Gå til innhold

Hvordan kan jeg få tidligere igangsettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er nå gravid for andre gang. Er i uke 25. Forige graviditet gikk jeg helt til uke 42, og ble da igangsatt. Jeg revnet grad 3. Jeg sliter nå med fødselsangst og er livredd for at det samme skal skje denne gangen også.

Jeg ønsker derfor å bli igangsatt til termin, helst noen dager før. Men å gå over termin skremmer meg ekstremt mye av ulike årsaker. 

Så hva skal til for at jeg kan bli igangsatt før termin? 

Anonymkode: 794e5...e99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av. Nr 1 kjører opp løypa så nr 2 blir alltid mye enklere 😊

Anonymkode: 4c4c7...dfe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis slik så ikke lov noe du ikke kan holde. Ts, ta en prat med jordmor,

Anonymkode: f1e32...649

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hører flere sier det, men jeg har virkelig fått skrekken for å føde igjen med mindre jeg føder tidligere denne gangen. Så hvis jeg ikke får innvilget igangsettelse,  kommer jeg til å skrike meg til keisersnitt 

Ts.

Skrevet

Jeg har 4 barn. Med to av de ble jeg igangsatt 7 og 11 dager på overtid. En kom to dager før termin- startet med vannavgang. Sistemann ringte jeg direkte til føden to dager før termin og sa at jeg hadde så store bekkensmerter og at min mann måtte være hjemme fra jobben (jobbet kveld) fordi jeg klarte nesten ikke gå. Da sa de jeg kunne komme inn dagen etter. De undersøkte meg og siden jeg hadde 3 cm åpning og stram vannblære(?) kunne de sette i gang fødselen med å ta vannet. 2,5 time etter var minstemann kommet til verden. Så det nytter å ringe - ihvertfall nyttet det for meg og med mine grunner. 

Anonymkode: 1a54f...e68

Gjest jegerrinne
Skrevet

Prat med jordmor og lege.

Med første gikk jeg langt over etter prøver så viste det seg jeg gikk 4 uker over termin. Vat livredd det samme skulle skje igjen. Revnet og måte sy mye jeg og. Så da jeg gikk jeg med nr 2 gikk jeg til samtale for alt som skjedde under fødsel med nr1 var jeg livredd ønsket egentlig keisersnitt pga alt som skjedde. Etter mye samtale ble det avklart jeg skulle settes igang i uke 38, dato var og satt. Men så ble jeg dårlig og ble innlagt på føden og de sa.  Nei du får ikke liv å gå lenger vi setter igang. Er ikke barne ute da og da blir det keisersnitt. Barne kom da nesten 8 uker for tidlig. Men ble en fin fødsel og ingen komplikasjoner.  Barne var sterkere en nr 2 

Skrevet

Men igangsettelse øker vel sjansen for revning mye mer enn å gå to uker over termin?

Anonymkode: cf684...3d5

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hører flere sier det, men jeg har virkelig fått skrekken for å føde igjen med mindre jeg føder tidligere denne gangen. Så hvis jeg ikke får innvilget igangsettelse,  kommer jeg til å skrike meg til keisersnitt 

Ts.

Jeg tror det er mye større sannsynlighet for at du får igangsettelse enn keisersnitt. Så jeg ville bare snakket med jordmor om det, hadde sagt at det var veldig traumatisk for deg sist, og dersom du når uke 40 vil du gjerne at de skal sette deg i gang. Du kan også si at du ønsker en fødsel forberedende samtale rundt uke 36 for å se litt hvordan det står til. Det er mye bedre å holde seg til en ting enn å virke hysterisk og kreve mye. De kommer mest sannsynlig til å innvilge deg igangsettelse. 

Anonymkode: 62edd...c0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men igangsettelse øker vel sjansen for revning mye mer enn å gå to uker over termin?

Anonymkode: cf684...3d5

Nei, ikke nødvendigvis. Det er mange ting som kan spille inn. En risikofaktor er også at TS har hatt alvorlig rift før. Hun bør snakke med fødselslege om hva som er tilrådelig. Men ha i bakhodet at de ofte heller mot vaginal fødsel nesten uansett. 

Anonymkode: 438be...8ec

Skrevet

TS, har du plager etter forrige rift?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS, har du plager etter forrige rift?

Ja, sliter med å holde på luft og avføring 

Skrevet

Ta en prat med sykehuset du skal føde på. Jeg ble igangsatt før fødsel på grunn av fødselsangst knyttet til tidligere fødsler. Fikk ikke inntrykk av at det var noe problem, men kommer kanskje an på grunnen. 

Anonymkode: cbcdc...286

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, sliter med å holde på luft og avføring 

Da hadde jeg virkelig ikke gått for ny vaginal fødsel. Det er risikabelt. Utrolig kjipt hvis problemene blir verre etter ny rift.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Da hadde jeg virkelig ikke gått for ny vaginal fødsel. Det er risikabelt. Utrolig kjipt hvis problemene blir verre etter ny rift.

Man kan slite med luft, og smerter i hele kroppen, etter keisersnitt også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, men man får ikke rifter i underlivet som kan gi problemer med å holde på luft, urin og avføring resten av livet.

Anonymkode: 51911...319

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor utsette seg for risiko for ny alvorlig rift, uten garanti for at de greier å reparere det til samme tilstand hun har nå engang (som ikke er helt bra)? Uansett hvilke plager man skulle få etter keisersnitt så vil jeg vedde på at de er mindre sjenerende og tabubelagte enn lekkasje av luft og avføring. Ærlig talt, må være måte på svartmaling av keisersnitt. 

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor utsette seg for risiko for ny alvorlig rift, uten garanti for at de greier å reparere det til samme tilstand hun har nå engang (som ikke er helt bra)? Uansett hvilke plager man skulle få etter keisersnitt så vil jeg vedde på at de er mindre sjenerende og tabubelagte enn lekkasje av luft og avføring. Ærlig talt, må være måte på svartmaling av keisersnitt. 

Svartmale keisersnitt? Jeg tenker man må vite det er risiko med keisersnitt også. Det er svært mange som rosemaler keisersnitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå skal det sies at jeg personlig vil selvfølgelig heller føde naturlig selvom jeg har opplevd rift, men at det da er under mer kontrollerte forhold og at man prøver å ikke la babyen bli så stor med å gå så lenge over termin. Og det er ikke bare frykten for rift men også frykt for dødfødsel osv. 

Ts.

• Hjerte 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skal det sies at jeg personlig vil selvfølgelig heller føde naturlig selvom jeg har opplevd rift, men at det da er under mer kontrollerte forhold og at man prøver å ikke la babyen bli så stor med å gå så lenge over termin. Og det er ikke bare frykten for rift men også frykt for dødfødsel osv. 

Ts.

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Bare snakk med jordmor, be om fødselsforberedende samtale hos sykehuset. Og jeg er ganske sikker på de ikke lar deg gå en dag over termin :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Bare snakk med jordmor, be om fødselsforberedende samtale hos sykehuset. Og jeg er ganske sikker på de ikke lar deg gå en dag over termin :)

Tusen takk for svar 😊 skal snakke med jordmor om dette på neste kontroll

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...