AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #21 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg forstår ikke det er et problem barna legger seg 18-18:30? Det gjør de her også. Og utover det - hvorfor må hun være kjørbar mener du? Hun kunne like så godt ikke hatt lappen. Jeg kan sovne på sofaen og bli der uten alkohol. Anonymkode: 538bf...3c3 Du syns ikke det er et problem å drikke seg snydens hver dag når man er mor til 3-5 åringer? Anonymkode: 070d4...f5c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #22 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg syns også dette var rar oppførsel og veldig tidlig leggetid. Anonymkode: 070d4...f5c Edit: Altså oppførselen totalt sett - det fremstår som at dagen til barna er lagt opp for å tilrettelegge for at mors overdrevne alkoholbruk skal gå under radaren. Isolert sett er det selvsagt ikke noe galt med leggetid 18-18.30 selv om det nok er litt tidligere enn de fleste. TS sitt spørsmål dreier seg ikke om leggetid, men om bekymringer rundt en mor som antakelig er alkoholiker… Anonymkode: 070d4...f5c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #23 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har reagert lenge på at de legger barna veldig tidlig, barn på 3 og 5 år, er i seng til senest 18-1830. Mannen kjører til jobb innen 0730, så han leverer. Venninnen min vil ikke 5åringen skal ha besøk eller være på besøk til andre senere enn kl 1630, men det er jo klin umulig for oss andre som jobber til 16 og har kjørevei. Hun henter i barnehagen 1330-1430, da skal middagen være klar til mannen er hjemme kl 15 og de sitter pal med barna. Så legges de 1730-1830, og da er vinglasset fremme. Hver kveld. Hun snapper om dette og forteller hun sovner på sofaen hver kveld. Om mannen ikke kan levere innen 0730, så kan heller ikke hun levere, for hun er ikke kjørbar og ikke i form til å opp med barna. Så hun må legge barna tidlig for å få tid til å drikke, slik at hun er kjørbar til ca 11 om formiddagen for andre gjøremål. Barna går glipp av tid med andre venner, mulighet for å bli med i åpen hall (gymsalen er åpen for lek med foreldre kl.17-18, men det er for sent for dem), å ha besøk eller være på besøk hos andre barn, generelt være sosial med andre. Hva hadde du gjort om du fant ut dette? Anonymkode: 2038d...bdd Kjøres de 0730 sier de vel oppe 0600/0630. Da er det ikke for tidlig å legge 1830. Drikker de fordi barna er lagt eller legger de barna fordi de skal drikke? Har du blitt konkret opplyst om forskjellen? Likevel har ingen blitt begått urett. At hun ikke står opp eller er kjørbar spiller ingen rolle når mannen har den oppgaven. Veldig få foreldre der begge tar barna om morgenen og begge kjører til bhg. At hun har et alkoholproblem er en annen sak, og at hun drikker så hun er veldig beruset. Det vil skje at barn våkner på kvelden. Jeg hadde likevel ikke meldt fra før jeg ble opplyst om eller så med egne øyne at hun var tydelig beruset med barna. Det høres ut som om det er en forbrytelse at mannen kjører til bhg. Tar man mannen i bruk da er man desperat likesom.. Anonymkode: bb832...0fc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #24 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Edit: Altså oppførselen totalt sett - det fremstår som at dagen til barna er lagt opp for å tilrettelegge for at mors overdrevne alkoholbruk skal gå under radaren. Isolert sett er det selvsagt ikke noe galt med leggetid 18-18.30 selv om det nok er litt tidligere enn de fleste. TS sitt spørsmål dreier seg ikke om leggetid, men om bekymringer rundt en mor som antakelig er alkoholiker… Anonymkode: 070d4...f5c Dette jeg tenkte og.. Oppførselen i seg selv og hvordan dagen er lagt opp reagerer jeg ikke på.. Problemet er som du sier; Hvis dagen er lagt opp etter hennes drikking! Jeg tar meg gjerne en øl eller vin etter barna er lagt jeg, så jeg er ingen fanatiker! Men det virker veldig som venninnen til TS på en måte MÅ drikke😬 Og det er selvsagt ett problem! TS: Ta det opp med henne! Anonymkode: 04ce9...