Gå til innhold

Nyoppusset vegg og sprekker allerede. Kan noe gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fjernet en dør og tettet igjen en døråpning på kjøkkenet. Det har blitt sparklet og malt, men nå ser jeg at det har begynt å sprekke opp der døråpningen var :( Jeg har masse maling igjen så kan ta noen strøk over, men vil dette være nok? Blir jo slitsomt om jeg må male over hele tiden. Eller bør jeg sette på noen veggplater og male over på nytt?

Anonymkode: 873b1...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sprekker i sparkelen (som du ikke har armert) på grunn av ørsmå bevegelser i konstruksjonen bak. Dette kommer av luftfuktighet som får treverket til å krympe/bevege seg.

Fjerne sparkelen og gjør det på nytt - fagmessig denne gangen - så blir dette bra.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Det sprekker i sparkelen (som du ikke har armert) på grunn av ørsmå bevegelser i konstruksjonen bak. Dette kommer av luftfuktighet som får treverket til å krympe/bevege seg.

Fjerne sparkelen og gjør det på nytt - fagmessig denne gangen - så blir dette bra.

Ja det var noe sånt jeg tenkte hadde skjedd. Er en gammel blokk fra 60-tallet dette her. Oppussingen ble fagmessig gjort, men jeg nekter å bruke samme person en gang til.  Han var en ekkel gris som prøvde seg på meg :( Så da får jeg evt spare opp til å ansette noen andre. Blir det dyrt tror du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja det var noe sånt jeg tenkte hadde skjedd. Er en gammel blokk fra 60-tallet dette her. Oppussingen ble fagmessig gjort, men jeg nekter å bruke samme person en gang til.  Han var en ekkel gris som prøvde seg på meg :( Så da får jeg evt spare opp til å ansette noen andre. Blir det dyrt tror du? 

Hvor i landet er det?

Anonymkode: afa11...2b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 13.38):

Hvor i landet er det?

Anonymkode: afa11...2b1

Oslo. Hvis jeg får kjøkkenet sparklet/malt en gang til, så risikerer jeg vel at det samme skjer på nytt. Er det bedre å bruke tapet, eller sånne veggplater? Før jeg pusset opp var det sånn 90-talls-tapet på veggen. Ingen sprekker. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Oslo. Hvis jeg får kjøkkenet sparklet/malt en gang til, så risikerer jeg vel at det samme skjer på nytt. Er det bedre å bruke tapet, eller sånne veggplater? Før jeg pusset opp var det sånn 90-talls-tapet på veggen. Ingen sprekker. 

Brukte de sparkelpapir(papirstrimmel/remse) over skjøtene?

Anonymkode: abfe9...1fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 12.45):

Jeg har nylig fjernet en dør og tettet igjen en døråpning på kjøkkenet. Det har blitt sparklet og malt, men nå ser jeg at det har begynt å sprekke opp der døråpningen var :( Jeg har masse maling igjen så kan ta noen strøk over, men vil dette være nok? Blir jo slitsomt om jeg må male over hele tiden. Eller bør jeg sette på noen veggplater og male over på nytt?

Det sprekker kun opp rundt åpningen der ny plate er lagt på? Nekter å tro fagfolk dropper å bruke papirremse… Hvis dette ikke er gjort må det pusses ned og papirremse sparkles inn. 

Anonymkode: dc1cf...95d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brukte de sparkelpapir(papirstrimmel/remse) over skjøtene?

Anonymkode: abfe9...1fd

Aner ikke, jeg stod ikke akkurat og så på at de jobbet.. Jeg ser det har sprukket opp litt ved vinduet også. Heldigvis vises ikke den større sprekken da jeg har en dør foran. Men er det bedre å ha tapet i dette tilfellet?

Skrevet

Hvilken type veggplate er brukt?

Sponplate eller gipsplate? Og er veggen malt rett på platen/ sparkelen? Ingen duk for å forsterke veggen/ skjøtene? 
Sparkelremse er forøvrig kun brukt ved gipsvegger, og da i søkket som er på platene, så om ikke hele veggen er plater på nytt så har de ikke gjort det der heller. 
Og om vinteren er det helt normalt at treverk/ reisverk krymper pga lav temperatur/ lav luftfuktighet.

Kan du legge ut bilde ts?

Anonymkode: 63271...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvilken type veggplate er brukt?

Sponplate eller gipsplate? Og er veggen malt rett på platen/ sparkelen? Ingen duk for å forsterke veggen/ skjøtene? 
Sparkelremse er forøvrig kun brukt ved gipsvegger, og da i søkket som er på platene, så om ikke hele veggen er plater på nytt så har de ikke gjort det der heller. 
Og om vinteren er det helt normalt at treverk/ reisverk krymper pga lav temperatur/ lav luftfuktighet.

Kan du legge ut bilde ts?

Anonymkode: 63271...263

Sorry, jeg har 0 greie på hva du spør om. Er ikke handy, som er grunnen til at jeg leide inn fagfolk. Hva mener du med duk? Hva er det? Sparkelremse har jeg heller aldri hørt om. Det eneste jeg hørte han oppussingsfyren skulle gjøre var å sparkle og male. Legger hvertfall ved bilde av hvordan det ser ut, fra øverste hjørnet der det har vært dør før, og nå har sprukket opp. 

20240115_223414.thumb.jpg.a8fcbf736adade7c92df2a6305fa9449.jpg

Skrevet

Hvis det kun er fjernet døren og gipset eksagt der døren stod og ikke forbi ut på sidene pleier det å sprekke opp. Det er bevegelser i materialer som trevirke. 

Skrevet (endret)

Om man er lat kan det være tilstrekkelig å kjøpe en tube fleksibel akryl og smøre ut et tynt lag med et kredittkort eller tilsvarende og presse det ned i sprekken. Om materialene er relativt stabile og stillestående kan det være nok til at det ikke sprekker opp på en stund. 

Men det der er gjort av en slapp håndverker. Slike jobber er garantert å sprekke opp når temperatur og luftfuktighet endrer seg. Skulle raspet inn en forsenkning i skjøtene mellom gipsplatene, sparklet med papirstrimmel og helsparklet veggen for å få det jevnt og glatt. Rehabduk pleier også å fungere fint, da blir det ikke slike sprekker. 

Misliker forresten den maleteknikken der. Seigtflytende maling som er smørt utover med rulle i altfor tykt lag, slik at det blir ruglete malinglag. Innafor standarden, men liker det ikke. Helsparkling med rullesparkel, og male veggen med Jordan Perfect rulle slik at overflaten blir glatt og jevn er best

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet

Man ser selv i helt nye hus at det kan sprekke opp etter en runde hvor nye materialer må sette seg. Prøv å mal over etc først, så ser du fort om det fungerer greit :)

• Liker 1
Skrevet

Er sprekken i overgangen mellom ulike materialer, eller nye og gamle materialer. 

Med temperaturforandringer vi forskjellige materialer oppføre seg ulikt, altså vokse/krympe ujevnt, og da oppstår sprekker. Det blir enda verre om noen materialer er nye og noen gamle, da de nye ikke har fått "satt seg" ennå. Sprekker er da omtrent umulig å unngå.

Anonymkode: 43443...fff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...