AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #21 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skjønner at store helseproblemer er utfordrende for mange å forstå. Har ikke råd, TS, men som vanskeligstilt med store helseproblemer så forstår jeg deg. Anonymkode: 23cc7...8df Takk🥰Jeg burde uansett visst bedre enn å spørre på KG; det får bli på min kappe😁 Anonymkode: b7a12...a95 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #22 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er en mulighet så klart. Men vil innebære ekstrem mistrivsel. De 4800kr jeg vil tjene netto i mnd på å sette EK i fastrenteinnskudd lokker ikke særlig, mot å bo sånn. Hadde håpet å finne en bolig der jeg kan slå litt rot, etter å alltid kjent på den følelsen av å bo midlertidig. 🫣 Anonymkode: b7a12...a95 Hvorfor vil førsteetasje innebære ekstrem mistrivsel? Jeg tror du må justere forventningene dine og kjøpe noe du har råd til. Det hjelper ikke at du trenger heis hvis du ikke har råd til heis. Har du spesifikt spurt Husbanken om 50 års nedbetaling? Anonymkode: 1ef28...af6 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #23 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja. Har opplevd flere ganger å miste råderett over egen bolig ved leie. Og har på ett sted opplevd mye tramping og bråk fra de over. Bodde en gang under et ungt par, og forventet party bråk. Var stille som i graven. Men ønsker å unngå sokkel. Anonymkode: b7a12...a95 Du kan like gjerne oppleve mye bråk fra naboene hvis du eier - og det er mye verre å gjøre noe med, siden det er dyrt å kjøpe/selge. Anonymkode: 1ef28...af6 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #24 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ordinært lån i dag, men må flytte pga den mangler heis, garasje mm. Og får kun innvilget lån til andre boliger som også mangler dette, i husbanken. Vurderer derfor høyere lån og 5 prs avdragsfrihet i banken min. Kjipt å måtte leiw når jeg har EK. Men sliter jo mest trolig etter 5 år avdr.frih. Er ufør med lite mulige lønnsøkninger🫤 Anonymkode: b7a12...a95 Du får ikke ett lån som er på mer enn 3-4 ganger inntelten din, du får ikke lån i ordinær bank hvis du ikke har betjeningsevne. Hvis du må ha avdragsfrihet for å håndtere lånet så kan jeg garantere at du ikke får det. Husbanken er omtrent alltid mye mer raus når det gjelder lån, så hvis selv de mener du ikke har råd til høyere lån, så er det egentlig ikke vits søke i vanlig bank engang. Og en annen ting er at bankene sjeldent gir flere års avdragsfrihet på nye lån. Anonymkode: 6ffa4...7de 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #25 Skrevet 13. januar 2024 Jeg tenker at noen av problemstillingene dine kan løses via andre hjelpeordninger. Høres ut som om du kan kvalifisere til TT-kort? Det søker du kommunen om, finner info på deres nettsider. En leilighet som ikke er perfekt tilgjengelig, kan ombygges og tilpasses. Det kan du få hjelp med hos kommunen også, ergoterapaut. Er det ikke heis, kan du få montert trappeheis f.eks. Anonymkode: 230c8...61d 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #26 Skrevet 13. januar 2024 Jeg hadde 5 års avdragsfrihet på nåværende lån, og uten at jeg har det skriftlig høretes det ut som om jeg kan få det igjen. Vet det er en dårlig løsning ja. Mulig jeg heller ser etter å leie bolig i øverste etg, og bor slik i 3-5 år. Men eg så lei av midlertidige boliger. Ønsker å unngå sokkel pga støy, det er gulvkaldt, mye innsyn for en introvert, syk person. Og har noen i familien som ikke respekterer grenser(kommer uanmeldt). Vanskelig å ikke åpne da det er lys og bilen står rett utenfor. Men lite gøy når man ligger der som et slakt med spybøtta som sin nærmeste😆 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #27 Skrevet 13. januar 2024 Jeg var i nesten samme situasjon. Jeg fikk lån fra Husbanken men det var for lite til å