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #25 Del Skrevet 13. januar 2024 43 minutter siden, AnonymBruker said: Du syns ikke det er et problem å drikke seg snydens hver dag når man er mor til 3-5 åringer? Anonymkode: 070d4...f5c Jeg har ikke sagt det - men jeg syns det er merkelig at ts vet så mye om alle rutiner, hva venninna gjør, hvor mye hun drikker, hvor lenge hun er drita, hvem som leverer og ikke minst, når på dagen venninna er kjørbar. Det finnes en far i bildet som leverer hver morgen, helt uten problem, som tydeligvis finner seg i det, så jeg finner det hele merkelig. Spesielt at ts blander sammen så mye rart i innlegget, på hva som er feil med denne venninna, det hun mener er en drita venninne sammen med hvor absolutt tidlig hun legger barna og at barna ikke får ha besøk på ettermiddagen. Ikke glem hun ikke er kjørbar før kl 11 hver dag. Hele greia virker merkelig for meg og som oftest når det er fragmentert og er såpass rart, så er det noe spekulasjoner noen (ts) har kokkelert sammen for de har for mye fritid. Anonymkode: 538bf...3c3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #26 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): At hun ikke er kjørbar er vel ikke problemet. Alle har ikke førerkort og bil, men lever likevel, til og med med barn! Bekymringen din burde heller vært om hun har det helt bra når hun drikker hver dag, det er en farlig vane. Jeg ville forsøkt å hjelpe henne å bli kvitt den. Kanskje det er nok å snakke åpent med henne om det. Kanskje dere kan gjøre andre ting for å roe ned sammen, ta en facetimesamtale med yoga, skravling e l. Anonymkode: 377e8...0a0 Hun får hjelp, da hun sliter psykisk med andre ting. Kom frem nå at det også er et alkoholproblem, så hun får hjelp. Er verre med barna som ikke får omgåes andre sosialt etter bhg dag. De blir eldre de også.ts Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #27 Del Skrevet 13. januar 2024 Bella78 skrev (3 timer siden): Så triste greier ❤️ men dette er din venninne? Kan dere ikke prøve først å snakke med henne eller mannen ( intervensjon) dette høres ut som det er ute av kontroll… Si dere er glad i henne og barna, men dette er ikke normalt - spør henne hvordan hun føler seg? Helt innafor å kose seg med et glass eller to innimellom, men hvis barna ikke kan omgås andre på ettermiddag pga hun må rekke å drikke - og drikker såpass at hun ikke er kjørbar før langt utpå dag - så er jo dette et problem. Kjenner dere mannen? Hvordan er han da? Mannen har ingenting han skulle ha sagt. Når de har lagt barna kl 18 og hun starter drikkingen, er han med venner, trener, har hobbyer og får unna ærend. Ts Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #28 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenkte det samme🤷♀️ Leggetiden er helt innafor synes jeg, de hentes jo tidlig i bhg, og får masse tid hjemme… Mine hadde lite besøk og ingen fritidsaktiviteter da de var i bhg.. De og vennene var rett og slett utslitt etter bhg. Virker ikke som noe bekymringsverdig i utgangspunktet egentlig.. MEN, hvis hverdagen er lagt opp slik, for å tillrettelegge for at hun skal/MÅ drikke, og hun la det også frem sånn, ville jeg nok reagert om det var min venninne… Og jeg ville sagt noe om det… Og jeg hadde forventet at mine venninner også sa fra til meg om det var omvendt. Anonymkode: 04ce9...7ab Hun er ikke psykisk sterk nok for annet enn støtte. Ingen kan komme skjevt ut med henne, ikke mannen, foreldre, søsken, barnehagen, svigers, venner, for hun kutter dem ut. Vi må stryke medhårs. Ts Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #29 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ut om hun har et alkoholproblem. Vet du hva mannen hennes sier om dette? Er det greit for han at hun ikke er kjørbar før "langt" ut på dag? Det kan jo oppstå farligere situasjoner mens hun er påvirket, så det er jo absolutt ikke bra. Anonymkode: 9eefc...7bf Han er stille om det, men når vi er sosiale så drikker han lite. Tolker at det er fordi han alltid må opp med barna, hverdag som helg. Han er tidlig opp å ordner og leverer og har barna til hun står opp 11-12 i helgene. Ts Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #30 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns også dette var rar oppførsel og veldig tidlig leggetid. Hvis det stemmer at hun drikker så mye hver kveld at hun ikke er kjørbar neste morgen tenker jeg det er en sak for barnevernet. Men om du føler du kan snakke med henne eller mannen er jo det en mulighet også. Tenkte veldig på et par intervjuer jeg har lest med Julie Winge: https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/4oQOyg/julie-winge-om-alkoholproblemene https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0KXXJ/maria-13-jeg-haapet-jo-at-mamma-skulle-slutte-aa-drikke-men-det-er-veldig-vanskelig-aa-faa-noen-til-aa-gjoere-det Anonymkode: 070d4...f5c Takk for lenkene! Det kan være til god hjelp! Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #31 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hvordan vet du så mange detaljer om kjørbarhet, hvem som leverer og hvorfor? Virker mer merkelig. Anonymkode: 538bf...3c3 Det er ikke så merkelig. De flyttet inn i nabolaget for to år siden, vi er blitt gode venner og har barn i samme barnehage. Nå leverer vi alltid etter dem ca 0845-0815, og henter 16-1630. Barna kan derfor sove til 0730 og bli med på aktiviteter/sosiale sammenkomster til 18-1830, uten at det påvirker leggetid. Deres barn er de eneste som ikke er med på de samme sosiale sammenkomstene som resten av barnegruppa, hverken hjemmebesøk, gymsal, loppemarked, og andre ting som foregår her for de små. ts Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #32 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her var det mange rare svar. I andre tråder er folk utrolig opptatt av at man ikke skal røre alkohol omtrent om små barn er hjemme, selv om de sover. Problemet her er jo ikke at barna må legge seg tidlig, virker jo som at de også står opp tidlig og blir hentet tidlig i barnehagen. Problemet er jo at de vokser opp med en alkoholiker til mor. Hva om barna blir syke og må hentes tidlig i barnehagen og far kan ikke og mor dukker opp fyllesyk på en onsdag? Hva om hun også drikker litt på dagtid eller starter med det? Våkner aldri barna på kvelden eller natten? Drikker far også? Hva om de er syke så hun ikke får drukket en kveld og blir da sur og irritabel.. +++ Og når barna blir større så må hun begynne å drikke før de legger seg da... Ikke bra. Anonymkode: aab55...81c Takk! Dette er sakens kjerne. Barn vokser fort, men dette hun driver mer er ikke like fort gjort å endre. Godt å se noen forstår bekymringen, tar gjerne imot tips og råd. Ts Anonymkode: 2038d...bdd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #33 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøres de 0730 sier de vel oppe 0600/0630. Da er det ikke for tidlig å legge 1830. Drikker de fordi barna er lagt eller legger de barna fordi de skal drikke? Har du blitt konkret opplyst om forskjellen? Likevel har ingen blitt begått urett. At hun ikke står opp eller er kjørbar spiller ingen rolle når mannen har den oppgaven. Veldig få foreldre der begge tar barna om morgenen og begge kjører til bhg. At hun har et alkoholproblem er en annen sak, og at hun drikker så hun er veldig beruset. Det vil skje at barn våkner på kvelden. Jeg hadde likevel ikke meldt fra før jeg ble opplyst om eller så med egne øyne at hun var tydelig beruset med barna. Det høres ut som om det er en forbrytelse at mannen kjører til bhg. Tar man mannen i bruk da er man desperat likesom.. Anonymkode: bb832...0fc Hun MÅ drikke. Det drikkes hver dag og det er flere vinmonopol hun er innom i uka for å ikke handle «mye på en plass» som hun sier. Det som er nærmest er hun sjeldent innom pga kjentfolk. Hun startet med å innrømme psykisk sykdom som vedvart siden tenårene. Jeg trodde det var i en liten skala, og at hun fortsatt var noe i jobb, men hun har vært ufør i mange år pga dette. Jeg la merke til at hun spiste lite og hun fortalte om anfall pga dette. Også kom det fram at hun lyver for helsepersonell om hvor mye hun drikker. Hun sender snap hver kveld om vinglasset og starter på formiddagen i helgene. Det som er mest bekymringsfullt er hva dette gjør med barna. Hvordan livet deres blir pga mor må drikke mye og ofte. Ts Anonymkode: 2038d...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #34 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun er ikke psykisk sterk nok for annet enn støtte. Ingen kan komme skjevt ut med henne, ikke mannen, foreldre, søsken, barnehagen, svigers, venner, for hun kutter dem ut. Vi må stryke medhårs. Ts Anonymkode: 2038d...bdd Ah, skjønner..❤️ Utrolig vondt å se på for deg❤️ Min bror har vært rusmisbruker, (ren nå i 14 år🥳) Så hadde det vært min venninne hadde jeg gitt blaffen i hva hun trengte, og tenkt på barna! (Jeg har meldt en mamma i klassen til ene barnet mitt til barnevernet, MED fullt navn!) Og min bekymring stemte! Så når jeg sier jeg hadde gitt ‘’blaffen’’ i min venninne og tenkt på barna så mener jeg det! Min beste venninne var i ett stygt brudd for mange år siden, og konflikten mellom dem ble ekstrem! Ja, min venninne bidro hun og! jeg støttet som best var, men etter ett år, sa jeg; ‘’Ok, jeg er glad i deg, og støtter deg, men hvis DU ikke skjønner og ser at DIN oppførsel også skader barna, så melder jeg deg! Get your shit together’’ Det ble ikke mottatt godt, og enden på visa ble at jeg meldte bekymring etter ca 1 måned.. MED navn!! Kort fortalt; Jeg gav henne tid, og etter 6 måneder tok hun kontakt, jeg var den som meldte bekymring nr 3, og som utløste full sak.. Ingen av dem verken mistet barna eller noe, men de fikk hvert fall roet konflikten mellom dem noe.. Sier IKKE at det er riktig å gjøre i din situasjon, men personlig, hvis jeg er oppriktig bekymret, sånn skikkelig, så velger jeg å gjøre det jeg kan for barna!! Men igjen, det har vært MYE mer alvorlig der jeg har meldt, og ville nok ikke gjort det i din situasjon på dette tidspunktet, ut fra hva du skriver nå. Uansett, det virker som mannen er oppegående, kunne du teamet deg opp med han og samarbeidet litt? Kan du ha barna hennes litt i helgene, eller hva som helst liksom..❤️ Hvor nære venninner er dere? Har dere barn i samme alder evt. barnehage? Anonymkode: 04ce9...7ab 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #35 Del Skrevet 13. januar 2024 Jeg har ikke sertifikat så er ikke kjørbar kl 11 heller. hva ville du gjort hvis du fant ut det? jeg skjønner ikke problemet med at så små barn legger seg 18- 18.30, eller at de blir kjørt til barnehagen 7.30 som så mange andre barn som har foreldre i jobb. Er problemet at hun er dritings? Tar hun 1-2 glass vin på kvelden så hun ikke kan kjøre ( slik folk som tar medisiner på kvelden heller ikke kan ) eller raver hun rundt? Mannen er jo åpenbart ikke med på fylla da siden han kjører tidlig , hva sier han? Er du bekymret for helsen hennes? det du legger fram som problem er jo ikke noe problem, så hva er egentlig problemet ? ? Anonymkode: 93f72...2d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #36 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her var det mange rare svar. I andre tråder er folk utrolig opptatt av at man ikke skal røre alkohol omtrent om små barn er hjemme, selv om de sover. Problemet her er jo ikke at barna må legge seg tidlig, virker jo som at de også står opp tidlig og blir hentet tidlig i barnehagen. Problemet er jo at de vokser opp med en alkoholiker til mor. Hva om barna blir syke og må hentes tidlig i barnehagen og far kan ikke og mor dukker opp fyllesyk på en onsdag? Hva om hun også drikker litt på dagtid eller starter med det? Våkner aldri barna på kvelden eller natten? Drikker far også? Hva om de er syke så hun ikke får drukket en kveld og blir da sur og irritabel.. +++ Og når barna blir større så må hun begynne å drikke før de legger seg da... Ikke bra. Anonymkode: aab55...81c Det står jo at hun er kjørbar klokka 11, så hvorfor legge til masse teorier om at hun drikker på dagtid? Anonymkode: 93f72...2d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #37 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er ikke så merkelig. De flyttet inn i nabolaget for to år siden, vi er blitt gode venner og har barn i samme barnehage. Nå leverer vi alltid etter dem ca 0845-0815, og henter 16-1630. Barna kan derfor sove til 0730 og bli med på aktiviteter/sosiale sammenkomster til 18-1830, uten at det påvirker leggetid. Deres barn er de eneste som ikke er med på de samme sosiale sammenkomstene som resten av barnegruppa, hverken hjemmebesøk, gymsal, loppemarked, og andre ting som foregår her for de små. ts Anonymkode: 2038d...bdd Ser du har svart på mye av det jeg spør om over.. Du kan også snakke med barnehagen om bekymringene dine da… Mammaen min var ped. leder og styrer hele sitt yrkesliv, og fikk ofte informasjon om slike situasjoner… Noen ganger fikk de ekstra bekreftelse på sine mistanker. Og andre ganger så mottok de infoen og fulgte ekstra godt med bare…❤️ Anonymkode: 04ce9...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #38 Del Skrevet 13. januar 2024 Hadde ikke gjort noe... Anonymkode: d2528...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #39 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har reagert lenge på at de legger barna veldig tidlig, barn på 3 og 5 år, er i seng til senest 18-1830. Mannen kjører til jobb innen 0730, så han leverer. Venninnen min vil ikke 5åringen skal ha besøk eller være på besøk til andre senere enn kl 1630, men det er jo klin umulig for oss andre som jobber til 16 og har kjørevei. Hun henter i barnehagen 1330-1430, da skal middagen være klar til mannen er hjemme kl 15 og de sitter pal med barna. Så legges de 1730-1830, og da er vinglasset fremme. Hver kveld. Hun snapper om dette og forteller hun sovner på sofaen hver kveld. Om mannen ikke kan levere innen 0730, så kan heller ikke hun levere, for hun er ikke kjørbar og ikke i form til å opp med barna. Så hun må legge barna tidlig for å få tid til å drikke, slik at hun er kjørbar til ca 11 om formiddagen for andre gjøremål. Barna går glipp av tid med andre venner, mulighet for å bli med i åpen hall (gymsalen er åpen for lek med foreldre kl.17-18, men det er for sent for dem), å ha besøk eller være på besøk hos andre barn, generelt være sosial med andre. Hva hadde du gjort om du fant ut dette? Anonymkode: 2038d...bdd Er dette meget sterk mistanke eller vet du det så hun har fortalt deg det. I noen tilfeller er det beste å passe på sine egne saker om en ikke VET med 100 sikkerhet. Om det går utover barna bør du ta det opp med vedkommende, i fare for å ryke et vennskap. Om ikke barna er skadelidende bør du kun passe dine egne saker, og de er ikke skadelidende om de må legge seg kl.19, noen trenger mer søvn enn andre. Anonymkode: a1323...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #40 Del Skrevet 13. januar 2024 Jeg ville meldt til bv. Kanskje tlf fra de ville gjøre at hun tok seg sammen. Psykiske problemer eller ei, det er skadelig for unger å vokse opp i et slikt miljø, selv om far er der og normaliserer ting. Når ungene blir større, så blir de å skjønne at moren ikke er helt som andre - det gjør nok 5 åringen allerede. I tillegg så er det trist at far står alene. Kanskje han hadde kunne fått hjelp og støtte hvis andre instanser blir koblet på. Anonymkode: 0d407...117 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå