AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Jeg har lest mye,men skjønner det fortsatt ikke...Kan noen forklare meg følgende: 1) Når mensen har vært borte i ett år, er det da STARTEN på overgangsalderen eller betyr ett års fravær av mens at man er ferdig med overgangsalderen? 2) Og hva skjer om man starter med hormonterapi mot overgangsplager og blir kvitt disse. F.eks. hetetokter. Får man da plagene tilbake når man slutter med hormoner noen år senere? Er hormonterapi bare å utsette problemene liksom? Anonymkode: 2ead1...6b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Overgangsalderen starter flere år før den faktisk kommer. Når menser starter og komme uregelmessig er du i menopausen. Den kommer som regel snikende før den plutselig er der. Noen kommer i den veldig fort av ulike årsaker, f.eks ved fjerning av eggstokkene. Hos noen varer overgangsalderen 1-2 år. Selv om om mensen stopper opp og vært borte 1 år så er det ikke dermed sagt at ting er som før. Mye kroppslige plager hos de fleste. Ikke alle får veldige hetetokter. Jeg fikk beskjed etter ca 2 år da mensen var borte at jeg var ferdig med overgangsalderen. Hadde ikke de verste hetetoktene. Men fy søren så mye annet som skjer. Ikke alltid legene vil en skal ta hormoner, har man moderate eller lite plager så er mange leger restriktive med medisiner. Mange blir deprimerte og føler de mister seg selv. Slimhinnene tørker inn etterhvert både nedentil og i munn, kløe i ørene og tørre øye er bare noe som skjer etterhvert. Jeg kan ikke ta hormoner og føler meg flat for det meste pga mangel på hormoner i kroppen. Men det er jo veldig individuelt hvordan man har det. Noen har og overgangsalderen veldig sent og lenge, dvs fra 60 år og noen år. Anonymkode: 31841...6d2 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Nja,mistet mensen etter ei viss vaksine.... Men kom tilbake igjen etter 1.5år. Er 49 år gammel. Anonymkode: 11e19...615 1
Duff Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Det ligger en god dokumentar om overgangsalderen på NRK. Se den, der tar de for seg det meste du trenger å vite. 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Ok om jeg slenger med noen spørsmål? Jeg går på hormoner, og nattesvette, søvnproblemer og humørsvingningene er nesten borte. Men jeg mister fortsatt hår og sliter med hjernetåke. Skulle ikke den delen også bli bedre med hormoner? Anonymkode: 156f9...68c
2bi Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Overgangsalderen starter flere år før den faktisk kommer. Når menser starter og komme uregelmessig er du i menopausen. Den kommer som regel snikende før den plutselig er der. Noen kommer i den veldig fort av ulike årsaker, f.eks ved fjerning av eggstokkene. Hos noen varer overgangsalderen 1-2 år. Selv om om mensen stopper opp og vært borte 1 år så er det ikke dermed sagt at ting er som før. Mye kroppslige plager hos de fleste. Ikke alle får veldige hetetokter. Jeg fikk beskjed etter ca 2 år da mensen var borte at jeg var ferdig med overgangsalderen. Hadde ikke de verste hetetoktene. Men fy søren så mye annet som skjer. Ikke alltid legene vil en skal ta hormoner, har man moderate eller lite plager så er mange leger restriktive med medisiner. Mange blir deprimerte og føler de mister seg selv. Slimhinnene tørker inn etterhvert både nedentil og i munn, kløe i ørene og tørre øye er bare noe som skjer etterhvert. Jeg kan ikke ta hormoner og føler meg flat for det meste pga mangel på hormoner i kroppen. Men det er jo veldig individuelt hvordan man har det. Noen har og overgangsalderen veldig sent og lenge, dvs fra 60 år og noen år. Anonymkode: 31841...6d2 Det antas at man er i overgangsalderen (menopause) 1 år etter siste menstruasjon. Før den tid er kvinnekroppen i perimenopause. Den kan vare i inntil 10 år og by på en "fest" av forskjellige symptomer, bla uregelmessig mens. I Norge gir hormonterapi vanligvis etter overgangsalderen (1 år uten mens) men i f eks England har de sett god effekt av å starte tidligere. Vil anbefale deg å snakke med fastlegen din, evt en privatpraktiserende gynekolog. Dokumentaren på NRK er også både lærerik og tankevekkende. 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Der er mange som går på hormonterapi lenge før mensen begynner å krølle seg. Jeg går på hormoner og skulle begynt mange år før men leger var så bestemte pånat jeg hadde angst (derfor jeg svettet) men de symptomene forsvant når jeg begynte på hormoner. Fastlegene kan lite om dette. Anonymkode: abab9...b60 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Noen jeg kjenner hadde plager i ca. 10 år. Da jeg kuttet Yasmin p-piller, merket jeg overgangsalderen. Hetetoker, våknet mange ganger om nettene for det føltes som sterke feberbølger som raste gjennom overkroppen. Fikk problemer med å lese og konsentrere meg. Ble svimmel og uvel av å trene som vanlig. Minnet om mild krystallsyke. Legen anbefalte meg å bruke Yasmin en stund til, og nå er jeg normal igjen. Link til de mange symptomene ved overgangsalderen: https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/ Anonymkode: f3f3c...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Der er mange som går på hormonterapi lenge før mensen begynner å krølle seg. Jeg går på hormoner og skulle begynt mange år før men leger var så bestemte pånat jeg hadde angst (derfor jeg svettet) men de symptomene forsvant når jeg begynte på hormoner. Fastlegene kan lite om dette. Anonymkode: abab9...b60 Men MÅ man gå på hormonterapi? Er dette bare for å unngå hetetokter og andre symptomer? Vet ikke om det er verdt det Anonymkode: d1e72...fd6 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men MÅ man gå på hormonterapi? Er dette bare for å unngå hetetokter og andre symptomer? Vet ikke om det er verdt det Anonymkode: d1e72...fd6 Du må ingenting. For mange er det verdt det, du vet ikke om det er verdt det for deg før du prøver. Anonymkode: e2c54...d2d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nja,mistet mensen etter ei viss vaksine.... Men kom tilbake igjen etter 1.5år. Er 49 år gammel. Anonymkode: 11e19...615 Jeg mistet mensen etter vaksine og etter covid. Kom tilbake begge gangene og så kom overgangsalderen. Anonymkode: e3455...266
