Gå til innhold

Finne eier av nettbutikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen måte å finne ut hvem som eier en nettbutikk som tilsynelatende er norsk og se om den er ekte?

Anonymkode: d40a0...e6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bure vel være regitrert på proff.no eller brrg.no? Søk opp navn/organisasjonsnummer der. Hadde søkt dem opp på Trustpilot også.

Anonymkode: 44ae4...19c

Skrevet

Søke opp org.nr, så kommer bedriftens detaljer opp. 

Anonymkode: adbc0...406

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søke opp org.nr, så kommer bedriftens detaljer opp. 

Anonymkode: adbc0...406

… og hvis det ikke opplyses et organisasjonsnummer bør du styre unna. 

Anonymkode: 7431a...96f

• Liker 2
Skrevet

Norid hvis butikken har no-domene, hvis ikke bruker du networksolutions.com, i tillegg til eier så bør du sjekke når domenet ble opprettet, helt nye domener er ofte svært tvilsomme.

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg blir ikke klokere. Google gir få resultater og jeg finner den ikke på trustpilot. Det gjelder denne butikken https://www.hornofafrican.com

Skrevet

Styr unna. Det oppgis verken orgnr, navn på eier, fysisk adresse eller noe. 

Anonymkode: 664bc...1ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det noen måte å finne ut hvem som eier en nettbutikk som tilsynelatende er norsk og se om den er ekte?

Generelt:

Jeg leser ofte tips som: Sjekk brreg eller trustpilot. Se om språket er riktig, se hvor mange likes eller følgere de har på SoMe osv. Vi ønsker ofte å se etter kjennetegn som er helt klart god/bra/riktig eller feil. Men det hjelper deg ikke.

For en side som ikke er helt korrekt norsk, kan være laget av noen som ikke har bodd i Norge veldig lenge. Men som gjør jobben veldig bra og jobber hard for å få kunder. I brreg kan du finne en norsk adresse, mens selskapet er i utlandet eller sender alle oppdrag til utlandet. Trustpilot kan ha falske anbefalinger. Eller... selskaper kan har gjort godt arbeid i årevis, men ikke ha noen anbefalinger eller tilbakemeldinger på Trustpilot. Likes og følgere kan kjøpes. osv.

Det er lett å forfalske slike ting. Spesielt når svindlere vet at alle sjekker disse punktene. Og selv om det er et norsk selskap, med alle kjennetegn ok, med positive anmeldelser på Trustpilot, kan det være et selskap som svindler folk. Som leverer dårlige produkter og/eller tjenester. 

Og det kan også gi urettmessig negative vurderinger av personer og bedrifter som virkelig gjør en god jobb. Som ikke bare er ute etter penger. Som ikke bruker alle slags markedsføringstriks for å få deg som kunde. Som respekterer kunder. Som ikke spør hele tiden om din e-postadresse, om å skrive anbefalinger osv. Men som lar deg rett og slett være kunde og gi deg frihet.

Jeg anbefaler deg å lese nettsiden/nettsider nøye. Er all informasjon klar? Finnes det god informasjon om produktene og tjenestene? Er de bare ute etter penger? Bruker de mange markedsføringstriks? Ta kontakt med bedriften via e-post. Still noen spørsmål og se om og hvordan de svarer. Svarer de sent? Ikke i det hele tatt? Henviser de deg til nettsiden og du må finne ut alt selv? Eller svarer de godt og raskt på spørsmålene dine, behandler de deg respektfullt osv. Sjekk om de er på sosiale medier og se hva de legger ut der. Mange svar på innleggene betyr ikke automatisk at de gjør en god jobb. Jeg kjenner en bedrift som får mange svar og er veldig populært. Men alle reaksjonene er «Det er ikke sant» «Det fungerer ikke sånn» «Jeg opplever det annerledes» osv. 

Se deg rundt, vurder om bedriften oppfører seg bra. Les, les på nettsiden. Ta kontakt med selskapet. Vær oppmerksom på "giftig" oppførsel. Akkurat som du gjør med mennesker. Ikke bare døm på utsiden, men ta kontakt (flere ganger hvis du vil) og se hvordan det går. Tenk over om du vil kjøpe fra et selskap hvis de gir lite informasjon om et produkt eller en tjeneste, hvis de bare er ute etter pengene eller dataene dine, eller hvis de ikke svarer eller svarer dårlig på e-posten din.

Anonymkode: c429b...0be

• Nyttig 1
Skrevet

Domenet er nytt, registrert hos tucows 27 november 2023, skjult eier av domenet. Butikken er nok ikke norsk men nettsiden ser hvor en bruker kommer fra og legger da ut teksten med det språkes som brukes der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...