Gå til innhold

Har noen kortere svangerskap enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, første ble født 12 dager før termin mens andre barn ble født 37+3. 

Begge var jo innenfor termin, og hadde fødselsvekt på ca. 3,6 og 3,7 kg. Begge var 48 cm, så var jo nokså "store". Hadde jeg gått til termindato med begge hadde de nok vært godt over 4 kg?

Hadde ikke svangerskapsdiabetes, og fødselen startet spontant med begge.

Er det bare slik at noen blir fortere "ferdig" enn andre? Vurderer nr 3 og er litt nysgjerrig på om jeg kan forvente tidligere fødsel igjen, eller om det bare er helt tilfeldig🙈

Anonymkode: 3c16b...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme. Har vel ganske mye med genetikk å gjøre, også, om man selv var stor som baby, hvordan man er som voksen, generell familiehistorikk, etc. Jeg fikk barn 39+5, som veide rett over 3kg og var 48cm lang. Hadde blitt kjent med en del andre vordende mødre under graviditeten, og jeg var den som fikk minst barn så tett på termin. Er selv høy og naturlig slank, og fikk relativt liten mage, til tross for at vi gikk nesten helt til termindatoen.

Anonymkode: e5bc7...621

Skrevet

Jeg vet ikke, men tipper utviklingen går omtrent like fort, men at noen kanskje er disponert for større vekst(ikke det samme som utvikling) eller tidligere fødsel. 

Anonymkode: 31f43...7a1

• Liker 1
Skrevet

Jordmor sa at man ofte kan se litt på syklus-lengden. Har man kort syklus, føder man før, ved normal syklus så føder man tett opp mot termin og har man lang syklus så går man gjerne over. Garantert ikke riktig i alle tilfeller, men syns det var en spennende teori. Selv har jeg lang syklus og er på overtid🤙 

Anonymkode: 98202...126

Skrevet

Leste et sted for lenge siden, at et svangerskap er x antall sykluser, så har du kortere sykluser så kan du ha kortere graviditeter.

Jeg har 22-25 dager, og fødte i uke 37+3 (3800 gr) og 39+1 (4200 gr), så de var nok ferdige da. 😆

Finner ikke igjen det i farta, men ble nysgjerrig og skal lete mer.

Anonymkode: 506e2...f0f

Skrevet

Ifølge enkelte bloggere med mange barn i alle fall, så er det sånn. :knegg:

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har to barn, første ble født 12 dager før termin mens andre barn ble født 37+3. 

Begge var jo innenfor termin, og hadde fødselsvekt på ca. 3,6 og 3,7 kg. Begge var 48 cm, så var jo nokså "store". Hadde jeg gått til termindato med begge hadde de nok vært godt over 4 kg?

Hadde ikke svangerskapsdiabetes, og fødselen startet spontant med begge.

Er det bare slik at noen blir fortere "ferdig" enn andre? Vurderer nr 3 og er litt nysgjerrig på om jeg kan forvente tidligere fødsel igjen, eller om det bare er helt tilfeldig🙈

Anonymkode: 3c16b...4c9

Termin og lengde på svangerskap er ikke en nøyaktig vitenskap. 

De regner ja - et vist antall dager, men det er jo mer enn bare faktoren om barnet er "ferdig" som avgjør når fødsel starter. 

Har også lest noe om at kvinner som gjerne har korter sykluser opplever kortere graviditeter. Og uansett så er jo termin   + ÷ 14 dager. 

Min søster har født alle sine 4 barn 3 uker før termin dato. Alle normal str og over 3.5kg 

Jeg har fått 2 barn  3 uker før termin, og 1 barn etter termin. 

Noen sier også at om man føder før tiden eller overtid kan gå igjen i en familie f.eks. Lite forskning på det, men igjen så er ikke det noe eksakt vitenskap for svangerskapspenger. I så fall ville de nok hatt mer barn som blir født til termin. Per i dag er det mellom 5-10% som blir født på termin dato. 

Anonymkode: 864a0...60b

Skrevet

Jordmor sa til meg at kvinner har en svangerskapslengde på samme måte som de har en sykluslengde. Om hun baserte det på forskning eller erfaring eller bare mente det, vet jeg ikke. Og det innebærer bare at en har økt sannsynlighet for å føde til omtrent samme tid i svangerskapet hver gang, det er veldig mange unntak. 

Hun sa også at hun opplevde at lave kvinner med små bekken oftere fødte litt tidligere (innenfor terminperioden), og at det kunne være naturens måte å sørge for at babyene ikke var for store ved fødsel. 

Personlig har jeg syklus på 24-26 dager, og er rett over 1.50 cm og tynn, og det samme gjelder moren min. Jeg fødte mine barn i uke 40, hun fødte sine mot slutten av uke 41, så vi var unntak fra teoriene i hvert fall. Men barna kom til omtrent samme tid. Og det gjelder for mange andre jeg kjenner også. 

Anonymkode: f2727...3d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...