AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Jeg får innvilget lån til bolig som er ubeboelig for meg. Jeg har flere tilstander som krever heis, garasje og dessverre må jeg kjøre bil. Jeg flytter fra min nåværende bolig som mangler alt dette. I tillegg er det mye støy i borettslaget, og ca 50% av nattesøvnen min går tapt. Jeg kommer til å ha en del i EK. Og tenker å få lån med avdragsfrihet i banken min. Men hva skjer etter 5 år og jeg ikke klarer å betale? Vil husbanken være mer tilbøyelig til å hjelpe? Vurderer å leie, men har mer lyst å betale rente til banken, enn utleier😄Og ha råderett i eget hjem. Er det billigere for samfunnet om jeg må ha hjemmeassistenter , tt-kort og alt av offentlige tjenester? Æsj #lei av sykdom og dårlig økonomi som følge av sykdom# Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Dette forstod jeg ikke helt, har du lån idag, men får ikke nytt lån til ny bolig? Eller kommer du ikke til å klare å betjene nytt lån i fremtiden? de har vel regnet ut at du skal klare å betale lånet med både renter og avdrag? Hvor mye koster det å kjøpe en leilighet i ett kompleks med garasje og heis? Hvis du har behov for BPA, så burde du kanskje søke om dette uansett, er jo noe som kan lette på hverdagen. Anonymkode: 90b31...239 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Jeg har ordinært lån i dag, men må flytte pga den mangler heis, garasje mm. Og får kun innvilget lån til andre boliger som også mangler dette, i husbanken. Vurderer derfor høyere lån og 5 prs avdragsfrihet i banken min. Kjipt å måtte leiw når jeg har EK. Men sliter jo mest trolig etter 5 år avdr.frih. Er ufør med lite mulige lønnsøkninger🫤 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Altså herregud, kjøp deg ørepropper. Anonymkode: 2121e...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Altså herregud, kjøp deg ørepropper. Anonymkode: 2121e...6bb Herregud jeg har brukt det og noise cancelling noen år nå. Har hatt tømrer på plass som sa det ikke var mulig å isolere bort vibrasjonsstøy. Men jeg skal flytte uansett, så støy er ikke nødvendig å ta opp i detaljer. Takk til andre innspill🙌🏻 Anonymkode: b7a12...a95 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ordinært lån i dag, men må flytte pga den mangler heis, garasje mm. Og får kun innvilget lån til andre boliger som også mangler dette, i husbanken. Vurderer derfor høyere lån og 5 prs avdragsfrihet i banken min. Kjipt å måtte leiw når jeg har EK. Men sliter jo mest trolig etter 5 år avdr.frih. Er ufør med lite mulige lønnsøkninger🫤 Anonymkode: b7a12...a95 Du vil ikke få innvilget et lån med eller uten avdragsfrihet som du ikke kan betjene på sikt. Hvis du ikke får høyre lån hos husbanken så er det jo en svært god grunn til det, du har rett og slett ikke råd. Enten må du kjøpe noe innenfor dine finansieringsmuligheter, eller så må du la vær. Anonymkode: 9754b...af4 20 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 Se om du finner noen legater eller andre tilskuddsordninger som kan gi støtte. Anonymkode: 3a181...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 Ja, jeg må trolig på leiemarkedet, som er kjipt siden jeg har EK. Grunnen til at jeg stusser er at husbanken kan unnvilge lånetid på inntil 50 år. Og jeg vil muligens bli en dyr utgiftspost i en «ordinær» bolig. Trodde husbanken var til for vanskelugstilte🥹 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 Man trenger vel ikke heis og garasje om man bor på gateplan og kan parkere rett utenfor? Da burde mulighetene på leiemarkedet være store. Anonymkode: e5be8...f92 15
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg må trolig på leiemarkedet, som er kjipt siden jeg har EK. Grunnen til at jeg stusser er at husbanken kan unnvilge lånetid på inntil 50 år. Og jeg vil muligens bli en dyr utgiftspost i en «ordinær» bolig. Trodde husbanken var til for vanskelugstilte🥹 Anonymkode: b7a12...a95 Hvor gammel er du? Anonymkode: 9754b...af4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man trenger vel ikke heis og garasje om man bor på gateplan og kan parkere rett utenfor? Da burde mulighetene på leiemarkedet være store. Anonymkode: e5be8...f92 Jo det er en mulighet så klart. Men vil innebære ekstrem mistrivsel. De 4800kr jeg vil tjene netto i mnd på å sette EK i fastrenteinnskudd lokker ikke særlig, mot å bo sånn. Hadde håpet å finne en bolig der jeg kan slå litt rot, etter å alltid kjent på den følelsen av å bo midlertidig. 