få kjøpt en leilighet hvor det er mulig å bo med rullestol (snusirkel, brede døråpninger, ingen høy terskel til badet osv). Så jeg ga opp etter to år. Nå bor jeg i kjelleren hos søsteren min. Hun og mannen brukte mye penger på å bygge om leiligheten til meg (og vi fikk ikke ett øre i støtte fra Husbanken). Synes det dummeste er at det er så vanskelig å få stønad til å gjøre utbedringer (som å gjøre døråpninger større, og å senke gulvet på badet), for det hadde gjort at det ble flere aktuelle boliger. Anonymkode: 90606...2cb 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #28 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg var i nesten samme situasjon. Jeg fikk lån fra Husbanken men det var for lite til å få kjøpt en leilighet hvor det er mulig å bo med rullestol (snusirkel, brede døråpninger, ingen høy terskel til badet osv). Så jeg ga opp etter to år. Nå bor jeg i kjelleren hos søsteren min. Hun og mannen brukte mye penger på å bygge om leiligheten til meg (og vi fikk ikke ett øre i støtte fra Husbanken). Synes det dummeste er at det er så vanskelig å få stønad til å gjøre utbedringer (som å gjøre døråpninger større, og å senke gulvet på badet), for det hadde gjort at det ble flere aktuelle boliger. Anonymkode: 90606...2cb I alle dager🥹bruker du rullestol og ble nektet hjelp via husbanken? Du har mye meg rett enn meg🤔Tenker det er best for meg å ikke bruke energi men ordne meg så godt jeg klarer. Har kun min mor som hjelper meg med praktiske ting, men hun er gammel. Tror ikke jeg har noe særlig rettigheter dessverre; hverken bpa eller gunstig lån🫤 Du har en fin familie da🥰 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #29 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde 5 års avdragsfrihet på nåværende lån, og uten at jeg har det skriftlig høretes det ut som om jeg kan få det igjen. Vet det er en dårlig løsning ja. Mulig jeg heller ser etter å leie bolig i øverste etg, og bor slik i 3-5 år. Men eg så lei av midlertidige boliger. Ønsker å unngå sokkel pga støy, det er gulvkaldt, mye innsyn for en introvert, syk person. Og har noen i familien som ikke respekterer grenser(kommer uanmeldt). Vanskelig å ikke åpne da det er lys og bilen står rett utenfor. Men lite gøy når man ligger der som et slakt med spybøtta som sin nærmeste😆 Anonymkode: b7a12...a95 Men har du inntekt nok til å få det lånet du ønsker? Og hvor lenge siden er det avdragsfriheten på nåværende lån gikk ut? Har du tatt med i betraktningen hvor mye som er strammet inn rundt boliglån? Anonymkode: 6ffa4...7de 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #30 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Boligene jeg ser på er utenfor sentrum. Og jeg kan ikke kjøre når jeg må ha sterke smertestillende, så det bør være mulighet å reise kollektivt. Men jeg har ved to tilfeller spydd og besvimt på kollektiv transport, så jeg prøver å unngå veldig lange reiseveier. Jeg beklager om jeg høres veldig bortskjemt ut, men prøver bare å se etter løsninger før jeg evt går på leiemarkedet. Jeg skal takle leiemarkedet hvis det er eneste løsning. Men har opplevd en gang å få 3 mnd oppsigelse pga at utleierne trengte mer plass. Det var ikke stas-jeg vekslet mellom å bo her og der i 6 mnd før jeg fikk tak i noe. Det er ille nok for friske, men for syke mennesker er det rått.🥹Så det er ikke kun pga økonomi jeg ikke vil leie-men jeg trenger som et minimum trygghet. Anonymkode: b7a12...a95 Det du da i bunn og grunn trenger, er matbutikk i nærheten, heis eller bolig på bakkeplan. Vet ikke om du har stort behov for behandling i nærheten. Hvis du uansett ofte ikke kan kjøre bil eller kjøre kollektivt. Så har du iallefall mulighet til å skaffe mat. Kan da ikke være umulig å finne noe med de kriteriene? Vet ikke hvilke behov du har ellers. Anonymkode: 777fa...71a 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #31 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men har du inntekt nok til å få det lånet du ønsker? Og hvor lenge siden er det avdragsfriheten på nåværende lån gikk ut? Har du tatt med i betraktningen hvor mye som er strammet inn rundt boliglån? Anonymkode: 6ffa4...7de Ja, jeg kjenner til innstramminger rundt boliglån. Og nei jeg kommer ikke til å ha økonomi til å betjene ordinært lån etter 5 år avdragsfrihet. De aktuelle boligene er ca 4 mill. Dessverre. Og å gamble på at husbanken overtar lån etter 5 år er…gambling😐🥹🫣😌 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #32 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du da i bunn og grunn trenger, er matbutikk i nærheten, heis eller bolig på bakkeplan. Vet ikke om du har stort behov for behandling i nærheten. Hvis du uansett ofte ikke kan kjøre bil eller kjøre kollektivt. Så har du iallefall mulighet til å skaffe mat. Kan da ikke være umulig å finne noe med de kriteriene? Vet ikke hvilke behov du har ellers. Anonymkode: 777fa...71a Jeg vurderer sterkt en leilighet i sentrum, da alle behandlinger og leger befinner seg der. Og kutte bil hvis det er kort vei til kollektiv. Jeg klarer å bære en lett sekk, men pga mange skader er det problematisk hvis jeg må humpe mye rundt på krykker. Hvis jeg bor utenfor sentrum blir det trolig rundt 8 t reise til/fra ila en uke. Uff jeg blir ikke klok på det. Er også en del støy i byen. Samtidig som det faktisk er naboer som kan forårsake den verste støyen-være seg her eller der. Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #33 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg kjenner til innstramminger rundt boliglån. Og nei jeg kommer ikke til å ha økonomi til å betjene ordinært lån etter 5 år avdragsfrihet. De aktuelle boligene er ca 4 mill. Dessverre. Og å gamble på at husbanken overtar lån etter 5 år er…gambling😐🥹🫣😌 Anonymkode: b7a12...a95 Glem avdragsfrihet nå, du må ha betjeningsevne for lånet for å kunne få det. Du får ikke ett lån basert på avdragsfrihet. Som sagt, det har vært innstramming på boliglån, du MÅ ha betjeningsevne. Du kan få hjelp ved avdragsfrihet i etterkant, men du MÅ ha betjeningsevne for å få innvilget lånet. Du skal ha råd til å betjene lånet om rentene øker minst 2% også. Du sier du har en del egenkapital men du sier ikke hvor mye den er. Du ser på leiligheter til 4mill. La oss ta høyde for at du har 2 mill i egenkapital og da må låne 2 mill. Da skal du ha råd til å betale minst 13 500,- på boliglån hver måned. Og du må ha minst 500 000 inn hver måned. Anonymkode: 6ffa4...7de 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #34 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Glem avdragsfrihet nå, du må ha betjeningsevne for lånet for å kunne få det. Du får ikke ett lån basert på avdragsfrihet. Som sagt, det har vært innstramming på boliglån, du MÅ ha betjeningsevne. Du kan få hjelp ved avdragsfrihet i etterkant, men du MÅ ha betjeningsevne for å få innvilget lånet. Du skal ha råd til å betjene lånet om rentene øker minst 2% også. Du sier du har en del egenkapital men du sier ikke hvor mye den er. Du ser på leiligheter til 4mill. La oss ta høyde for at du har 2 mill i egenkapital og da må låne 2 mill. Da skal du ha råd til å betale minst 13 500,- på boliglån hver måned. Og du må ha minst 500 000 inn hver måned. Anonymkode: 6ffa4...7de Jeg har ikke årsinntekt på 6 mill😝Jeg er enig; er bare så desperat. EK er ca 1,4😞Tør ikke sette det i aksjer eller fond-kun fastrenteinnskudd. Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #35 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vurderer å leie, men har mer lyst å betale rente til banken, enn utleier😄 Anonymkode: b7a12...a95 Putt EK i aksjemarkedet, da får du "rente" (med risiko. som med hus også er risiko for nedgang) Det er konkurranse på utleiemarkedet, så at prisene skal være urimelig høye der kan ikke stemme. Husk alle utgifter som er med vedlikehold av bolig, du kan ikke bare si 10k i leie vs 10k i renter og avdrag, regnestykket er ikke sånn og det merker du den dagen taket må byttes f.eks. Fri konkurranse = rettferdige priser. Sånn er kapitalismen. Problemet for mange som leier er at de ikke investerer overskuddspengene de sparer på å leie vs eie, men bare bruker det på økt forbruk istedenfor, og ja da er det selvsagt veldig lite smart å leie vs eie om slikt forlokker en. Historisk boligprisvekst har også gjort regnestykket noe ujevnt i det minste om en investerte i norske aksjer vs utenlandske, om du ser tilbake i tid, men husprisene kan ikke stige mer enn lønningene til evig tid, så ville ikke lagt så mye vekt på det. Past performance kan ikke spå fremtiden. Anonymkode: 2bf31...eed 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #36 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 48 år Anonymkode: b7a12...a95 Av åpenbare grunner kan du ikke få lån med 50 års nedbetaling... Anonymkode: 9754b...af4 14
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #37 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Av åpenbare grunner kan du ikke få lån med 50 års nedbetaling... Anonymkode: 9754b...af4 Hehe ja, men 35-40 år kunne kanskje passert. Selv om jeg neppe lever så lenge😂 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #38 Skrevet 13. januar 2024 Jeg syns du høres ganske urealistisk og kravstor ut egentlig. Hvor i landet bor du? Jeg sjekket byen her jeg bor, og der er flere leiligheter til salgt med heis og parkering som ikke er på bakkeplan for under 3 mill. Og det må man faktisk forvente å måtte ut med for å få begge deler. Anonymkode: ba77b...fb1 8 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #39 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Putt EK i aksjemarkedet, da får du "rente" (med risiko. som med hus også er risiko for nedgang) Det er konkurranse på utleiemarkedet, så at prisene skal være urimelig høye der kan ikke stemme. Husk alle utgifter som er med vedlikehold av bolig, du kan ikke bare si 10k i leie vs 10k i renter og avdrag, regnestykket er ikke sånn og det merker du den dagen taket må byttes f.eks. Fri konkurranse = rettferdige priser. Sånn er kapitalismen. Problemet for mange som leier er at de ikke investerer overskuddspengene de sparer på å leie vs eie, men bare bruker det på økt forbruk istedenfor, og ja da er det selvsagt veldig lite smart å leie vs eie om slikt forlokker en. Historisk boligprisvekst har også gjort regnestykket noe ujevnt i det minste om en investerte i norske aksjer vs utenlandske, om du ser tilbake i tid, men husprisene kan ikke stige mer enn lønningene til evig tid, så ville ikke lagt så mye vekt på det. Past performance kan ikke spå fremtiden. Anonymkode: 2bf31...eed Jeg ville som skrevet plassert EK i fastrenteinnskudd, hvis jeg leier. Men uansett ville det ikke vært mye overskuddspenger å bruke, ved boliglån. Høyeste utgiftspostene mine er mat, medisiner, behandlinger og kjøp av praktisk hjelp. Jeg er ikke hverken nettshopper eller fysisk shopper. Har null overskudd til å tråle butikker, reise, feste eller annen morro som koster penger. Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #40 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns du høres ganske urealistisk og kravstor ut egentlig. Hvor i landet bor du? Jeg sjekket byen her jeg bor, og der er flere leiligheter til salgt med heis og parkering som ikke er på bakkeplan for under 3 mill. Og det må man faktisk forvente å måtte ut med for å få begge deler. Anonymkode: ba77b...fb1 Jeg er nok både realistisk og kravstor, men har et stort ønske om å få sove om natten etter år med støy fra naboer😌Og da må jeg helst bo øverst. Tenker løsningen blir topp etasje, heis og garasje. Og investere EK. Ps hvilken by bor du i? Anonymkode: b7a12...a95 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå