AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Del Skrevet 13. januar 2024 Hva tenker dere om en person som drikker to/tre bokser øl flere dager i uka? Venter til kvelds,da det ikke er mere jobb eller bilkjøring. Ingen barn som bor hjemme. Ikke kranglete eller sint. Ingen problemer med å la være hvis det feks skal kjøres bil sent på kvelden. Men lyver til samboer om antall bokser drukket,gjemmer unna ølbokser. Anonymkode: 30a13...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva tenker dere om en person som drikker to/tre bokser øl flere dager i uka? Venter til kvelds,da det ikke er mere jobb eller bilkjøring. Ingen barn som bor hjemme. Ikke kranglete eller sint. Ingen problemer med å la være hvis det feks skal kjøres bil sent på kvelden. Men lyver til samboer om antall bokser drukket,gjemmer unna ølbokser. Anonymkode: 30a13...3f9 Det siste der kan jo fort være et resultat av at personen ikke orker bråk om det å ta noen øl. Anonymkode: e984d...72a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Del Skrevet 13. januar 2024 Mengden er helt uproblematisk. Sniking og hjemmingen er problematisk. Hvorfor gjør han det? Fordi du ikke unner han de par ølene? Anonymkode: 3e658...9ce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marte79 Skrevet 13. januar 2024 #4 Del Skrevet 13. januar 2024 Mengden er irrelevant. Det er vanen som gjør noen til alkoholiker. Du kan være avhengig av «bare» et lite glass hver kveld. Så fort det er ubehag når man ikke får det har man et problem. BTW: Oppførselen har heller ikke noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Del Skrevet 14. januar 2024 Lyvingen er et problem. Hvorfor skjule det? Fordi en selv innser at en drikker for mye? Fastlegen min sa til meg at hvis mannen min drakk vin i krus, eller på annen måte ville skjule for meg hvor mye han drakk, var det et tegn på begynnende avhengighet. Anonymkode: 6c702...b39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva tenker dere om en person som drikker to/tre bokser øl flere dager i uka? Venter til kvelds,da det ikke er mere jobb eller bilkjøring. Ingen barn som bor hjemme. Ikke kranglete eller sint. Ingen problemer med å la være hvis det feks skal kjøres bil sent på kvelden. Men lyver til samboer om antall bokser drukket,gjemmer unna ølbokser. Anonymkode: 30a13...3f9 Det første er ikke det verste, men at det lyves om inntak, og gjemmes ølbokser er et stort rødt flagg for meg. Og det sier jeg fordi min samboer har gjort det samme. Han er nå frivillig innlagt på rusklinikk, etter å ha holdt på slik over lengre tid. ( men meget sjelden vært synlig beruset) Som pårørende vil jeg linke til en side som gav meg noen ahaopplevelser. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/rad-til-alkoholmisbrukerens-partner Sender deg mange klemmer fra en pårørende til en annen Anonymkode: 0dacc...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 14. januar 2024 #7 Del Skrevet 14. januar 2024 For meg ville det vært et stort problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det første er ikke det verste, men at det lyves om inntak, og gjemmes ølbokser er et stort rødt flagg for meg. Og det sier jeg fordi min samboer har gjort det samme. Han er nå frivillig innlagt på rusklinikk, etter å ha holdt på slik over lengre tid. ( men meget sjelden vært synlig beruset) Som pårørende vil jeg linke til en side som gav meg noen ahaopplevelser. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/rad-til-alkoholmisbrukerens-partner Sender deg mange klemmer fra en pårørende til en annen Anonymkode: 0dacc...b82 Jeg er ikke TS men i samme situasjon. Hvor mange år/lang tid tok det før din samboer frivillig takket ja til hjelp? ps. Tusen takk for nytting link. Anonymkode: 94721...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke TS men i samme situasjon. Hvor mange år/lang tid tok det før din samboer frivillig takket ja til hjelp? ps. Tusen takk for nytting link. Anonymkode: 94721...63d Jeg har kjent ham i 7 år og han har hatt et høyt alkoholforbruk hele veien. Men for min del begynte jeg å kjenne på det for 5 år siden, og det har eskalert etter det. Jeg har tatt det opp flere ganger, mest pga helserelaterte problemer. Mulig det har sunket inn gradvis, for han bad selv om hjelp nå i høst. Jeg forventer dog noen nedturer fremover, selv om han er i behandling nå. Veien er ikke enkel. Anonymkode: 0dacc...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har kjent ham i 7 år og han har hatt et høyt alkoholforbruk hele veien. Men for min del begynte jeg å kjenne på det for 5 år siden, og det har eskalert etter det. Jeg har tatt det opp flere ganger, mest pga helserelaterte problemer. Mulig det har sunket inn gradvis, for han bad selv om hjelp nå i høst. Jeg forventer dog noen nedturer fremover, selv om han er i behandling nå. Veien er ikke enkel. Anonymkode: 0dacc...b82 Tusen takk for svar. Jeg har tryglet/truet/grått osv om han kan søke hjelp de siste 5-6 årene, da jeg ser at drikkingen går utover helsen (+ølbokser gjemmes/kastes vekk i poser i huset etc). Men nei! Det er så synd, for mannen er ett helt fantastisk menneske, minus drikkingen. Masse lykke til på veien og igjen takk for svar (og beklager for å «kuppe» tråden TS) ❤️ Anonymkode: 94721...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Jeg har tryglet/truet/grått osv om han kan søke hjelp de siste 5-6 årene, da jeg ser at drikkingen går utover helsen (+ølbokser gjemmes/kastes vekk i poser i huset etc). Men nei! Det er så synd, for mannen er ett helt fantastisk menneske, minus drikkingen. Masse lykke til på veien og igjen takk for svar (og beklager for å «kuppe» tråden TS) ❤️ Anonymkode: 94721...63d Du må ta vare på deg selv. Om nødvendig flytte ut. DU kan ikke endre ham, dessverre. Og du, som meg, er nok dessverre delvis medavhengig. Han må innrømme for seg selv at han har problemer. Mitt tips er på henvende deg til fastlegen og be ham om å ta blodprøver av din mann. Min mann mistet førerkortet av fastlegen etter at blodprøvene avklarte hvor mye han egentlig drakk. ( Jeg tror dette var mye av grunnen til at han søkte hjelp) Lykke til i din "kamp" også. Og oppsøk gjerne pårørendesider på nett. Jeg trodde ikke hans drikking påvirket meg så mye, men jeg sov nesten kontinuerlig når jeg ikke var på jobb de to første ukene etter han ble innlagt. Så jeg har nok jobbet mer med dette i underbevisstheten enn jeg har trodd. (Jeg kjenner at dette burde vært tatt på PM, men om det kan hjelpe noen så håper jeg det er greit at vi kupper tråden til TS litt) Anonymkode: 0dacc...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Del Skrevet 14. januar 2024 Noen øl ett par dager i uken, som ikke går ut over noen, er ikke nødvendigvis ett alkoholproblem. Spesielt ikke hvis man fint kan droppe det hvis man skal kjøre bil eller noe. At man lyver for samboer er heller ikke nødvendigvis ett alkoholproblem, det kan like mye være grunnet problemer i forholdet. Anonymkode: ad7ea...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må ta vare på deg selv. Om nødvendig flytte ut. DU kan ikke endre ham, dessverre. Og du, som meg, er nok dessverre delvis medavhengig. Han må innrømme for seg selv at han har problemer. Mitt tips er på henvende deg til fastlegen og be ham om å ta blodprøver av din mann. Min mann mistet førerkortet av fastlegen etter at blodprøvene avklarte hvor mye han egentlig drakk. ( Jeg tror dette var mye av grunnen til at han søkte hjelp) Lykke til i din "kamp" også. Og oppsøk gjerne pårørendesider på nett. Jeg trodde ikke hans drikking påvirket meg så mye, men jeg sov nesten kontinuerlig når jeg ikke var på jobb de to første ukene etter han ble innlagt. Så jeg har nok jobbet mer med dette i underbevisstheten enn jeg har trodd. (Jeg kjenner at dette burde vært tatt på PM, men om det kan hjelpe noen så håper jeg det er greit at vi kupper tråden til TS litt) Anonymkode: 0dacc...b82 Det går helt fint! Bare bra å dele erfaringer! TS Anonymkode: 30a13...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå