AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Da tenker jeg ikke på at det er noe galt med boligen, men at man har naboer fra helvete. Dette skjedde noen nyinnflyttede i min blokk og jeg syns SÅ synd på de Allerede første dagen de flyttet inn fikk de kjeft av de sure naboene over her om å ikke renne så mye opp og ned i trapper.. men altså det er ikke heis og de måtte jo nesten få lov til å flytte inn med møbler etc. Etter det så blir de plaget konstant av naboene under som sier de bråker og at de selv er lydsensitive og trenger ro. Dette er et par med et nyfødt barn, og de får jo ikke gjort så mye med at barnet skriker etc. Jeg ser at ingen har bodd i den leiligheten mer enn 2 -3 år, sikkert pga de jævlige naboene under. Har man noen rettigheter? Man kan kanskje ikke bare selge en leilighet pga naboene er slemme. Eller kan man det? Disse sure naboene klager på alle her for å si det sånn, og skaper mistrivsel. Kan vi f.eks sende en felles klage til styret på disse folka? Virker som de bare vil man skal sitte inne og meditere, uten å snakke, vaske klær eller lage mat. Både jeg og naboene over fikk klage på at vi brukte blender på kjøkkenet (på ettermiddagen, så ikke sent på natta eller noe). Disse nye naboene skulle visst sjekke med megler og advokat, men jeg lurer bare på hvilke rettigheter man har om man har brukt flere millioner på å kjøpe en bolig der man mistrives. Synd, for leiligheten er flott og de har en fantastisk koselig utsikt. Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Ja, dere kan sende inn felles klage. Anonymkode: 5d798...036 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, dere kan sende inn felles klage. Anonymkode: 5d798...036 Men kan de som har kjøpt leilighet nå selge den på nytt, eller må de vente 1 år for å unngå skatt? Det kommer jo til å bli et helvete for de å bo her stakkars Og så klart ville jo ikke de som solgte den være ærlige om de sure fittene som bor her. Kan det bli en reklamasjonssak? F.eks at "hadde vi visst at naboene her er gale så hadde vi aldri kjøpt. Vi har blitt lurt". Har aldri hørt om dette før så jeg bare lurer. Kjenner ikke disse nye så godt så har ikke snakket med de om dette men andre naboer har. De får stygge lapper i postkassa, lapper hengt på døra si så alle kan se "Se til helvete å få skrikerungen deres til å holde kjeft!!!!", sms-er og tlf'er om de kan være stille selv om de lever helt normalt. Jeg lurer på om det er noe psykiatri blant det paret som klager, har aldri hørt på maken. Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 *bumper denne på nytt* Noen som har peiling på om man kan reversere et boligsalg når man opplever hets og trakassering allerede ved innflytning? Jeg kan ikke jus på akkurat dette. Men kjøperne klarer knapt å bo her, de vurderer visst å leie ut fikk jeg høre nå. Som gjør at de må betale ekstra pr mnd for å leie et annet sted, frem til de kan selge.. Og da blir jo en evt ny kjøper utsatt for det samme marerittet med naboene Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 On 1/13/2024 at 12:43 PM, AnonymBruker said: hadde vi visst at naboene her er gale så hadde vi aldri kjøpt. Vi har blitt lurt Siden det er høyesterett dom som som sier man ikke trenger å informere om at naboen er dømt pedofil/seksualovergriper mot egne barn så tviler jeg på at man har noen som helst rettigheter juridisk. https://oslo-advokatkontor.no/skjulte-feil-og-mangler/hoyesteretts-krokodilletarer-troster-ikke-boligkjopere/ Må være eventuelt om det er sameie eller lignende som har noen regler eller om naboen blir så plagsomme at man bryter en eller annen straffelov men det er ikke noe som er megler eller tidligere eier sitt problem ref høyesterett. Anonymkode: 02294...62f 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 13.42): *bumper denne på nytt* Noen som har peiling på om man kan reversere et boligsalg når man opplever hets og trakassering allerede ved innflytning? Jeg kan ikke jus på akkurat dette. Men kjøperne klarer knapt å bo her, de vurderer visst å leie ut fikk jeg høre nå. Som gjør at de må betale ekstra pr mnd for å leie et annet sted, frem til de kan selge.. Og da blir jo en evt ny kjøper utsatt for det samme marerittet med naboene Anonymkode: 83bff...3d6 Det tviler jeg på. Men dere (ja, vi skjønner det er dere) må jo klare å sette desse naboene på plass. Ring på, ikke vær konfliktskye. Spør hvorfor de oppfører seg slik. Blokker telefonnummeret så dere slipper tlf/sms. Ta bilder hvis de henger opp lapper. Si at dere anmelder de til politiet for trakassering hvis de ikke roer seg. Og selvfølgelig skriv en saklig klage til styret, der dere legger ved bevis. Anonymkode: aefcd...d2e 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 13.42): *bumper denne på nytt* Noen som har peiling på om man kan reversere et boligsalg når man opplever hets og trakassering allerede ved innflytning? Jeg kan ikke jus på akkurat dette. Men kjøperne klarer knapt å bo her, de vurderer visst å leie ut fikk jeg høre nå. Som gjør at de må betale ekstra pr mnd for å leie et annet sted, frem til de kan selge.. Og da blir jo en evt ny kjøper utsatt for det samme marerittet med naboene Anonymkode: 83bff...3d6 For å slippe å skatte av overskuddet ved salg må de selv bo i boligen, bare sånn til info. Det nytter ikke å leie ut. Anonymkode: 2db71...bde
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 12.43): Men kan de som har kjøpt leilighet nå selge den på nytt, eller må de vente 1 år for å unngå skatt? Det kommer jo til å bli et helvete for de å bo her stakkars Og så klart ville jo ikke de som solgte den være ærlige om de sure fittene som bor her. Kan det bli en reklamasjonssak? F.eks at "hadde vi visst at naboene her er gale så hadde vi aldri kjøpt. Vi har blitt lurt". Har aldri hørt om dette før så jeg bare lurer. Kjenner ikke disse nye så godt så har ikke snakket med de om dette men andre naboer har. De får stygge lapper i postkassa, lapper hengt på døra si så alle kan se "Se til helvete å få skrikerungen deres til å holde kjeft!!!!", sms-er og tlf'er om de kan være stille selv om de lever helt normalt. Jeg lurer på om det er noe psykiatri blant det paret som klager, har aldri hørt på maken. Anonymkode: 83bff...3d6 Det skattegreiene er ikke noe problem. Mest sannsynlig går dere i minus, tviler på at det har vært prisoppgang siden dere kjøpte. Går du i minus hvis man tar med megleromkostninger, så er det en fordel å selge før det har gått ett år, for da får du skattefradrag på 22% av tapet. Anonymkode: c9a15...b48 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Det første jeg ville prøvd er å bare drite i dem. Ikke ta telefonen, ikke åpne opp døra. Bare drit i dem. Så får vi se hvor plagsomme de kan finne på å være, og ta grep deretter. Anonymkode: b2787...b91 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 Ta vare på alt skriftlig, ta bilde av lapper og ta opp evt. samtaler. Så anmelder dere dem for trakassering. De fleste blir redde for politiet. Bedrer det seg ikke da hadde jeg entet tatt tapet ved salg, eller leid ut i ett år. Anonymkode: 5cd4d...314
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #11 Skrevet 16. januar 2024 Her tenker jeg dere alle er veldig snille og ikke tør å fortelle dem skikkelig hvor skapet står. Selvfølgelig ikke noe fysisk. Har selv hatt erfaring med den type naboer. Som var kjent for å klage på den minste lille lyd. Når de kom på døra mi og skulle klage over at ungene laget litt lyd og løp over gulvet, så satte jeg opp min bestemte myndige mine og ba dem holde kjeft. Om de ikke likte lyder fikk de se å kjøpe seg en enebolig og pelle seg vekk herfra. Hørte aldri noe pip fra de naboene mer. Anonymkode: 63d03...a60 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 Dere kan jo møte opp på døra deres alle sammen, ts? Og på en hyggelig men bestemt måte formidle at dere ser at de velger å forsure bomiljøet, og at dere ikke synes noe om dette valget av adferd, og at dere derfor snakke om det, og kommer til å møte opp og kreve den dårlige stemningen luftet ut hver gang de velger å være ufine. Sosiale sanksjoner er et fullstendig lovlig virkemiddel som naboer flest burde ta i bruk mer ofte. Så ta det i bruk. En ting dere kan gjøre er feks at alle naboene banker på den «brysomme» naboen sin dør hver (og da sier og mener jeg hver) gang dere skal bråke. Begynn med en uke, og jeg tipper de resignerer. Du banker på døren og roper «støvsuger stua nå!» og 10 minutter etterpå kommer din samboer opp og banker med beskjeden «tar ut søpla» og så kommer naboen over og sier «må lage middag blir noe bruk av blender og en kjøkkenmaskin» og så kommer hen ved siden av og sier «skal ha leveranse av nytt kjøleskap, blir noe bråk i trappa!» og sånn fortsetter dere. Anonymkode: cf68b...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det tviler jeg på. Men dere (ja, vi skjønner det er dere) må jo klare å sette desse naboene på plass. Ring på, ikke vær konfliktskye. Spør hvorfor de oppfører seg slik. Blokker telefonnummeret så dere slipper tlf/sms. Ta bilder hvis de henger opp lapper. Si at dere anmelder de til politiet for trakassering hvis de ikke roer seg. Og selvfølgelig skriv en saklig klage til styret, der dere legger ved bevis. Anonymkode: aefcd...d2e Er ikke jeg som bor over disse folka. Hva er greia med å mistro folk her på KG? Er du så paranoid ellers og? Er det ikke slitsomt? Jeg bor alene nederst i 1.etasje så jeg slipper forholde meg til disse naboene noe særlig, men har fått høre at de nye mistrives veldig her. De 2 årene jeg har bodd her har det vært lapper og sms'er ja, men har vært stille i det siste. Nå har de jo funnet noen nye å plage. Men jeg har allerede blokkert nr til disse naboene. Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 Hva om de bråker mye? Forstår ikke hvorfor dette er en sak du legger deg opp i? Anonymkode: af267...668
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #15 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere kan jo møte opp på døra deres alle sammen, ts? Og på en hyggelig men bestemt måte formidle at dere ser at de velger å forsure bomiljøet, og at dere ikke synes noe om dette valget av adferd, og at dere derfor snakke om det, og kommer til å møte opp og kreve den dårlige stemningen luftet ut hver gang de velger å være ufine. Sosiale sanksjoner er et fullstendig lovlig virkemiddel som naboer flest burde ta i bruk mer ofte. Så ta det i bruk. En ting dere kan gjøre er feks at alle naboene banker på den «brysomme» naboen sin dør hver (og da sier og mener jeg hver) gang dere skal bråke. Begynn med en uke, og jeg tipper de resignerer. Du banker på døren og roper «støvsuger stua nå!» og 10 minutter etterpå kommer din samboer opp og banker med beskjeden «tar ut søpla» og så kommer naboen over og sier «må lage middag blir noe bruk av blender og en kjøkkenmaskin» og så kommer hen ved siden av og sier «skal ha leveranse av nytt kjøleskap, blir noe bråk i trappa!» og sånn fortsetter dere. Anonymkode: cf68b...b8c Lurt! Vil jo helst unngå noe bråk her men får begynne å henge opp lapper hver gang det skal skje noe som kan støye. Jeg ser at leiligheten til de nye naboene ligger ute til leie nå, så da orker de ikke bo her tydeligvis. De bodde her 4 uker eller noe sånt, må være slitsomt å flytte enda en gang.. Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Skrevet 16. januar 2024 Det er faktisk ikke mye dere kan gjøre annet enn og klage til styret angående trakassering. Muligens styret ikke mener de kan gjøre noe men at man på anmelde de. Men bevis byrden ligger på dere da. I en blokk må man tåle normale lyder men noen klager for den minste ting. Når det gjelder lyd fra barn så er det generelt ikke klagegrunn. Om et barn gråter osv så må man forvente dette. Jeg hadde nabo over meg der barna fikk gjøre som de ville. Jeg klagde da foreldrene tydeligvis ikke brydde seg om naboene i det hele tatt, vi merka dette var overdrevent bråk. Barna hoppet på brannluka og mor i huset mente det måtte de få lov til! Hørtes flere etasjer nedover. De flyttet tilslutt. Ved innflytting må man regne med at det blir mer bråk enn normalt så der har naboene ingen klagegrunn så sant man ikke flytter inn seint på kveld natt, som faktisk skjer. Anonymkode: 1c384...091 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #17 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva om de bråker mye? Forstår ikke hvorfor dette er en sak du legger deg opp i? Anonymkode: af267...668 Er det ikke lov å lure på ting? Dette er et diskusjonsforum. Jeg vet ikke hvor mye støy det er lenger opp her, jeg bor nederst så hører veldig lite til noen som helst. Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #18 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk ikke mye dere kan gjøre annet enn og klage til styret angående trakassering. Muligens styret ikke mener de kan gjøre noe men at man på anmelde de. Men bevis byrden ligger på dere da. I en blokk må man tåle normale lyder men noen klager for den minste ting. Når det gjelder lyd fra barn så er det generelt ikke klagegrunn. Om et barn gråter osv så må man forvente dette. Jeg hadde nabo over meg der barna fikk gjøre som de ville. Jeg klagde da foreldrene tydeligvis ikke brydde seg om naboene i det hele tatt, vi merka dette var overdrevent bråk. Barna hoppet på brannluka og mor i huset mente det måtte de få lov til! Hørtes flere etasjer nedover. De flyttet tilslutt. Ved innflytting må man regne med at det blir mer bråk enn normalt så der har naboene ingen klagegrunn så sant man ikke flytter inn seint på kveld natt, som faktisk skjer. Anonymkode: 1c384...091 Skal gjøre det, om det fortsetter. Jeg har heldigvis ikke hørt noe mer etter jeg var ferdig med å pusse opp i fjor. Da var det lapper og sms'er om at det var bråk men jeg gjorde det jo på dagtid. Er slitsomt med mye støy ja. Anonymkode: 83bff...3d6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #19 Skrevet 16. januar 2024 52 minutter siden, AnonymBruker said: Muligens styret ikke mener de kan gjøre noe Styret i borettslag kan skiftes. Anonymkode: 02294...62f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #20 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 13.42): *bumper denne på nytt* Noen som har peiling på om man kan reversere et boligsalg når man opplever hets og trakassering allerede ved innflytning? Jeg kan ikke jus på akkurat dette. Men kjøperne klarer knapt å bo her, de vurderer visst å leie ut fikk jeg høre nå. Som gjør at de må betale ekstra pr mnd for å leie et annet sted, frem til de kan selge.. Og da blir jo en evt ny kjøper utsatt for det samme marerittet med naboene Anonymkode: 83bff...3d6 Nei selvfølgelig kan man ikke angre et boligsalg pga personlige forhold som kun angår deg og ikke har noe med selger å gjøre overhodet. Skjønner ikke engang hvordan du klarer å komme på å spørre. Anonymkode: 0a0c6...06a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå