Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Keg har vært gradert sykmeldt i 7 måneder, og har 5 mnd igjen før jeg evt må over på aap. Jeg jobber ca 40% og er 60% sykmldt. 
Nav snakket noe om at jeg ikke kan jobbe mer enn 50% i forbindelse med søknad på aap? Eller har jeg misforstått? 
noen som vet? 
målet er jo å komme meg i 100% jobb igjen før sykmld året er omme

Anonymkode: ac885...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.nav.no/aap

Som hovedregel må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 prosent når du søker.

Jeg jobber selv i en 60% stilling og har 40% AAP mem det hsr skjedd over tid. Men greit å være obs på dette:

"Du kan jobbe og samtidig beholde AAP

• Hvis du jobber, vil NAV redusere utbetalingen din på AAP ut fra hvor mye du jobber.
  • Hvis du jobber mer enn 60 prosent, får du som hovedregel ikke utbetalt AAP.

Og dette:

"Hvis du har rett til sykepenger og grunnlaget er to ganger grunnbeløpet i folketrygden (2 G) eller mer, må du bruke opp sykepengeretten din før du har rett til AAP. Hvis sykepengegrunnlaget ditt er lavere enn 2 G, kan du velge mellom sykepenger og AAP.

Hvis du mottar sykepenger for en deltidsstilling på inntil 60 prosent, kan du ha rett på både sykepenger og reduserte AAP".

Anonymkode: 26d43...bb3

Skrevet

Men hvis jeg nå går opp i full jobb og blir friskmeldt, for så å jobbe 3 mnd og blir sykmeldt igjen. Mister jeg da retten til å søke aap? Hvis jeg da blir sykmldt frem til året er brukt opp? 
Synes det er helt idiotisk, man må jo få prøve seg i høyere stilling før man går opp i fullt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hvis jeg nå går opp i full jobb og blir friskmeldt, for så å jobbe 3 mnd og blir sykmeldt igjen. Mister jeg da retten til å søke aap? Hvis jeg da blir sykmldt frem til året er brukt opp? 
Synes det er helt idiotisk, man må jo få prøve seg i høyere stilling før man går opp i fullt? 

Nå står det jo en del informasjon i linken jeg la ved. Og jeg anbefaler deg å lese litt der. Blant annet under AAP som sykepengeerstatning

AAP kan en som hovedregel gå på i inntil 3 år.

Under"AAP i overgangsperioder-  snart tilbake i full jobb" i linken står det også at når du gradvis øker til full jobb, kan du få AAP også når du jobber mer enn 60 prosent. Dette er en felles plan du og saksbehandler blir enige  om sammen med den medisinske behandlingen akkurat du trenger for å komme tilbake til full jobb over tid. Så sjansen for at du skal stå på bar bakke om det eventuelle scenario skulle skje er liten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå står det jo en del informasjon i linken jeg la ved. Og jeg anbefaler deg å lese litt der. Blant annet under AAP som sykepengeerstatning

AAP kan en som hovedregel gå på i inntil 3 år.

Under"AAP i overgangsperioder-  snart tilbake i full jobb" i linken står det også at når du gradvis øker til full jobb, kan du få AAP også når du jobber mer enn 60 prosent. Dette er en felles plan du og saksbehandler blir enige  om sammen med den medisinske behandlingen akkurat du trenger for å komme tilbake til full jobb over tid. Så sjansen for at du skal stå på bar bakke om det eventuelle scenario skulle skje er liten. 

Takk for svar. Kanskje dårlig formulert av meg, men jeg snakker om før man kommer så langt at man ha mer på aap. 
Hvis jeg friskmelder meg mer og jobber ka skje 80% og tiden går og jeg kommer borti aap så får jeg ikke det hvis jeg jobber mer enn 50% i sykmeld perioden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...