Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ferdig med master til sommeren i fjor, og startet for alvor med jobbsøknader etter sommerferien. Har kommer langt og nesten fått spennende stillinger, der min kompetanse er midt i blinken, tre-fire ganger, men har ikke nådd helt opp. 
Nå kan jeg få en jobb som jeg er overkvalifisert til og med lengre reisevei enn jeg hadde sett for meg (jeg bor i sentrum og alle andre jobber jeg har søkt har vært inne i byen, mens denne er 35 min. med to busser unna). Oppgavene er ok, men ikke kjempespennende og også litt på siden av det jeg helst vil drive med i fremtiden og hva jeg er utdannet til og har jobberfaring med. Men selve firmaet er anerkjent og egentlig innen en bransje jeg godt kunne tenke meg å jobbe innen.

Bør jeg takke nei og håpe på at jeg snart får napp på en jobb der jeg er riktig kvalifisert eller er der bedre å bare takke ja til denne og heller søke andre jobber senere nåe jeg har fått litt erfaring fra den?

Hva er lurest?

Anonymkode: 6ced7...9a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk ja til denne og søk på andre jobber til du treffer blink. Ingen kan regne med å få drømmejobben rett ut fra studiene :) Det ser bedre ut på CVen din om du har hatt en annen jobb i mellomtiden, enn om du har gått hjemme og «drevet dank». 

Lykke til!

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Lurt å skaffe seg litt arbeidserfaring. Man får ofte ikke se beste jobbene med en gang. Jeg hadde vikariater i 5 år før fast jobb. Har 5 års høyere utdanning 

Anonymkode: a7fb5...b02

• Liker 7
Skrevet

Det Sirah sa. De fleste av oss måtte starte i en jobb som var "mindre bra" og jobbe oss oppover. :)

Anonymkode: 4d496...ba2

• Liker 8
Skrevet

Takk ja. Så fortsetter du å ser evnt etter bedre og heler sier opp når du får napp. Mye bedre en å gå arbeidsledig.

J

Anonymkode: 3aebe...7c9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble ferdig med master til sommeren i fjor, og startet for alvor med jobbsøknader etter sommerferien. Har kommer langt og nesten fått spennende stillinger, der min kompetanse er midt i blinken, tre-fire ganger, men har ikke nådd helt opp. 
Nå kan jeg få en jobb som jeg er overkvalifisert til og med lengre reisevei enn jeg hadde sett for meg (jeg bor i sentrum og alle andre jobber jeg har søkt har vært inne i byen, mens denne er 35 min. med to busser unna). Oppgavene er ok, men ikke kjempespennende og også litt på siden av det jeg helst vil drive med i fremtiden og hva jeg er utdannet til og har jobberfaring med. Men selve firmaet er anerkjent og egentlig innen en bransje jeg godt kunne tenke meg å jobbe innen.

Bør jeg takke nei og håpe på at jeg snart får napp på en jobb der jeg er riktig kvalifisert eller er der bedre å bare takke ja til denne og heller søke andre jobber senere nåe jeg har fått litt erfaring fra den?

Hva er lurest?

Klart du tar jobben.. uten arbeiderfaring så er du da så langt fra overkvalifisert som man kan bli. 

Anonymkode: e1a50...4bc

• Liker 9
Skrevet

Atte hæ??? Hvilken bortskjemt generasjon tilhører du???

Jeg er så heldig at jeg har klart å få en kjempebra stilling. På andre siden av byen. 1 times reisevei. Hver vei. Jeg har mulighet til hjemmekontor, men velger allikevel å møte på kontoret 4 dager i uka. 

Hvis jeg skulle sitte på ræva og vente på drømmestillingen hadde jeg ventet fortsatt. 20 år etter at jeg ble ferdig utdannet. Man tar de jobbene man får. Og gjør det beste ut av det. 

Du høres ut som generasjon KRAVSTOR. 

Anonymkode: d8b73...f7c

• Liker 7
Skrevet

Jeg opplever at mange nyutdannede anser seg selv om "overkvalifisert", selv om det ikke er tilfelle i det hele tatt. Arbeidslivet byr på helt andre utfordringer enn å studere. Når du studerer har du ofte bare deg selv å tenke på. I en jobb må man som regel tilpasse seg andre og fungere i et team. 

Det er mye bedre å ha en jobb enn ikke å ha jobb. Hvis du ikke trives, er det likevel bedre å bli i denne stillingen mens du evt ser etter noe annet. 

Anonymkode: 29c97...815

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Så klart takker du ja til jobben. Møt på jobb med respekt og lærevillighet. Nyutdannede har mye å lære om arbeidslivet. Har vært der selv. Lykke til!

Anonymkode: 1a14c...c8b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg opplever at mange nyutdannede anser seg selv om "overkvalifisert", selv om det ikke er tilfelle i det hele tatt. Arbeidslivet byr på helt andre utfordringer enn å studere. Når du studerer har du ofte bare deg selv å tenke på. I en jobb må man som regel tilpasse seg andre og fungere i et team. 

Det er mye bedre å ha en jobb enn ikke å ha jobb. Hvis du ikke trives, er det likevel bedre å bli i denne stillingen mens du evt ser etter noe annet. 

Anonymkode: 29c97...815

Enig. Skjønner ikke hvordan nyutdannet kan være overkvalifisert. Uten erfaring, verv osv. 

Anonymkode: 6dbf8...828

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor er dette en problemstilling en gang? Takk ja og fortsett å søke jobber. Jobben gir deg arbeidserfaring og nettverk. Jeg stusser litt på at du ikke begynte å søke jobber før sommeren, hvorfor begynte du ikke i januar/februar for å prøve å ha jobb da du ble ferdig utdannet?

Anonymkode: 50e1c...b47

• Liker 2
Skrevet

Av en eller annen grunn er det lettere å få ny jobb når du allerede har en enn om du var arbeidsledig. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg opplever at mange nyutdannede anser seg selv om "overkvalifisert", selv om det ikke er tilfelle i det hele tatt.

Enig! 

Anonymkode: 2d351...39e

• Nyttig 1
Skrevet

Du er virkelig ikke «overkvalifisert» som nyutdannet. En utdanning gir deg et godt grunnlag, men uten erfaring er ikke denne verdt noe. Du må komme deg ut i arbeidslivet, selv om det er en mindre attraktiv stilling. Du sier jo også at du kunne tenke deg å jobbe her senere, da er det desto viktigere at du får vist hvem du er og hvordan du jobber. 

Anonymkode: e87c9...030

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt skal du takke ja! Så opparbeider du deg erfaring og muligheter for å vise hva du kan, så kan du jo være aktuell for interne opprykk eller lignende.

Anonymkode: e6f7c...202

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er lurest?

Ok arbeidsoppgaver , men ikke kjempespennende. Det er få som har det bedre. Jeg vil også minne om at kjempespennende oppgaver er mentalt slitsomme. Man trenger å roe ned med litt rutinearbeid innimellom.

Det viktigste på en jobb er  ikke oppgavene men hvor bra det er sosialt.  

35 minutter med busser? Det høres fint ut for min del men hvis du synes det er mye så anbefaler jeg å sykle i stedet. Særlig hvis du har piggdekk, mulighet til dusjing og sikker sykkelparkering. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Det å gå frivillig arbeidsledig er en gedigen luksus, hvordan har du råd til det? Og ta en liten fot i bakken, selv om du har nådd «nesten opp» så er du ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet som du tenker du er.

Jeg jobbet i et serviceyrke i et halvt år etter endt master før jeg fikk meg et nybegynner-vikariat i min sektor, tok meg flere år med vikariater til jeg kunne begynne å «velge og vrake» i stillinger. 

Nyutdannede (meg selv inkludert) får seg ofte en gedigen realitetssjekk etter studiene, da det å være dyktig student betyr lite på arbeidsmarkedet uten erfaring.

Anonymkode: 717f8...e92

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva lever du av nå økonomisk?

Jo lenger du går uten jobb, uansett utdannelse...jo verre blir det for deg å få en jobb. Erfaring er mer viktig enn utdannelsen.

Anonymkode: c2159...26c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nyutdannede (meg selv inkludert) får seg ofte en gedigen realitetssjekk etter studiene, da det å være dyktig student betyr lite på arbeidsmarkedet uten erfaring.

Anonymkode: 717f8...e92

Helt riktig!

- Hilsen 28år i arbeidslivet.

Anonymkode: c2159...26c

• Liker 2
Skrevet

Rett fra universitetet er du neppe overkvalifisert for noe som helst. Med mindre du for enhver pris bare skal ha en jobb gjennom hele ditt liv, så ville jeg tatt jobben. Det er uansett mye lettere å finne jobb når man allerede har jobb, og arbeidserfaring gjør deg alltid mer attraktiv som arbeidstaker.

• Liker 6
Skrevet

Man tror gjerne at man er konge på haugen rett etter studiene og kan velge fra øverste hylle, men du har altså null erfaring og du er ingen ettertraktet arbeidstaker.

Si ja til jobben.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...