Gå til innhold

Er Gran Canaria fint?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fine veier? Eller stup og råkjøring med buss der du sitter med hjertet i halsen? (ala tyrkia noen steder der du omtrent er utfor fjellskrenten i svingene i motsatt felt i høy fart).. 

Trygt og fint å reise rundt? 

Fine rene hotell? 

Barnevennlig?

Mye innsekter/edderkopper/kakerlakker osv?

Noe å tenke på? 

Flyturen grei ned hit stortsett eller mye turbolens?

Anonymkode: dcac9...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare vært på Playa del Ingles en gang. Det var helt ok. Ganske møkkete, ja råkjøring og kakerlakker på hotellet. Relativt lite å gjøre og se, stort sett fyllasted. Flyturen var helt ok, men den er 6 timer, så ville mye heller valgt fastlands Spania med små barn - du får akkurat det samme der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedveien tvers over øyen er fin motorvei, sjekk gjerne ut Streetview på Google Maps :)

Hotellene varierer veldig mye i standard. 

Ikke mitt førstevalg, men så liker jeg heller ikke å ligge på stranden hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Andre steder i mars det er varmt og fint som dere kan anbefalle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit hvis du bare vil slappe av og sole deg. 

Anonymkode: 62135...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Gran C har bra gokart og softgun bane:)

Ellers greit men langt og typisk feriested. Spiller du golf er det nok veldig ålreit.

du nevner buss og turbulens.. det vil jo variere! Jeg opplevde ikke turbulens. Husk flyene tåler det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grusom plass, blodharry. Dårlige restauranter stort sett, masse andre skandinaviske.

Bruke tid og penger på Granka skjer ikke igjen for min del, var over hele øya for å utforske den. Sitte nesten 6t i et fly for dette, aldri igjen!

Barcelona er 3t fra OSL, der er det et matmekka OG strand! :) 

Anonymkode: 0ffcf...a19

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grusom plass, blodharry. Dårlige restauranter stort sett, masse andre skandinaviske.

Bruke tid og penger på Granka skjer ikke igjen for min del, var over hele øya for å utforske den. Sitte nesten 6t i et fly for dette, aldri igjen!

Barcelona er 3t fra OSL, der er det et matmekka OG strand! :) 

Anonymkode: 0ffcf...a19

Har vurdert å reise der. Men ikke syden temp i mars? Er det trygt, fint, rent og greit å være med barn/ungdom?  Badeliv og sol er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fine veier? Eller stup og råkjøring med buss der du sitter med hjertet i halsen? (ala tyrkia noen steder der du omtrent er utfor fjellskrenten i svingene i motsatt felt i høy fart).. 

Trygt og fint å reise rundt? 

Fine rene hotell? 

Barnevennlig?

Mye innsekter/edderkopper/kakerlakker osv?

Noe å tenke på? 

Flyturen grei ned hit stortsett eller mye turbolens?

Digger gran canaria.  Skal dit snart på tur nr 2. 

Litt råkjøring, men ikke det værste jeg har vært med på. Oppkevde at kvinnelige taxi sjåfører var absolutt et godt alternativ. Ikke lett å finne da. 

Var på las palmas  første tur, og der kan du for det meste gå rundt. En drosje kostet ikke mye, om det ble litt langt å gå. Så hvis du vil oppleve mer kultur og oppkevelser på ett sted,  vil jeg anbefale det. Men helst da mellom begynnelsen av mars til oktober.  Da det kan være litt mer ustabile temperaturer midt på vinteren.

Vi tok også en guidet tur, som det var flere varianter av. Og kjørte opp på fjellet og besøkte sør på øya. Det var skikkelig bra opplegg. Heldigvis fikk vi tur på den ene sure dagen vi hadde, og tempen sør var fin. Sjekk get your guide. Vi ble hentet på hotellet.  Las palmas var veldig ren og pen over alt, og rundt hvert hjørne fikk du følse av å komme på et nytt sted. 

Nå drar vi sør, og på playa del ingles. På bilder ser det litt mer slitent ut, men vi drar mange og fikk tak i leilighets hotell der. Blir litt stressa av trafikk i utlandet. Men våger oss på leiebil denne gangen. Gruer meg litt, men vet at det ikke er så ille. Det er foresten motorvei rundt øya, og der går det ganske greit, litt mer stress på de trange små side veiene. Og  parkering er jo et kapittel for seg selv. 

Vi drar sør nå pga vær og temp. Pluss at det var der vi fikk overnatting til alle på ett sted. 

Så gleder meg masse til ny tur dit. 

Anonymkode: 862e1...cca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Digger gran canaria.  Skal dit snart på tur nr 2. 

Litt råkjøring, men ikke det værste jeg har vært med på. Oppkevde at kvinnelige taxi sjåfører var absolutt et godt alternativ. Ikke lett å finne da. 

Var på las palmas  første tur, og der kan du for det meste gå rundt. En drosje kostet ikke mye, om det ble litt langt å gå. Så hvis du vil oppleve mer kultur og oppkevelser på ett sted,  vil jeg anbefale det. Men helst da mellom begynnelsen av mars til oktober.  Da det kan være litt mer ustabile temperaturer midt på vinteren.

Vi tok også en guidet tur, som det var flere varianter av. Og kjørte opp på fjellet og besøkte sør på øya. Det var skikkelig bra opplegg. Heldigvis fikk vi tur på den ene sure dagen vi hadde, og tempen sør var fin. Sjekk get your guide. Vi ble hentet på hotellet.  Las palmas var veldig ren og pen over alt, og rundt hvert hjørne fikk du følse av å komme på et nytt sted. 

Nå drar vi sør, og på playa del ingles. På bilder ser det litt mer slitent ut, men vi drar mange og fikk tak i leilighets hotell der. Blir litt stressa av trafikk i utlandet. Men våger oss på leiebil denne gangen. Gruer meg litt, men vet at det ikke er så ille. Det er foresten motorvei rundt øya, og der går det ganske greit, litt mer stress på de trange små side veiene. Og  parkering er jo et kapittel for seg selv. 

Vi drar sør nå pga vær og temp. Pluss at det var der vi fikk overnatting til alle på ett sted. 

Så gleder meg masse til ny tur dit. 

Glemte å skrive at på las palmas der er det ikke så typusk turist sted. Så ikke noe party sted. Og mange gode restauranter,  de snakker stort sett spansk der, så klarte oss med litt dårlig spansk kunskaper. Engelsk var bare å glemme 

Sjekk ut get your guide. Da får du opp masse dere kan gjøre. 

For å nevne noe, så har du gamlebyen vegueta, der ligger museet til Christoffer Columbus,  en katedral,  og et museum for tidligere canariere bla, og på torsdager settes bord ut i gatene og byr på tapas kveld. Poema del mar, et gigantisk akvarium, tar en hel dag å komme seg ut igjen. Like ved poema del mar, er det guide buss, som kjører en gang i timen tror jeg det var, hvor du får vite mer om byen. 

I sørenden av canteras stranden ligger et gigantisk kjøpesenter, og i nærheten er det mulig å melde seg på surfe kurs. På baksiden av øya er det mindre bølger om du vil bade i litt roligere vann, elles er det helt nord på canteras en litt roligere bukt. 

Vi lå på hotel christina by tigotan nord på las palmas  sykt god frokost, basseng,  treningsrom. Rett utenfor døra nesten,  fant vi restaurant la maccaroni. Vi endte med alle middager der, for alt smakte himmelsk.  Veldig stille og rolig område og føltes ikke som vi var i en by. Men det hotellet er for voksne da. Men ligger andre i nærheten for familier. 

Det er mulig å ta turer litt utenfor byen i feks krokodillepark ol

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glemte å skrive at på las palmas der er det ikke så typusk turist sted. Så ikke noe party sted. Og mange gode restauranter,  de snakker stort sett spansk der, så klarte oss med litt dårlig spansk kunskaper. Engelsk var bare å glemme 

Sjekk ut get your guide. Da får du opp masse dere kan gjøre. 

For å nevne noe, så har du gamlebyen vegueta, der ligger museet til Christoffer Columbus,  en katedral,  og et museum for tidligere canariere bla, og på torsdager settes bord ut i gatene og byr på tapas kveld. Poema del mar, et gigantisk akvarium, tar en hel dag å komme seg ut igjen. Like ved poema del mar, er det guide buss, som kjører en gang i timen tror jeg det var, hvor du får vite mer om byen. 

I sørenden av canteras stranden ligger et gigantisk kjøpesenter, og i nærheten er det mulig å melde seg på surfe kurs. På baksiden av øya er det mindre bølger om du vil bade i litt roligere vann, elles er det helt nord på canteras en litt roligere bukt. 

Vi lå på hotel christina by tigotan nord på las palmas  sykt god frokost, basseng,  treningsrom. Rett utenfor døra nesten,  fant vi restaurant la maccaroni. Vi endte med alle middager der, for alt smakte himmelsk.  Veldig stille og rolig område og føltes ikke som vi var i en by. Men det hotellet er for voksne da. Men ligger andre i nærheten for familier. 

Det er mulig å ta turer litt utenfor byen i feks krokodillepark ol

Tusen takk for mye info, må sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anononyma said:

så ville mye heller valgt fastlands Spania med små barn - du får akkurat det samme der :) 

Om sommeren ja. Vinter, høst og tidlig vår så er det jo helt ulike temperaturer.  

Men Granca er harry. Fuerteventura, Las Palmas og Lanzarote er langt mindre "beach and boogie". 

Anonymkode: ba39a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogan er veldig sjarmerende synes jeg. En liten plass, men det er jo lett å ta seg rundt på Gran Canaria da. Vi hadde hovedsetet i Puerto Rico og det er jo ikke vakkert der, men vi reiste kun ned grunnet varme og avslapping. Men anbefaler å se på Mogan :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om sommeren ja. Vinter, høst og tidlig vår så er det jo helt ulike temperaturer.  

Men Granca er harry. Fuerteventura, Las Palmas og Lanzarote er langt mindre "beach and boogie". 

Anonymkode: ba39a...3a6

Fuerteventura er kaldt på vinteren. Det er egentlig kun Gran Canaria og området Puerto Rico/Mogan/Maspalomas og rundt der som er varmt. Las Palmas og Playa er også kaldt. Kan ha flaks med varme på Lanzarote og Tenerife. La Gomera er en liten perle, men ikke så værstabil på vinteren den heller.

Og GC er ikke harry. Joda, det er mange figurer der og norske barer, men også kjempefine hoteller, gode restauranter, mye å oppdage på øya, og topp om du liker aktiv ferie (golf, sykling osv). Og ikke minst er det varmt :)

Glemte å svare TS. GC er trygt, det er rent, litt villmannskjøring med de bussene, men bra veier, lite insekter og edderkopper. Absoulutt barnevennlig! Vi reiser dit uten barn på vinteren og velger voksenhotell, da vi helst vil slippe alt det barnevennlige 🫠

Om dere flyr med barn, kjøp exit-plasser så har dere mer tumleplass.

Endret av Sonit
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting og oppleve på Gran Canaria

- Ride på kamel i Masapalomas / Masapalomas generelt, pleier å gå i ørkenen der, fin opplevelse

- Poema de la mar ( Må være det beste akvariumet jeg noensinne har vært på, og jeg har besøkt en del verden rundt

- Badeland 

- Palmitos Park

- En del båt utflukter fra Porto Rico, var på delfinsafari men det var så høye bølger at det ødela en del

-Bra shopping i hovedstaden

- Hop on and of bus med guide gir deg mer info om selve byen og C columbus

- God surfing

-Hoppe i fallskjerm

Anonymkode: 73974...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har vurdert å reise der. Men ikke syden temp i mars? Er det trygt, fint, rent og greit å være med barn/ungdom?  Badeliv og sol er viktig!

Var på GC  i mars for noen år siden Temperaturen lå mellom 25-30+. Var i Puerto Rico og Playa Del Ingles. Sol hele tiden. Reiser ned i februar, nettopp for å få sol og varme og litt badeliv!  

Anonymkode: 5c75f...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Vi har vært på Gran Canaria flere ganger og syns det er veldig alreigt der! Godt og varmt i mars, ville dratt sør på øya da. Vi har vært masse på biltur og gåturer oppe i fjellene. Det er helt fantastisk, i mars vil det være grønt og frodig. Det er innsjøer, små fjellandsbyer, majestetiske fjell og stor barskog som er verdt en titt om man ønsker avbrekk fra sol og bading. 

Vil også anbefale akvariet i Las Palmas, stort og fint. Vi koste oss veldig. Badeland utenfor Maspalomos, det begynner og bli litt slitent og kan nok være litt kaldt i mars men mye morro der. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styggeste turisthelvete jeg har sett. Totalt usjarmerende. Alle sier Mogan er såååå fenomenalt, vel, prøv Amalfikysten i Italia istedet. Mye turister der også men i hvertfall vakkert. 

Anonymkode: 0cf4a...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 13.51):

Styggeste turisthelvete jeg har sett. Totalt usjarmerende. Alle sier Mogan er såååå fenomenalt, vel, prøv Amalfikysten i Italia istedet. Mye turister der også men i hvertfall vakkert. 

Anonymkode: 0cf4a...7a6

Er det varmt der i vintermånedene da?

Anonymkode: b2d7b...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...