skrevet

Gryte. Enten biff bourginong, eller coq au vin. Det skal stå i ovnen i mange timer, så du har god tid til å jobbe gjennom oppskriften. Så øser du bare opp når gjestene er klare og sitter til bords 👌

Anonymkode: 9209e...fbe

• Liker 2
Skrevet

Pasta Carbonara er faktisk utrolig enkelt, bruker Ida Gran Jansen sin oppskrift men sløyer hvitløken. Sykt god! 😋

Anonymkode: 4c107...f84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pasta Carbonara er faktisk utrolig enkelt, bruker Ida Gran Jansen sin oppskrift men sløyer hvitløken. Sykt god! 😋

SløyFer. 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelaget carbonara er godt og enkelt

ovnsbakt ørretfilet med hoisinglaze (ferdig hoisin saus, honning og revet ingefær), ris og mangosalat (terninger av mango, avokado, spisspaprika, rødløk og chili) så har man soyasaus, hoisin, siracha og limebåter ved siden av og krydrer selv 

ovnsbakte rotgrønnsaker, mandelpotetpuré og stek biff/kylling/torsk i panna

hjemmelaget pulled pork taco (med mangosalat), guacamole og div tilbehør. Kan også lages som en gryterett ala chili con carne

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar ❤️ jeg har aldri klart å lage pasta carbonara eller lasagne, så der ligger altså ferdighetene mine 😄 Men skal se litt på diverse retter her og finne ut om det er noe jeg kanskje kan klare 😊❤️

Skrevet

Hvor mange har du invitert? 

Anonymkode: 43527...2ab

Skrevet

Risotto er enkelt men godt. Finnes utallige varianter :)

Anonymkode: 628a1...fa6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville droppet forslag om ørret/kveite etc med diverse tilbehør. Selv om det er relativt enkelt for en som lager litt mat krever det at man treffer på steketid og mange ting skal gjøres i parallell. Om du er helt fersking ville jeg godt for en eller annen gryterett som flere har foreslått. Det er generelt veldig tilgivende og kan lages i god tid. Chili con carne er feks veldig vanskelig å bomme på. Og alt kan gjøres i god tid før gjestene kommer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange har du invitert? 

Anonymkode: 43527...2ab

Én mann jeg liker godt. Men han er forberedt på at jeg ikke kan lage mat, jeg har egentlig bare lovt at han ikke blir matforgiftet 😄

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er utrolig glad i salmalaks med mango, avokado, nachoschips og ponchosaus. Superenkelt og fancy! Eneste du trenger å gjøre er å skjære opp og dandere. Er også godt med litt vårløk drysset over på toppen. :)

Anonymkode: 03dcc...b78

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville droppet forslag om ørret/kveite etc med diverse tilbehør. Selv om det er relativt enkelt for en som lager litt mat krever det at man treffer på steketid og mange ting skal gjøres i parallell. Om du er helt fersking ville jeg godt for en eller annen gryterett som flere har foreslått. Det er generelt veldig tilgivende og kan lages i god tid. Chili con carne er feks veldig vanskelig å bomme på. Og alt kan gjøres i god tid før gjestene kommer.

Takk, tror det er et godt forslag med gryte 😊 

• Liker 1
Skrevet

Finnbiff er godt og enkelt å lage til mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...