Gå til innhold

Næringsrik mat på lavbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager en tråd for tips til matvarer som er rene, rimelige og næringsrike! For oss som har begrenset økonomi, men likevel ønsker å spise rent og næringsrikt.

Her passer alle tips relatert til temaet. Men kravene er at maten er næringsrik og ren. Dette er ikke tråden for «slankemat» uten sukker, uten fett eller lignende.

Her i huset bruker vi mye egg og mye havregryn.

Anonymkode: 555cf...9d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste man kan gjøre for helsa og økonomien, er å spise variert og se på næringsinnholdet i kosten under ett, og det betyr at man fort dropper forestillinger som "ren" mat. 

Anonymkode: c3eaf...46a

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser så ren mat som mulig og kjøper ris, poteter, gulrøtter, egg, bananer, røde linser og havregryn som standard. Jeg bruker havremelk og har alltid kyllingfilet i kjøleskapet. Jeg bruker også rismel i stedet for f.eks hvete. Funker godt i pannekaker. Bruker gresk yoghurt og diverse bær. Extra V Olivenolje koster litt, men er det eneste jeg bruker av smør/oljer. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg skulle klare meg lenge på lavt budsjett  ville jeg kjøpt:

Ris, løk, hvitløk, purre, krydder, tørre kikerter for å koke selv, egg, frosne erter og gulrøtter. Poteter. Og havregryn. Eventuelt mel og tørrgjær for å bake eget brød, og en stor ost på tilbud. Kanskje tyrkisk yoghurt. Og olivenolje.

Ikke alt er billig i innkjøp, men det er mat som kan varieres mye med krydder, er holdbart og mettende. Og råvarebasert. 

Tar man seg råd til en hel høne eller kylling kan man koke den og få kjøtt og kraft som blir flere måltider.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Silvia515 skrev (6 minutter siden):

Jeg spiser så ren mat som mulig og kjøper ris, poteter, gulrøtter, egg, bananer, røde linser og havregryn som standard. Jeg bruker havremelk og har alltid kyllingfilet i kjøleskapet. Jeg bruker også rismel i stedet for f.eks hvete. Funker godt i pannekaker. Bruker gresk yoghurt og diverse bær. Extra V Olivenolje koster litt, men er det eneste jeg bruker av smør/oljer. 

Havremelk er ikke ren mat - det er ultraprosessert industrimat.

Anonymkode: d6df9...1f5

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

lag em stor panne med lapskaus, og ha i det du liker og fryse det i matbokser så har en mange middager. 

Anonymkode: 3adca...920

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke den du siterte, men vi lager vår egen havremelk :) 

Anonymkode: 35aab...80a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Egg, potet, ferske grønnsaker, rotgrønnsaker, hjemmelaget brød, gulost, havregryn, ris, melk.

For proteiner bør du ha litt kjøtt og fisk, eventuelt bønner i ulike varianter.

Anonymkode: 229c1...4ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Havremelk fra butikk har ikke så mye med havre på gjøre...skikkelig griseri. En katastrofe i mine øyne.

Anonymkode: aee78...991

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Linser er billig og kan erstatte kjøtt i mange retter. 

Anonymkode: cd40a...924

• Liker 2
Skrevet

Hold deg til råvarer, billigst.

Proteiner: Kjøtt, fisk, kylling. Så grønnsaker, kan bruke frosne. Potet/ris...enkelt kosthold.

Store havregryn til frokost, egg som tilbehør. 2-3 stk bløtkokte.

Cottage cheese er også nydelig proteinkilde, bland med kesam for enda bedre smak :) Hold deg unna lettprodukter.

Anonymkode: aee78...991

• Nyttig 2
Skrevet
Silvia515 skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke rimelig, noe ts spurte om

Anonymkode: c4349...62c

• Nyttig 1
Skrevet

Her går det mye i havregryn, tørket linser og belgfrukter, grønnsaker(kjøper for det meste grønnsaker som er i sesong og i butikkens eget merke ), tofu og tvp. Vi bruker også en del quinoa som vi fyller opp i skapet når vi kommer over det på tilbud 😊

Anonymkode: 35aab...80a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo ikke rimelig, noe ts spurte om

Hva er ikke rimelig og (!) samtidig næringsrikt mener du? 

Skrevet
Silvia515 skrev (9 minutter siden):

Hva er ikke rimelig og (!) samtidig næringsrikt mener du? 

Kyllingfilet, gresk yoghurt og bær er ikke akkurat rimelig 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kyllingfilet, gresk yoghurt og bær er ikke akkurat rimelig 

Kyllingfilet får du stort sett til litt over kr 100 pr kilo, men kylling kan selvsagt droppes. Gresk yoghurt kjøpte jeg til 14,90 for en stort beger på en internasjonal matbutikk tidligere i dag. Bær har jeg plukket selv. 

Endret av Silvia515
Korrektur
  • Liker 1
Skrevet

Havregryn

Brokkoli ( ofte tilbud te 10kr pr bunt)

Egg (kjøp stor kartong fra billig merke i butikk)

Ris

Wok grønsaker ( kjøp svær pose f eks på holdbart eller gigaboks butikken)

Tunfisk i olje

Alle grønsaker ( de er det tilbud på)

Kylling ( 40-50% disk)

Anonymkode: a9307...bee

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte 1 kg lammekjøtt fra datodisken, kostet bare 100,-. 😱

Stekte før jeg kokte det med litt fond i noen timer. Tilsatte en boks hermetiske tomater, urter, linser, diverse bønner, havrekorn og rotgrønnsaker.

En gryte ble til 2 middager for 4 pers, ca 250,-. Kunne gjort den enda billigere... 😊

Så mitt tips er å sjekke datodisken og supplere med linser, bønner og korn (hele).

Endret av Blåttvann
Skrevet

Drikk kun vann. Dropp brus, juice, melk etc.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...