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men MÅ man gå på hormonterapi? Er dette bare for å unngå hetetokter og andre symptomer? Vet ikke om det er verdt det Anonymkode: d1e72...fd6 Du må ingenting, men har man store plager og hormoner hjelper så er det jo verdt det. I følge dokumentaren som ligger på nrk er også lave verdier av kjønnshormoner koblet mot f.eks demens, og de mente at hormoner kunne ha en forebyggende effekt der ☺️ Anonymkode: b404e...d05 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har vært i overgangsalderen i 10 år og blør fortsatt. Hele tiden har jeg tenkt at nå må det da snart være over. Yeah right! Anonymkode: c681d...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må ingenting, men har man store plager og hormoner hjelper så er det jo verdt det. I følge dokumentaren som ligger på nrk er også lave verdier av kjønnshormoner koblet mot f.eks demens, og de mente at hormoner kunne ha en forebyggende effekt der ☺️ Anonymkode: b404e...d05 Er det ikke sånn at kun 1 av 3 kvinner får slike plager? Og ikke glem bivirkninger av denne behandlingen... Anonymkode: d1e72...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ok om jeg slenger med noen spørsmål? Jeg går på hormoner, og nattesvette, søvnproblemer og humørsvingningene er nesten borte. Men jeg mister fortsatt hår og sliter med hjernetåke. Skulle ikke den delen også bli bedre med hormoner? Anonymkode: 156f9...68c Hvilke hormoner går du på? Vi får jo en nedgang i alle tre kjønnshormoner (østrogen, progesteron og testosteron), men får ofte utskrevet kun østrogen/progesteron. Mangel på testosteron kan gi hårtap og lite energi, kanskje burde du hatt dette også? Problemet er bare at bruk av testosteron hos kvinner er lite kjent/anerkjent i Norge, og det finnes ingen egne preparater for oss. Anbefaler dokumentaren på NRK ☺️ Anonymkode: b404e...d05 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke sånn at kun 1 av 3 kvinner får slike plager? Og ikke glem bivirkninger av denne behandlingen... Anonymkode: d1e72...fd6 Som med alt annet må man veie virkning - bivirkning opp mot hverandre, og finne ut hva som er mest hensiktsmessig for seg selv. Tenker du på studien som for lenge siden viste økt risiko for brystkreft, så har man i ettertid funnet ut at den risikoen er minimal, og at fordelene er større og mange flere. « Mange er redde og forbinder bruk av all østrogenbehandling med brystkreftfare og død. Skepsisen stammer blant annet fra en stor amerikansk studie, The Women's Health Initiative (WHI) (3), som i 2002 gikk ut med midlertidige funn og advarte mot fare for brystkreft, blodpropp og slag ved hormonbehandling. Etter at forskerne gikk gjennom resultatene på nytt, ble det klart at denne risikoen ikke gjaldt for de yngste kvinnene som var med i studien, de under 60 år. I tillegg har utallige nye studier motbevist påstandene» https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen Anonymkode: b404e...d05 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 Det er ikke bare å ta hormoner. Det er for veldig plagsomme symptomer på for tidlig overgangsalder. Naturen skal helst gå sin gang. Overgangsalder er jo ingen sykdom. Selv om plagene kan bli svært begrensende. I Norge snakkes det for lite om pre menopause og leger utelukker overgangsalder på bakgrunn av blodprøver. De viser OA som er godt i gang, og de som får negativ fortsetter leting og utredning etter sykdommer som passer de plagsomme symptomene. Ved å sjekke ut pre menopause kunne ressurser vært spart. Både tidlig og fullt i gang OA er naturlige prosesser som vil gå sin gang og bli borte. Det kan vare fra 1-10 år. Symptomlindring og å endre livsstil kan bli nødvendig. Anonymkode: cbe04...a41 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Overgangsalderen starter flere år før den faktisk kommer. Når menser starter og komme uregelmessig er du i menopausen. Anonymkode: 31841...6d2 Jaha. Jeg har hatt uregelmessig mens siden jeg var 13 år. Når startet overgangsalderen min - da jeg var 5? Jeg har for øvrig vært uten menstruasjon i mer enn 1 år, men for meg er det ekstremt stress. Én liten ting kan vippe alt vekk på et øyeblikk. Anonymkode: 2878d...645
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke bare å ta hormoner. Det er for veldig plagsomme symptomer på for tidlig overgangsalder. Naturen skal helst gå sin gang. Overgangsalder er jo ingen sykdom. Selv om plagene kan bli svært begrensende. I Norge snakkes det for lite om pre menopause og leger utelukker overgangsalder på bakgrunn av blodprøver. De viser OA som er godt i gang, og de som får negativ fortsetter leting og utredning etter sykdommer som passer de plagsomme symptomene. Ved å sjekke ut pre menopause kunne ressurser vært spart. Både tidlig og fullt i gang OA er naturlige prosesser som vil gå sin gang og bli borte. Det kan vare fra 1-10 år. Symptomlindring og å endre livsstil kan bli nødvendig. Anonymkode: cbe04...a41 Veldig god kommentar. Anonymkode: d1e72...fd6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå