Gå til innhold

Kjøpte ribbe i Sverige, best ever!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker en tråd om ribbe her før jul. Hvor kun dyr ribbe fra slakteren var "godkjent". Er selv en ivrig hobbykokk, og bruker kjøpe ribbe i ferskvaredisken på Mega. Men på svensketur før jul, oppdaget jeg fersk ribbe på Eurocash til 59 kroner kiloen. Ikke billigere enn i Norge, men den så veldig bra ut. Den var forøvrig fra Estland, tror jeg . Kjøpte 2, og for å gjøre en historie kort, den ble den beste noen gang. Til og med min mor på 80 hadde aldri smakt bedre ribbe. Ingen tvil hvor jeg kjøper neste år. Så får den som vil kjøpe til 300 kroner kiloen hos slakteren, det er i hvertfall ikke nødvendig for godt resultat. Og for de som tror ribbe fra utlandet er full av ulumskheter, reglene er like strenge i EU som i Norge. 

Anonymkode: a1046...f87

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra at du sa det, jeg setter meg i bilen omgående.

Anonymkode: 49b10...d90

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange tar det for gitt at jo høyere pris, jo høyere kvalitet, og dermed basta. 

Noen tenker selv. 

Anonymkode: 5e073...5a4

• Liker 2
Skrevet

Bare ikke kjøp okse indrefilet på båten, den ble aldri stekt og var seig som f.....  Ble så skuffet.  Har kjøpt der før og den var kjempegod.  Fatter ikke at indrefilet i det hele tatt kan være seig. Mulig den ikke var modnet.  Nå må jeg bruke resten til lapskaus eller gryte.  :himle:

Anonymkode: 27d55...db6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange tar det for gitt at jo høyere pris, jo høyere kvalitet, og dermed basta. 

Noen tenker selv. 

Anonymkode: 5e073...5a4

Noen andre tenker også på at pris henger sammen med dyrevelferd, og betaler gladelig det denslags koster. Når kjøtt er billig er det på dyrenes bekostning.

Anonymkode: 542c5...57d

• Liker 1
Skrevet

Noen andre tenker også på at pris henger sammen med dyrevelferd, og betaler gladelig det denslags koster. Når kjøtt er billig er det på dyrenes bekostning.

Har du egentlig noe bevis for dette? Er det slik at hvis en kjøttprodusent øker prisen, så betaler slike som deg dette "gladelig" fordi dere tror automatisk dyrevelferden øker i takt. Noe å tenke på for en bonde som lar grisen gå for lut og kaldt vann. Øk prisen og du får godkjent stempel for dyrevelferd. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå får vel bonden det samme betalt uansett hvordan dyrene har hatt det

• Hjerte 1
Skrevet

Har du egentlig noe bevis for dette? Er det slik at hvis en kjøttprodusent øker prisen, så betaler slike som deg dette "gladelig" fordi dere tror automatisk dyrevelferden øker i takt. Noe å tenke på for en bonde som lar grisen gå for lut og kaldt vann. Øk prisen og du får godkjent stempel for dyrevelferd. 

Selvsagt har jeg det - jeg er en bevisst forbruker. Anbefales. ;) 

https://debio.no/forskjeller-mellom-okologisk-og-konvensjonell-produksjon/

Sitat

Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk. Dyrene skal ha rett til fri bevegelse og naturlig utfoldelse. De skal ha god plass til å bevege seg både ute og inne. Fjøs og utearealer skal legges opp slik at de i størst mulig grad kan utøve sin naturlige adferd. Det stilles konkrete krav til hvor stort minimumsareal de ulike dyreslagene skal ha. De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård. Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt. Dyrene skal som hovedregel ikke holdes bundne eller settes i bur, og i de tilfeller dyr kan bindes skal de luftes regelmessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...