🫣 Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du? Anonymkode: 9754b...af4 48 år Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #13 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo det er en mulighet så klart. Men vil innebære ekstrem mistrivsel. De 4800kr jeg vil tjene netto i mnd på å sette EK i fastrenteinnskudd lokker ikke særlig, mot å bo sånn. Hadde håpet å finne en bolig der jeg kan slå litt rot, etter å alltid kjent på den følelsen av å bo midlertidig. 🫣 Anonymkode: b7a12...a95 Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor vil det skape mistrivsel å bo i en leilighet i 1 etasje? Anonymkode: 5631e...89b 16
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #14 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor vil det skape mistrivsel å bo i en leilighet i 1 etasje? Anonymkode: 5631e...89b Jeg tror TS mente at hun mistrives med å leie bolig. Og det er forståelig når en er godt voksen og ikke minst ufør. Det skaper mer stabilitet å eie sin egen bolig. Anonymkode: 4a2e8...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #15 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, jeg må trolig på leiemarkedet, som er kjipt siden jeg har EK. Grunnen til at jeg stusser er at husbanken kan unnvilge lånetid på inntil 50 år. Og jeg vil muligens bli en dyr utgiftspost i en «ordinær» bolig. Trodde husbanken var til for vanskelugstilte🥹 Anonymkode: b7a12...a95 Du er jo ikke vanskeligstilt med høy EK 🙃 Anonymkode: 2121e...6bb 14
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du er jo ikke vanskeligstilt med høy EK 🙃 Anonymkode: 2121e...6bb Kan man ikke være vanskeligstilt ved sykdom og varig lav inntekt hvis man har høy EK?🤔 Anonymkode: b7a12...a95 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #17 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror TS mente at hun mistrives med å leie bolig. Og det er forståelig når en er godt voksen og ikke minst ufør. Det skaper mer stabilitet å eie sin egen bolig. Anonymkode: 4a2e8...e2b Ja. Har opplevd flere ganger å miste råderett over egen bolig ved leie. Og har på ett sted opplevd mye tramping og bråk fra de over. Bodde en gang under et ungt par, og forventet party bråk. Var stille som i graven. Men ønsker å unngå sokkel. Anonymkode: b7a12...a95
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #18 Skrevet 13. januar 2024 Du virker mer bortkjemt enn vanskeligstilt. Du MÅ ikke ha garasje og alt det andre. Hvis du kjører så kan du finne en bolig lengere ut med lenger pendleavstand. Husbanken er ikke her for å innfri alle dine ønsker. Anonymkode: 1395c...5c1 21
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Skrevet 13. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du virker mer bortkjemt enn vanskeligstilt. Du MÅ ikke ha garasje og alt det andre. Hvis du kjører så kan du finne en bolig lengere ut med lenger pendleavstand. Husbanken er ikke her for å innfri alle dine ønsker. Anonymkode: 1395c...5c1 Skjønner at store helseproblemer er utfordrende for mange å forstå. Har ikke råd, TS, men som vanskeligstilt med store helseproblemer så forstår jeg deg. Anonymkode: 23cc7...8df 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du virker mer bortkjemt enn vanskeligstilt. Du MÅ ikke ha garasje og alt det andre. Hvis du kjører så kan du finne en bolig lengere ut med lenger pendleavstand. Husbanken er ikke her for å innfri alle dine ønsker. Anonymkode: 1395c...5c1 Boligene jeg ser på er utenfor sentrum. Og jeg kan ikke kjøre når jeg må ha sterke smertestillende, så det bør være mulighet å reise kollektivt. Men jeg har ved to tilfeller spydd og besvimt på kollektiv transport, så jeg prøver å unngå veldig lange reiseveier. Jeg beklager om jeg høres veldig bortskjemt ut, men prøver bare å se etter løsninger før jeg evt går på leiemarkedet. Jeg skal takle leiemarkedet hvis det er eneste løsning. Men har opplevd en gang å få 3 mnd oppsigelse pga at utleierne trengte mer plass. Det var ikke stas-jeg vekslet mellom å bo her og der i 6 mnd før jeg fikk tak i noe. Det er ille nok for friske, men for syke mennesker er det rått.🥹Så det er ikke kun pga økonomi jeg ikke vil leie-men jeg trenger som et minimum trygghet. Anonymkode: b7a12...a95 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå