Gå til innhold

Hvorfor nekter man folk å lese en bok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ingenting å lese! Billedbok i såfall. Uten bilder eller illustrasjoner. Hva skal man med en sånn bok? Bare for å klistre ark mellom to permer og putte navn, bilde og tittel på framsiden? Stormannsgalskap eller? 

Slapp av, jeg kan "skrive" en slik "bok" og sende den i posten til deg. Bare 159 kr. Det er ekstra sider som inneholder prolog og epilog, for ikke å snakke om innholdsfortegnelser og fotnoter, samt illustrasjoner tegnet med usynlig blekk. 

Anonymkode: 3fee6...754

Du skriver "Det er jo ingenting å lese!", og der er jeg helt uenig; fraværet av ord har også en litterær funksjon, og man på samme måte som man kan tenke over ordene man leser, kan man også undre seg over ordene som ikke er der, og boken kan gi en filosofisk leseopplevelse utenom det vanlige.

Når man får en 1000-lapp i banken, ønsker man originalen, ikke en hjemmelaget kopi; det samme gjelder når man kjøper en førsteutgave av Ibsen - kort sagt ønsker jeg å lese originalen av denne boken, ikke noe folk har laget hjemme.

Det virker som om man helt ser bort fra at blanke bøker har en lang tradisjon i litteraturen, og at dette faktisk er en reell bok, ikke en bunke blanke papirark.

Anonymkode: 2beae...a74

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør hør! Jeg opplevde faktisk samme sensur selv. Eller egentlig enda verre. 

Jeg har skrevet en 4000-siders biografi om meg selv, men ingen forlag vil gi den ut. Sensur! Brudd på ytringsfriheten også! 

Anonymkode: c4908...c5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kom gjerne med eksempel på en annen 37 år gammel bok som man ikke finner i Bibsøk eller hos Nasjonalbiblioteket.

Kom gjerne med et eksempel på en annen bok helt uten innhold som man finner der...? Nasjonalbiblioteket skal ivareta norsk litteratur, dette er i praksis en notatbok med litt avansert lay-out.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så etter din mening er ett minutts stillhet i en høytidelig kontekst i en offentlig seremoni nøyaktig det samme som ett minutts stillhet på kjøkkenet hjemme - fordi begge deler "bare" er stillhet? Og John Cage's 4'33" i en konsertsal er det samme som 4 minutter og 33 sekunders stillhet i vaskerommet?

Da kan man vel også erstatte en bok av Jo Nesbø med en bunke papirark, siden begge deler til syvende og sist bare er papir?

Stråmenn gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo bare å finne fram noen blanke ark og bla litt fram og tilbake. En bok med bare blanke sider har ingen funksjon når det kun er tomme sider. Altså, man kan bla i den og se på... ingenting. Stillhet er fint det, men man trenger vel ikke en tom bok for å oppleve stillhet, enkelhet og renhet?

Anonymkode: 3fee6...754

Ville du ha sagt det samme om dette var noe Jon Fosse hadde gitt ut, og boken kostet kr.1500 i et antikvariat?

Da hadde man faktisk betraktet boken med respekt. Det samme hvis det var Ari Behn eller en annen kunstner som hadde gitt ut dette.

Når det gjelder renhet og enkelhet, kan man finne mye av dette i kunstgallerier, der det er lov å fokusere på tomrommet og det som mangler i stedet for det som er der.

Merkelig at det som gjelder i kunsten ikke også gjelder for en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  kan for øvrig legge til at Nasjonalbiblioteket ikke har ubegrenset antall eksemplarer av eller tilgang på en bok - i  likhet med andre bibliotek opplever de at utlånt materiale forsvinner og ikke blir returnert, og da er det ingen selvfølge at den kan eller vil bli erstattet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Daria said:

Kom gjerne med et eksempel på en annen bok helt uten innhold som man finner der...? Nasjonalbiblioteket skal ivareta norsk litteratur, dette er i praksis en notatbok med litt avansert lay-out.

Er det et museums oppgave å ta vare på noen tilfeldige fargeklatter som noen kaller "kunst"?

Ettertiden har vist at det samtiden så på som søppel, likevel har en verdi, noe som for eksempel gjelder elementer tilknyttet norsk black metal, som til og med Nasjonalmuseet har tatt inn. Det som ble sett på som søppel av mange så sent som i 1990-årene, er blitt kunst idag.

På samme måte er Nasjonalbibliotekets oppgave å ta vare på den norske litteraturhistorien for å gjøre den tilgjengelig for framtidens generasjoner, og denne boken har en viktig historisk funksjon da den viser synet på Carl I. Hagen, formannen i et av landets største politiske partier, i 1980-årene.

6 minutter siden, Daria said:

Jeg  kan for øvrig legge til at Nasjonalbiblioteket ikke har ubegrenset antall eksemplarer av eller tilgang på en bok - i  likhet med andre bibliotek opplever de at utlånt materiale forsvinner og ikke blir returnert, og da er det ingen selvfølge at den kan eller vil bli erstattet.

Nå er jeg usikker på det praktiske der, men man arkiverer vel eksemplarer av alle utgitte bøker og trykksaker uten å låne dette ut?

Bøkene som er skannet inn i nettarkivet ser jeg ofte er kasserte bøker fra andre kilder, så det er mulig at man ikke har fått tak i et eksemplar av denne, men synes likevel det er pussig hvis "alle" bøkene skulle bli stjålet fra hyllene; da antar jeg at en mer logisk forklaring kan være at bibliotekene rett og slett ikke tok inn dette, eller at Nasjonalbiblioteket ikke ser noen mening i å skanne inn boken, noe som ville være underlig med tanke på hvor mye de allerede har lagt ut i nettarkivet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På samme måte er Nasjonalbibliotekets oppgave å ta vare på den norske litteraturhistorien for å gjøre den tilgjengelig for framtidens generasjoner, og denne boken har en viktig historisk funksjon da den viser synet på Carl I. Hagen, formannen i et av landets største politiske partier, i 1980-årene.

Men dette er ikke en bok med litteraturhistorisk eller kunstnerisk betydning, det var og er en billig og på alle måter enkel politisk gimmik. Synet på Carl I. Hagen som politiker er godt dokumentert gjennom hele hans karriere, du finner nok av stoff om det både på bibliotek og i avisarkiver. For alle med et minimum av refleksjonsevne vil dessuten vissheten om at noen valgte å utgi en bok med blanke ark under tittelen Kloke ord og kalle det en samling sitater av en navngitt politiker, fortelle dem alt de trenger å vite om hva utgivernes syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ennen type kommentar jeg skal gi om bøker generelt.....

Hvis jeg ikke kan se, høre eller føle det, er jeg ikke interessert.
All litteratur unntagen sakprosa/fakta, er drittkjedelig for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...